تبلیغات

 

با خیانت باشگاه های انگلیسی، برنامه سوپر لیگ اروپا نابود شد

بعد از 3 روز جنجال طرح سوپر لیگ اروپا که با حمایت و پشتیبانی سایت های بزرگ شرط بندی جهان بود و با مشارکت بزرگترین باشگاه های جهان قصد آغاز داشت در ندفه خفه شد .

هر شش تیم انگلیسی سوپر لیگ اروپا (لیورپول، منچستر سیتی، منچستر یونایتد، چلسی، آرسنال و تاتنهام)، دو تیم ایتالیایی و یک تیم اسپانیایی از حضور در این مسابقات کناره‌گیری کردند.

منچستر سیتی اولین تیمی بود که رسما کناره‌گیری کرد و سپس چلسی اعلام کرد مشغول مقدمات ترک این رقابت‌ است.

به دنبال این دو تیم دیشب لیورپول، منچستر یونایتد، تاتنهام و آرسنال هم اعلام کردند که از شرکت در سوپر لیگ اروپا منصرف شده‌اند.

باشگاه اینترمیلان ایتالیا هم دیشب اعلام کرد قصد دارد این پروژه را ترک کند. بی‌بی‌سی مطلع شده است که مدیران این باشگاه به دنبال تصمیم سه‌شنبه شب تیم‌های لیگ برتر، مشغول فراهم کردن مقدمات خروج از سوپر لیگ هستند.

اتلتیکو مادرید و سپس آث‌ میلان هم امروز اعلام کردند از این رقابت‌ کناره‌گیری خواهند کرد و به این ترتیب تنها سه تیم در سوپر لیگ اروپا باقی مانده‌اند؛ رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس.

دوازده باشگاه بزرگ فوتبال اروپا یکشنبه شب اعلام کردند سوپر لیگ اروپا را راه‌اندازی می‌کنند.

سوپر لیگ اروپا امروز (چهارشنبه ۲۱ مارس) اعلام کرد: “به رغم اعلام جدایی باشگاه‌های انگلیسی و فشاری که روی آن‌ها برای گرفتن این تصمیم بود، ما اطمینان داریم که طرح ما کاملا طبق مقررات اروپاست. ما معتقدیم که با توجه به شرایط کنونی، فوتبال اروپا نیاز به تغییر دارد.”

اما به گفته آندره‌آ آنیلی رئیس‌باشگاه با کنار کشیدن شش باشگاه انگلیسی نمی‌توان پروژه سوپر لیگ اروپا را ادامه دادپ: “راستش را بخواهید امکان ادامه کار نیست. من هنوز هم اعتقاد دارم که این یک پروژه زیبا است اما ظاهرا دیگر امکان سرپا ماندن و ادامه دادن را ندارد.”

▬ این مطلب را هم بخوانید:  سری جهانی اروپایی پوکر 2019: جوایز از 22 میلیون یورو گذر کرد!

رئیس یوونتوس دیشب در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی “رپوبلیکا” گفته بود باشگاه‌های باقیمانده “پیش می‌روند” و این پروژه کماکان “۱۰۰ درصد شانس موفقیت دارد.”

گی‌یم بالاگه کارشناس فوتبال اسپانیا عقیده دارد که “فلورنتینو پرس، رئیس باشگاه رئال مادرید قصد دارد این گروه را در کنار هم نگه دارد و از آن به عنوان اهرم فشار برای تغییر استفاده کند.”

اما به نظر می‌رسد که پس از باشگاه‌های انگلیسی سایر باشگاه‌ها هم یکی پس از دیگری سوپر لیگ اروپا را ترک کرده‌اند و بعید است که این تورنمنت بتواند به حیات خود ادامه دهد.

منچستر سیتی دیروز گفت “رسما خروج از سوپر لیگ” را آغاز کرده است و لیورپول هم گفت روند حضورش در این لیگ را “ادامه نخواهد داد.”

منچستر یونایتد هم گفت “با دقت به واکنش هواداران، دولت بریتانیا و سهامداران اصلی خود توجه کرده” و در نتیجه تصمیم گرفته دیگر در آن مشارکت کند.

آرسنال نیز از هوادارانش عذرخواهی کرد و گفت “مرتکب اشتباه” شده اما با شنیدن صدای هواداران و “بخش گسترده‌تری از جامعه فوتبال” تصمیم به کنار کشیدن از سوپر لیگ اروپا گرفته است.

