تبلیغات

 

روش های مهاجرت به آمریکا و اروپا + برترین کشورهای جهان برای اقامت

مهاجرت به آمریکا در طی دوران همیشه رویای بسیاری از ایرانیان بوده است.
این امر در طی سالیان اخیر به خاطر مجادلات سیاسی بین دو کشور دشوارتر گشته است. ما در این نوشته به انواع روش های ممکن برای این مسیر خواهیم پرداخت.

برای مهاجرت به آمریکا دو روش کلی وجود دارد:

ویزای غیر مهاجرتی آمریکا:
ویزای غیر مهاجرتی به شما اجازه اقامت در آمریکا به صورت موقت را می دهد.
این ویزاها عموما مدت دار هستند و باید بعد از اتمام هر دوره تمدید شوند. ( البته در صورتی که همواره شرایط سابق موجود باشد)
ویزای مهاجرتی آمریکا:
ویزاهای مهاجرتی به شما اجازه اقامت به طور دائم می دهند (توجه داشته باشید که ممکن است دارای محدودیت هایی باشد.)

ویزای غیر مهاجرتی آمریکا
همناطور که گفته شد ویزای غیر مهاجرتی آمریکا در جهت اقامت های موقت به شهروندان سایر کشور ها اعطا می شود.
این افراد حقوق و مزایای بسیار کمتری نسبت به دارندگان گرین کارت خواهند داشت.این اقامت با تغییر شرایط شما می تواند قابل تبدیل به گرین کارت شود.

ویزاهای غیر مهاجرتی شامل:

  • B-1 / B-2 – سفرهای توریستی / سفرهای کاری موقت
  • F-1/F-2 , M-1/M-2 – ویزاهای تحصیلی، دانشجویی و آموزشی
  • ویزاهای O-1 / ویزای کاری توانمندی خاص
  • ویزای L-1 / ویزای کاری مدیران عامل و مدیران اجرایی
  • ویزای H-1B / حرفه ای
  • ویزای R / مذهبی
  • ویزای K-1 / نامزدی

ویزای مهاجرتی آمریکا
ویزاهای مهاجرتی آمریکا به شما مجوز مهاجرت به آمریکا به طور دائم را می دهند.
اگر چه ممکن است در برخی از این موارد محدودیت هایی در ابتدای اخذ گرین کارت آمریکا وجود داشته باشد
ولی بعد از چند سال شما می توانید برای شهروندی این کشور اقدام کنید و از مزایای آن مثل در دست داشتن پاسپورت آمریکایی لذت ببرید.

  • ویزای EB-1
  • EB-2 / EB-3
  • EB-4
  • EB-5
  • گرین کارت از طریق ازدواج

روش های مهاجرت به اروپا و ارزیابی بهترین روش ها (در سال ۲۰۱۹)

اگر به دنبال اطلاعات کاملی درباره انواع روش های مهاجرت هستید و این سوال را در ذهن دارید که بهترین روش مهاجرت با توجه به شرایط تان کدام است، این مقاله برای شما نوشته شده است.

در پایان این مقاله با انواع روش های مهاجرت به اروپا در سال ۲۰۱۹ آشنا شده و می‌توانید ارزیابی دقیق تری از مهاجرت داشته باشید.

اینکه شما چه هدفی را از مهاجرت دنبال می کنید بسیار مهم است اما رسیدن به جواب این سوال که: مشخصاً چه روشی برای شما (و خانواده تان) مناسب تر است اصلی ترین ماموریت شما می باشد.

و اما چگونه بهترین روش مهاجرت به اروپا را با توجه به شرایط خود تشخیص دهیم؟

من، فائزه ظریفیان (وکیل پایه یک دادگستری در ایران و مشاور امور بین الملل در کشور اتریش) و مدیر عامل موسسه حقوقی سروش فردای روشن، طی ۱۰ مرحله کاربردی به شما نشان خواهم داد که چگونه روش های مهاجرتی مناسب را برای خود و خانواده تان پیدا کنید.

لازم است به ذکر است که این راهنما تنها مختص ۲۶ کشور حوزه شنگن می باشد. همچنین ممکن است در این مقاله استثاهایی وجود داشته باشند که به آنها اشاره نشده است.

مرحله اول: تفاوت ویزا، اقامت و تابعیت را در مهاجرت بدانید؟

هر روش مهاجرتی که تا امروز، اسم آن به گوش شما خورده است در یکی از این دو دسته قرار می گیرند:

الف) ویزا (Visa)

ب) اقامت (Residence Permit)

در واقع یا از همان ابتدا به شما ویزا می دهند و یا کارت اقامت برای شما صادر می گردد. اما امکان ندارد از ابتدا به شما پاسپورت بدهند.

الف) ویزا چیست؟ ویزا برای انجام کاری خاص و در مدت زمانی خاص صادر می‌گردد. در طول دوره اعتبار ویزا، شما تقریبا هیچکدام از حقوق شهروندان آن کشور را ندارید.

مثلا اگر ویزای کاری بگیرید پس از پایان مدت ویزای خود باید به کشورتان بازگردید و حتی اگر اقدام به تمدید ویزای خود کنید، پلیس آن کشور موظف نیست ویزای شما را تمدید کند.

همچنین باید بدانید شما با ویزا نمی توانید هر نوعی از حساب بانکی داشته باشید، تسهیلات بانکی بگیرید و یا حتی برای خود ماشین یا خانه بخرید. شما و خانواده تان با داشتن ویزا در یک کشور مهمان هستید.

ب) اقامت چیست؟ توسط بعضی از روش ها، شما و خانواده تان از همان ابتدا صاحب کارت اقامت (شهروندی) می شوید اما این اقامت تحت هیچ حالتی از همان ابتدا دائمی نیست.

پس از گذر ۵ سال از تاریخ صدور اقامت موقت (TRP)، امکان درخواست اقامت دائم (PR) را خواهید داشت.

