تبلیغات

 

مهم ترین عوامل موثر بر قیمت طلا کدامند؟

طلا همواره به عنوان فلزی گرانبها مورد توجه بشر بوده‌است. ویژگی‌های خاص طلا مانند ارزش ذاتی آن، اکسیده نشدن در مقابل هوا، تقسیم پذیری بدون از دست دادن ارزش، مقبولیت عمومی، قدرت نقد شوندگی و هزینه پایین نگهداری آن باعث شده‌است تا طلا تبدیل به یک پول کالایی (و در شرایط تورمی و رکودی یک سپر تورمی) و پشتوانه ارزی شود. بنابراین طلا در کنار نفت یکی از کالاهای استراتژیک در بازارهای بین المللی محسوب می‌شود و در نتیجه عوامل متعددی بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد.
چه چیزی باعث افزایش و کاهش قیمت طلا میشود؟
1 – ارزش دلار

با توجه به اینکهقیمت گذاری طلادر بازارهای جهانی بر مبنای ارز جهانی؛ یعنی دلار صورت می پذیرد، تغییرات ارزش دلار مهمترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلااست.
در حال حاضر، با توجه به تاثیرگذاری قابل توجه اقتصاد آمریکا بر اقتصاد جهانی، کاهش ارزش پول این کشور به معنی تضعیف اقتصاد جهانی است. در نتیجهارزش طلابه عنوان وسیله حفظ ارزش بر حسب تمام ارزها افزایش می یابد. همچنین، کاهش ارزش دلار باعث کاهش ارزش دارایی های دلاری می شود، لذا برای حفظ ارزش دارایی ها باید به دنبال جایگزینی مناسب مانند طلابود.
2 – نرخ بهره بانکی

نرخ بهره بانکی در واقع بیانگر میزانسود بدون ریسک قابل پرداختبه سپرده های بانکی افراد است. در شرایط کنونی اکثر کشورها بخصوص ایالات متحده و ژاپن و برخی کشورهای اروپایی برای باقی ماندن در کورس رقابت جهانی و تلاش در جهت بهبود اقتصادی، نرخ بهره خود را در حد صفر نگه داشته اند، لذا در این شرایط تمایل افراد به سپرده گذاری کاهش یافته و در مقابل تمایل به خرید و نگهداری طلا که از ثبات قیمتی مناسبی برخوردار است، افزایش یافته است. این کاهش نرخ به خصوص در آمریکا که ارز آن به عنوان ارز جهانی مطرح است به شدت قیمت طلا را حمایت خواهد کرد.
3 – تورم

مقایسه روند تاریخی قیمتطلا و تورم جهانی(شامل قیمت نفت)، نشان دهنده وجود ارتباط مستقیم میان این دو است. باید گفت که نفت و طلاهر دو از کالاهای کمیاب و استراتژیک محسوب می شوند و رابطه نزدیکی باتورم جهانی دارند.
4 – وقایع جغرافیایی- سیاسی

طلا همواره کالای منتخب در زمان وجودتشنجات سیاسیاست. در زمان افزایش تشنج سیاسی و نظامی بین کشورها مردم و سرمایه گذاران به سمت خرید طلا و دیگر فلزات گرانبها حرکت می کنند تا مانع از دست رفتن سرمایه خود شوند.
5 – نوسانات شدید بازار بورس و قیمت‌های نفت

در شرایطی که بازاربورس دچار نوسانات شدید می‌شود، و قیمت نفت بر اثر عوامل متعدد دائماً در حال تغییر است، اطمینان به این بازار و به تبع آن تمایل به سرمایه گذاری در این بازار کاهش می‌یابد لذا در این حالت مفهومی به نام “پناهگاه امن” در مورد بازار طلا به وجود می‌آید. در این شرایط سرمایه گذاران سعی می کنند تا با کم کردن ریسک سرمایه گذاری خود در طلا سرمایه گذاری کنند. به عبارت دیگر تقاضا برای طلا به منظور ذخیره‌سازی افزایش می‌یابد و این افزایش تقاضا منجر بهافزایش قیمت‌های طلا می‌شود.
6 – چین

