تبلیغات

 

تاثیر آگاهی از موقیعیت در پوکر و رسیدن به پیروزی

بازیکنان آنلاین از موقعیت های آخر به طور میانگین 20 درصد بیشتر از موقعیت های اول بازی می کنند که PAW (آگاهی از موقعیت پای میز) نسبتا مثبتی ثبت می کند. با این حال، میانگین بازیکنان حضوری بدتر هم هست. آن ها همین مقدار دست را فارغ از موقعیت بازی می کنند. دانکی ها هر دستی را که دوست داشته باشند، از هر جایی پشت میز بازی می کنند. آن ها نسبت به موقعیت، کودن (position-dumb) هستند.

استفاده از عنوان Donkey (که از این پس برای راحتی مخاطب دانکی خطاب می شود) در خصوص بازیکنان پوکر از نظر استیو سلبرید نویسنده یادداشت، در اشاره به پوکربازان باتجربه ای است که فارغ از رقیب، همیشه به یک شیوه بازی می کنند و هیچ وقت خود را نسبت به شرایط منطبق نمی کنند. این بازیکنان معمولا بی نهایت شُل هستند و تا حدی منفعل بازی می کنند. اگر دستشان را دوست داشته باشند، از هر موقعیتی با آن بازی می کنند و رِیز شدن یا نشدن پات برایشان مهم نیست. این بازیکنان تنها یک بار در پیش فلاپ فکر می کنند و با همان برنامه پیش می روند که باعث می شود سواستفاده از آن ها بسیار راحت باشد.

می دانیم پوکر بازی اطلاعات است و هر چه اطلاعات بیشتری از رقیب داشته باشیم، سود بیشتری می توانیم به جیب بزنیم. وقتی اول بازی می کنیم، اطلاعات اندکی از رقیب داریم و وقتی آخر بازی می کنیم، این آمار برعکس است. این اطلاعات اضافه گاهی سبب می شود پاتی را با دستی ضعیف برنده شویم. همچنین ممکن است براساس اطلاعاتی که قبلا جمع آوری کرده ایم، صلاح بدانیم دست قدرتمندی را بریزیم. با این حال، اکثر بازیکنان دانکی اهمیتی به موقعیت دور میزشان نمی دهند و این فاکتور بسیار مهم را نادیده می گیرند.

آگاهی از موقعیت و سود آنلاین

راه های بسیاری برای دانستن در خصوص آگاهیِ موقعیت وجود دارد. مثلا می توانیم آن را از نقطه نظر ورود اختیاری به پات (VPIP) یا میزان تهاجمی بودن براساس افزایش در پیش فلاپ (PFR)، مورد بررسی قرار دهیم. همچنین می توانیم PAW را از موقعیت های آخر (شامل هایجک و کات آف) یا باتن در نظر بگیریم. با این حال، احتمالا روشنگرانه ترین آمار مربوط به میزان آگاهیِ موقعیت VPIP از موقعیت های آخر به شرح زیر است:

محاسبه این آمار ساده است. تنها باید تعداد دست هایی که از موقعیت آخر بازی می کنیم بشماریم و آن را بر تعداد دست هایی که از موقعیت های اولیه (UTG و UTG+1) انجام می دهیم، تقسیم کنیم. برای بازیکنان حضوری نرخ پایین (شروط اجباری 1 به 2 دلار)، LP-VPIP-PAW برابر با یک است. به معنای آن است که این بازیکنان طیف هایش را همان طور که از کات آف بازی می کند، از UTG هم همان کار را می کند. وقتی دستش را دوست داشته باشد، آن را به هر شکل ممکن بازی می کند. با این حال، از شرط کوچک و باتن بیشتر وارد بازی می شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  جیمی گلد تهیه کننده تلویزیون آمریکایی و قهرمان پوکر کیست؟

در مطالعه ای، 6 میلیون دست پوکر را تحلیل کردم و شکل زیر میانگین نرخ برد آنلاین را با میزان آگاهی موقعیت مقایسه کرده است:

می توانیم ببینیم بازیکنان آنلاین به طور میانگین آگاهی موقعیت 1.2 (مربع قرمز) دارند به این معنا که تقریبا 20 درصد دست های بیشتری از موقعیت های آخر بازی می کند، ولی نقطه اوج منحنی PAW برابر با 1.93 است به این معنا که باید دو برابر دست های بیشتری از موقعیت های آخر بازی کنیم.

دقت کنید که این بازیکن به خاطر عدم آگاهی موقعیتش، چقدر ضرر می کند؛ او در هر 100 دست، به جای برد یک شرط بزرگ، بیش از 4 تا از دست می دهد.

