تبلیغات

 

۱۳ حیوان دارای نماد خوش شانسی

۱۳ حیوان که نماد خوش شانسی را بشناسید

نمی توان منکر عمومیت باور به شانس بود، همچنین اعتقاد به اینکه یک حیوان می تواند نماد خوش شانسی باشد نیز باوری فراگیر در تمامی ملل و فرهنگ هاست.

پیشتر در نوشته “نمادهای مرتبط با شانس در فرهنگ عامه جوامع مختلف انسانی” گذری بر عناصر شناخته شده در ارتباط با شانس داشتیم، حال در این مطلب نمادهای برخی حیوانات و ارتباط هر یک از آن ها با موضوع شانس را بطور مختصر مورد بررسی قرار داده ایم.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر ۱۳ حیوان که نماد شانس، خوش شانسی و خوش یمنی هستند.

خرگوش مهمترین حیوان نماد خوش شانسی

خرگوش از جمله پرطرفدارترین حیوانات خانگی می باشد، در این میان عده ای باور دارند که سه مرتبه تکرار عبارت خرگوش (احتمالا به هر زبانی!) در روز آغازین یک سال جدید می تواند موجب افزایش ثروت و شانس شخص در تمام طول سال گردد. بعضی قماربازان در هنگام مراجعه به قمارخانه ها نمونه های عروسکی کوچک خرگوش را به عنوان یک سمبل خوش شانسی با خود به همراه دارند.

اژدها

اژدها بخش مهمی از فرهنگ چینی هست و یکی از نمادهایی هست که در فال چینی به کار گرفته شده است، بر اساس افسانه هایی در میان چینی های باستان، آنها اعتقاد داشته اند که امپراطور در حقیقت فرزند اژدها می باشد. طبق اعتقادات باستانی چینی ها، اژدها ماهیت خوبی دارد و باعث بارش باران و برکت است و خوش شانسی و ثروت را به همراه دارد.

ببر

ببر نمادی از خوش شانسیببر  از حیوانات مورد استفاده در فال های چینی است و به دلیل نقاط قوت و شجاعتی که دارد مورد توجه می باشد و در برخی تصویرهای مربوط به فرهنگ آسیای شرقی خدای ثروت نشسته بر روی یک ببر به تصویر درآمده است. بر طبق برخی افسانه ها در چین، ببرها قدرت این را دارند که با نیروهای شیطانی مقابله کنند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  چطوری یک آدم خوش شانس باشیم ؟

ققنوس

ققنوس حیوانی مهم در اساطیر ایران، یونان و چین است و بر اساس باورها ققنوس عشق و شانس را با خود به همراه خواهد آورد، طبق افسانه ها ققنوس نشانه تجدید، تولد دوباره و غلبه بر تاریکی می باشد. همچنین در برخی فرهنگ ها اعتقاد بر این است که ققنوس و اژدها مکمل یکدیگر هستند و در تصویرگری ها بصورت مرتبط و با هم نقاشی می گردند.

دلفین

دلفین در میان بسیاری از فرهنگ ها حیوانی باهوش و دوست انسان ها شناخته می شود که خوش شانسی را به ارمغان می آورد، همچنین بومیان آمریکا دلفین ها را به عنوان محافظ جان انسان ها می شناختند. دلفین ها بخصوص در میان دریانوردان محبوبیت بسیاری داشته اند و در سفرهای دریایی مشاهده دلفین به عنوان نشانه ای از خوش شانسی و امنیت تلقی می شده است.

ماهی قرمز

ماهی قرمز علاوه بر اینکه در سفره هفت سین باستانی مورد استفاده قرار می گیرد در کشورها و فرهنگ های مختلف دیگری نیز به عنوان حیوانی خوش یمن پذیرفته شده است.

ماهی قرمز در کشورهایی از قبیل جمهوری چک به عنوان یکی از نمادهای شانسی شناخته می شود، در برخی داستان ها و افسانه های ساکنین این کشور ماجراهایی درباره قدرت رازآلود ماهی قرمز برای به موفقیت رساندن انسان ها وجود دارد. فرهنگ های باستانی مانند یونانیان، مصری ها و بودایی ها نیز ماهی قرمز را مقدس می دانند و از آن به عنوان نماد ثروت، روابط زناشویی مستحکم و خوش شانسی یاد می کنند.