▬ این مطلب را هم بخوانید:  فروش فوری و تحویل ۳۰ روزه، کلاهبرداری ایران خودرو و سایپا

چین یکی از کشورهای با مازاد تجاری قابل توجه در دنیا است. این مازاد تجاری باعث می‌شود که چین تبدیل به یک متقاضی بزرگ کالا در بازارهای جهانی شود. از سوی دیگر تمایل کشور چین برای فرار از زیر سلطه رفتننرخ ارز جهانی، دلار، به دلیل عمدتا مسایل سیاسی و اقتصادی رقابتی با کشور آمریکا و تمایل این کشور برای افزایش پشتوانه پولی‌اش، این کشور را بعد از هند تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تقاضا کنندگان طلا در جهان می‌کند. در نتیجه حضور چین در بازار طلا و هم چنین مازاد تجاری که باعث می‌شود چین با دلارهای بیشتری به سمت بازارهای کالا و از جمله بازار طلا در دنیا حرکت کند، در نهایت منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود.
7 – بحران های اقتصادی

بحران هایی که در بخش های مختلف اقتصاد به وجود می آید و زمزمه رکود را نوید می دهند، دولت ها را وامی دارند تا اقدام به چاپ پول، کاهش نرخ بهره یا سایر سیاست های انبساطی نمایند. این اقدامات باعث ضعیف‌تر شدن ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر می‌شود، لذا سرمایه گذاران و عاملان بازار برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان به سراغبازار طلابه عنوان پشتوانه پولی می‌روند و در نتیجه قیمت طلا افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، گاهی اوقات با گسترش بحران به کشورهای مختلف، نه تضعیف دلار که وضعیت نابسامان و ناامیدکننده اقتصاد جهانی، باعث می شود تا دوباره طلا به عنوان یک پشتوانه مهم برای حفظ دارایی ها مطرح شود و تقاضا و به تبع آن قیمت طلا افزایش یابد.
8 – بهبود وضعیت اروپا، چین و هند در برابر آمریکا

از آنجایی که دلار هم واحد خرید طلا و هم رقیب طلا در ذخیره سازی ثروت است، وضعیت تغییرات آن نسبت به سایر ارزها بسیار حایز اهمیت است. در سطور بالا تغییر وضعیت اقتصادی و تاثیر آن بر دلار را بررسی کردیم، ولی همیشه این وضعیت اقتصادی نیست که تعیین کننده قیمت دلار است.

گاهی اوقات تغییرات سیاسی، اقلیمی و یا تغییرات اساسی بین المللی در کنار عوامل اقتصادی، دلار را دستخوش تغییر می سازند. این تغییرات سبب می شود تا بازار طلا نیز تغییراتی را تجربه کند. بطوری که اگر بهردلیلی دلار در برابر سایر ارز ها تضعیف شود، طلا برای مردم، بازیگران بزرگ و دولت هایی که ارز آن کشورها را دارند ارزانتر می شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  وارن بافت، یکی از ثروتمندترین مردان جهان و ۸ درس برای کسب موفقیت

در نتیجه شاید تصمیم به خرید بگیرند. از دیگرسو اثر جایگزینی می تواند در اینجا برعکس عمل کند. به این معنی که اگر فعالان اقتصادی کاهش ارزش دلار را ادامه دار بدانند، اقدام به جایگزین کردن آن با طلا خواهند کرد که این امر دوباره به افزایش قیمت های طلا می انجامد.

طلا بخریم یا دلار؟

اکثر افراد جامعه در بازار پر تنش این روزهای طلا و دلار بدنبال بهترین تصمیم برای سرمایه گذاری بر روی این دو کالای با ارزش هستند. اما بدلیل غیر قابل پیش بینی بودن و ریسک پذیری ، انتخاب بهترین راه سرمایه گذاری چالش های خاص خود را بهمراه دارد.
به همین منظور پیدا نمودن بهترین راه سرمایه گذاری همیشه برای افراد کار دشواری بوده است. بدین منظور مزیتها و مضرات سرمایه گذاری بروی دلار یا طلا را در این مقاله بررسی می نماییم.

