تبلیغات

منابع رسمی اوکراین: سپاه پاسداران عمداً هواپیمای مسافربری را سرنگون کرد تا جلوی حمله آمریکا به ایران گرفته شود

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین می‌گوید سپاه پاسداران «عمدا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرد و آن را ساقط کرد تا از «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا جلوگیری کند». او در گفت‌وگویی که در روزنامه کانادایی گلوب‌اند میل منتشر شده است، تصریح کرده است که این موضوع را در جریان سفرش به تهران با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در میان گذاشته است. آقای دانیلوف به نقل از علی شمخانی گفته است که ساقط کردن این هواپیما به سود ایران نبوده و «جناح سیاسی او» در این ماجرا نقش نداشته است. او توضیح نداده که منظور از جناح سیاسی علی شمخانی چیست ولی توضیحات شمخانی را «صادقانه» خوانده و به نقل از دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که در ایران «گروه‌های مختلف» قدرت با «فرماندهی جداگانه» وجود دارد. یوگنی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین، در گفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به اظهارات اولکسی دانیلوف گفت که ما «تا امروز هیچ‌یک از دلایل احتمالی را رد نکرده‌ایم» ولی «پافشاری بر خطای انسانی بدون ارائهٔ سند را باور نمی‌کنیم». او با تاکید بر اینکه «موضع اوکراین تغییرناپذیر است» گفت: « تمام جزئیات سرنگونی هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران باید مشخص شود ولی گزارش نهایی ایران از تحقق این هدف برنیامده است». آقای ینین با اشاره به ضرورت « تحقیقات شفاف فنی تاکید می‌کنیم» گفت مقام‌های حکومت ایران باید توجه کنند که «تنها حرف ارزشی ندارد و بدون شواهد توضیحات ایران را نمی‌پذیریم».

▬ این مطلب را هم بخوانید:  افشاگری عجیب و باورنکردنی کامران منزوی درباره وریا غفوری ستاره پرسپولیس

قام ارشد امنیتی اوکراین می‌گوید که به اعتقاد او ایران هواپیمای مسافربری اوکراینی را عمدا با موشک هدف قرار داده است. به گفته این مقام امنیتی اوکراینی، قصد ایران احتمالا این بود که در شب شلیک، به چرخه افزایش تنش نظامی با ایالات متحده پایان دهد.

همه ۱۷۶ سرنشین آن هواپیما، از جمله ۵۵ شهروند کانادایی و ۳۰ فرد دارای مجوز اقامت دائم، در آن پرواز کشته شدند. هواپیمای پرواز شماره ۷۵۲ که در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۸ از تهران به کیف، پایتخت اوکراین می رفت، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه در تهران هدف شلیک دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و منهدم شد. آن هواپیما ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد در عراق که میزبان نیروهای آمریکایی بوده است، هدف گرفته شد.

ایران می گوید در شرایطی که تنش ها با آمریکا بالا بود، به اشتباه به آن هواپیما شلیک کرد. اما به نوشته روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» اولکسی دانیلوف که به عنوان دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین بر تحقیقات اولیه این کشور در خصوص فاجعه هواپیمای اوکراینی نظارت داشت، گفته است مخالفت ایران با دسترسی بدون محدودیت بازرسان بین المللی به شواهد و مدارک، او را متقاعد کرده است که ایران هواپیمای اوکراینی را به عمد هدف قرار داد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  مسی، ویلیامز، فدرر و جیمز؛ غول‌هایی که نمی‌خواهیم دورانشان تمام شود

اولکسی دانیلوف از مقر شورای امنیت ملی و دفاع در کیف به روزنامه کانادایی گفت ایران به کسی اجازه نمی دهد که این تراژدی را بررسی کند و هرگونه تحقیقاتی را به تعویق می اندازد و یا سرعت انجام آن را کاهش می دهد. او گفت: «اگر بخواهم مودبانه بگویم، همین حقیقت که آنها تحقیقات را خودشان انجام می دهند، باعث تعجب است.»

دانیلوف گفت: «وقتی آنها می گویند که این یک حادثه بود… من نمی پذیرم.» او در ادامه گفت: «عمدی بود. یک حمله آگاهانه بود.»

روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» می‌نویسد، دولت کانادا که یکی از نزدیکترین متحدان اوکراین است از این نظرات مقام امنیتی اوکراین استقبال نکرده است. اما دولت کانادا همچنان نارضایتی خود را از تحقیقات و گزارش منتشر شده نهاد هوانوردی غیرنظامی ایران که «خطای انسانی» را باعث سقوط هواپیمای اوکراینی دانسته، ابراز کرده است.

فاجعه هواپیمای اوکراینی همان شبی رخ داد که ایران به پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی، چندین موشک بالیستیک شلیک کرد. اقدام ایران واکنشی به ترور قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد نظامی بود که پنج روز قبل از آن صورت گرفت. او در حمله پهپادی آمریکا، به همراه ابومهدی المهندس، از رهبران شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق، کشته شد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  شرط بندی بازیکنان و همسرانشان در فوتبال اروپا چه حکمی دارد؟!

آن بحران در کوتاه مدت قابلیت این را پیدا کرده بود که به یک جنگ منطقه ای منجر شود. اما بحران پس از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با شلیک دو موشک در حومه تهران، آرام شد.