نکته مهم اینجاست که با داشتن اقامت هر کشوری (چه دائم چه موقت)، شما با دیگر شهروندان آن کشور هیچ تفاوتی از لحاظ حقوق شهروندی ندارید. میتوانید حساب بانکی باز کنید، تسهیلات بانکی بگیرید، تحصیل رایگان داشته باشید، ملک، خودرو و… بخرید و در واقع تقریبا تمام محدودیت هایی که در باب ویزا ذکر شد را نخواهید داشت.

یک نکته بسیار مهم: اگر شما کارت اقامت موقت یا دائم یکی از کشور های حوزه شنگن را بگیرید، قانونا در تمام کشورهای حوزه شنگن حقوق شهروندی دارید. برای مثال فردی که اقامت موقت خود را از اتریش گرفته است می تواند از همان ابتدا در آلمان نیز کار، زندگی، تحصیل، افتتاح حساب و… داشته باشد.

ث) تابعیت چیست؟ پس از گذر۳ تا ۵ سال از صدور کارت اقامت دائم (یعنی حدودا ۸ تا ۱۰ سال پس از اخذ اقامت موقت) شما امکان درخواست پاسپورت را خواهید داشت. در نظر داشته باشید برای تقاضای پاسپورت باید تاریخ، زبان و جغرافیای آن کشور را امتحان بدهید ولی اگر قبول نشدید نگران نباشید، می‌توانید هر چقدر خواستید دوباره اقدام کنید.

  • جمع بندی مرحله یک: اخذ ویزا معمولا با هزینه کمتری می باشد و مناسب ترین راهکار برای افراد کم سن و سال و مجرد است. اما افراد متاهل مخصوصا افرادی که صاحب فرزند هستند باید به دنبال روش هایی باشند که از ابتدا به آنها شهروندی اعطا کند.
    در مرحله بعد خواهیم گفت که چه روش هایی در دسته ویزا و چه روش هایی در دسته اقامت هستند…
  • ؟؟؟ سوالی که باید در این مرحله به آن پاسخ دهید: آیا برای شرایط من روش هایی مناسب است که در دسته ویزا قرار می گیرند و یا روش هایی که از نوع اقامتی هستند؟

برلین – آلمان

مرحله دوم: انواع روش های مهاجرت چیست؟

در این مرحله خواهید دانست که چه روش هایی برای مهاجرت به اروپا وجود دارند و این روش ها هر کدام از چه نوعی هستند (ویزایی یا اقامتی). در اینجا ما به توضیح اجمالی هر روش خواهیم پرداخت ولی توضیحات کامل هر روش را باید در مقاله اختصاصی آن روش بخوانید.

الف) روش هایی که به شما از ابتدا، ویزا میدهند:

حال که با تعریف ویزا آشنا شدیم و به مزایا و معایب آن اشاراتی کردیم، با ۳ روشی آشنا خواهیم شد که از ابتدا به شما ویزا می دهند.

۱- ویزای کار: ویزای کار در کشورهای حوزه شنگن به افرادی داده می شود که حتما ۴ شرط اصلی را داشته باشند: ۱- حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، ۲- سابقه کاری با بیمه تامین اجتماعی (حداقل ۳ سال)، ۳- مدرک زبان محلی یا انگلیسی (ترجیحا زبان همان کشور)، ۴- دعوتنامه کاری معتبر.

بیشترین ویزای کار برای ایرانیان در اروپا به ترتیب در کشورهای آلمان، سوئد، اتریش و اسپانیا صادر می گردند.

  • ویزای کار آلمان – BLUE CARD (آخرین شرایط ۲۰۱۹)
  • ویزای کار اسپانیا – مهاجرت کاری به اسپانیا (شرایط ۲۰۱۹)

۲- ویزای جستجوی کار: اگر شما تحصیلات، سابقه کار و تسلط به زبان را دارید اما فقط دعوت نامه کاری ندارید، امکان درخواست ویزای جستجوی کار را خواهید داشت. این روش معمولا در کشورهای آلمان، اتریش و سوئد انجام می شود. البته دانمارک نیز چنین ویزایی صادر می کند.

  • ویزای جستجوی کار آلمان – JOB SEEKER (شرایط ۲۰۱۹)

۳- ویزای تحصیلی: این روش محبوب ترین روش مهاجرت به اروپا در بین جوانان است. تنها کافی است شرط سن، تسلط به زبان (ترجیحا زبان محلی آن کشور) و معدل مناسب را داشته باشید تا برای این ویزا واجد شرایط شوید.

در نظر داشته باشید اخذ ویزای همراه (برای متاهلین) هم اکنون کمی سخت تر از گذشته شده است. ضمنا اگر به همسر شما ویزا همراه بدهند، همسر شما حق کار نخواهد داشت (دقیقا برخلاف قانون کانادا).

اخذ ویزای تحصیلی در اروپا راحت تر از استرالیا و کانادا می باشد اما باز هم امری مشکل است. ولی اگر بدانید چگونه و چه کارهایی باید انجام دهید، شانس خود را بسیار بیشتر خواهید کرد. امیدوارم بتوانم در ماه های آینده مطالبی را در اختیار شما قرار بدهم.

ب) روش هایی که از ابتدا به شما، اقامت می دهند (مناسب خانواده ها):

روش هایی که توسط آن از ابتدا به شما و خانواده تان اقامت موقت (شهروندی) داده می شود، خود در دو نوع با سرمایه گذاری و بدون سرمایه گذاری قرار می گیرند. همانطور که گفته شده اقامت موقت (TRP) پس از ۵ سال به اقامت دائم (PR) تبدیل می شود.

