تبلیغات

طرح های بانک مرکزی جهانی برای مقابله با ویروس کرونا

بانک مرکزی آمریکا روز پنجشنبه ۲۹ اسفند اعلام کرد که میزان قابل توجهی دلار را با ارزهای مختلف جهان مبادله خواهد کرد تا همه کشورهايی که تحت فشار پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا هستند بتوانند این دلارها را به بازار مالی و بانکی خود تزریق کنند.

این تازه‌ترین اقدام بانک مرکزی آمریکا برای کمک به بازارهای مالی و شرکت‌های اقتصادی است تا بتوانند در برابر پیامدهای کاهش فعالیت اقتصادی مقاومت کنند.

بانک مرکزی اروپا نیز برنامه گسترده‌ای برای خرید اوراق قرضه و بدهی کشورهای عضو اتحادیه با هدف آرام کردن تلاطم در بازارهای مالی اعلام کرد. هدف این اقدامات پایین نگاه داشتن هزینه استقراض و تضمین ارائه وام‌های ارزان قیمت به شرکت‌های اقتصادی است.

بانک مرکزی اروپا تا پایان سال جاری میلادی ۷۵۰ میلیارد یورو به این طرح اختصاص خواهد داد. همزمان هزینه استقراض در ایتالیا که بدهی خارجی سنگینی دارد افزایش یافته و تحت تاثیر پیامدهای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها حوزه اقتصادی یورو با کندی شدید فعالیت‌های اقتصادی روبرو است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  هشدار های سرمایه گذاری : ایران پائین ترین نرخ‌باروری را بین کشورهای‌ خاورمیانه دارد

کاهش شاخص سهام در بازارهای مالی جهان ادامه دارد ولی این کاهش به نسبت روزهای قبل کمتر است. در بازارهای مالی اروپا در ابتدای روز پنجشنبه شاخص سهام تا حدی بالا رفت ولی در طول روز دوباره کاهش یافت.