تبلیغات

بهترین فیلم های زندگینامه در طول تاریخ سینما

فیلم های بیوگرافی یکی از راه های مورد علاقه ما برای غرق شدن در یک داستان به خصوص هستند. این یکی از راه هایی ست که ما میتوانیم در مورد زندگی هایی متفاوت با زندگی خودمان یاد بگیریم؛ با تمام تراژدی، شوک های عاطفی، و اشک هایی که همراهشان میایند. آن‌ها مثال خوبی از این مسئله هستند که گاهی اوقات پا کردن در کفش کسی دیگر، درس هایی به ما می آموزد که جای دیگری نمیتوانستیم یاد بگیریم.

هالیوود از زمانی که فیلم های بیوگرافی تنها داستان مردان سفید پوست را بازگو میکردند راه زیادی را طی کرده. امروزه ما میتوانیم راجب اشخاصی سرسخت و پیچیده از هر نژادی یاد بگیریم، و آن‌ها را پرمعنا تر می سازیم. فیلم‌هایی همچون «Hidden Figures» و «Erin Brockovich» یک بخش کوتاه از زندگی پر فراز و نشیب زنانی سخت کوش را به ما نشان می‌دهند که اگر به خاطر این فیلم ها نبود، داستانشان ناگفته می‌ماند.

فیلم های حاضر در این لیست از آثار پر زرق و برقی همچون «Rocketman» تا آثار مستقل و کم هزینه‌ راجب چهره های تاریخی ای که خیلی شناخته شده نیستند، مانند «والری سولانوس» که با فیلمی به نام «من به اندی وارهول شلیک کردم» شناخته شد. اشخاصی که این فیلم ها بر اساس‌شان ساخته شده، هر کدام زندگی هایی پر از ترس، دل‌شکستگی و همینطور لذت را از سر گذرانده اند، در عین تمام پیچیدگی‌شان.

در نهایت، یک بیوگرافی خوب فیلمی‌ست که در عین نشان دادن زندگی شخصی دیگر، مفهومی را به ما می‌آموزند. فیلم یک مدیوم یگانه است که به ما اجازه کشف این دنیا های درونی را می‌دهد، می‌خواهد از طریق رویای روشن «مری آنتوان» باشد، یا از طریق خودنمایی های غیر شفاهی «فیلیپ سیمور هافمن» در نقش نویسنده به‌نام «ترومن کاپوتی». اگر می‌خواهید در داستان ها غرق شوید، دور یک فیلم بیوگرافی خوب چنبره بزنید، و شخصیت های تاریخی موردعلاقه جدیدتان را ملاقات کنید، با ما همراه باشید.

1. Sebreg 2019

Sebreg 2019

«کریستن استوارت» در این فیلم جنایی-سیاسی نقش «جین سبرگ»، ستاره سینما را بازی می‌کند. فیلم حول فعالیت او با حزب پلنگ سیاه در اواخر دهه ۱۹۶۰ و تلاش نیروی ضد اطلاعات اف‌بی‌آی برای بدنام کردن و بی اعتبار کردن او می‌چرخد. اگر تا اینجای کار داستان به نظرتان لو رفته، فقط بدانید که داستان اصلی بسیار هیجان‌انگیز تر است.

2. Judy 2019

نصف بیوگرافی، نصف ادای احترام، «جودی» داستان افسانه هالیوود «جودی گارلند» را در طول اجرای ۵ هفته‌ای اش در شهر لندن در آخرین سال زندگی‌اش روایت می‌کند. در فراز و نشیب اتفاقاتی که برای او می‌افتد، ما گذشته تراژیکش را می فهمیم، و میراث بی‌همتایش را جشن میگیریم.

3. Rocketman 2019

با جاده آجری زرد خداحافظی کنید و به سنگ کروکدیل سلام کنید، چون این فیلم ادای احترامی به زندگی و کار «التون جان» است؛ که «تارون اجرتون» را در نقش این موزیسین اسطوره‌ای به روی پرده نقره‌ای می‌آورد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  میلاد حاتمی ؛ یکی از صاحبان سایت های شرط بندی ایرانی توسط پلیس ترکیه دستگیر شد

4. My Left Foot 1989

از به دنیا آمدن با چندین آسیب مغزی، تا رسیدن به یک خانواده ایرلندی طبقه کارگر، شخصیت «کریستی براون» (دنیل دی-لوییس) توسط خانواده‌اش شکل گرفت‌. «براون» تنها می‌توانست پای چپ خود را تکان دهد، ولی با این حال، او می‌توانست بنویسد و نقاشی کند. و در نهایت تبدیل به هنرمندی محبوب شود.

5. The Schindler’s List 1994

داستان «اسکار شیندلر» (با ایفای نقش لیام نیسن)، توسط عده زیادی به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ یاد می‌شود. او توانست بیش از هزار یهودی را از کمپ های اسارت نازی آزاد کند.

6. Erin Brockovich 2003

 

«جولیا رابرتز» به طرز استادانه‌ای نقش «ارین بروکویچ» را بازی می‌کند؛ یک کمک وکیل که علیه سودجویی چندین کمپانی بزرگ قرار میگیرد، و پیروز می‌شود.

