تبلیغات

آموزش بازی مراکشی روندا (Ronda)

آموزش بازی مراکشی روندا (Ronda)

آموزش بازی مراکشی روندا (Ronda)

بازی روندا (به انگلیسی: Ronda) یکی از بازی‌هایی است که با ورق انجام می‌شود و در مراکش از محبوبیت بالایی برخوردار است.

معرفی بازی روندا

روندا (به انگلیسی: Ronda) یک بازی محبوب در بین مراکشی‌هاست که درشهرهای مختلف از جمله رباط، مراکش و فز و شمال کشور اوجدا، میلیلا و تانگیر طرفداران خاص خود را دارد.

به خاطر پراکندگی محبوبیت این بازی، اصطلاحات فنی بازی در چندین زبان مختلف از جمله فرانسوی، اسپانیایی و عربی در دسترس است.

روندا بازی است که با یک بسته ورق 40 تایی اسپانیایی انجام می‌شود و هدف این است که با کارت‌های دست خود، کارت های روی میز را که با هم مطابقت دارند جمع کنید.

بازی روندا _ بسته ورق 40 تایی اسپانیایی
بازی روندا _ بسته ورق 40 تایی اسپانیایی

بازیکنان و کارت‌ها

در این بازی یک بسته کارت 40 تایی اسپانیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسته شامل 4 فرم ورق است. clubs(خال)، cups (کوپاس)، swords و سکه‌ها (دینار) چهار دسته کارت‌ها هستند که از 1 تا 7 و 10 تا 12 در واحد قرار دارند.

در این دسته از کارت‌ها 10 به عنوان همجوار 7 شناخته می‌شود، 10، 11 و 12 هم به عنوان جک (سرباز)، اسب و پادشاه در نظر گرفته می‌شوند.

بازی روندا _ ورق اسپانیایی
بازی روندا _ ورق اسپانیایی

 

برخی از دسته ورق های اسپانیایی شامل 8‌ها و 9‌ها نیز هستند، اما این کارت‌ها در روندا(Ronda) مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آموزش بازی کارتی سرعت

بازی معمولا با دو بازیکن انجام می‌شود یا با 4 بازیکن که 2 به 2 با همدیگر همبازی هستند و بازیکنان مخالف همدیگر بازی خواهند کرد.

بازی با سه بازیکن هم ممکن است، کل بازی هم برخلاف عقربه های ساعت بازی خواهد شد.

دیل و نحوه بازی

کارت‌ها بر زده می‌شود و فردی که سمت چپ دیلر قرار دارد بر می زند. پس از آن دیلر به هر بازیکن سه کارت می‌دهد و توزیع کارت‌ها را از نفر سمت راست شروع می‌کند و برخلاف عقربه ساعت برای بقیه بازیکنان هم کارت توزیع می‌کند و در نهایت به خودش هم کارت می‌دهد.

چهار کارت بعدی در وسط میز به رو قرار می‌گیرد. چهار کارت ابتدایی باید از نظرامتیازی متفاوت باشند و یک سری کارت از 6 تا 11 نمی‌تواند به ترتیب باشد. اگر یک جفت روی میز باشد، جفت دوم به دسته کارت ها بر می‌گردد و کارت‌ها بر زده می‌شود و یک کارت جایگزین انتخاب می‌شود.

اگر چهار کارت رو شده یک سری پشت سر هم باشد، همه آن‌ها به دسته کارت‌ها برمی‌گردد و کارت‌های جدید جایگزین می‌شود.

در هر گردش روی میز، احتمالا بعضی کارت‌ها برای برداشتن کارت های روی میز رو می‌شود. کارت‌های گرفته شده مقابل بازیکنی که آن‌ها را گرفته به پشت قرار می‌گیرد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  یادگیری بازی کازینویی گردونه تاس

اگر بازی چهار نفره باشد، کارت‌های گرفته شده در یک ستون مقابل دو هم بازی قرار می‌گیرد.

وقتی تمام بازیکنان با سه کارت خود بازی کردند، دیلر به آن‌ها سه کارت دیگر از دسته کارت‌های توزیع نشده می‌دهد (دیگر کارت جدیدی به میز اضافه نمی‌شود) و بازی ادامه دارد.

دیلر زمانی که آخرین دسته را بین بازیکنان توزیع کرد، به آن‌ها باید هشدار دهد که دیگر کارتی باقی نمانده است. وقتی آخرین دست بازی انجام شد، کارت های گرفته شده برای هر دسته از لحاظ امتیازی محاسبه می‌شود و کارت‌ها به نفر سمت راست دیلر تحویل داده می‌شود که دور بعدی بازی انجام شود.

بازی روندا آنلاین
بازی روندا آنلاین

بازی روندا و ترینگا

بعد از پایان هر دست بازی بازیکنان به دست‌های خود نگاه می‌کنند و اگر یک جفت از کارت‌های هم سطح داشته باشند «روندا» را اعلام می‌کنند و اگر سه کارت هم سطح باشد «ترینگا» را اعلام می‌‌کند.

هر روندا یک امتیاز محسوب می‌شود و هر ترینگا 5 امتیاز دارد. ترتیب کارت‌ها در روندا و ترینگا اعلام نمی‌شود. اگر یک بازیکن بیشتر روندا یا ترینگا کند، بازیکنی که بهترین ترکیب کارت را در اختیار داشته باشد، برنده است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی بازی تاس Balut

هر ترینگایی در برابر روندا پیروز است و بین دو روندا یا ترینگا، دستی که کارت‌های با ارزش تر داشته باشد (12 بالاترین و 1 پایین ترین) برنده است.

اگر دو بازیکن روندا یکسانی از لحاظ امتیاز داشته باشند، امتیازات آن به طور مساوی بین آن دو تقسیم می‌شود.

بازی روندا و ترینگا
بازی روندا و ترینگا

 

مثال: بازیکن A روندا را اعلام می‌کند، بازیکن B (حریف A) یک جفت از 3 را دارد، اما روندا را اعلام نمی‌کند چراکه فکر می‌کند روندای بازیکن A ارزش بالاتری دارد.

بازیکن A بلافاصله یک امتیاز می‌گیرد، اگر A متوجه شود که در زمان روندا بازیکن B هم یک جفت داشته است و این را اعلام کند، یک امتیاز دیگر می‌گیرد و یک اخطار برای B به خاطر اعلام نکردن روندا داده می‌شود.

در این حالت اهمیتی ندارد که روندای A ارزش بالاتری داشته یا روندای B. اگر کسی متوجه جفت B نشود، A فقط یک امتیاز می‌گیرد.

بازی روندا را می‌توانید به صورت آنلاین و غیرآنلاین در نسخه تحت ویندوز روندا بازی کنید.