واقعیات تحولات بازار ارز چیست؟

افزایش تقاضای ارز به دلیل مناسبت‌های فصلی مختلف مانند مسافرت‌های زیارتی و سیاحتی، نتایج نشستهای اوپک بر قیمت نفت و تنشهای سیاسی منطقه ای در جهان از عوامل مهم بالا رفتن قیمت دلار دانست.

اما بخشی از هیجان ناشی از افزایش قیمت دلار در این روزها بدلیل ورود دلالان به بازار ارز است. زیرا در این مقطع زمانی و با پایان یافتن تقاضای فصلی ارز در بازار ایران و کاهش تقاضا ، دلیلی برای بالا رفتن قیمتها نمی باشد اما با ورود این سود جویان عرصه ارز و کاهش عرضه دلار از سوی بانک مرکزی به صرافی ها قیمت دلار به شکل بسیار افسار گسسته ای رو به افزایش رفته است.

بیشتر بخوانیم : تاثیر افزایش قیمت نفت بر شاخص کل بورس

سرمایه گذاری بر روی دلار کار درستی است؟

با توجه به این نوع سیر صعودی قیمت دلار نمی توان به این افزایش قیمت بیرویه اطمینان حاصل نمود و ریسک سرمایه گذاری را پذیرفت بدلیل اینکه با شروع آرامش بازار و راهکارهای دولت در خصوص مدیریت و کنترل و کاهش نرخ دلار باعث از دست رفتن بخشی از سرمایه یا راکد ماندن سرمایه را بدنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانیم : مهمترین آثار اقتصادی افزایش قیمت دلار

طلا بخریم؟

یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه گذاری برای دست یافتن به سود بیشتر بازار سکه است. قیمت سکه در چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است . به طوری که در سال 91 بازار طلا بسیار تکان خورد و قیمت سکه از حدود پانصد هزار تومان به قیمت بالای یک میلیون و پانصد هزار تومان هم رسید .اما موردی که همیشه باعث شده تا سکه به عنوان یکی از مهمترین بازارهای سرمایه گذاری در بین مردم شناخته شود خاصیت نقدینگی سریع آن است بدان معنی که هر زمانی که شما نیاز به پول دارید می توانید با مراجعه به نزدیکترین طلافروشی و یا صرافی سکه و طلای خود را به فروش برسانید. ویژگی دیگری که می توان برای طلا در نظر گرفت نداشتن محدودیت زمانی هنگام خرید و فروش آن است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معیارکلی شرط بندی فوتبال

طلا و سکه جزو کالاهای سرمایه ای برای خانواده ها می باشد . طلا با اینکه خاصیت تزیینی دارد اما همیشه خریدار با دید سرمایه ای به آن نگاه میکند.

بیشتر بخوانیم : مهمترین تحولات اقتصادی سال‌۹۶ چه‌بود؟/ حباب بازار سکه از بین می‌رود

سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه سود آور است؟

با وجود اینکه بازار طلا و سکه همیشه ثبات خوبی را برخوردار بوده اما در ماه های اخیر به واسطه التهابات بازار ارز و ورود دلالان به بازار سکه، این فضا هم با ناامنی هایی همراه شده است. بازار سکه در این ایام به مانند بازار ارز دچار شرایط خاصی گردیده. که با کنترل بازار ارز در روزهای آینده قیمت طلا نیز به ثبات خود خواهد رسید.

بیشتر بخوانیم : بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت [هفته چهارم اسفند ماه]

نتیجه گیری:

بازار طلا و سکه از امنیت بیشتری نسبت به دلار در زمینه سرمایه گذاری برخوردار است. زیرا قیمت طلا بدلیل داشتن قیمت جهانی کمتر تحت تاثیر سیاستهای دولت ها قرار می گیرد و به این نکته باید توجه نمود که خرید دلار دارای ریسک بسیار بالایی می باشد و یا در بهترین حالت سود کمتری را برای سرمایه گذار در بر دارد .

طلا و سکه همیشه از جایگاهی ممتاز در زمینه سرمایه گذاری برای خانواده های ایرانی برخوردار بوده و بدلیل اینکه همیشه برای مناسبت های مختلف خرید و فروش راحت و قابل دسترسی تری در بازار داشته است و از قدرت نقدشوندگی بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد و مورد توجه قرار می گیرد.