جدول دسته بندی روش های اقامتی اروپا (+ چند مثال)

روش های با سرمایه گذاری ۱- خرید ملک آلمان: حداقل ۵۰۰ هزار یورواسپانیا: حداقل ۵۰۰ هزار یورو

یونان: ۲۵۰ هزار یورو

مجارستان: ۱۸۰ هزار یورو

۲- خرید سهام آلمان: حداقل ۵۰۰ هزار یورو
۳- خرید اوراق قرضه اسپانیا: حداقل یک میلیون یورو
۴- سپرده بانکی اسپانیا: حداقل دو میلیون یورو
روش های بدون سرمایه گذاری ۱- ثبت شرکت:ثبت یک شرکت مسئولیت محدود و ایجاد ارزش افزوده برای آن کشور. آلماناسلواکی

اسپانیا

مجارستان

لهستان

۲- تمکن مالیاثبات درآمد ثابت ماهانه بالا در کشور خودتان (ایران)

تنها تفاوت این روش آن است که معمولا به اقامت دائم تبدیل نمی شود.

یونان (FIP): درآمد ماهانه ۲.۰۰۰ یورو در ایران.اسپانیا: درآمد ماهانه ۲.۵۰۰ یورو در ایران.

اتریش: تقریبا امکان موفقیت ندارد.

فرانسه: تقریبا امکان موفقیت ندارد.

پرتغال: تقریبا امکان موفقیت ندارد.

حال به توضیح هر یک از روش های اقامتی می پردازیم:

۱- روشهای اقامتی با سرمایه گذاری (خرید ملک، سهام، اوراق قرضه و سپرده بانکی): این روش ها که معمولا به آنها Golden Visa نیز گفته می شود در کشورهای آلمان، اسپانیا، پرتغال، یونان و چند کشور دیگر حوزه شنگن قابل انجام هستند. حداقل سرمایه گذاری برای کشور پرتغال است و مبلغ آن ۱۸۰ هزار یورو می باشد. نکته دیگر آنکه در روش های با سرمایه گذاری معاف از مالیات هستید.

این روزها به دلیل شرایط بسیار مناسب خرید ملک در یونان، محبوبیت این روش رو به افزایش است. چند مزیت جالب این روش:

  1. حداقل مبلغ خرید ملک ۲۵۰ هزار یورو می باشد. (تقریبا نصف سایر کشورها).
  2. جالب تر آنکه علاوه بر همسر و فرزندان، به والدین شما و همسرتان نیز اقامت اعطا می گردد.

۲- ثبت شرکت (روش اقامتی بدون سرمایه گذاری): این روش که در کشورهایی مانند مجارستان، اسلواکی، لهستان، آلمان و… مرسوم است یکی از بهترین روش های مهاجرت به اروپا می‌باشد. لذا هزینه آن پایین بوده و درصد موفقیت آن نیز بالا می باشد. در این روش برای شما شرکتی ثبت می‌شود و شما اجازه کار و هرگونه فعالیت تجاری با شرکت خود را خواهید داشت.

مزایای این روش:

  • اخذ اقامت و دریافت حقوق شهروندی کل حوزه شنگن
  • عدم نیاز به استخدام کارمند در شرکت ثبت شده
  • عدم نیاز به مدرک زبان
  • با داشتن کارت اقامت یک کشور شنگن، شما می‌توانید در تمامی کشورهای عضو حوزه شنگن کار، زندگی یا تحصیل کنید.
  • امکان داشتن انواع حساب های بین المللی و دریافت Mastercard ،Visacard و سایر کارت‌های اعتباری معتبر
  • خرید و فروش و مالکیت انواع اسناد منقول و غیر منقول به نام خودتان
  • امکان دریافت ویزای کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا به پشتوانه داشتن اقامت اروپا

۳- تمکن مالی (روش اقامتی بدون سرمایه گذاری):

اقامت با تمکن مالی در اروپا یعنی آنکه فردی غیر اروپایی در کشور مبدا خود حداقل درآمدی غیروابسته به فعالیت جسمانی خود دارد و حال قصد زندگی و تفریح (و نه کار و فعالیت تجاری) در یک کشور اروپایی را دارد.

در باب اقامت با تمکن مالی چند نکته را فراموش نکنید:

  • روش تمکن مالی تنها در چند کشور وجود دارد: اتریش، یونان، پرتغال، فرانسه و اسپانیا.
  • درصد موفقیت این روش در هر کشوری (مخصوصا اتریش، یونان و فرانسه) به شدت پایین است.
  • اقامت به روش تمکن مالی معمولا هیچگاه به اقامت دائم تبدیل نمی شود.

عدد درآمد ماهانه برای هر کشور متفاوت است.

همچنین این عدد با افزایش افراد تحت تکقل متقاضی بالاتر می رود.

  • جمع بندی مرحله دو: در بین روش های یاد شده برای جوانان زیر ۲۵ سال ویزای تحصیلی، جوانان زیر ۳۵ سال ویزای کاری و برای خانواده ها روش های خرید ملک، ثبت شرکت و تمکن مالی توصیه می گردد.
  • ؟؟؟ سوالی که باید در این مرحله به آن پاسخ دهید: مشخصا چه روشی هایی مناسب من و خانواده من است؟

اما هنوز نکات کلیدی تری مانده است… (که تنها اشاره ای می کنیم)

  1. در هر روش (مثلا ثبت شرکت یا ویزای کاری و …) کدام کشورها شرایط مناسب تری دارند؟ و چرا؟
  2. شرایط زمانی و هزینه ای کدام روش در حال حاضر مناسب تر است؟
  3. شرایط تمدید هر روش چگونه است؟
  4. شرط حضور در هر کشور چقدر است؟
  5. معایب و محدودیت این روش ها کدامند؟
  6. وضعیت زندگی در هر کشور چگونه است؟
  7. وضعیت تحصیل و زبان آموزی فرزندان ما چگونه خواهد بود؟

آیا می خواهید مهاجرت کنید ولی روش های مهاجرت را نمی دانید؟ حداقل شرایط اولیه برای مهاجرت را نمی دانید؟ آیا تفاوت ویزا، اقامت و تابعیت را نمی دانید؟

اگر می خواهید مهاجرت کنید اما می خواهید بدانید روش های مهاجرت چیست و چه روشی مناسب شماست در این مطلب می خواهیم روش های مهاجرت و آشنایی با انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

مهاجرت چیست؟

مهاجرت (immigration) به معنای جا به جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی است. مردم معمولاً به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دورکننده ای مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت مهاجرت می کنند.

