تبلیغات

 

نفت به پایین ترین قیمت در سی سال گذشته رسید

بهای نفت در آغاز این هفته به شدت تنزل کرد و به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۱ میلادی به این سو رسید. دو دلیل اصلی این کاهش چشمگیر از یک سو اپیدمی کرونا و از سویی دیگر اختلافات حاکم میان روسیه و سازمان اوپک است.

بازارهای بورس در جهان بامداد دوشنبه ۱۹ اسفند (۹ مارس) کار خود را پرتلاطم آغاز کردند. بهای نفت به خاطر جنگ قیمت که میان روسیه و عربستان سعودی درگرفته است، حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش رسانه‌های خبری بهای یک بشکه نفت از نوع برنت با کاهشی بالغ بر بیش از ۳۱ درصد به ۳۱ دلار و ۲ سنت تنزل کرد. این پایین‌ترین قیمت نفت از ژانویه سال ۱۹۹۱ به این سو محسوب می‌شود.

قیمت نفت سبک آمریکا نیز در آغاز این هفته ۲۷ و نیم درصد کاهش یافت و به ۳۰ دلار در ازای هر بشکه رسید.

کارشناسان در راستای پیش‌بینی‌های خود از نزاعی سخن گفته‌اند که ممکن است هفته‌های یا شاید ماه‌ها طول بکشد. چهره‌های اصلی این نزاع روسیه و عربستان سعودی هستند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  فیلم بدون سانسور از کجا دانلود کنیم؟

روز جمعه گذشته ۱۶ اسفند (۶ مارس) گفت‌وگوهای میان سازمان اوپک و روسیه در ارتباط با تعیین سقف تازه‌ای برای تولید نفت بی‌نتیجه مانده بود.

شرکت نفت آرامکو که متعلق به عربستان سعودی است، در پی ناکامی این مذاکرات اعلام کرد که بهای رسمی برای تمامی انواع نفت و همچین برای تمامی خریداران را کاهش می‌دهد.

به این ترتیب انتظار می‌رود که نفت صادراتی عربستان به شمال غرب اروپا ۸ دلار در ازای هر بشکه ارزان‌تر باشد.

در پی شیوع ویروس کرونا در جهان، مصرف نفت در بخش‌های مختلف، به ویژه حمل و نقل که سهمی ۲۵ درصدی در کل مصرف انرژی جهان را دارد، به شدت کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۸ اسفند (۸ مارس) با استناد به منابع آگاه در عربستان سعودی همچنین گزارش داد که این کشور قصد دارد میزان تولید نفت خود را افزایش دهد.

اختلافات روسیه و اوپک به بحران ناشی از شیوع پرشتاب ویروس جدید کرونا در جهان که گریبان  بازارهای نفت را گرفته، دامن زده است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  کاهش قیمت بی سابقه نفت در جهان! آیا جنگ در راه است؟

در پی کاهش شدید بهای نفت ارزش سهام شرکت سعودی آرامکو نیز روز یکشنبه به شدت تنزل کرد و ۴ / ۹ درصد کاهش یافت.

پیامدهای اقتصادی اپیدمی کرونا و همچنین سقوط بهای نفت بازارهای بورس در ژاپن و استرالیا را که خود را بامداد امروز دوشنبه آغاز کرده‌اند، سخت زیر فشار قرار داده است.