دنیل لوی رئیس تاتنهام نیز گفت باشگاه از “ناراحتی و اضطرابی” که ایجاد کرده متاسف است.

چلسی هم گفت “آخر هفته گذشته” به سوپر لیگ پیوسته اما اکنون “فرآیند رسمی جدا شدن از آن را آغاز کرده است”.

الکساندر چفرین رئیس یوفا از تغییر رویکرد باشگاه‌های انگلیسی استقبال کرد و گفت: “دیروز گفتم که اعتراف به اشتباه قابل تحسین است و این باشگاه‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند. آن‌ها حالا به جایی که به آن تعلق داشتند بازگشته‌اند و من می‌دانم که حضور آن‌ها مزایای زیادی نه فقط برای رقابت‌های ما که برای کل فوتبال اروپا دارد.”

▬ این مطلب را هم بخوانید:  چه مدارک و مستنداتی برای شکایت از آزار جنسی و تجاوز نیاز داریم؟

“مسئله مهم این است که این ماجرا را پشت سر بگذاریم و دوباره متحد شویم و بار دیگر در کنار هم پیشرفت کنیم و از این بازی لذت ببریم.”

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در توییتر نوشت: “از بیانیه دیشب استقبال می‌کنم، یک نتیجه خوب برای هواداران، باشگاه‌ها و گروه‌های مختلف. باید حمایت از بازی ملی عزیزمان را ادامه دهیم.”

کی‌یر استامر رهبر حزب کارگر بریتانیا نیز در توییتر نوشت: “این یک نقطه عطف است، جایی که بازی خود را تغییر می‌دهیم تا هواداران دوباره در اولویت نخست قرار بگیرند.” اد دیوی، رهبر حزب لیبرال دموکرات هم توییت کرد: “این باید شروعی برای هدایت فوتبال به دست تماشاگران باشد.”

با این حال به نظر می‌رسد مسئولان سوپر لیگ اروپا به رغم این اتفاقات هنوز قانع نشده‌اند این پروژه شکست خورده است. در بیانیه سوپر لیگ آمده است: “با توجه به شرایط کنونی ما مناسب‌ترین گام‌ها را برای شکل‌گیری مجدد پروژه برمی‌داریم. همیشه این هدف در ذهن ما وجود داشته که بهترین تجربه ممکن را تقدیم هواداران کنیم و در عین حال همبستگی در پرداخت پول به تمام جامعه فوتبال را در نظر بگیریم.”

سوپر لیگ اروپا با مخالفت گسترده هواداران، مسئولان فوتبال و اعضای دولت در بریتانیا و سایر نقاط اروپا روبرو شده است.

اد وودوارد نایب رئیس منچستر یونایتد هم که یکی از تصمیم‌گیرندگان برای حضور این باشگاه در سوپر لیگ اروپا بود، اعلام کرد اواخر سال ۲۰۲۱ کناره‌گیری خواهد کرد.

شماری از بازیکنان برجسته این تیم‌ها هم مخالفت خود با سوپر لیگ اروپا را نشان دادند.

جردن هندرسون کاپیتان لیورپول در شبکه‌های اجتماعی نوشت “در کل” نظر بازیکنان لیورپول این است که در سوپر لیگ حاضر نشوند: “ما این را دوست نداریم و نمی‌خواهیم برگزار شود.” این پیغامی بود که بسیاری دیگر از بازیکنان لیورپول هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

پس از اینکه منچستر سیتی اعلام کرد از سوپر لیگ اروپا کنار می‌کشد رحیم استرلینگ در شبکه‌های اجتماعی نوشت: “خیلی هم خوب، خداحافظ.”

اتحادیه فوتبال اروپا امیدوار است شکل جدید لیگ قهرمانان که دوشنبه تصویب شد و تعداد تیم‌ها به ۳۶ افزایش یافت، خواسته‌های تیم‌های بزرگ ناراضی را تامین کند.

این در حالی است که سوپر لیگ در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تغییرات مورد نظر کافی نیست. فلورنتینو پرس رئیس باشگاه رئال مادرید که برای ریاست سوپر لیگ اروپا هم انتخاب شده، پیش‌تر دلیل ایجاد سوپر لیگ را “نجات فوتبال” خوانده و گفته بود “به دلیل تعداد زیاد بازی‌های بی‌کیفیت جوانان دیگر علاقه‌ای به این ورزش ندارند.”