تبلیغات

تورنت

آشنایی و آموزش دانلود فایل‌های تورنت

اگر تا به حال اسم تورنت به گوشتان نخورده، باید بگوییم تورنت در واقع یک روش توزیع فایل‌های تورنت از طریق اینترنت است. این روش در واقع به جای استفاده از پروتکل HTTP بر مبنای پروتکل‌ BitTorrent کار می‌کند تا شیوه‌ای ویژه از اشتراک‌گذاری فایل با عنوان P2P را میسر کند.

استفاده از این روش و اشتراک‌گذاری فایل‌ها مبتنی بر تورنت مزایای زیادی نسبت به اشتراک‌گذاری فایل‌ها به روش سنتی دارد. برای مثال با استفاده از تورنت دیگر نیاز به تجهیزات گران‌قیمت سرور برای ارسال فایل آن هم به صورت همزمان برای چند نفر نخواهید داشت و با داشتن شبکه‌هایی با پهنای باند کم (کند) هم می‌توانید تعداد زیادی از دیتاهای با حجم زیاد را به راحتی دانلود کنید. برای آشنایی بیشتر با این روش با ما در ادامه این مقاله همراه شوید.

روش استفاده از تورنت به زبان ساده

یکی از متداول‌ترین روش‌های استفاده از تورنت از طریق ایجاد فایل مورد نظر با پسوند TORRENT است. در داخل فایل تورنت، جهت‌دهی‌های لازم برای نحوه به اشتراک‌گذاری دیتای شما با سایر افراد وجود دارد.

فایل‌های تورنت می‌توانند خطرناک باشند

قبل از این‌که بیشتر به فایل‌های تورنت و نحوه کار آن‌ها بپردازیم، باید بدانید که استفاده از فایل‌های تورنت بیشتر از سایر روش‌های موجود اشتراک‌گذاری دیتا خطرناک است. استفاده از فایل‌های تورنت به خودی خود خطرناک نیست اما باید به خاطر داشته باشید که اگر تمایل به استفاده از این نوع فایل‌ها دارید حتماً باید به منبعی که از آن فایل تورنت را دریافت می‌کنید اطمینان کامل داشته باشید. چراکه اگر فایل تورنت را به صورت تصادفی و بدون دریافت مجوزهای لازم دانلود کنید به راحتی می‌‌توانند سیستم شما را از طریق بدافزارها آلوده کنند.

اگر به استفاده از فایل تورنت برای به اشتراک‌گذاری دیتاهای خود و یا دانلود فایل‌های تورنتی که دیگران به اشتراک‌ گذاشته‌اند تمایل دارید، حتماً توجه داشته باشید که سیستم شما به یک آنتی ویروس قوی مجهز شده باشد و تنها فایل‌های تورنت را از منبعی دریافت و دانلود کنید که به آن‌ها اعتماد کامل دارید.

اشتراکتورنت روشی منحصر به فرد برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها

تورنت‌ها مانند سایر فایل‌هایی که دانلود می‌کنید هستند اما شیوه دریافت فایل‌های تورنت به اندازه اشتراک‌گذاری آن‌ها ساده نیست. بیایید یک مثال ساده از نحوه عملکرد اشتراک‌گذاری فایل‌ها به روش سنتی از طریق پروتکل HTTP بزنیم تا بهتر این قضیه را متوجه شوید:

  1. یک وبسایت را روی مرورگر سیستم خود باز می‌کنید.
  2. روی لینک دانلود موجود در وبسایت کلیک کرده و روند دانلود فایل را آغاز می‌کنید.
  3. فایل مورد نظر را روی سیستم خود ذخیره می‌کنید.

فایلی که شروع به دانلود آن کرده‌اید احتمالاً یک فایل حجیک است و به شکلی طراحی شده تا به طور همزمان بتواند در دسترس هزاران یا میلیون‌ها نفر قرار بگیرد و افراد بتوانند به طور همزمان آن را دانلود کنند. در واقع، فایل دانلودی شما روی یک سرور قرار دارد که از این طریق هرکسی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کرده و آن را دانلود کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  با خیانت باشگاه های انگلیسی، برنامه سوپر لیگ اروپا نابود شد

اما تورنت کمی متفاوت‌تر عمل می‌کند. سایت‌هایی که شما روی مرورگرتان باز می‌کنید بر پایه استفاده از پروتکل HTTP هستند؛ اما فایل‌های تورنت از بیت تورنت (BitTorrent) استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم برای استفاده از این روش باید به بیت تورنت (BitTorrent) وصل شوید. روش کار در تورنت به صورت زیر است:

  1. یک برنامه تورنت را باز می‌کنید.
  2. فایل TORRENT مورد نظر را وارد کرده و پروسه دانلود فایل را آغاز می‌کنید.
  3. فایل مورد نظرتان را روی سیستم خود ذخیره کنید.