مهاجرت واژه ای ست که این روزها زیاد به گوش مان می خورد و حتا شاید گاهی که از دشواری های زندگی روزمره خسته شده و به آن فکر می کنیم. در 50 سال اخیر در جهان، شمار مهاجران افزایش یافته و روز به روز هم بیشتر می شود.

با افزایش درخواست برای مهاجرت، شرایط پذیرش کشورها نیز دشوارتر شده و این مسیر روز به روز پیچیده می شود. با توجه به این که ایرانیان بسیاری خواهان مهاجرت هستند، لازم دانستیم که در مقاله ای جداگانه ابتدایی ترین شرایط موردنیاز برای مهاجرت توضیح دهیم زیرا اگر این ویژگی ها را نداشته باشید روند مهاجرت تان بسیار دشوار و تقریبا ناممکن خواهد بود.

شرایط مهاجرت

حداقل شرایط مهاجرت

همراه زوم لایف باشید تا بیشتر با ابتدایی ترین شرایط برای مهاجرت آشنا شویم.

1. پشتکار زیاد، لازمه شروع مهاجرت

ابتدایی ترین نیازی که در مراحل مهاجرت خودنمایی می کند تصمیم راسخ است. صادقانه بگوییم اگر برای مهاجرت کردن شک دارید به هیچ عنوان در این مسیر قدم نگذارید. بنیان مهاجرت خود فرد مهاجر است و همه چیز در مراتب بعدی قرار می گیرد.

ما ایرانی ها به روابط خانوادگی بسیار پایبند هستیم، بنابراین در نظر داشته باشید که با ترک وطن همه دوستان، آشنایان و خانواده‌تان را از دست خواهید داد. به موضوعاتی از این قبیل خوب فکر کنید و بدانید باید نهایت پشتکار خود را به کار بگیرید.

پیشنهاد می کنیم اگر فقط فکر مهاجرت را در سر می پرورانید این موضوع را با کسی مطرح نکنید و پس از تصمیم جدی در این رابطه، در جستجوی بهترین روش مهاجرتی برآیید تا نقل مجلس غریبه و آشنا نشوید.

2. داشتن بودجه و سرمایه کافی

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم راه و روش های مهاجرت بسیار گوناگون هستند؛ اما برای موفقیت در مهاجرت باید بودجه کافی داشته باشید. مهاجرت های تحصیلی از جمله ارزان ترین و مهاجرت های سرمایه گذاری از گران ترین روش های مهاجرت هستند.

اگر بودجه کافی برای مهاجرت را ندارید؛ در جستجوی راه و روش های مهاجرتی نباشید چون سرانجام نتیجه ای جز اتلاف انرژی در بر نخواهد داشت و زمانی که بوجه کافی را جمع کنید احتمالا قوانین مهاجرتی تغییر کرده اند.

فقط روی پول های نقدتان حساب کنید و ملک و اتومبیل و… را تا زمانی که به پول نقد تبدیل نشده اند جزو بودجه حساب نکنید.

مهاجرت چقدر هزینه دارد؟

این سوال کاملا اشتباه است و در واقع هیچ پاسخی برای آن وجود ندارد زیرا هر نوع مهاجرت و هر مقصدی برای مهاجران هزینه های مختلفی در برخواهد داشت. در رابطه با بودجه با خودتان صادق باشید و تصور نکنید با فروش خودروهای ارزان قیمتِ وطنی یا چنین سرمایه هایی حتما می توانید مهاجرت موفقی داشته باشید.

زیرا اگر قصد مشاوره با وکیل هم دارید امروزه با این پول ها نمی توان مهاجرت کرد مگر آن که قصدتان مهاجرت تحصیلی به کشورهای ارزان باشد. برای شروع روند مهاجرت دست کم، حدود 10000 دلار در نظر بگیرید.

3. داشتن هدف مشخص

اگر قصد مهاجرت دارید باید هدف مشخصی داشته باشید؛ برای مثال قصد شما تحصیل است، یا کار و یا فقط خروج از وطن. از همان ابتدا هدفی را مشخص کنید. گفتن عباراتی مثل زندگی بهتر، آسایش، آرامش و … کافی نیست زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که در کشور مقصدتان شرایط لوکس و خوبی نصیب تان شود و به عبارتی دیگر باید هدفی داشته باشید تا برای رسیدن به آن با همه سختی ها بجنگید.

4. مهارت کافی

اغلب مهاجران ترجیح می دهند با پیدا کردن کار مناسب مهاجرت کنند تا به راحتی از پس هزینه های شان برآیند اما حقیقت این است که اگر هیچ مهارت خاصی ندارید، نمی توانید در مهاجرت کاری موفق شوید چون دلیلی وجود ندارد که کشورهای دیگر خواستار جذب نیروی غیر ماهر باشند و روی تبعه خارجی سرمایه گذاری کنند.

5. مدرک زبان

اخذ مدرک زبان همواره یکی از موانع جدی مهاجرت محسوب می شود از طرفی شاید یکی از مهم ترین شرایط مهاجرت، داشتن مدرک زبان باشد.

شرایط مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان به برخی از کشورها وجود دارد اما اگر بتوانید مدرک زبان بگیرید، پوئن مثبتی برای شما خواهد بود.

اگر مدرک زبان ندارید، حداقل تلاش کنید زبان را یاد بگیرید. شما به هر کشوری مهاجرت کنید باید با مردم ارتباط برقرار کنید و کیفیت ارتباط می تواند از طریق خوب صحبت کردن ایجاد شود.

