تبلیغات

کرونا در ایران ; تخت خالی برای بیماران کرونایی در بیمارستان ها وجود ندارد

با بالارفتن آمار مبتلایان و نیز فوت‌شدگان در اثر کرونا در ایران، درباره نبود تخت بیمارستانی برای این بیماران هشدار داده شده است. مقامات دولتی نیز از بررسی طرح اعمال جریمه برای نزدن ماسک سخن گفته‌اند.

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در ایران هشدار داده که آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در کشور به ویژه در تهران به شدت رو به افزایش است.

دکتر مردانی در گفت‌وگو با روزنامه وطن امروز گفته است: «آمار بستری‌شدگان، مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی در کشور بویژه کلانشهر تهران به‌شدت رو به افزایش است، طوری که بیمارستان‌ها به سختی مبتلایان بدحال را پذیرش می‌کنند، چرا که تختی برای بیماران کرونایی در مراکز درمانی باقی نمانده است.»

او گفته اوضاع تهران به حدی بحرانی است که اگر محدودیت‌های اجتماعی برقرار نشود، هفته آینده راهروهای بیمارستان‌ها نیز پر خواهد شد. به گفته این پزشک در حال حاضر نیز به دلیل پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها، حتی بیماران بدحال نیز به سختی پذیرش می‌شوند “چرا که تختی برای بیماران کرونایی در مراکز درمانی باقی نمانده است”.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بالاترین مبلغ جایزه بزرگ در تاریخ لاتاری مگامیلیونز مشخص شد: ۸۶۸ میلیون دلار برای یک نفر

در توضیح راهکار برای این معضل، دکتر مردانی گفته است: «محدودیت‌هایی نظیر کنترل ترددها، تعطیلی مراکز شلوغ و پرتردد، ایجاد دورکاری و تجدید نظر در استفاده مردم از حمل ‌ونقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها) راهکاری است که چنانچه عملی نشود باید منتظر روزهای سخت برای کادر درمان و افزایش آمار مرگ‌ومیر بود.»

به گفته این عضو ستاد علمی کرونا، در این شرایط “تعطیلی یک هفته‌ای تهران دور از انتظار نیست”.

سخنگوی وزارت بهداشت نیز با اعلام اینکه پیگیر تعطیلی تهران و مصوبه دورکاری است، گفت ممکن است “در برخی استان‌ها از جمله تهران تعطیلی یک هفته‌ای داشته باشیم”.

در فضای مجازی نیز در روزهای اخیر خبرهای زیادی از وضعیت بد بیمارستان‌ها منتشر شده است. کاربری که از اعضای کادر درمانی است چند روز پیش یک رشته توییت درباره وضعیت بیمارستانی که در آن کار می‌کند منتشر کرد که بازخورد فراوانی در فضای مجازی داشت.

وضع خطرناک تبریز

مدیرعامل سازمان‌های آرامستان‌های شهرداری تبریز گفته در سه روز گذشته آمار فوت شدگان بر اثر بیماری کووید ۱۹ از دیگر فوت‌شدگان در این شهر پیشی گرفته است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  قهرمان پرتاب دیسک جهان کرونا گرفت

فرخ جلالی به ایسنا گفته خانواده‌ها در آرامستان‌ها کمتر حضور دارند اما با این حال درخواست کرده که حضور خانواده متوفیان حداقلی باشد و حتما از ماسک استفاده کنند. دیدن صورت فرد فوت‌شده در اثر کرونا نیز خلاف مقررات بهداشتی است.

به گفته او برگزاری مراسم در آرامستان تبریز نیز به کلی ممنوع است.

کاهش چشمگیر استفاده از ماسک

علی ربیعی، سخنگوی دولت از کاهش چشمگیر استفاده مردم از ماسک خبر داده است. او در نشست خبری‌‌اش در روز سه‌شنبه ۸ مهر به ایسنا گفت: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور به ۸۵/ ۶۱ درصد کاهش یافته است. استفاده از ماسک در کشور نیز به ۵۸ درصد کاهش یافته و میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در صنوف و مراکز عمومی کامل اجرا نمی‌شود.»

به گفته سخنگوی دولت، اختیارات بیشتری به استان‌ها داده شده تا در صورت لزوم با کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند برخورد قضایی صورت بگیرد.

وزیر کشور نیز این موضوع را تایید کرده و گفته در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مسئله جریمه برای عدم استفاده از ماسک مطرح شده است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  هشدارهای اقتصادی : تفاوت‌ تحریم‌های سال 91 با تحریم‌های فعلی

این در حالی است که با توجه به باز بودن تمامی ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، کارخانجات و… نیز عدم اعمال مقررات منع رفت و آمد یا محدود کردن سفرها، امکان یا انتظار رعایت فاصله اجتماعی از مردم، بی‌ثمر است.

در ایام تعطیلی‌های محرم نه تنها جلوی هیأت‌های عزاداری گرفته نشد بلکه ممنوعیت یا محدودیتی برای سفر نیز در نظر گرفته نشد و به همین دلیل پس از این ایام آمار کرونا در بیشتر نقاط ایران به شدت افزایش یافت.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۵۸ شهرستان ایران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و اوضاع در برخی استان‌ها از جمله اصفهان مناسب نیست.