تبلیغات

با دستور بانک مرکزی، رمز دوم یکبار مصرف برای خریدهای اینترنتی اجباری شد

الزام رمز دوم یکبار مصرف : استفاده از کارت‌های بانکی کار انواع تراکنش‌های مالی و خریدهای اینترنتی را ساده کرده است. در این بین هکرها و افراد سو استفاده جو که از هر فرصتی استفاده می‌کنند، با ترفندهای مختلف مانند مهندسی اجتماعی و فیشینگ، رمز اینترنتی کارت کاربران را بدست آورده و به سادگی از آن‌ها کلاه‌برداری می‌کنند.

رمزدوم یکبار مصرف  چیست و چه فرقی با رمز دوم معمولی دارد

پس از اینکه شما  کارت عابر بانک خود را از بانک دریافت می‌کنید با مراجعه به خودپرداز می توانید برای آن رمز دوم بگذارید که حداقل باید پنج عدد باشد.  این رمز برای همه خرید های اینترنتی و یا خرید شارژ و پرداخت قبض استفاده می‌شود و در واقع برای هر کار اینترنتی که شما با کارت عابر بانک خود دارید از این بخش استفاده می کنید بنابراین اگر این رمز لو می رفت و یا کلاهبرداری می توانست به آن دست پیدا کند به راحتی قادر بود  تااز کارت شما پول برداشت کنند

رمز دوم یکبار مصرف را بهتر بشناسیم

برای حل این مشکل که رمز دوم شما به راحتی در اختیار دیگران قرار نگیرد و حتی اگر قرار گیرد دیگر هیچ اعتباری برای استفاده و خالی کردن حساب شما نداشته باشد رمز دوم یکبار مصرف بهترین راه حل است. از این به بعد اگر بخواهید از کارت به کارت دیگر پول انتقال دهید و یا خرید اینترنتی انجام دهید و یا قبض و شارژ بخرید باید از رمز دوم یک بار مصرف استفاده کنید. بدان معنی که بانک برای هر بار استفاده شما از رمز دوم یا از طریق پیامک از طریق اپلیکیشن های بانکی به شما یک رمز موقت می دهد که می توانید از آن به عنوان رمز دوم استفاده کنید اما به دلیل ایمنی و جلوگیری از کلاهبرداری با توسط کارت شما این مسئله تا ۶۰ ثانیه قابل استفاده است و اگر در این ۶۰ ثانیه استفاده نشود خود به خود از بین می‌رود بنابراین دیگر هیچ کلاهبرداری نمی تواند با استفاده از آن حساب شما را خالی کند. رمز دوم یکبار مصرف جایگزین رمز دوم ثابت حداقل ۷ رقم دارد و فقط برای یک تراکنش می توانید از آن استفاده کنید و اگر بیش از ۶۰ ثانیه از آن بگذرد و یا یک تراکنش با آن انجام دهید باید رمز جدیدی را از بانک دریافت کنید. با این حال ممکن است برخی فکر کنند که رمز دوم می تواند خریدهای آنها را با اختلال مواجه کند اما این نکته را باید توجه داشته باشید که قرار نیست برای هر بار دریافت رمز دوم به یک عابر بانک مراجعه کنید و از طریق آن و یا از طریق بانک رمز دوم خود را دریافت کنید تنها کافیست یکبار را فعال کنید پس از آن به راحتی توسط پیامک به اپلیکیشن های بانکی هر بار و هر زمانی که خواستید سریع رمز دوم یکبار مصرف خود را دریافت کنید.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آغاز به واریز تسهیلات 1 میلیون تومانی یارانه بگیران از صبح پنج شنبه

مزایای تولید رمز یکبار مصرف نرم افزاری در مقابل سخت افزاری

  • بی نیاز به پرداخت هزینه توسط مشتریان به منظور خرید سخت افزار
  • عدم مشکل خرابی، اتمام باطری، مفقودی و… در مقایسه با مدل های سخت افزاری (توکن)
  • بی نیاز به مدیریت و انبار داری برای بانک در مقایسه با مدل های سخت افزاری
  • بی نیاز به صرف زمان و هزینه برای بانک به منظور تأمین سخت افزار
  • امنیت افزون در مقایسه با نرم‌ افزار پسورد ساز مبتنی بر کد های دستوری(USSD)  شرکت‌های اپراتور همراه
  • امنیت افزون در مقایسه با پسورد های یکبار مصرف ارسالی از بستر پیامک
  • عدم محدودیت در فعال سازی یک نرم ‌افزار برای مشتریان حقیقی یا حقوقی به منظور تولید PASSWORD
  • عدم محدودیت یک فرد در فعالسازی نرم‌افزارهای مختلف به منظور صدور PASSWORD

اطلاعیه بانک مرکزی درباره رمز یکبار مصرف

با توجه به اینکه استفاده از رمز دوم پویا (یکبار مصرف) موجب ارتقای امنیت پرداخت و کاهش مخاطرات ناشی از برداشت های غیر مجاز و سوءاستفاده از کارت های بانکی در تراکنش های اینترنتی می گردد، خواهشمند است چنانچه هنوز از رمز ایستا استفاده می نمایید، در اسرع وقت از طریق بانک صادر کننده کارت خود، نسبت به پویاسازی رمز دوم پویا (یکبار مصرف) اقدام بفرمایید. اﻣﺮوزه ﺑﻮاﺳﻄﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺖ و رﺷﺪ روﺷﻬﺎی ﺳﻮء اﺳﺘﻔﺎده، ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن اﻣﻨﯿﺖ تراکنش های ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از چالش های اﺻﻠﯽ بانک ها ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن ﻧﺮخ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﺎرت، ﺑﺼﻮرت ﺣﻀﻮری ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮری ﻫﻤﭽﻮن درﮔﺎه ﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺖ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ، ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن اﻣﻨﯿﺖ اﯾﻦ ﻧﻮع تراکنش ها از اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﺴﺰاﺋﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﺪه اﺳﺖ. در همین راستا بانک ملی ایران ﻃﺮح اﺳﺘﻔﺎده از رﻣﺰﻫﺎی ﯾﮑﺒﺎر ﻣﺼﺮف را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻔﯿﺪ در دستور کار قرار داد و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺪم رﻏﺒﺖ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از دﺳﺘﮕﺎه ﻣﺠﺰا ﺟﻬﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ رﻣﺰ ﯾﮑﺒﺎر ﻣﺼﺮف، اﺳﺘﻔﺎده از اﭘﻠﯿﮑﯿﺸﻦ ﻫﺎی ﮐﺎرﺑﺮدی ﺑﺮ روی ﮔﻮﺷﯽ ﻫﺎی ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ﯾﮏ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻣﻨﻄﻘﯽ را معرفی نمود.