6. داشتن تحصیلات کافی

برای مهاجرت باید فرد مهاجر یا قصد تحصیل در مقصد را داشته باشد یا خود از تحصیلات بالایی برخوردار باشد. امروزه دنیا جایی برای افراد بی سواد و بدون مهارت ندارد. حقیقت این است که بدون مدرک تحصیلی و مهارت کارآمد، روند مهاجرت بسیار سخت و اغلب غیر ممکن است.

البته در این مورد گاهی استثنا نیز وجود دارد مثلا اگر مهاجر در یکی از رشته های هنری دارای سابقه ای بالا یا مهارت های فوق العاده باشد مدرک تحصیلی دیگر در اولویت نخواهد بود.

7. اتکا به خود

افراد بسیاری به دلیل داشتن اقوام و یا دوستانی در کشورهای دیگر علاقه مند به مهاجرت به آن مقصد هستند و احساس می کنند وجود آن ها روند مهاجرت شان را بسیار آسان خواهد کرد اما حقیقت چیز دیگری ست.

وجود اقوام درجه یک در کشور مقصد امتیاز محسوب شده و روند مهاجرت شما را سهولت می بخشد؛ اما بدانید که پس از رسیدن به مقصد باید بتوانید خودتان بدون هیچ پشتوانه ای و تنها با اتکا به نفس زندگی تان را از همه لحاظ تامین کنید. در کشورهای پیشرفته جهان این روزها هزینه زندگی زیاد است و اغلب، زوج ها هر دو کار می کنند تا از پس هزینه های زندگی برآیند.

بنابراین اقوام و آشنایان نمی توانند هزینه زندگی فرد مهاجر را پرداخت کنند و اگر هم این کار را انجام دهند سرانجام روزی فراخواهد رسید که از این کار دست خواهند کشید. پس اگر ایده‌ خاصی برای کسب درآمد در کشور مقصد ندارید، اقدام به مهاجرت نکنید.

8. فقط راه های قانونی

هیچ وقت به مهاجرت های غیر قانونی فکر نکنید، چون با این کار دیگر نه در وطن تان جایی خواهید داشت و نه در مقصد. معایب راه های غیر قانونی بسیار زیاد هستند مانند: عدم امنیت جانی و مالی، قانون شکنی، آینده ای تاریک و… تنها مزیت این روش رسیدن به کشور مقصد است اما پس از آن چه نقشه ای دارید؟

این روزها برای ورود به کشورهای پیشرفته باید دلیل خوبی داشته باشید در غیر صورت مجرم خواهید بود و هرگز به زندگی رویایی مورد نظرتان نخواهید رسید. زوم لایف رسانه ای تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است و نمی تواند هیچ گونه راهنمایی و یا پیشنهادی به مهاجران در رابطه با روش های مهاجرتی غیر قانونی ارایه دهد پس از ابتدا در جستجوی راه های قانونی باشید.

پناهندگی هم جزو همین روش های غیر قانونی است و تنها برای یاری افرادی که حقیقتا دچار مشکلی حل نشدنی هستند تعبیه شده نه افرادی که قصد دارند بدون هیچ بودجه، مهارت و زحمتی مهاجرت کنند.

9. استفاده از وکیل خوب

این موضوع که بدون وکیل هم می توان مهاجرت موفقی داشت، درست است اما برای همه صادق نیست. اگر پرونده مهاجرتی شما پیچیده باشد ممکن است حتا اگر با مشاوره وکیل هم پیش بروید باز موفق نباشید؛ پس از مشاوره با وکیل نهراسید و برای کمی صرفه جویی در هزینه ها نزد وکلای بی تجربه و ناکارآمد نروید.

پیشنهاد می کنیم از همان ابتدا مبلغی را هم برای وکلای مهاجرت در نظر داشته باشید تا روند کارتان آسان شود زیرا برخی از پرونده های پیچیده مهاجرتی بدون مراجعه به وکیل هرگز موفق نخواهند بود.

در ضمن قصد این مطلب تبلیغ و بازار گرمی برای وکیلان نیست پس اگر از دانش بالایی برخوردار هستید و پرونده سنگین و پیچیده ای هم ندارید خودتان با مراجعه به سفارت کشور مقصد، مراحل مهاجرتی تان را طی کنید.

10. مهاجرت بدون کارت پایان خدمت

از شرایط اولیه مهاجرت داشتن سن قانونی 18 سال است و برای پسران علاوه بر این موضوع، قانون گذراندن دوره سربازی نیز وجود دارد. افراد بسیاری قصد دارند که بدون داشتن کارت پایان خدمت مهاجرت کنند؛ باید قاطعانه بگوییم که وجود کارت پایان خدمت یک قانون است و راه های فرار از آن غیر قانونی و تنها در شرایطی که مهاجر وضعیت خاصی داشته باشد به او اجازه مهاجرت بدون کارت پایان خدمت داده می شود.

این تبصره اغلب مربوط به روش های تحصیلی می شود و به هیچ عنوان همه گیر نیست. پس سعی کنید در روندمهاجرت همیشه قانون مند عمل کنید تا در آینده در روند رفت و آمدتان به وطن دچار مشکل نشوید زیرا هر گونه اقدام غیر قانونی در این راستا حتما در آینده مشکل ساز خواهد شد.

11. اعضای خانواده را از یاد نبرید

اگر قصد مهاجرت به صورت خانوادگی یعنی با همسر، فرزند یا پدر و مادرتان را دارید باید بدانید که ویژگی های تک تک آن ها می تواند در بهبود شرایط و روند مهاجرتی شما تاثیر گذار باشد پس همه شرایط خود و اعضای خانواده تان را در نظر بگیرید و با مشاور یا وکیل خود در میان گذارید.

