تبلیغات

کوچه خیابان ها

آشنایی با بازی کارتی کوچه خیابان ها (Streets And Alleys)

به این مطلب از سری مطالب آموزش بازی‌های کارتی و مناسب دورهمی در سایت بخت خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی کوچه خیابان ها (Streets and Alleys) را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می‌کنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان می‌کنیم. این بازی را احتمالا پیش از این در لپتاپ یا کامپیوتر خود انجام داده باشید. یک بازی کارتی تک نفره پرطرفدار است که بیشتر بصورت دیجیتالی انجام می‌شود. اما بازی فیزیکی آن نیز، مشتاقان خاص خودش را دارد.

مقدمات بازی کوچه خیابان ها

بازی کارتی کوچه خیابان ها توسط یک بازیکن انجام می‌شود. برای انجام بازی، شما به یک دسته کارت 52تایی نیاز دارید.

بازیکن باید، به ترتیبی که در ادامه می‌گوییم کارت‌ها را در مقابل خود روی میز بچیند.

ابتدا برای شروع، تعدادی از کارت‌هایی که دارد را در 2 ستون 4 کارته بچیند. یعنی هر ستون، 4 کارت از بالا به پایین داشته باشد. به مکانی که هر یک از این 4 کارت قرار گرفته‌اند، استک می‌گوییم.

بین دو ستون، باید یک فضای خالی برای یک ستون باقی بماند. در ادامه خواهیم گفت که چه کارت‌هایی را بازیکن در این قسمت قرار می‌دهد.

سپس او باید بر روی کارت‌های این دو ستون، کارت‌های دیگری را نیز بچیند.

به شکلی بازیکن باید این کار را انجام دهد که گویا ستون‌ها را پربارتر می‌کند.

یعنی بازیکن به هر یک از 4 کارت روی هر ستون، باید تعدادی کارت بیفزاید. این کار را باید به شکی انجام دهد که لبه‌ی کارت‌ها دیده شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  راهنمای بازی کارتی شانگهای رامی (Shanghai Rummy)

این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که در هر استک ستون سمت چپ، 7 کارت قرار بگیرد. و در هر استک ستون سمت چپ نیز، 6 کارت قرار بگیرد.

هدف از انجام بازی کارتی کوچه خیابان ها

هدف از انجام بازی برای بازیکن این است که در ستون خالی وسط بین دو ستون کارت، یک ستون 4 تایی از هر خال تشکیل دهد.

یعنی در بالاترین استک ستون، یکی از خال‌ها (مثلا پیک)، در دومین استک ستون از بالا خال دیگر (مثلا دل)، در سومین استک ستون از بالا یک خال دیگر (مثلا گشنیز) و در آخرین استک نیز، خال چهارم (مثلا خشت).

هر استک باید از کارت‌های یک خال خاص پر شود. برای مثال، استک اول همگی گشنیز باشند یا همگی دل باشند یا …، و به همین ترتیب، استک‌های دیگر نیز از همین قانون پیروی می‌کنند.

و این کارت‌ها در یک استک، باید به ترتیب از آس باشند تا شاه. یعنی اول آس، سپس 2، بعد 3، بعد 4 تا …. 10، پس از آن سرباز، بی بی و در آخر شاه. یعنی از آس تا شاه باید در کنار هم، کارت‌ها در یک استک قرار بگیرند.

قوانین پر کردن ستون وسط

حال ببینیم بازیکن با چه قوانینی می‌تواند این استک‌ها را تکمیل کند:

اول از همه اینکه بازیکن از ستون سمت راست، تنها می‌تواند کارت‌هایی که در سمت راست‌ترین قسمت قرار گرفته‌اند را جابجا کند. و از ستون سمت چپ نیز، تنها می‌تواند کارت‌هایی که در سمت چپ‌ترین قسمت قرار گرفته‌اند را جابجا کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی Punto Banco یا باکارت آمریکای شمالی

هر استک باید با کارت آس شروع شود.

بنابراین ابتدا بازیکن باید از قسمت‌های مجاز، به دنبال آس باشد. اگر آس پیدا کرد، یکی از استک‌ها را می‌تواند استارت بزند و پس از آن به دنبال آس‌های دیگر یا کارت دوی استک شروع شده باشد. با آس‌های دیگر، استک‌های دیگر را نیز استارت می‌زند.

قوانین مربوط به انتقال کارت‌ها

بازی کارتی کوچه خیابان هاقسمت‌های مجاز برای برداشتن کارت، سمت راست‌ترین قسمت در ستون سمت راست و سمت چپ‌ترین قسمت در ستون سمت چپ هستند.

بازیکن کارت‌های این قسمت‌های مجاز را می‌تواند به یکدیگر با یک شرط انتقال دهند. برای مثال می‌تواند سمت راست‌ترین کارت استک دوم ستون سمت راست را بردارد و به انتهای سمت چپ استک سوم ستون سمت چپ منتقل کند. البته شرط این کار این است که کارتی که بازیکن برای جابجایی، برمی‌دارد و آن را انتقال می‌دهد، از کارت مقصدی که کارت انتقالی بر روی آن قرار می‌گیرد، یک رتبه کمتر داشته باشد. برای مثال، 6 بر روی 7 می‌رود، 2 بر روی 3 می‌رود، آس بر روی 2، سرباز بر روی بی بی، بی بی بر روی شاه. این کار را بازیکنان برای باز کردن راه کارت‌های دیگر و آوردن آن‌ها به منطقه مجاز انجام می‌دهند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی شرکت ۱X2gaming و لیست بازی های آن &

برای مثال فرض کنید، در استک سوم ستون سمت راست، از چپ به راست، کارت‌های 9 خشت، 5 گشنیز، 2 دل، بی بی گشنیز، شاه پیک و 5 خشت، قرار گرفته باشند. بازیکن برای یکی از استک‌های ستون وسط، به شاه پیک نیاز دارد. اگر در منطقه مجاز، یک کارت با شماره 6 وجود داشته باشد، بازیکن می‌تواند 5 خشت را بر روی آن انتقال دهد. سپس شاه پیک در منطقه مجاز خواهد بود و بازیکن می‌تواند از آن استفاده کند.

زمانی که یک استک خالی می‌شود، هر کارتی را بازیکن می‌تواند به آن انتقال دهد.

برنده شدن در بازی کارتی کوچه خیابان ها

اگر بازیکن بتواند، تمامی کارت‌های دو ستون راست و چپ را به ستون میانی منتقل کند، او بازی را برنده خواهد شد.

اما اگر بازیکن، در یک قسمت از این بازی گیر کند و قادر به جابجایی هیچ کدام از کارت‌ها نباشد، بازی را از دست می‌دهد و می‌بازد.

جمع بندی

در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی کوچه خیابان ها (Streets and Alleys)، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمی‌هایتان لذت ببرید.

تبلیغاتcanonbet