تبلیغات

بررسی تبانی و شرط بندی در هفته آخر لیگ برتر ایران

با پایان هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال ایران، تکلیف سهمیه‌های لیگ قهرمانان با یک تیم سقوط کننده و همچنین معرفی آقای گل رقابت‌ها به هفته آخر کشیده شد.

پس از پرسپولیس ۶۴ امتیازی که قهرمان شده و بازی‌هایش تشریفاتی است. استقلال و تراکتور با ۵۰ امتیاز و اختلاف گل در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. سپاهان و فولاد هم ۴۸ امتیاز اندوخته‌اند.

سرنوشت استقلال برای نایب قهرمانی در اختیار خودش است و با توجه به ۱۲ گل برتری نسبت به نزدیک‌ترین حریفش، فقط باید در بوشهر بر شاهین غلبه کند.

تراکتور برای نایب قهرمانی باید در اهواز از سد فولاد بگذرد. ضمن اینکه امیدوار به لغزش استقلال در بوشهر باشد.

به این ترتیب کار فولاد و تراکتور در برابر یکدیگر سخت‌تر از سایر تیم‌هاست. اگر این بازی مساوی شود و استقلال در بوشهر ببازد، در آن صورت سپاهان می‌تواند با عبور از سد پیکان به نایب قهرمانی برسد.

فولاد هم در صورتی نایب قهرمان خواهد شد که بر تراکتور غلبه کند، استقلال ببازد و سپاهان هم پیروز نشود.

در انتهای جدول، پنج تیم روی کاغذ با خطر سقوط مواجهند. یعنی ماشین سازی، پیکان، سایپا، گل گهر و ذوب آهن.

در جدول گلزنان شیخ دیاباته با ۱۳ گل، جدی‌ترین گزینه برای پوشیدن کفش طلایی لیگ برتر فوتبال ایران است. اما چنانچه هفته آخر پرگل باشد، ممکن است مهاجم دیگری به عنوان آقای گلی برسد.

شهریار مغانلو از پیکان و عیسی آل کثیر از صنعت نفت آبادان ۱۲ گله‌اند. علی علیپور و مهدی ترابی از پرسپولیس نیز ۱۱ گل به ثمر رسانده‌اند.

سقوط هفته

پس از سقوط تیم پرطرفدار و قدیمی سپیدرود رشت از لیگ یک به لیگ دو، تیم پرطرفدار و قدیمی شاهین بوشهر نیز از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کرد.

نشانه‌های سقوط شاهین از آغاز لیگ برتر و قعرنشینی دائمی این تیم نمایان بود. سقوطی که در هفته بیست و نهم و با شکست مقابل صنعت نفت آبادان قطعی شد.

استان بوشهر بازیکنانی چون مهدی طارمی، حسین ماهینی، مهدی قائدی و محمد محبی را تحویل فوتبال ایران داده. طارمی که همین فصل آقای گل لیگ برتر پرتغال شد، سابقه بازی در شاهین را دارد.

مهدی پاشازاده سرمربی شاهین در همین فصل، مدتی کوتاه سرمربی سپیدرود بود و تیمش سقوط کرد.

رکورد بعدی پاشازاده نیز در تاریخ فوتبال ایران منحصر به فرد است. او طی یک فصل، در سه دسته مختلف به سرمربیگری پرداخت. با شهرداری ماهشهر در لیگ دو، با سپیدرود رشت در لیگ یک و با شاهین بوشهر در لیگ برتر!

گل‌های‌ هفته

محمدرضا غبیشاوی بازیکن ۲۰ ساله صنعت نفت آبادان پس از یک-‌دو با میلاد جهانی، با شوت موج‌دار خود از پشت محوطه جریمه و به زیبایی دروازه ابوالفضل درویش‌وند(شاهین بوشهر) را باز کرد.

میلاد جهانی با صدور این پاس، حالا با ۸ گلسازی به تنهایی در صدر جدول پاس گل‌های لیگ برتر قرار گرفته.

