تبلیغات

قهرمانان بزرگ در المپیک توکیو

معرفی ۱۰ قهرمان بزرگ در المپیک توکیو

پس از یک سال تاخیر، رقابت‌های المپیک توکیو سرانجام از جمعه آینده آغاز می‌شود و این در حالی است که فقط ۱۱۰۰۰ ورزشکار در مهم‌ترین رویکرد ورزشی جهان رقابت می‌کنند.

این مطلب نگاهی دارد به ده فوق ستاره ورزش جهان که در ژاپن برای کسب مدال طلا تلاش خواهند کرد.

سیمون بایلز در المپیک توکیو

سیمون بایلز برای اولین بار در ۱۶ سالگی خودش را در ژیمناستیک جهان مطرح کرد. القابی که به او داده شده از “دختر بااستعداد آمریکایی” شروع شده و تا “سلطنت در ریو ۲۰۱۶” و “بزرگ‌ترین قهرمان تمام دوران” امتداد می‌یابد.

او اما با پشت سرگذاشتن ماجراهایی فراوان قدم به مسابقات توکیو می‌گذارد؛ از آزار جنسی، فرسودگی و قرنطینه گرفته تا یک سال مسن‌تر شدن برای حضور در مسابقات به صورت ناخواسته. در ۲۴ سالگی یک ژیمناست، ورزشکاری کهنه‌کار محسوب می‌شود.

بایلز به نشریه اسپورت ایلاستریتید گفت، بخش برجسته ورزشکار بودن او پنج سال قبل خودش را نشان نداد بلکه لحظه‌ای در دوران قرنطینه بود که تصمیم گرفت، تسلیم نشود.

یک سال دیگر انجام دادن تمرینات طاقت‌فرسای المپیک، به نظر فراتر از توان این دختر تگزاسی می‌رسید.

ولی بجای بالا بردن دست‌ها، بایلز قوی‌تر از قبل بازگشت، خودش را به تکنیک‌هایی تازه مجهز کرد که پیش از آن هیچ ژیمناستی در مسابقات به کار نبرده بود. او تا کنون چهار تکنیک را به نام خودش در ژیمناستیک ثبت کرده است.

از سال ۱۹۶۸ به این طرف هیچ ژیمناستی نتوانسته است در بخش با پرستیژ “تمام اسباب” دو بار قهرمان شود. سانیسا لی، هم‌تیمی او در تیم ملی آمریکا ژیمناست خوبی است اما سخت بتواند در حالت عادی حریف بایلز شود و برای رسیدن به این هدف نیازمند عملکردی خارق‌العاده است.

رقابت‌های ژیمناستیک زنان المپیک از یکشنبه ۲۵ ژوئیه آغاز می‌شود.

کائلب درسل

یک شناگر آمریکایی که قصد دارد تعداد قابل توجهی مدال طلای المپیک ببرد؛ این جمله به گوش‌تان آشناست؟

با این حال کائلب درسل مصر است که بدون توجه به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک (مایکل فلپس با ۲۳ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز) کارش را انجام دهد.

درسل ماه ژوئن به مجله “جی‌کیو” گفت: “همیشه افرادی هستند که مایکل جردن را با لبرون جیمز مقایسه می‌کنند. ولی من تلویزیون را روشن می‌کنم تا لبرون را ببینم و برایم مهم نیست که او از جردن بهترست یا نه. او در کارش حیرت‌انگیز است، چه اهمیتی دارد که از مایکل جردن بهتر است یا نه؟”

▬ این مطلب را هم بخوانید:  40 حقیقت خواندنی درباره بازی های المپیک

گذشته از این درسل می‌گوید تنها چیزی که می‌خواهد بر آن غلبه کند، عملکرد دیروز خودش است. ضمن این که او تا کنون فقط دو مدال طلای المپیک برده است و راه خیلی زیادی تا رسیدن به رکورد فلپس در پیش دارد.

با این حال این شناگر ۲۴ ساله آمریکایی بخت جدی برای تصاحب ۶ مدال طلا در المپیک توکیو است. او در سه رشته انفرادی (۵۰ متر و ۱۰۰ متر کرال سینه و ۱۰۰ متر پروانه) و در سه و یا احتمالا چهار بخش امدادی مسابقه خواهد داد.

مسابقات ۱۰۰ متر کرال سینه از سه‌شنبه ۲۷ ژوئیه شروع می‌شود.