در این سناریو، محتوایی که از طریق فایل تورنت دانلود می‌کنید ممکن است به صورت همزمان در صدها سرور قرار گرفته باشد اما این سرورها تقریباً همیشه سیستم‌های شخصی استاندارد خانگی هستند، درست مثل خود شما! برای استفاده از این روش به سخت افزار پیشرفته احتیاجی نیست و هرکسی می‌تواند از این طریق اقدام به تبادل و اشتراک‌گذاری فایل مورد نظر کند. در واقع هر کسی که حتی بخشی از فایل مورد نظر را دانلود کرده، می‌تواند به عنوان یک سرور تورنت عمل کرده و آن همان مقداری را که در اختیار دارد برای بقیه ارسال کند!

عملکرد تورنت به چه صورت است؟

در ابتدا ممکن است این موضوع کمی برایتان گیج‌کننده به نظر برسد اما ایده عملکرد تورنت بسیار ساده است. همانطور که گفتیم تورنت‌ها بر پایه یک شبکه همتا به همتا (P2P) هستند و این یعنی داده‌های تورنت، از هر نوعی که باشد، می‌تواند به صورت همزمان بر روی بیش از یک سرور قابل دسترسی و دانلود باشد. هر کسی که شروع به دانلود فایل تورنت کند، فایل مورد نظر را به صورت تکه تکه از سرورهای مختلف دریافت خواهد کرد.

برای مثال تصور کنید که همین الان من یک فایل تورنت ساخته‌ام تا یک برنامه را با شما به اشتراک بگذارم. من تورنت را فعال کرده و فایل را به صورت آنلاین با شما به اشتراک می‌گذارم. هزاران نفر به صورت همزمان در حال دانلود این فایل هستند و شما هم یکی از این افراد هستید. برنامه تورنت شما با توجه به این‌که چه کسی در حال به اشتراک‌گذاری فایل است و چه سرورهایی در حال حاضر قسمتی از فایلی که به آن احتیاج دارید را دارند، خودش سرور مورد نظر را انتخاب کرده و فایل مورد نظرتان را از این طریق برای شما دانلود می‌کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  وحید خزائی برای سومین بار در فرودگاه تهران دستگیر شد!

در تنظیمات به اشتراک‌گذاری فایل به روش سنتی از یک سرور فایل استفاده می‌شود که یک فایل 200 مگابایتی را با 1000 نفر به اشتراک می‌گذارد و همین موضوع باعث می‌شود تا سرعت شما حین دانلود بسیار کند شود؛ به خصوص اگر تعداد زیادی از افراد در آن واحد مشغول به دانلود فایل مورد نظرتان باشند.

استفاده از تورنت این مشکل را به همراه نخواهد داشت و به کاربران خود این اجازه را می‌دهد که هر قسمت از دیتای فایل مورد نظر را تا زمان اتمام دانلود فایل، از یک کاربر دیگر دریافت کند. هر زمان که شخصی به طور کل فایل را دریافت کرد، کسی که اصل فایل را به اشتراک گذاشته بود می‌تواند توزیع فایل را متوقف کند بدون این‌که این قضیه روی دانلود فایل توسط افراد دیگر تاثیر بگذارد.

در نهایت فایل به اشتراک گذاشته به دلیل غیرمتمرکز بودن همچنان برای سایر کاربران قابل دسترس باقی می‌ماند چراکه پایه اصلی روش بیت تورنت (BitTorrent) P2P یا همان همتا به همتا است.

انتفال به سراسر دنیاغیرمتمرکز بودن روش تورنت

وقتی که فایل تورنت مورد نظرتان را ایجاد کردید، شما به عنوان خالق این فایل می‌توانید دو مورد را به اشتراک‌ بگذارید: فایل تورنت (TORRENT) مورد نظر و یا مقداری از فایل تورنت که به آن لینک مغناطیسی (Magnet Link) نیز گفته می‌شود.

لینک مغناطیسی یک روش ساده برای شناسایی فایل تورنت در شبکه بیت تورنت (BitTorrent) است؛ بدون این‌که نیاز باشد با یک فایل TORRENT سر و کار داشته باشید. این موضوع فقط مختص به تورنت بوده و اگرچه در این روش تنها یک رشته حروف در اختیار شما قرار دارد اما همین رشته از کاراکترها، درست مانند فایل اصلی کار می‌کند!