توانایی و قدرت رسیدن به موفقیت

آگاهی از موقعیت به دلیل ارزش بالای اطلاعات، نرخ بردمان را ارتقا می دهد. منحنی های شکل پایین را مدنظر قرار دهید:

منحنی پایین سود بدست آمده در هر میز را برای تمام بازیکنان بانک اطلاعاتی نشان می دهد. این بازیکنان نمونه، به طور میانگین 5 شرط بزرگ به ازای هر 100 دست در کات آف برنده می شوند، ولی 3.5 شرط بزرگ در UTG واگذار می کند. همچنین 3 برابر مبلغ کات آف را موقع حضور در باتن، برنده می شوند. از این رو، نه تنها موقعیت ارتقا یافته سود را بیشتر می کند، کسب سودمان با نزدیک شدن به باتن، شتاب بیشتری هم می گیرد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  چطور در پوکر با استفاده از حداکثر وجهه پیروز شوید ؟

این ها همه تاثیر بالای اطلاعات جمع آوری شده در موقعیت های آخر است. نتیجه بازی دست های اعلا از موقعیت های آخر نیست، چون بازیکنان نمونه آنلاین از تمام موقعیت ها، دست های برابری بازی می کند.

استفاده از تجربیات

این نتیجه گیری منحنی بالاتر در شکل بالا، در خصوص بازیکنان کهنه کار پوکر هم صدق می کند. این بازیکنان قدیمی، دو هزار نفر از تعداد نفرات حاضر در بانک اطلاعاتی را تشکیل می دهند. چون آن ها از هر موقعیتی سود کرده اند، مشخص می شود بازیکنان برتر هستند.

با این حال، هر دو منحنی به یک شکل است. بازیکن با تجربه در باتن، به ازای هر 100 دست، 14 شرط بزرگ بیشتری نسبت به زمان حضور در کات آف می برد؛ عددی که تقریبا به اندازه بازیکنان تصادفی دیگر است. بازیکنان با تجربه از هر موقعیتی غیر از شروط اجباری سود کرده اند. آن ها حتی در UTG هم موفق عمل کرده اند، چون آگاهی موقعیت بالایی دارد و موقع حضور در آنجا، نسبت به بازیکن تصادفی، بسیار سفت تر بازی می کند.

بازی با حضور دانکی ها چه؟

بازیکنان دانکی نه تنها دست های زیادی بازی می کنند، بلکه این کار را از تمام موقعیت ها انجام می دهند. شاید در بازی های دانکی شل-تهاجمی، بازی 37 درصد دست هایشان از باتن، معقولانه تلقی می شود، ولی انجام این تعداد دست از موقعیت های اولیه، شکاف بزرگی به حساب می رود.

اگر می خواهیم VPIP مجموع 18 درصد را به صورت میانگین ثبت کنیم و اگر 30 درصد دست هایمان را از باتن بازی کنیم، باید موقع حضور در موقعیت های اولیه بسیار سفت باشیم و مثلا چیزی حدود 10 درصد دست ها را بازی کنیم.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی بازی کازینویی رز پوکر

از این رو، یکی از راه های استفاده از بازیکنان دانکی که اهمیتی به موقعیت درور میز نمی دهند، نشستن به انتظار از هایجک، کات آف و باتن است. در موقعیت های اولیه و میانی سفت بازی کنید و بعد لیمپ کنندگان شل قبل از خودتان را مورد دستبرد قرار دهید.

بستن شکاف ها

شاید ارزیابی مناسبی از VPIP خودتان از همه موقعیت ها نداشته باشید. اگر این طور است، قلم و کاغذی بردارید و براساس طیف هایی که معمولا از هر موقعیت بازی می کنید، حسابش کنید.

فرض کنیم معمولا دست هایی چون 22+، AT+ و KQ را از موقعیت UTG بازی می کنید. اینجا VPIP شما چیزی حدود 11.9 درصد است که نسبت به آمار دانکی ها، سفت تر است (برای محاسبه این عدد می توانید از Flopzilla یا دیگر نرم افزارهای مشابه استفاده کنید).

چون موقع حضور در UTG، همیشه اول بازی می کنید، این VPIP تقریبی به عدد واقعی بسیار نزدیک خواهد بود. همچنین احتمال دارد وقتی در UTG+1 نشسته اید و کسی افزایش نداده هم با این طیف دست بازی کنید.

می توانید این تمرین را برای هر موقعیت با فرض اینکه کسی افزایش نداده، انجام دهید. در ادامه می توانید تخمین اولیه ای از VPIP خود در پات های افزایش داده نشده داشته باشید (در محاسبه‌ خود شروط اجباری را در نظر نگیرید تا راحت تر شود). این عدد معمولا تا اندازه ای بیشتر از آمار واقعی شما خواهد بود، چون گاهی اوقات با افزایش قبل از خودتان مواجه می شوید، ولی اگر به تقریب 20 درصد برسید، مسیر درستی پیش گرفته اید. اگر 30 تا 40 یا مقدار بیشتری از دست هایتان را بازی می کنید، وقتش رسیده که به سفتی بیشتر فکر کنید.