تبلیغات

 

دونالد ترامپ به نیروهای خود دستور شلیک به قایق های مزاحم ایرانی را صادر کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، یک بار دیگر اعلام کرده که به نیروهای آمریکایی دستور داده به هر قایق ایرانی که برای کشتی‌های آمریکایی در دریا مزاحمت ایجاد کرد شلیک و آن را نابود کنند. ایران صبح چهارشنبه در واکنش به یک توییت آقای ترامپ در این خصوص، از آمریکا خواسته بود که “قلدری” را کنار بگذارد و به فکر نیروهایش باشد که “به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.”

آقای ترامپ عصر چهارشنبه (۲۲ آوریل) در نشست خبری روزانه کاخ سفید گفت: “ما نمی خواهیم قایق های مسلح آنها اطراف قایق های ما باشند و در اطراف قایق های ما حرکت کنند و خوش بگذرانند. نمی خواهیم نزدیک قایق های ما باشند.”

او گفت: “این مساله در زمان دولت اوباما به دفعات اتفاق داد. من در ابتدای کارم همین دستور را دادم و هیچ اتفاقی نیفتاد و آنها خیلی خوب بودند و مشکلی وجود نداشت. اما دیروز متوجه شدم که دوباره این کار را انجام دادند، البته با شدت کمتر اما دوباره تکرار کردند.»

رییس جمهوری آمریکا افزود: «من گفتم ما تحمل نخواهیم کرد. بنابراین اجازه نخواهم داد که دوباره این کار را بکنند و ملوانان و خدمه نظامی ما را به خطر بیندازند و آنها را هدف قرار خواهیم داد.”

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آموزش دانلود از یوتیوب و معرفی نرم افزارهای جانبی

دونالد ترامپ صبح چهارشنبه در توییتی نوشته بود که در خصوص قایق های ایرانی چنین دستوری صادر کرده است.

هفته گذشته نیروی دریایی آمریکا از مانور “خطرناک و آزاردهنده” قایق‌های سپاه پاسداران در نزدیکی کشتی‌های جنگی آمریکایی در خلیج فارس خبر داده بود.

به گفته ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) یازده قایق نیروی دریایی سپاه به ناو لوئیس بی پولر، ناوشکن پال همیلتون و چند ناوچه دیگر نزدیک شدند و با رفتاری “خطرناک” با سرعت زیاد از جلو و عقب کشتی‌های جنگی آمریکایی رد شدند.

آمریکایی‌ها گفتند که حرکت این قایق‌ها حدود یک ساعت طول کشید و بعد از آن با پاسخ به پیام رادیویی از کشتی‌ها دور شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دیوید نورکوئیست، معاون وزارت دفاع، روز چهارشنبه در پنتاگون به خبرنگاران گفت: “رئیس جمهور هشدار مهمی به ایرانی ها داده. آنچه که رئیس جمهور بر آن تاکید می کند این است که کلیه کشتی های ما حق دفاع از خود را حفظ می کنند.”

ژنرال نیروی هوایی جان هایتن که معاون رئیس ستاد مشترک ارتش است در همین کنفرانس خبری گفت: “هیچ کس نباید تردید داشته باشد، که فرماندهان حالا اختیار نشان دادن واکنش به هرگونه اقدام خصمانه یا نیت خصمانه را دارند.”

▬ این مطلب را هم بخوانید:  اتفاقات سال 98 در یک نگاه؛ از سیل تا کرونا

واکنش ایران در مقابل توئیت ترامپ : آمریکا قلدری نکند

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران، در واکنش به توییت آقای ترامپ گفت: “آمریکایی‌ها امروز باید به جای قلدری برای دیگران، همه همت خود را بکار بگیرند تا آن دسته از نیروهای‌شان را که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، نجات دهند.”

آقای شکارچی گفت که آمریکا باید از منطقه خارج شود و” نیروهای خود را مانند بسیجیان و نیروهای مسلح ایران که امروز به کمک مردم خود شتافته‌اند به آمریکا ببرند تا مردم شان را از از بحران عظیمی که برای این کشور ایجاد شده نجات دهند.”

روز یکشنبه نیروی دریایی سپاه پاسداران در بیانیه‌ایروایت آمریکا از رویارویی در خلیج فارس را “هالیوودی” خواند و هشدار داد که نیروهای سپاه “هرگونه خطای محاسباتی آنان را قاطعانه پاسخ خواهند داد.”

سپاه بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را نادرست خواند و به آمریکایی‌ها توصیه کرد “از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ” پرهیز کنند.

نیروی دریایی سپاه که تامین امنیت خلیج فارس را بر عهده دارد، می‌گوید “تکرار رفتارهای غیرحرفه‌ای نیروی دریایی تروریست آمریکا در خلیج فارس” در هفته‌های اخیر، باعث تهدید امنیت و آرامش منطقه شده است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  دو برادر از طریق رمز ارزها یک شبه پولدار شدند!

سپاه پاسداران در بیانیه‌اش گفت که به همین دلیل و برای پیشگیری از “رفتارهای غیرقانونی، غیرحرفه‌ای، خطرناک و حتی ماجراجویانه تروریست‌های آمریکایی” گشت‌های دریایی خود را در خلیج فارس افزایش داده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به حادثه اخیر اطمینان داده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به گونه‌ای رفتار خواهد کرد تا از نیروهای مسلح آمریکا و نیروی دریایی این کشور محافظت کند. آقای پومپئو گفت: “رئیس جمهور ترامپ در حفاظت از جان آمریکایی‌ها جدی است. ”

در مقابل جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، یکی از توییت‌های قدیمی خود را بازنشر کرد که در آن نوشته بود:‌ “نیروی دریایی آمریکا شاید نمی‌داند در حیاط خلوت ما و هفت هزار مایلی خانه خود چه می‌کند.”

ایران حضور آمریکا در منطقه را غیر موجه و غیر قانونی می‌داند و خواهان خروج تمام نیروهای آمریکایی از منطقه است.