تبلیغات

معرفی فیلم مستند فوتبالی روبرتو باجو “Baggio” + لینک دانلود رایگان

فیلم باجو محصول سال 2021 وقایع نگاری از فعالیت 22 ساله فوتبالیست ایتالیایی، روبرتو باجو است ، مردی که کل نسل ها از بازی او الهام می گیرند. فوتبالیست بی نظیری که قادر به تحریک هواداران در سراسر جهان است.

اصلی‌ترین مولفه‌ فیلم‌های بیوگرافی را می‌توان «روایت» نامید. هرگاه که فیلمسازی یک فیلم بیوگرافی یا زندگینامه‌ای می‌سازد، در واقع او سعی کرده روایتی از یک زندگی به‌دست دهد. برای مثال، زمانی که فیلم زندگینامه روبرتو باجو ساخته می‌شود، سازندگان در واقع روایتی از زندگی روبرتو باجو را به دست داده‌اند. یا وقتی فیلم حماسه کولی (Bohemian Rhapsody) ساخته می‌شود، سازندگان روایتی از سرگذشت فردی مرکوری به‌دست داده‌اند. حال آنکه این روایت از نظر برخی تحریف شده باشد و از نظر برخی دیگر، خیر. اینکه چه رویکرد یا رویکردهایی در تحلیل این متون می‌توان اتخاذ کرد، موضوعی‌ست قابل بحث که البته در حوصله مطلب حاضر نمی‌گنجد.

فیلم  Baggio: The Divine Ponytail سعی می‌کند با نمایش رابطه بین روبرتو باجو و پدرش، رنگ و بویی دراماتیک به متن ببخشد. بخش قابل توجه‌ای از این فیلم نیز متمرکز بر رابطه پر فراز و نشیب بین ایشان است. فیلم این موضوع را  به شکلی کاملا صریح به‌دست می‌دهد که پدر روبرتو چه شخصیتی داشته و رویکردش در قبال زندگی و البته خود روبرتو چه بوده است. همچنین این موضوع به‌دست می‌رسد که او راجع به پسر فوتبالیست خود چه دیدگاهی داشته و او را چگونه ارزیابی می‌کرده است. در پرتو همین موارد، به طریقی صریح نوع نگاه روبرتو به دنیای پیرامون نیز برجسته می‌شود و سعی می‌شود مخاطب با ویژگی‌های شخصیتی روبرتو باجو نیز آشنا شود. به‌همین ترتیب می‌بینیم که او زندگی را چگونه می‌دیده، رویکردش در قبال زندگی دستخوش چه تغییراتی شده است و جایگاه خود در جهان هستی را چگونه ارزیابی می‌کرده است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  مراکز علمی آلمان ; هشیار باشید اما نه هراس‌زده!

بخش مهمی از مستند حاضر به کشمکش روبرتو باجو برای یافتن جایگاهش در جهان اختصاص دارد. در این روایت این موضوع را می‌بینیم نگاه معرفت‌شناسانه‌ی باجو نسبت به زندگی چگونه شگل گرفته است. فیلم تلاش می‌کند تا شناختی از شخصیت باجو به دست دهد، موضوعی که البته بدیهی است، چراکه با فیلم زندگی روبرتو باجو طرف هستیم و غیر از این نیز نمی‌توان انتظار داشت. البته نباید از یاد برد که این تلاش در چارچوب شخصیت پردازی صناعتمند و نظام‌مند و استفاده از فنون و صناعات ادبی خاص روی نمی‌دهند، بلکه صرفا با سکانس‌هایی سر راست، بسیار صریح و گذرا شناختی از روبرتو باجو به دست‌مان می‌رسد.

تاکید بر این نکته ضروری است که در فیلم Baggio: The Divine Ponytail قرار نیست با شخصیت‌پردازی نظام‌مند و پی‌رنگ علت و معلولی و از این دست صناعات برجسته و هنرمندانه ادبی مواجه شوید. در فیلم حاضر ویژگی‌های شخصیتی روبرتو باجو بسیار صریح و سر راست به‌دست بیننده می‌رسند. فیلم Baggio: The Divine Ponytail از منظر نقد ادبی و تحلیل نقادانه می‌تواند واجد مشکلات عدیده‌ای از قبیل صراحت بیش از اندازه باشد و حتی اثری خاص هم محسوب نشود. چراکه ویژگی‌های شخصیتی کاراکترها و شرایط و موقعیت‌شان در این فیلم به صریح‌ترین و مسقیم‌ترین شکل به بیننده ارائه می‌شود و همه‌چیز «گفته می‌شود» و دیگر جای تفکر چندانی هم باقی نمی‌ماند. این فیلم اما برای عاشقان فوتبال که دوست دارند فیلمی نود دقیقه‌ای با محوریت زندگی یکی از بزرگترین فوتبالیست‌های ایتالیا ببیند، در بدترین حالت سرگرم‌کننده خواهد بود. فیلمی که روایت مدنظر خود از زندگی روبرتو باجو را در چارچوبی داستانی به دست می‌دهد. روبرتو باجویی که احتمالا تنها فوتبالیستی است که می‌تواند با از دست دادن پنالتی آخر در فینال جام جهانی، باز هم یکی از دوست داشتنی‌ترین بازیکنان فوتبال ایتالیا محسوب ‌شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  ممنوع شدن خالکوبی در فوتبال چین

در نهایت، می‌توان از فیلم Baggio: The Divine Ponytail به‌عنوان اثری فاقد صناعات برجسته ادبی یاد کرد که قصد دارد با نمایش چهره‌ای آشنا و محبوب و البته به شکلی کاملا صریح و مستقیم، روایت مدنظر خود را در چارچوب داستان به دست دهد. فیلمی که در برساختن روایت خود کمتر دست به استفاده از تصاویر آرشیوی و مستندات می‌زند، فیلمی که تصویری از سفر معرفت‌شناسانه‌ی روبرتو باجو به دست می‌دهد و ما را با رابیِ از گوربرخواسته‌ی محبوب تنها می‌گذارد. این فیلم برای آن مخاطبی مناسب است که به فوتبال علاقه دارد و به مواردی همچون شخصیت پردازی نظام‌مند اهمیت چندانی نمی‌دهد و می‌خواهد برای نود دقیقه روایتی سر راست از زندگی پرفراز و نشیب روبرتو باجو را تماشا کند.

در ادامه لینکهای دانلود این فیلم زیبا برای شما مخاطبان مجله دنیای شرط بندی قرار داده شده که امیدواریم لذت ببرید.

نسخه زبان اصلی با زیرنویس فارسی چسبیده 1080P

▬ این مطلب را هم بخوانید:  نابودی 16 هزار دلار توسط یک پسر ۶ ساله‌ !!

نسخه زبان اصلی با زیرنویس فارسی چسبیده 720P

نسخه زبان اصلی با زیرنویس فارسی چسبیده 480P