تبلیغات

'عوارض جانبی شدید'، باعث توقف آزمایش واکسن کرونای ساخت چین در برزیل شد

‘عوارض جانبی شدید’، باعث توقف آزمایش واکسن کرونای ساخت چین در برزیل شد

‘عوارض جانبی شدید’، باعث توقف آزمایش واکسن کرونای ساخت چین در برزیل شد

آزمایش واکسن کرونای ساخت کارخانه سینوواک چین به دلیل بروز “عوارض جانبی شدید” در برزیل متوقف شده است. این واکسن که مرحله نهایی کارآزمایی بالینی را می‌گذراند، علاوه بر برزیل در اندونزی و ترکیه هم آزمایش می‌شود.

کارخانه واکسن سازی سینوواک چین
کارخانه واکسن سازی سینوواک چین

 

آنویسا، نهاد قانون‌گذار بهداشت و درمان در برزیل، می‌گوید این مورد روز ۲۹ اکتبر (۱۲ روز پیش) اتفاق افتاده اما جزئیات بیشتری را اعلام نکرده است.

واکسن کروناواک ساخت شرکت سینوواک بیوتک چین، یکی از چند واکسنی است که در دنیا به مرحله نهایی کارآزمایی رسیده است.

این واکسن در خود چین در یک برنامه اضطراری واکسیناسیون برای ایمن کردن هزاران نفر به کرونا استفاده شده است.

شرکت سازنده واکسن، واکنش فوری به این خبر نشان نداده است.

کرونا در برزیل شیوع وسیعی داشته است. بر اساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مبتلا در این کشور شناسایی شده‌اند که از نظر تعداد مبتلایان پس از آمریکا و هند در رتبه سوم دنیا قرار می‌گیرد. دست‌کم ۱۶۳ هزار نفر هم در برزیل جان‌باخته‌اند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  در یک قدمی شکست کرونا؟ | تاثیر ۹5 درصدی واکسن آمریکایی

بیست روز پیش مقام‌های برزیلی تصمیم گرفتند از واکسن ساخت چین برای مقابله با همه‌گیری کرونا استفاده کنند و فرماندار سائوپائولو اعلام کرد دولت برزیل با خرید ۴۶ میلیون دُز واکسن کرونا از سینوواک موافقت کرده است.

خبر توقف آزمایش واکسن ساخت چین در بزریل ساعاتی پس از آن منتشر شد که شرکت داروسازی آمریکایی فایزر گفت طبق نتایج اولیه، واکسن آزمایشی این شرکت در بیش از نود درصد موارد از انتقال ویروس کرونا پیشگیری کرده است.

مراحل تولید واکسن
مراحل تولید واکسن

چرا مرحله آخر آزمایش واکسن در برزیل متوقف شد؟

آنویسا دیروز (دوشنبه ۱۹ آبان) دستور داد به دلیل بروز “عوارض جانبی شدید” آزمایش واکسن ساخت کارخانه سینوواک کاملا متوقف شود اما گفته نشده که چه اتفاقی در کجا افتاده است.

به گفته رئیس موسسه بوتان‌تان، مجری آزمایش این واکسن در برزیل، توقف کارآزمایی مربوط به یک مورد مرگ بوده. اما تاکید کرد که این مرگ به ربطی واکسن نداشته است.

به گزارش رویترز، شرکت داروسازی دولتی بیوفارمای اندونزی امروز اعلام کرد. که آزمایش واکسن ساخت سینوواک “بدون مشکل در جریان” است.

توقف مرحله نهایی کارآزمایی واکسن اتفاق عجیبی نیست.

تقریبا دو ماه پیش مرحله نهایی کارآزمایی واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد پس از “بروز واکنش منفی” در یکی از داوطلبان متوقف شد اما پس از چند روز دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که واکسن بی‌ضرر تلقی می‌شود و کارآزمایی را ادامه داد.

توقف واکسن کرونای ساخت چین
توقف واکسن کرونای ساخت چین

چین چگونه از واکسن‌های آزمایشی استفاده می‌کند؟

به جز آزمایش واکسن کروناواک در خارج از چین، در داخل چین از این واکسن استفاده شده است.

کروناواک یکی از سه واکسنی است که در چین برای کرونا استفاده می‌شود. و در یک برنامه واکسیناسیون اضطراری، به صدها هزار نفر تزریق شده است.

کارخانه سینوواک چین پیشتر اعلام کرده بود تقریبا همه کارکنان و خانواده‌هایشان این واکسن را دریافت کردند.

تبلیغاتcanonbet