7. Lovelace 2013

این فیلم مستقل داستان یک چهره شخصی دیگر را بازگو می‌کند. در این فیلم «آماندا سایفرد» در نقش «لیندا لاولنس» ظاهر می‌شود، یک بازیگر پورن که زندگی کوتاه و دردناکی را تجربه کرد.

8. Frida 2002

«سلما هایک» این ادای احترام زیبا به نقاش مکزیکی «فریدا کالو» را تهیه و در آن بازی کرده است. ما اکنون میدانیم که ساخت این اثر تا چه اندازه برای «هایک» سخت بوده، اما این فیلم هنوز به عنوان اثری شجاعانه ستایش می‌شود.

9. Lady Sings The Blues 1972

پر کردن جای خالی «بیلی هالیدی» قطعا جذبه زیادی می‌طلبد، با این حال «دیانا راس» این کار را در استادی تمام انجام می‌دهد. این فیلم یکی از اشک‌درآور ترین آثار حاضر در لیست است.

10. Malcom X 1992

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ساخته شده در تاریخ، «مالکوم ایکس» داستان یک فعال حقوق داخلی را می‌گوید که در نهایت ترور می‌شود. بازی «دنزل واشنگتن» در این فیلم فوق‌العاده است.

11. The King’s Speech 2010

این فیلم داستان «شاه جورج چهارم» را روایت می‌کند، که چگونه پادشاه بعدی کشور انگلستان می‌شود، و با مشکل سخنرانی کردنش کنار می‌آید. او با یک گفتار درمان ملاقات می‌کند اما در نهایت، بیشتر از حد تصورش در مورد موقعیتش به عنوان پادشاه یاد میگیرد.

12. Julie And Julia 2009

Julie And Julia 2009

«مریل استریپ» نقش «جولیا چایلد» را ایفا می‌کند، آشپز خانگی محبوب که در آمریکا برای آشنا کردن مردم با تکنیک های آشپزی فرانسوی شهرت دارد. استعداد «استریپ» در تقلید لهجه‌ها اینجا به درد بخور ظاهر می‌شود. او در تقلید شیوه گفتار «چایلد» عالی عمل می‌کند.

13. The Social Network 2010

هر جور که بود، کارگردان «دیوید فینچر» توانست داستان زندگی خالق فیسبوک را به اثری هیجان‌انگیز و لایق و برنده جوایز متعدد تبدیل کند.

14. The Elephant Man 1980

«دیوید لینچ»، بله، همان کسی که «Twin Peaks» را ساخته، این اثر وهم آور راجب مردی در عصر ویکتوریایی با یک ناهنجاری خاص صورت کارگردانی کرده.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  خداحافظی مهدی پاکدل با (همگناه)

15. Downfall 2004

بدون شک شما شوخی های تصویری مربوط به آدولف هیتلر خشمگین را د فضای مجازی دیده‌اید، اما این شوخی ها در اصل متعلق به فیلمی آلمانی به نام «Downfall» هستند که داستان «هیتلر» را در روزهای پایانی عمرش در پناهگاهی زیرزمینی در برلین دنبال می‌کند. این یک فیلم بسیار عمیق و پیچیده در مورد مورد تنفر ترین شخص در تاریخ است.

16. The Diving Bell And The Butterfly 2007

این فیلم خفقان آور در مورد «ژان دومینیک بابی» است، که بعد از سکته از سندرم «حبس شدگی» رنج می‌برد. او فقط می‌توانست با چشم راست‌ش ارتباط برقرار کند، اما توانست یک‌کتاب کامل رو به نگارش در‌آورد.

17. Control 2007

عکاس راک مشهور «آنتون کوربین» اولین فیلم‌ش را با عنوان «Control» تولید کرد، که داستان فردی به نام «ایان کرتیس» را تعریف می‌کند؛ آخرین خواننده گروه پست-پانک «جوی دیویژن». در حالی که به صورت کاملا سیاه و سفید فیلمبرداری شده، این فیلم به داستان مردی که به مرموز بودن مشهور بود زندگی می‌بخشد.

18. I Shot Andy Warhol 1996

«لیلی تیلور» با بازی پر اضطراب و فوق‌العاده‌ش در این فیلم، اجازه خودنمایی به هیچ کدام از هم بازی هایش را نمی‌دهد. او در این فیلم ایفاگر نقش «والری سولانوس» است، کسی که با نوشتن بیانیه «S.C.U.M» و البته، شلیک به «اندی وارهول» به شهرت رسید.

19. Selena 1997

این همان نقشی‌ست که «جنیفر لوپز» برای بازی کردنش به دنیا آمده: خواننده تگزاسی مکزیکی تبار محبوب، «سلینا کوینتلا». تماشای فیلم در حالی که از پایان آن آگاه هستیم می‌تواند دردناک باشد، اما به هر حال این فیلم جشنی باشکوه از زندگی این خواننده است.