انواع روش های مهاجرت چیست؟

با توجه به توضیحات بالا و آشنایی شما با حداقل شرایط اولیه برای مهاجرت می توانید از طریق روش های زیر برای مهاجرت اقدام کنید.

1. تخصص شغلی

کشورهایی مانند کانادا و استرالیا که افرادی را بر اساس سن، تحصیلات، سابقه کار و سطح زبان ارزیابی کرده و به آنها اقامت می دهند. شما در این فرآیند ارزیابی باید به نمره مدنظر آنها برسید.

مزایای این روش:

  • هزینه پایین

2. ثبت شرکت (معمولا در اروپا)

این روش مهاجرت در کشورهایی مانند اسلواکی، لهستان، آلمان و… مرسوم است یکی از بهترین روش های مهاجرت می باشد. در این روش برای شما شرکتی ثبت می شود و شما اجازه کار و هرگونه فعالیت تجاری با شرکت خود دارید.

مزایای این روش:

  • اخذ اقامت و دریافت حقوق شهروندی
  • نیاز به استخدام کارمند در شرکت ثبت شده ندارید.
  • نیازی به نشان دادن سابقه شغلی و مدرک زبان ندارید.
  • شما می توانید در تمامی کشورهای عضو حوزه شنگن کار، زندگی یا تحصیل کنید.
  • امکان داشتن انواع حساب های بین المللی و دریافت Mastercard، Visacard و سایر کارت های اعتباری معتبر
  • خرید و فروش و داشتن انواع سند منقول و غیر منقول به نام خودتان
  • امکان دریافت ویزای کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا به پشتوانه داشتن اقامت اروپا
  • با داشتن کارت اقامت می توانید از هرجایی به تمامی کشورهای حوزه شنگن سفر کنید.

معایب این روش:

  • پرداخت حداقل مالیات 3000 تا 4000 یورو به صورت سالانه و تا 5 سال.

بهترین کشوری که هم اکنون می توانید با ثبت شرکت در آن، اقامت کل اروپا را بگیرید، کشور اسلواکی است. لذا این کشور هرگز شما را مجبور به ماندن در خاک اسلواکی نکرده و می توانید در هر یک از کشورهای های حوزه شنگن کار، زندگی یا تحصیل کرده و یا حتی در ایران بمانید.

3. خرید ملک

شما در تمامی کشورهای اروپایی (بجز سوئیس) می توانید با خرید ملک یا خرید سهام شرکت های سهامی عام به مبلغ حداقل 160.000 یورو اقامت اروپا را کسب کنید. مزایای این روش به انضمام مزایای گفته شده در روش فوق آن است که از مالیات سالانه برحسب درآمد خود معاف هستید.

معایب این روش:

  • از معایب این روش آن است که باید 9% ارزش افزوده به همراه حق بنگاه املاک را پرداخت کنید.
  • با توجه به کشور انتخابی، ممکن است از همان ابتدا بجای اقامت، تنها ویزا دریافت کنید. البته با خرید املاک گرانتر (بالای 500 هزار یورو) احتمالا بعد از یک سال اقامت دربافت خواهید کرد.

4. تمکن مالی

این روش هم اکنون تنها برای کشورهای اسپانیا، ایتالیا و یونان وجود دارد. در واقع در این روش باید در یکی از حساب های بانکی خود در ایران مبلغی بین 50.000 تا 300.000 یورو داشته باشید و پرینت آن را ارائه دهید. ضمنا این کار را باید سالانه و تا 5 سال انجام دهید.

مزایای این روش:

  • مالیاتی برای شما وجود ندارد.

معایب این روش:

  • سال اول به شما اقامتی تعلق نمی گیرد و تنها یک ویزای مولتی 1 ساله خواهید داشت.
  • پس از یکسال با بررسی شرایط شما ممکن است به شما اقامت تعلق بگیرد.
  • اجازه اشتغال و تجارت ندارید.

5. ازدواج

ازدواج علاوه برداشتن خطرات بسیار زیاد، زوم لایف هیچ گونه راهنمایی و یا پیشنهادی به مهاجران در رابطه با روش های مهاجرتی غیر قانونی ارایه نمی دهد.

6. پناهندگی

علاوه برداشتن خطرات بسیار زیاد و غیرقانونی بودن، زوم لایف هیچ گونه راهنمایی و یا پیشنهادی به مهاجران در رابطه با روش های مهاجرتی غیر قانونی ارایه نمی دهد.

با همه این تفاصیل همیشه به یاد داشته باشید که قوانین مهاجرتی هر کشور با دیگری متفاوت است و در فواصل زمانی کوتاه مدت هم امکان تغییر آن ها وجود دارد. همچنین شرایط و بهترین راه مهاجرت برای هر فردی می تواند متفاوت باشد.

مهاجرت

تفاوت ویزا، اقامت و تابعیت چیست؟

ویزا

تفاوت هرگونه ویزایی (توریستی، تحصیلی، کاری و…) با داشتن اقامت یک کشور بدین گونه می باشد: ویزا برای انجام کاری خاص و در مدت زمانی خاص صادر می گردد. در طول این دوره شما تقریبا هیچکدام از حقوق شهروندان آن کشور را ندارید.

مثلا اگر ویزای کاری بگیرید پس از پایان مدت ویزا باید به کشور خود بازگردید و حتی اگر اقدام به تمدید ویزای خود کنید، دولت آن کشور موظف نیست ویزای شما را تمدید کند. در همین مثال وقتی شما در حال سکونت در آن کشور هستید معمولا (بستگی به نوع ویزا و کشور مقصد دارد) نمی توانید حساب بانکی داشته باشید یا حتی برای خود یک ماشین یا خانه بخرید.