جسیکا اسپرینگستین

جسیکا اسپرینگستینقبل از این که پرسشی که به ذهن‌تان رسیده را بیان کنید، بله او با “رئیس”، اسطوره موسیقی راک آمریکا، بروس اسپرینگستین، نسبت دارد.

او دختر اسپرینگستین بزرگ است و از پنج سالگی مشغول سوارکاری است. خانواده جسیکا در مزرعه‌ای در نیوجرسی زندگی می‌کردند و او در همان جا پرش از روی موانع را تمرین می‌کرد.

در ۲۹ سالگی این اولین المپیک اسپرینگستین است؛ او در المپیک ریو سوارکار ذخیره بود و المپیک ۲۰۱۶ را نیز از دست داد.

اما جسی فقط به خاطر نام خانوادگی‌اش نیست که به تیم ملی آمریکا راه یافته است. او در رتبه چهاردهم رده‌بندی جهانی قرار دارد و افتخارات بزرگی را در گوشه و کنار دنیا بدست آورده است.

رقابت‌های انفرادی پرش با اسب از سه‌شنبه ۳ اوت آغاز می‌شود.

لورل هوبارد در المپیک توکیو

احتمالا یکی از قابل پیشبینی‌ترین عملکردهای المپیک توکیو متعلق به لورل هوبارد، وزنه‌بردار ترنسجندر ۴۳ ساله است.

این ورزشکار نیوزیلندی، رکورد مردان این کشور را در رده جوانان شکست. او در توکیو در ۸۷ کیلوگرم زنان مسابقه می‌دهد و از بخت‌های مسلم کسب مدال طلا است.

حضور هوبارد در مسابقات گامی بزرگ در برابری‌خواهی ترنس‌ها به شمار می‌رود و بسیاری تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون وزنه‌برداری نیوزیلند در مورد انتخاب او را ستوده‌اند.

هوبارد اولین ورزشکار ترنسجندر است که در یک ورزش انفرادی المپیک رقابت می‌کند و بعید است که آخرین نفر باشدپ.

رقابت‌های وزن ۸۷ کیلوگرم وزنه‌برداری زنان المپیک از ۲ اوت آغاز می‌شود.

شلی-آن فریزر-پرایس

این احتمالا آخرین بخت کسب مدال طلا برای شلی-آن فریزر-پرایس، دارنده شش مدال المپیک است.

فریزر-پرایس یکی از سه زن تاریخ ورزش است که توانسته از عنوان قهرمانی‌اش در ۱۰۰ متر (۲۰۱۲ و ۲۰۰۸) دفاع کند و تا کنون زنی نتوانسته سه بار قهرمان این رقابت شود.

قهرمان نه دوره مسابقات جهانی در توکیو رقابتی سخت با شریکا جکسون الن تامسون-هرش دارد و همین طور با قهرمانانی مانند ماری خوزه تا لو از ساحل عاج و دینا آشتر-اسمیت از بریتانیا.

رقابت‌های ۱۰۰ متر زنان از جمعه ۳۰ ژوئیه آغاز می‌شود.

نواک جوکوویچ

هنوز طعم خوش کسب بیستمین گرنداسلم در ویمبلدون از زیر زبان تنیس‌باز اهل صربستان بیرون نرفته که او تلاش برای چهارمین قطعه “گلدن اسلم” را آغاز می‌کند.

گلدن اسلم به قهرمانی در هر چهار گرنداسلم تنیس جهان و انفرادی المپیک طی یک سال گفته می‌شود و تا کنون فقط اشتفی گراف آلمانی در سال ۱۹۸۸ موفق به کسب این افتخار شده است.

جوکوویچ قهرمان سه گرند اسلم این فصل شده است و به قهرمانی در المپیک توکیو و اوپن آمریکا در ماه سپتامبر نیاز دارد.

وقتی که اعلام شد المپیک توکیو بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود، جوکوویچ گفت احتمال حضورش در این مسابقات ۵۰-۵۰ است، ولی او سپس تصمیم گرفت به ژاپن سفر کند.

در غیاب راجر فدرر و رافائل نادال، نواک جوکوویچ بخت اول قهرمانی در تنیس المپیک است. رقابت‌های تنیس المپیک از ۲۴ ژوئیه آغاز می‌شود.

ویده فان ‌نیکرک

این ورزشکار اهل آفریقای جنوبی ستاره المپیک ریو بود اما از پنج سال پیش تا کنون خیلی چیزها تغییر کرده است.

ویده فان ‌نیکرک که سال ۲۰۱۶ رکورد جهان مایکل جانسون در ۴۰۰ متر (۴۳/۰۳ ثانیه) را شکست، کمی پس از آن مسابقات در یک مسابقه خیریه راگبی مصدوم شد و پس از آن نتوانسته به اوج بازگردد.