فیل

فیل از جمله نمادهای خوش شانسی در فرهنگ کشورهای آسیایی است، مردم در این کشورها عموما مجسمه های فیل که به خوبی تزئین شده اند را برای قرار دادن در خانه ها خریداری می کنند و باور دارند که این حیوان موج خوش شانسی می باشد. استفاده از نماد فیل بخصوص در کشور هند محبوبیت بسیاری دارد و بر اساس اعتقادات مردم در این کشور فیل موجب کسب ثروت و محافظت در برابر بدشانسی هاست.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  برنده لاتاری با ماسک هنرپیشه سینمای وحشت

بر اساس برخی باورها در هند خدای هندو، گانش، سری همانند فیل داشته و از اینرو فیل به عنوان سمبلی از هوش و خرد نیز شناخته می شود.

قورباغه

قورباغه در فرهنگ مردم کشورهای آسیایی، بخصوص آسیای شرقی، نماد سعادت و ثروت می باشد. در فرهنگ چینی از مجسمه های این حیوان در خانه ها به منظور کسب ثروت و رفاه استفاده می شود، این موضوع برگرفته از یک داستان کهن درباره یک قورباغه دارای سه پا می باشد که هر روز برای مردی یک سکه طلا را با خود به همراه می آورد و از اینرو مجسمه های قورباغه قرار گرفته در خانه ها عموما دارای سه پا می باشد.

اسباسب نمادی از خوش ش

حضور اسب در برخی داستان های اساطیری یونانی و نقش آن در شکست ها و پیروزی های مهم در سرتاسر تاریخ نبردها و کشورگشایی ها باعث شده تا مردم به این باور برسند که اسب ها از جمله حیواناتی هستند که با خود خوش شانسی به ارمغان می آورند.

در بخشی از داستان های اساطیری یونانی و در تولد معجزه آسای اسب بالدار محبوب، پگاسوس، اسب از انسانها در برابر نیروهای شر محافظت می نماید.

خوک

خوک، نمادی از سعادت و موفقیت است، سمبل این حیوان در بخشی از زودیاک چین و در فرهنگ عامه کشورهایی از قبیل آلمان، ایرلند و کشورهای شمال اروپا بسیار مورد توجه مردم قرار دارد. همچنین جالب توجه است که نماد خوک به عنوان قلک در میان بسیاری از مردم محبوبیت بالایی دارد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بیوگرافی من نویین ؛ معرفی ویتنامی فراری برنده 7 دستبند قهرمانی سری جهانی پوکر

کفشدوزک

اعتقادهایی وجود دارد که  اگر یک کفشدوزک بر روی شما بیافتد، نباید آن را از خودتون دور کنید و می بایست صبر کنید تا کفشدوزک با تصمیم خود حرکت کند، همچنین برخی معتقدند در این حالت پیش از اینکه کفشدوزک شما را ترک کند می بایست یک آرزو و خواسته را با او مطرح کنید و کفشدوزک به شما در برآورده کردن آن آرزو کمک خواهد نمود.

اسب تک شاخ

اسب های تک شاخ حیواناتی از افسانه های اسکاتلندی هستند که نوعی سمبل شانس و خلوص در نظر گرفته شده اند و البته در میان افراد و فرهنگ های متفاوت گاها این باور وجود دارد که این اسب ها یک حیوان واقعی هستند. در فرهنگ ویتنامی نیز تک شاخ یک حیوان اسطوره ای مقدس محسوب می شود و اعتقاد بر این است که این حیوان افسانه ای نمادی از رحمت است.

جیرجیرک

آواز خواندن جیرجیرک در طول شب گرچه آزاردهنده است ولی ممکن است خوش یمنی به همراه داشته باشد.
جیرجیرک ها از حیوانات محبوب در فرهنگ مردم چین هستند، با اینحال سالهاست که بسیاری از مردم در نقاط مختلف دنیا آواز خواندن جیرجیرک ها در هنگام شب را موجب کسب ثروت برای شنوندگان این صداها می دانند. اگرچه به نظر می آید که در کشور ایرلند این موضوع تفاوت داشته باشد به شکلی که جیرجیرک را موجب بدشانسی می دانند.