20. The Runaways 2010

«کریستن استوارت» و «داکوتا فانینگ» در این فیلم در مورد گروه تماما زن پانک، «The Runaways» می‌درخشند. همانطور که از حال و هوای فیلم پیداست، موسیقی‌اش بسیار شنیدنی‌ست.

21. Capote 2005

«فیلیپ سیمور هافمن» در نقش نویسنده «ترومن کاپوتی» ظاهر می‌شود، که در حال تحقیق بر روی یک پرونده قتل است. «کاپوتی» در نهایت با یکی از قاتلین از لحاظ احساسی نزدیک می‌شود. بازی «هافمن» در این فیلم شما را مجبور می‌کند که چشم از او بر ندارید. خودنمایی ها و حالات و رفتار او بی شک فقط از یک نابغه بازیگری ساخته است.

22. 24 Hour Party People

این فیلم در مورد ظهور پست-پانک و قشقرق «Madchester» از دیدگاه «تونی ویلسون» (استیو کوگن) است، رئیس کمپانی اسطوره‌ای «Factory Records». این یک فیلم احمقانه با تعداد زیادی صحبت رو به دوربین و روایتی اغراق شده است.

23. Game Change 2012

فیلم «Game Change» داستان کمپین ریاست جمهوری جمهوری‌خواهانه سال ۲۰۰۸ را روایت می‌کند. سالی که سناتور «جان مک‌کین» و فرماندار «سارا پالین» در مقابل سناتور «باراک اوباما» قرار داشتند. همه ما می‌دانیم چه کسی برنده انتخابات شد، اما با رفتن به پشت پرده، ما متوجه آن روی دیگر «پالین» می‌شویم.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  ثانیه شماری مرگ میلاد حاتمی با تحویل به پلیس ایران

24. Hidden Figures 2016

این اثر خارق‌العاده داستان سه رن سیاه‌پوست ریاضی‌دان را تعریف می‌کند که در دهه ۱۹۶۰ به خلق برنامه فضایی ناسا کمک کردند. توصیه ما به شما این است که هرچه سریع‌تر این فیلم را تماشا کنید.

25. Marry Antoinette 2006

داستان دوران جوانی ملکه «ماری آنتوان» که توسط «سوفیا کاپولا» روایت می‌شود، خوراکی دلپذیر برای احساس و روان شماست.

26. JFK 1991

شاهکار «الیور استون» روایت‌گر داستان دادستانی محلی‌ست که اتفاقی وارد جریاناتی می‌شود که ممکن است ثابت کند که قتل رئیس جمهور «جان اف‌. کندی» یک توطئه از پیش تعیین شده باشد.

27. Selma 2015

فیلم بیوگرافی‌ای که «مارتین لوتر کینگ. جونیور» لایقش بود، که فقط میتوانست توسط «آوا دوورنای» ساخته شود.

28. American Crime Story: The People Vs. O. J. Simpson 2016

ما کاملا بر داستان محاکمه «او جی سیمپسون» مسلط هستیم، اما با این حال هر چقدر بیشتر از بازی «سارا پالسن» را میبینیم، بیشتر به او علاقه‌مند می‌شویم.

29. The Queen 2006

«هلن میرن» بی همتا در این فیلم در نقش «ملکه الیزابت دوم» بی همتا ظاهر می‌شود، طبیعی است که شما نتوانید چشم از صفحه بردارید.

30. Introduction Dorothy Dandridge 1998

«هالی بری» به زیباترین شکل ممکن داستان «دوروتی دندریج» را به زندگی می‌آورد، اولین زن سیاه‌پوستی که توانست در سال ۱۹۵۵ نامزد اسکار شود. وقتی «بری» برای فیلم «Monster Ball 2002» برنده اسکار شد، در سخنرانی اش از «دندریج» تشکر کرد.

31. Goodfellas 1990

درست شنیدید، این اثر منصوب به «مارتین اسکورسیزی» یک بیوگرافی است. در این اثر داستان خلاف‌کار خرده‌پا «هنری هیل» و ورود او به دنیای جرم و جنایت روایت می‌شود.

32. I, Tonya 2017

بی دلیل هیجان زده نشده‌اید، این فیلم به همان‌اندازه خوب است که تعریفش را شنیده اید. ما بالاخره داستان از دیدگاه «تونیا هاردینگ» می‌شنویم، که استادانه توسط «مارگو رابی» به روی پرده نقره‌ای آورده شده است.

33. Gia 1998

فیلم «Gia» داستان «گیا کارانگی» را بازگو می‌کند، کسی که اولین سوپرمدل تاریخ بود. «کارانگی» که نقشش توسط «آنجلینا جولی» ایفا شده، با مواد مخدر معتاد بود و در نهایت بر اثر بیماری ایدز جان باخت.

34. 12 Years A Slave 2013

این اثر داستان واقعی «سولومون نورثوپ» را تعریف می‌کند، کسی که توسط گروهی دزدیده و به بردگی فروخته می‌شود. «چیوتل اجیوفور» در این نقش می‌درخشد. فیلمی متفاوت، اما ضروری برای تماشا.