اقامت

اقامت خود در دو نوع موقت و دائم است. در واقع با داشتن اقامت هر کشور (چه دائم چه موقت) شما با شهروندان عادی آن کشور هیچ فرقی از لحاظ شهروندی و حقوق اجتماعی ندارید. تنها تفاوت های داشتن اقامت با تابعیت (پاسپورت)، در چند مورد است:

نداشتن حق رای، نداشتن حقوق بی کاری و همچنین نداشتن مزایای پاسپورت آن کشور. البته لازم به ذکر است که اگر شما مثلا اقامت یکی از کشورهای حوزه شنگن را داشته باشید، سفر شما به آمریکا، استرالیا و کانادا خیلی راحت تر می شود.

تابعیت

تقریبا داشتن تابعیت یک کشور به معنی داشتن پاسپورت آن کشور است (قوانین کمی متغیر است). با داشتن تابعیت هر کشوری تمامی محدودیت هایی که در بند بالا ذکر شد را نیز نخواهید داشت.

چگونه تابعیت (پاسپورت) بگیریم:

برای اخذ تابعیت یک کشور باید حداقل 5 سال اقامت آن کشور را داشته باشید. اما اگر شما 20 سال هم با ویزا در کشوری زندگی کنید نمی توانید درخواست پاسپورت کنید. همچنین برای تقاضای پاسپورت باید زبان و جغرافیای آن کشور را امتحان بدهید و حتی اگر هم قبول نشدید نگران نباشید، می توانید هر چقدر خواستید دوباره درخواست کنید.

آسان ترین کشورها برای مهاجرت

گاهی از همه چیز خسته می شویم. گاهی آن قدر فشار کار و امور روزانه رویمان زیاد می شود که دوست داریم قید همه چیز را بزنیم و دور شویم، این موقع هاست که فکر مهاجرت و سفر برای همیشه و ترک دیار و سرزمین به سراغمان می آید. آیا تا به حال شما هم به مهاجرت فکر کرده اید؟ آیا دوست دارید که مهاجرت کنید؟ آیا حاضر هستید که از سرزمین مادری دل بکنید و به سوی دنیایی جدید بروید؟ البته مهاجرت علاوه بر خستگی و دلزدگی از مشکلات دلایل دیگری هم دارد برخی به دلیل کسب علم و مهارت و یا شغل و درآمد بهتر مهاجرت می کنند و برخی دوست دارند کشوری جدید را برای زندگی امتحان کنند. شاید خیلی وقت ها مکانی که در آن زندگی می کنیم امکانات رفاهی بسیار کمی داشته باشد و یا به علت جنگ و نا آرامی مجبور به مهاجرت دائم و یا موقت شویم. در هر صورت همه ساله افراد زیادی تصمیم به مهاجرت می گیرند و زندگی خود را در وطنشان رها کرده و به سمت آرزوهایشان می روند، برخی کشورها از آن ها با آغوشی باز استقبال کرده و بعضی کشورها آن ها نمی پذیرند. لازم است پیش از مهاجرت کاملا با کشور مقصدمان آشنا شویم. برای گام اول فهرستی از کشورهایی که می توان به راحتی به آن ها مهاجرت کرد را برایتان معرفی کند. اگر شما هم از کسانی هستید که گاهی به مهاجرت می اندیشید با ما همراه باشید.

۱ ) آرژانتین

اگر به دنبال کشوری با فرهنگ و پر از چیزهایی جدید که تا به حال ندیده اید برای مهاجرت می گردید آرژانتین بهترین کشور برای شماست. مهاجرت به آرژانتین را به خوردن یک تکه کیک خوشمزه تشبیه می کنند، به عبارتی دیگر می توان به راحتی به این کشور مهاجرت کرده و از آن لذت برد.

اگر شما سابقه ی جنایی نداشته باشید به آسانی می توانید ویزای پنج ساله ی این کشور را دریافت کنید و پس از آن هم در آن مشغول به کار یا تحصیل شوید و ویزای دائم بگیرید.

آرژانتین به مهاجرانش امکانات آموزشی، بهداشت و درمان، وکالت رایگان و حق الحاق به خانواده را می دهد و همین یکی از دلایلی است که مهاجرت به این کشور را به یک تکه کیک تبدیل می کند.

(حق الحاق  به معنی این است که هنگامی که یکی از اعضای خانواده به کشوری دیگر مهاجرت کرده باشد و بقیه اعضا در یکی از سرزمین های دارای حق الحاق خانواده باشند می توانند درخواست حق الحاق به خانواده بدهند و به دیگر اعضا ملحق شوند ). البته توجه داشته باشید که مهاجرت به این کشور برای ایرانیان آن قدرها هم مانند خوردن یک تکه کیک نیست و مهاجران ایرانی به دلیل وضعیت اقتصادی و سیاسی برای رفتن به این کشور گاها با مشکلاتی نیز رو به رو می شوند.

۲ ) برزیل

برزیل پنجمین کشور بزرگ جهان است، با این حال جزو لیست آسان ترین کشورها برای مهاجرت قرار دارد. افراد علاقمند به شروع کسب و کار یا به عبارت دیگر بیزینس من ها عاشق کار در برزیل هستند زیرا این کشور از اقتصاد بسیار قوی و مستحکمی برخوردار است.

علاوه بر اوضاع اقتصادیِ خوب مهاجران در این کشور، آن ها کشوری خوش آب و هوا، ساحلی و دارای آفتاب گرم و دوست داشتنی را تجربه می کنند. مهم نیست که به چه دلیلی قصد مهاجرت دارید و از چه کشوری خارج شده اید مهم این است که حتما در برزیل جایی را پیدا می کنید که برایتان مناسب باشد. البته از یاد نبرید که باید بتوانید از پس هزینه های اولیه زندگی تا زمان راه اندازی کسب و کار برآیید.

۳ ) امارات متحده عربی

امارات متحده ی عربی، این کشور مملو از نفت، یکی از مکان هایی است که به راحتی می توانید در آن اقامت دائم داشته باشید. یکی از دلایل مهم آسان بودن مهاجرت به این کشور نیاز آن به نیروی کار انسانی است به همین دلیل در سال های اخیر مهاجران زیادی را از کشورهای آسیایی به خود جلب کرده است.