این دونده ۲۹ ساله تلاش کرد با تمرکز روی مسابقات ۲۰۰ متر به اوج برگردد اما نتوانست سهمیه حضور در المپیک را کسب کند.

او سپس به ماده تخصصی‌اش، ۴۰۰ متر بازگشت و در ماه ژوئن توانست مقابل تماشاگران هموطن‌اش رکورد ورودی مسابقات را کسب کند.

رقابت‌های المپیک تنها تابستان بزرگ زندگی فان نیکرک نبود و کمی قبل اعلام کرد که در اواخر سال جاری میلادی پدر خواهد شد. بدون شک بازگشت فان نیکرک به رقابت‌های المپیک لحظاتی احساسی را رقم خواهد زد.

مسابقات دوی ۴۰۰ متر مردان از یکشنبه اول اوت آغاز می‌شود.

تدی رینر

کسب یک مدال طلای المپیک در رشته جودو دستاوردی بزرگ است، اما به گردن آویختن سه مدال طلای این رشته آرزویی دست‌نیافتنی به شمار می‌رود. تدی رینر، جودوکای فرانسوی اولین انسانی است که چنین رکوردی را بدست آورده است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بازگشت محبوب‌ترین ورزش دنیا: شروع مجدد فوتبال اروپا

قهرمان ده دوره مسابقات جهانی که در اولین حضورش در المپیک (۲۰۰۸) مدال برنز گرفت، در ۳۲ سالگی هم بسیار قدرتمند به نظر می‌رسد. او در آغاز سال ۲۰۲۱ توانست در مسابقات مسترز قهرمانی جهان جودو در وزن به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم قهرمان شود.

او که به “تدی خرسه” (Teddy Bear) معروف است، پرچمدار فرانسه در المپیک ریو بود. رینر یکی از پرافتخارترین ورزشکاران حاضر در توکیو است و با ۲۰۴ سانتیمتر قد، از متمایزترین آن‌ها هم به شمار می‌رود.

اولین دور مسابقات به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم جودو از پنجشنبه ۲۹ ژوئیه شروع می‌شود.

تیم فوتبال زنان آمریکا در المپیک توکیو

فوتبال زنان آمریکاوقتی تمام تیم از فوق‌ستاره‌ها تشکیل شده چرا باید فقط یک بازیکن را انتخاب کرد؟

تیم فوتبال زنان آمریکا مسابقات المپیک را با شکست ۰-۳ مقابل سوئد آغاز کرد و پس از ۴۴ بازی سرانجام باخت را تجربه کرد، ولی با یک باخت نمی‌توان افتخارات شگفت‌انگیز این تیم را نادیده گرفت.

قهرمان چهار دوره جهان به دنبال پنجمین قهرمانی (۲۰۱۲ و ۲۰۰۸ ،۲۰۰۴ ،۱۹۹۶) در المپیک است، ولی در همان گام نخست به تیمی باخت که در یک‌چهارم نهایی دور قبلی مسابقات این تیم را در ضربات پنالتی حذف کرد.

اما تیم ملی زنان آمریکا، تیمی نیست که به این راحتی‌ها خودش را ببازد. ۹ بازیکن این تیم بالای ۱۰۰ بازی ملی در کارنامه دارند، از جمله کارلی لوید، پرسابقه‌ترین بازیکن تیم کنونی زنان آمریکا با ۳۰۶ بازی ملی. این فوتبالیست ۳۹ ساله البته هنوز کمی با رکورددار بازی در تیم ملی زنان آمریکا، کریستی پیرس (۳۱۱) فاصله دارد.

کوین دورانت

فوروارد بروکلین نتز یکی از ۱۲ فوق ستاره لیگ ملی بسکتبال آمریکا است که راهی ژاپن می‌شود.

تیم قهرمان دو دوره قبلی مسابقات این بار هم مثل قبل دوست ندارد سنت کسب مدال طلای بسکتبال المپیک را بشکند، اما شکست در دو بازی دستگرمی در لاس‌وگاس، موجب شده که توانایی‌های این تیم با اما و اگرهایی همراه شود.

دورانت در دو دوره قبلی المپیک امتیازآورترین بازیکن تیم ملی بسکتبال آمریکا بود.

نخستین دیدار تیم ملی بسکتبال مردان آمریکا یکشنبه ۲۵ ژوئیه مقابل فرانسه است.