سروش رفیعی نیز در بازی سپاهان با شهرخودرو گل دوم تیمش را در پی نفوذ به محوطه جریمه و هدفگیری دقیق با پای راست به ثمر رساند.

او که قبلاً با پیراهن تیم‌های تراکتور و پرسپولیس به مهدی رحمتی گل زده بود، این بار از بروز شادی خودداری کرد که گفته می‌شود به خاطر ادای احترام به سنگربان پیشکسوت شهرخودرو بود.

تیم هفته

ذوب آهن اصفهان بهترین تیم هفته بیست و هشتم بود که با لوکا بوناچیچ به ۲۶۰ روز شکست ناپذیری پرسپولیس خاتمه داد.

این هفته نوبت رسید به دیگر نماینده اصفهان تا در اولین بازی پس از قطع همکاری با امیر قلعه‌نویی، با سرمربیگری میگوئل تیشیه‌را با ۲ گل بر شهرخودرو غلبه کند.

سپاهانی‌ها هر سه دیدار قبلی‌شان در لیگ و حذفی را واگذار کرده بودند که البته دو مسابقه‌اش در برابر استقلال بود. در طرف مقابل، شهرخودرو برای ششمین هفته پیاپی از کسب پیروزی بازماند.

مطبوعات اصفهان ضمن استقبال از این برد، به امیر قلعه‌نویی سرمربی سابق خود طعنه زده‌اند. روزنامه صدای سپاهان تیتر زده: سپاهان با سرمربی موقت نفس کشید. تیتر روزنامه اینترنتی فوتبال اصفهان هم “ارتش زرد بالاخره لبخند زد” است.

هیجان‌زدگی هفته

سیدمحمد علوی به همراه امیر داداش ضیایی از بازیکنان تبریزی حاضر در اردوی تیم ملی فوتبال ایران در دوران سرمربیگری پرویز دهداری بود.

علوی حالا سرپرستی ماشین سازی را به عهده دارد. او در شهرآورد تبریز بین تراکتور و ماشین و پس از گل تساوی ماشین سازی در هشتاد و پنجمین دقیقه چنان هیجان‌زده شد که به داخل زمین آمد.

دویدن دوربین‌ها و تجمع غیر حرفه‌ای افراد دور فردی که با مشکل تنفسی مواجه شده، جلوه‌ای نگران کننده به این وضعیت بخشید.

آمبولانس از راه رسید و پزشکان با اکسیژن و کمک‌های اولیه، او را به شرایط عادی برگرداندند. بنا بر اعلام رسانه‌ها علوی دچار “گرفتگی خفیف قلب” شده بود.

در همین حین و در دقیقه ۸۸ تراکتور توانست گل برتری را بزند تا گل حریف که سلامتی علوی را به خطر ‌انداخته بود را بی اثر کند.

بازیکن هفته

علیرضا ابراهیمی مدافع میانی گل گهر سیرجان، دو بار دروازه پرسپولیس را باز کرد. گل‌هایی که شاید حکم بقای گل گهر را در لیگ برتر امضا کند.

پرسپولیس که در سه بازی آخرش رنگ برد را ندیده، در این بازی با اخراج زودهنگام کامیابی‌نیا ۱۰ نفره شد.

با اینحال، سرخپوشان شکست ۲-۰ را تبدیل به برد ۳-۲ کردند و با حفظ نتیجه می‌توانستند بازگشتی رویایی را رقم بزنند اما سرانجام با دریافت گل دیگری از ابراهیمی به تساوی رضایت دادند.

شگفت‌آور اینکه او در بازی رفت نیز به پرسپولیس گل زد. در آن مسابقه در دقیقه ۸۸ گل زد. این بار هم گل دومش بسیار دیرهنگام بود و در دقیقه ۹۶ وارد دروازه رادوشویچ شد.

مدافع شماره ۵ سیرجانی‌ها اهل کرمان است و ۳۰ ساله. سابقه بازی در مس کرمان را هم دارد اما با گل گهر به لیگ برتر صعود کرد و حالا با گل‌هایش به بقای این تیم کمک می‌کند.