لینک‌های مغناطیسی و فایل‌های تورنت اغلب در فهرست راهنمای تورنت قرار دارند. فهرست راهنمای تورنت در واقع سایت‌هایی هستند که به طور خاص برای به اشتراک‌گذاری فایل‌های تورنت ساخته شده‌اند. همچنین می‌توانید اطلاعات تورنت را از طریق ایمیل، متن و غیره به اشتراک بگذارید.

فایل‌های تورنت و لینک‌های مغناطیسی تنها به عنوان دستورعمل‌ برای کاربر BitTorrent عمل می‌کنند تا او متوجه شود چگونه می‌تواند دیتای مورد نظر را دریافت کرده و به سرعت دیتای مورد نظرش را به اشتراک بگذارد.

اصطلاحات رایج در فایل‌های تورنت 

اگر می‌خواهید از تورنت استفاده کنید باید با اصطلاحات رایج این روش به اشتراک‌گذاری دیتا هم آشنا شوید. در ادامه مهم‌ترین اصطلاحات محیط تورنت را با شما مرور می‌کنیم:

  • دانه (Seed): سید کردن تورنت به معنای به اشتراک گذاشتن دیتای مورد نظر است. تعداد دانه‌های تورنت هم به معنای تعداد افرادی است که محتوای کامل را در اختیار دارند. اصطلاح صفر دانه (Zero Seeds) هم به معنای این است که هیچ فردی نمی‌تواند کل فایل را دانلود کند. پس در انتخاب فایل تورنت باید به تعداد دانه‌ها حتماً دقت داشته باشید. هر چقدر این تعداد بالاتر باشد، محتوا با سهولت و سرعت بیشتری دانلود خواهد شد.
  • همتا (Peer): همتا (Peer) به معنای کسی است که در حال دانلود فایل از یک Seeder (دارنده محتوای کامل) است اما هنوز کل فایل را در اختیار ندارد.
  • زالو (Leech): زالو یا Leecher به کسانی می‌گویند که بیشتر از این‌که فایل به اشتراک‌ بگذارند، فایل دانلود می‌کنند! یک لیچر (Leecher) بعد از این‌که کل فایل را دانلود کرد، ارتباط خود را قطع کرده و دیگر هیچ چیزی را آپلود نمی‌کند.
  • گروه زنبوران (Swarm): به گروهی از افراد که یک تورنت را دانلود و همان فایل را به اشتراک می‌گذارند، گروه زنبوران می‌گویند.
    • پیگیر (Tracker): سروری که همه کاربران متصل به شبکه را ردیابی کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا یکدیگر را پیدا کند.
    • مشتری (Client): برنامه و یا سرویس وبی که توسط یک فایل تورنت یا لینک مغناطیسی برای درک نحوه دانلود و یا آپلود فایل‌ها در تورنت استفاده می‌شود.
    ▬ این مطلب را هم بخوانید:  تشابه رابطه جنسی با شرط بندی در چیست؟

    سوالات متداول در مورد تورنت 

    چگونه تورنت‌ها را استریم کنم؟

    وقتی می‌خواهید یک فایل را استریم کنید، برای مثال یک فایل فیلم در واقع می‌توان کل فیلم را بدون این‌که نیاز باشد تا حتما فایل آن دانلود شود به صورت زنده تماشا کرد. برای انجام این کار به یک سایت یا ابزار اختصاصی برای پخش استریم تورنت نیاز دارید. برای مثال WebTorrent Desktop، Webtor.io و Seedr از جمله ابزارهایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید محتوا را استریم کنید. توجه داشته باشید که دسترسی به فیلم یا ویدیو مورد نظرتان حتما به صورت رایگان و قانونی باشد.

    چگونه سرعت دانلود از تورنت را بالا ببرم؟

    چند روش وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سرعت دانلود از تورنت را بالا ببرید. در ابتدا توجه کنید که هر چه تعداد “Seeder”ها بیشتر باشد، طبیعتاً دانلود فایل تورنت برای شما سریع‌تر خواهد بود. همچنین توصیه می‌کنیم به جای استفاده از وای-فای از اینترنت سیمی استفاده کرده، فایل‌ها را تک به تک دانلود کرده، فایروال سیستم خود را غیرفعال کرده (البته در صورت اعتماد داشتن به محتوایی که دانلود می‌کنید) و در نهایت سرعت اینترنت خود را افزایش دهید.