ساختمان های بلند و آسمان خراش های جدیدی که همه روزه در این کشور ساخته می شوند بدون شک نیاز به جذب نیروی انسانی برای بهتر شدن و پیشرفت دارند. ایرانیان هم از جمله افرادی هستند که زیاد به امارات مهاجرت می کنند.

۴ ) سوئد

این کشور به دلیل موقعیت های خوبی که در اختیار جوانان برای تحصیل قرار می دهد، مهاجران زیادی را به سوی خود کشیده است. آن ها حتی به دانش آموزان دبیرستانی که از کشورهای دیگر آمده اند به صورت ماهانه ۱۸۵ دلار ( حدودا ۵۰۰ هزار تومان ) حقوق می دهند.

حتی اگر شما از دبیرستان فارغ التحصیل هم شده باشید باز هم در سوئد به شما خدمات آموزشی خوبی ارائه می دهند و شما با کمی نامه نگاری با دانشگاه های این کشور می توانید اقامت دائم کسب کنید. سیستم آموزشی این کشور بسیار عالی است و به افرادی که به تحصیل علاقمند هستند را به خوبی پرورش می دهد.

۵ ) ایتالیا

اگر دوست دارید شما هم بخشی از کشوری غنی از نظر فرهنگ و تمدن باشید، ایتالیا پذیرای شماست. شما می توانید به راحتی با خرید یا حتی اجاره ی یک خانه در ایتالیا ویزای دائمی آن را کسب و به صورت قانونی مهاجرت کنید.

این کشور یکی از قوی ترین مناطق توریستی اروپا است و با این که هنوز هم به طور کلی از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ بیرون نیامده اما مهاجران را به راحتی می پذیرد. این کشور از برترین مکان ها برای مهاجرت مهندسان، معماران و رشته های هنری است.

۶ ) نروژ

اگر دوست دارید مردم کشوری که در آن زندگی می کنید همیشه لبخند بر لب داشته باشند و خبری از دزدی و قتل و غارت در آن نباشد نروژ از بهترین گزینه ها برای شما است، علاوه بر زندگی آرام در این مکان می توانید از مناظر دلپذیر و زیبایش هم لذت ببرید.

مردمان نروژ از سطح رفاه خوبی برخوردار اند و اغلب استاندارد های بالای زندگی را دارند برای مثال هنوز مدرسه رفتن در این کشور رایگان است. به این کشور سرزمین عجایب مدرن هم می گویند، مکانی که می توانید در آن لذت زندگی با مردمانی شاد و سرزنده را تجربه کنید.

۷ ) استرالیا

در گذشته اقامت دائم در این کشور کار آسانی بود، اما در حال حاضر یکی از سخت ترین کشورها برای جذب مهاجران است ولی به دلیل این که عده ی زیادی از مردمانش را افراد خارجی تشکیل داده اند در این فهرست قرار گرفته است.

شاید الان مهاجرت به استرالیا سخت شده باشد اما یکی از بهترین مکان هایی است که حس زندگی در وطن و خانه ی خودتان را به شما القا می کند. این کشور سرزمین رویاهاست؛ آموزش خوب، مناظر عالی، بیمه حتی برای اقشار پایین دست، امکانات پزشکی مدرن و … تنها گوشه ای از این بهشت است باید خودتان سفر کنید و از نزدیک ببینید.

بسیاری از افرادی که به استرالیا مهاجرت کردند توانسته اند موقعیت های شغلی بسیار خوبی کسب کنند اما نباید انتظار داشته باشید که به راحتی در این کشور پذیرفته شوید زیرا هرچه میزان تقاضا برای مهاجرت بیشتر باشد سخت گیری ها هم بیشتر می شود.

۸ ) نیوزیلند

این کشور به دنبال نیروی کار جوان است البته از بسیاری از آن ها به عنوان کارگر استفاده می کند اما از آسان ترین کشورها برای مهاجرت می باشد. نیوزیلند از کم جمعیت ترین کشورهای جهان است و خرید زمین در آن کار سختی نیست و می توانید با کمی جستجو ملکی با قیمت مناسب پیدا کنید. در سال ۲۰۱۰ میلادی نیوزیلند به دلیل اقتصاد پر رونق و نیاز به نیروی کار جوان به عنوان بهترین کشور برای مهاجرت شناخته شد.

۹ ) بلژیک

حتما فکرش را هم نمی کردید که مهاجرت به بلژیک کار آسانی باشد، این کشور دومین سرزمین از نظر آسان بودن مهاجرت به آن است و سالانه تعداد زیادی مهاجر را به خود جذب می کند.

این کشور به عنوان بیشترین سرزمین دارنده ی الماس و شکلات در جهان هم معروف است. شما می توانید با پیدا کردن یک کار به راحتی به این کشور مهاجرت کنید و حتی اگر هنوز هم موفق به پیدا کردن کاری در این کشور نشده اید به راحتی به شما ویزای موقت می دهند تا بتوانید با سفر شغل خوبی در بلژیک برای خود دست و پا کنید. بلژیک کشوری کوچک است اما می تواند به شما بهترین امکانات رفاهی را بدهد.

۱۰ ) کانادا

بله کانادا هنوز هم بهترین کشور روی زمین برای مهاجرت است با این حال کسب اقامت دائم در آن هم کار سختی نیست. تا زمانی که فرد ماهری هستید و یا مشتاق یادگیری می باشید کانادا پذیرای شماست.

این کشور دارای فرصت های بیشمار شغلی برای افراد تحصیل کرده و ماهر می باشد. نرخ تورم و مالیات در کانادا بسیار پایین و خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی بسیار بالا و باور نکردنی است. امروزه در نظر بسیاری از گردشگران کانادا بهترین مکان کره ی زمین برای داشتن یک زندگی بی دغدغه و آرام است.