اشتباهات هفته

میلاد فراهانی دروازه‌بان گل گهر سیرجان روی گل دوم پرسپولیس، مرتکب اشتباه عجیبی شد. به نظر می‌رسید توپ ارسالی که شتابی هم نداشت را به راحتی جمع کند اما از دستانش لغزید تا نوراللهی گل مساوی را بزند.

مشابه همین اشتباه را دروازه‌بان پیکان در برابر استقلال مرتکب شد. مسیر شوت نه چندان محکم علی کریمی درست توی دست‌های آرام هایراپتیان بود. اما دستکش‌های او نیز مانند فراهانی چسبندگی نداشت و دروازه‌اش باز شد.

اشتباهات هفته محدود به بازیکنان نبود. طبق کارشناسی حسین عسگری رئیس پیشین کمیته داوران در صداوسیما، اشکان خورشیدی داور بازی فولاد و پارس دو پنالتی را برای فولادی‌ها نگرفت.

جواد نکونام پس از بازی گفت: «دو اشتباه فاحش داوری باعث شد تیم من از کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا دور شود و سرنوشتش به هفته آخر کشیده شود. محرومیت داور هم دردی از فولاد دوا نمی‌کند».

گرچه ممکن است اشتباهات متعددی از این دست در امتداد لیگ، بارها با سود یا زیان تیم‌ها رخ دهد. یعنی تیمی که یک هفته از اشتباهات داوری متضرر شده، هفته بعد منتفع شود.

بخشش هفته

حمید حاج ملک داور شهرآورد تبریز در حالی که به نظر می‌رسید قصد اخراج بابک مرادی را دارد، پس از احاطه شدن از سوی بازیکنان این تیم از تصمیمش صرف نظر کرد. این موضوع انتقاد کارشناس داوری شبکه ورزش صداوسیما را در پی داشت.

بابک مرادی با بخشش بحث انگیز داور به بازی ادامه داد اما پرخاشگری به داور و کمک داور، تنها جنجال او در روند این دیدار نبود.

مرادی که با رضا مهاجری سرمربی پیشین ماشین سازی دچار تنش شده و مدت‌ها حق همراهی تیمش را نداشت، مقابل تراکتور بعد از تعویض با الفاظی که شنیده نمی‌شد و هم تیمی‌ها دست روی دهانش گذاشته بودند، به کادرفنی تیم خود اعتراض کرد.

ورزش سه نوشته دلیل خشم مرادی، وقایع پیش از تعویضش بود. به نحوی که از شدت خشم فریاد می‌کشید و با سرمربی تراکتور به صورت لفظی درگیر شد تا چند بازیکن تیم تراکتور نیز وارد ماجرا شوند.

تهدید هفته

سرمربی نفت مسجدسلیمان در لفافه تاکید کرد که اگر قرار است تبانی در هفته پایانی به وجود نیاید، بهتر است مسئولین این تیم حقوق معوقه بازیکنان را بپردازند.

ماجرا از این قرار است که نفت مسجدسلیمان در دیداری تشریفاتی به مصاف پارس جنوبی جم خواهد رفت. پارسیان فقط برای برای پیروزی و رهایی از سقوط به میدان می‌آیند.

با هشدار مهدی تارتار در خصوص احتمال تبانی، ورزش سه نوشته است: «سرنوشت تعدادی از تیم‌ها در گروی این مسابقه است و تلفن‌ها را به کار می‌اندازند تا شاید پول‌های پرداخت نشده بازیکنان نفت به دست‌شان برسد».

در هفته پایانی لیگ برتر، یک تیم دیگر به شاهین بوشهر می‌پیوندد که ممکن است پارس جم باشد تا هر دو تیم سقوط کننده از یک استان باشند! چه بسا سایر نتایج به گونه‌ای رقم بخورد که پارس حتی با کسب پیروزی هم سقوط کند.