تبلیغات

 

بخت آزمایی، لاتاری

بخت آزمایی یا لاتاری نوعی قمار دسته جمعی است که در آن بلیت های کاغذی با نشان ها و اعداد چند رقمی به بهای خاصی فروخته می شوند، برنده اصلی در قرعه کشی و بخت آزمایی کسی است که عدد صحیح را داراست و در نتیجه صاحب مجموع پول می شود. در برخی کشورها دولت ها از بنگاه های بخت آزمایی مالیات می گیرند، با این وجود انواع مختلف لاتاری از لحاظ محتوی در کشورهای مختلف یکسانند.

اولین نشانه های بخت آزمایی به دوران طلایی امپراتوری چین و در زمان سلسله Han Dynasty برمی گردد که برگه های بخت آزمایی که با نام Keno شهرت داشتند رواج داشت. این برگه ها با هدف کمک مالی به حکومت جهت برآورده ساختن اهدافی مهم همچون ساخت دیوار چین منتشر می گشته است. همچنین نشانه هایی از وجود بخت آزمایی با هدف کمک به تعمیرات شهر رم در زمان امپراطوری Augustus Caesar وجود دارد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  هفت روش علمی ثابت شده برای بالاتر بردن شانس موفقیت

* با توجه به ممنوعیت قمار در ایران، چند نمونه از انواع بخت آزمایی ها در ایران به قرار زیر بوده است:

* بلیت اعانه ملی بلیت هایی بود که به قیمت ۳۰ ریال و به مناسبت جشن شاهنشاهی فروخته می شد.

* بلیت ارمغان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران که با ادعای کمک به مستضعفان و معلولان منتشر می شد.

* بلیط بخت آزمایی پاساژ آذر در بازار که توسط مالک این پاساژ و به صورت هر بلیط ۵۰ هزار تومان فروخته می شد.

در حال حاضر بلیط های بخت آزمایی در سطح دنیا از طریق آنلاین نیز قابل خرید می باشد و به طور مثال در ایالات متحده آمریکا اخبار مربوط به برندگان آن نیز تحت پوشش های خبری قرار می گیرد. همچنین تاکنون برنده شدن در بلیط بخت آزمایی موضوع اصلی و یا جانبی در بسیاری از فیلم های سینمایی و یا سایر آثار هنری در زمینه های مختلف بوده است که خود نشان دهنده تاثیرگذاری این نوع قمار در فرهنگ عامه مردم در سرتاسر دنیا می باشد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  افزایش میزان موفقیت شما با انتخاب تیپستر حرفه ای شرط بندی

در این میان از آنجا که در بخت آزمایی مشخص شدن برنده با استفاده از شماره ها معمول تر هست اشخاصی به نوعی ترکیب ارقام جادویی و یا با احتمال برد بالاتر اعتقاد دارند و با تفسیر اعداد و ارقام شانس برنده شدن برخی شماره ها را بیشتر و یا کمتر می دانند که موجب شکل گیری نحوه قیمت گذاری های متفاوتی برای برخی ترکیب شماره ها شده است. برخی افراد با علاقمندی به جمع آوری کلکسیون از برگه های لاتاری می پردازند که این فعالیت در اصطلاح lotology و شخصی که اقدام به جمع آوری این مجموعه های می نماید را lotologist می نامند. همانند سایر انواع قمار این نوع سرگرمی نیز در صورت زیاده روی می تواند آثار منفی به بار داشته باشد.