تبلیغات

 

  • خانه
  • وبلاگ مجله
  • آموزش شرطبندی روی بازی های آنلاین: آشنایی با بازیکنان ایرانی در ESports

آموزش شرطبندی روی بازی های آنلاین: آشنایی با بازیکنان ایرانی در ESports

آشنایی با بازیکنان ایرانی در ESports؛ نوید جوادی با اسم مستعار KAPIO بازیکن سابق و مربی کنونی کانتر-استرایک

سراغ دسته‌ای ناشناخته اما جذاب از سرگرمی رفته‌ایم.

پیش از این، در خصوص مسابقات جهانی ای اسپورتس ESports برای شما گفتیم. ای اسپورتس (e-sports یا eSports) به گروهی گسترده از بازی‌هایی اطلاق می‌شود که به چیزی فراتر از سرگرمی تبدیل شده‌اند و مسابقاتی جهانی یا منطقه‌ای برای انتخاب نفرات برتر در نظر گرفته‌اند. کانتر استرایک، یکی از این بازی‌هاست.

شرطبندی در ESports بسیار جذاب و پرسود می باشد در صورتی که شناخت کافی از قهرمانان این مسابقات داشته باشید. در این مقاله شما را با یکی از این قهرمانان که اتفاقا ایرانی هم هست آشنا می کنیم :

نوید جوادی یا کاپیو 34 ساله، ایرانی-آلمانی است و در بازی کانتر-استرایک برای مدتی طولانی یک بازیکن حرفه‌ای به شمار می‌رفت. او دو دوره کاری خود، با تیم‌های خود به بیش از 320 هزار دلار در مسابقات این بازی به دست آورده که چیزی بیش از 70 هزار دلار سهم وی بوده است.

جوادی که دوره‌ای عضو تیم ای اسپورتس آلمان نیز بود، از حیث عملکرد کلی همینک به عنوان نفر 1632  در جهان و در بین بازیکنان با اصالت ایرانی، نفر اول است.

او از 2004 تا 2015 در مسابقات جهانی و منطقه‌ای کانتر فعال بود و حالا چند سالی می‌شود که خود را بازنشست کرده است.

مهم‌ترین لحظه دوران کاری او به سال 2008 بازمی‌گردد که در تورنمنتی که اینتل بین بهترین‌های جهان تشکیل داده بود به رتبه نخست رسید و به جایزه 50 هزار دلاری دست پیدا کرد. او همینک به مربیگری در زمینه کانتر مشغول است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  یک سایت شرط بندی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 

ورزش الکترونیک یا E-sports چیست؟

ورزش الکترونیک یا Esports /E-sports /competitive video gaming /professional gaming به نوعی رقابت از طریق بازی های رایانه ای گفته می شود . این مسابقات معمولا در شکل بازی های multiplayer فردی یا تیمی به خصوص میان بازیکنان حرفه ای برگزار می گردد .

با این که مسابقه های بازی های کامپیوتری به صورت گسترده میان بازیکنان رواج داشت ، اما در سال ۲۰۰۰ با ترویج بازدید و پخش آنلاین این مسابقات و شرکت کردن بازیکنان حرفه ای ، باعث رشد عظیمی در محبوبیت این رقابت ها شد .
به طوری که در سال ۲۰۱۰ ورزش های الکترونیک به یک شاخصه اصلی صنعت گیمینگ تبدیل گردید ، که بسیاری از کمپانی های بازی سازی را ، تشویق به ساخت و طراحی بازی های مخصوص ورزش های الکترونیک کرد .

محبوب ترین ژانرها بین بازیکنان و طرفداران Esports شامل سبک های زیر می باشد :
Real time strategy (RTS)
استراتژی بی وقفه
First Person Shooter (FPS)
تیر اندازی اول شخص

Fighting
مبارزه ای

Multiplayer Online Battle Arena (MOBA)
بازی هایی به سبک دوتا
اما محبوب ترین عناوین میان بازیکنان و طرفداران شامل عنوان های درخشانی مانند Dota 2 ، league of legends ، Counter Strike:Global Offensive ، Call of Duty ، Hearthstone ، Overwatch ،
Tom Clancy’s RainbowSix siege ،Player Unknown’s Battleground ، Fortnite و …هستند.

مسابقات بزرگ ورزش های الکترونیک مانند مسابقات جهانی League of Legends و Dota2 برای بازی های خود پخش آنلاین با بازدید میلیونی فراهم کرده اند . بازیکنان حرفه ای که در این مسابقات شرکت می کنند عضو تیم های اسپانسر شده توسط بهترین برند های کامپیوتر و گیمینگ هستند و جوایز نقدی بزرگی برای این بازی ها به برندگان اعطا میگردد .

بازیکنان برای رسیدن به سطح این مسابقات ، معمولا از رقابت های آماتور یا آنلاین شروع میکنند و سلسله مراتبی را برای کسب جواز شرکت در این مسابقات طی میکنند تا بتوانند با تیم های اسپانسر شده بازی کنند و برای تمرین کردن حقوق دریافت کنند.

هنوز دسته زیادی از افراد منتقد این هستند که بازی های کامپیوتری می توانند ورزش محسوب شوند ، اما به هر حال ورزش های الکترونیک جای خود را در میان رویدادهای ورزشی جهانی باز کرده و در حال بررسی برای پیوستن به المپیک توسط کمیته بین المللی المپیک است .

ورزش الکترونیک

بازار جهانی ورزش الکترونیک
پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ ، در سراسر دنیا ۴۲۷ میلیون نفر به تماشای رقابت های Esports بپردازند. این امر مدیون ظهور شبکه های جهانی روی وب برای استریم کردن بازی بوده که از جمله آن ها panda.tv ، youtube ، Twitch.tv هستند.

شرکت برگزار کننده بزرگی مانند MLG (Major League Gaming) امار دموگرافی تماشاچیان این ورزش را ۸۵ درصد مذکر و ۱۵ درصد مونث منتشر کرده است . اکثریت این افراد بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سال هستند. با این حال تعداد زیادی از بانوان حاضر در این مسابقات خوشبین به حضور رو به رشد بانوان در این مسابقات می باشند.

کشور کره جنوبی تعداد زیادی از موسسات مرتبط با ورزش های الکترونیک تاسیس کرده .این موسسات از سال ۲۰۰۰ اقدام به لایسنس کردن بازیکنان حرفه ای کرده بودند , این امر باعث شده امروزه این کشور در میان سایرین پیشگام در حوزه ورزش های الکترونیک باشد.
امروزه مسابقات Esports در بسیاری از نقاط جهان از جمله آسیای شرقی به خصوص در چین , اروپا , آمریکای شمالی ,و گاهاً در خاور میانه و کشور های حوزه خلیج فارس برگزار میشوند .
بر خلاف سهم بزرگ ژاپن از صنعت بازی سازی ، این کشور در زمینه ورزش های الکترونیک از سایرین ، عقب مانده است ، که دلیل آن قوانین سختگیرانه ضد قمار در این کشور بود که برای بازی کردن و جایزه گرفتن نیز محدودیت ایجاد میکند.

در سال ۲۰۱۵ بازار جهانی ورزش های الکترونیک درآمد چشمگیر ۳۲۵ میلیون دلار را ایجاد کرد. به نقل از مجله فربز ارزش این صنعت تا سال ۲۰۲۰ به ۲ یا ۳ برابر رشد خواهد کرد و سهم بازی های موبایل که در سال ۲۰۱۵ ، ۴۲% از این صنعت بوده به زودی به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید.