تبلیغات

کرونا باکس

دردسرهای کووید برای اسامی مشابه آن

سازمان بهداشت جهانی در فوریه سال ۲۰۲۰ نام ویروس جدید کرونا را کووید-۱۹ اعلام کرد و گفت این نام با در نظر گرفتن ملاحظات بسیاری از جمله اینکه نام گروه یا افراد خاصی نباشد، انتخاب شده است.

اما طولی نکشید که در هند افرادی که همنام با ویروس بودند در سانه‌های اجتماعی از تجربه‌های خود به عنوان همنامان این ویروس کشنده، حرف زدند. روزنامه واشینگتن‌پست که با برخی از این افراد گفت‌‌و‌گو کرده در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.

این هم شاید یکی از بدبیاری‌های عجیب و غریب باشد که کسی نامش با یک ویروس مرگبار مانند کووید-۱۹ یکی باشد. کووید کاپور یک شهروند هندی از شهر بنگلور است که می‌گوید از زمان تصمیم سازمان بهداشت جهانی برای نامگذاری ویروس کرونا به کووید-۱۹ زندگی‌اش طور دیگری شده است. کووید کاپور برای اولین بار در فوریه سال ۲۰۲۰ و بلافاصله پس ازاینکه سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا را کووید-۱۹ نامید، در توییتی نوشت: «کووید کاپور هستم و من یک ویروس نیستم.»

کووید کاپور نمی‌دانست که سه سال بعد هنوز باید از همین جمله استفاده کند و کارهای ساده روزمره مانند خریدن قهوه در استارباکس (در این کافه نام خریدار روی لیوان نوشته می‌شود) و یا رفتن به هتل و نشان دادن پاسپورت خود در فرودگاه دیگر هرگز مانند گذشته نخواهد بود.

کووید یک نام در زبان سانسکریت است که به معنی «دانشمند یا دانش‌اندوز» است. در ادبیات ودایی و در دعاهای آیین هندو به این نام اشاره شده است. اما این نام در همه‌گیری ویروس کرونا کاملا معنای جدیدی پیدا کرده و زندگی را برای افرادی که دارای این نام هستند به کلی تغییر داده است. بسیاری از این افراد از به سخره گرفته شدن نامشان خسته شده‌اند؛ تا جایی‌که تعدادی از آنها در شبکه‌های اجتماعی با هم ارتباط برقرار کرده‌اند تا درباره تجربه‌های مشترکشان صحبت کنند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بازگشت مهناز افشار به سینمای ایران

کاپور درباره تجربه زندگی به عنوان کسی که با ویروس کشنده کووید-۱۹ همنام است به واشینگتن‌پست گفت: «زندگی کاملا سرسام‌آور بوده است.» اما کاپور سعی کرده تجربه‌هایش را به صورت طنز بیان کند. او در یکی از شوخی‌هایش به دنبال‌کنندگان توییتر خود گفت که از سال ۱۹۹۰- سال تولدش- کووید داشته است. و یا وقتی ماموران فرودگاه پاسپورتش را در حین سفر به سری‌لانکا با دقت چک می‌کردند او فقط می‌توانست با آنها بخندد.

کاپور در توییتی نوشت: «زندگی یک لیموی ترش به سوی من (و همه ما که همنام ویروس کووید-۱۹ هستیم) پرتاپ کرد اما من تصمیم گرفتم همه چیز را به شوخی بگیرم و با آن لیموناد درست کنم. بخش خنده دار و غم‌انگیز این است که این ماجرا تمامی نخواهد داشت و من احتمالا تا آخر عمرم باید با این موارد روبرو شوم.»

وقتی تدروس آدانوم، رییس سازمان جهانی بهداشت، نام جدید ویروس را در فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد، گفت کارشناسان در انتخاب نام ملاحظات بسیاری را در نظر گرفته‌اند. او گفت: «ما باید نامی انتخاب می‌کردیم که به موقعیت جغرافیایی، حیوان، فرد یا گروهی از افراد اشاره نمی‌کرد و همچنین قابل تلفظ و مرتبط با بیماری می‌بود.»

با این حال به نظر می‌رسد سازمان بهداشت جهانی توجهی به این گروه خاص از افراد نداشته است. کووید جین ۲۸ ساله از شهر ایندور هند یکی از دیگر از این افراد است. او به واشینگتن پست گفت: «سال اول اوضاع خیلی خنده‌دار بود.» خیلی زود یکی از دوستانش در سال ۲۰۲۰ به او گفت همنام ویروس جدیدی است که همه درباره آن حرف می‌زنند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  توزیع واکسن کرونا به روش لاتاری

جین که در دسامبر همان سال ازدواج کرد، گفت: «دوستانم [به شوخی] می‌گفتند کووید در زمان کووید ازدواج می‌کند و ما همه می‌خندیدیم.» کووید جین حالا اغلب ترجیح می‌دهد در جمع از نام همسرش و یا یک نام مستعار استفاده کند تا خود را کمتر در معرض تمسخر و شوخی ناخواسته قرار دهد. جین می‌گوید برای دوری از جلب توجه از حروف اول نامش و یا از نام حیوان خانگی‌اش در فروشگاه‌ها و کافه‌ها استفاده می‌کند و این برای او که نامش را خیلی دوست دارد و دارای یک معنی عمیق است بسیار دشوار است. پدر جین که یک پروفسور است این نام را برای او انتخاب کرده است.

جین یک‌بار در پاسخ به تبریک سال نو این پیام را دریافت کرد: « ما ترجیح می‌دهیم که هیچ تبریک سال نویی از کووید-۱۹ دریافت نکنیم.»

کووید سوناوان، ۳۴ ساله، از ناگپور در ایالت ماهاراشترا در هندوستان نیز تجربه‌های مشابهی داشته و می‌گوید با اینکه جنبه‌های طنزآمیز قضیه را درک می‌کند، اما این شوخی‌ها برایش خوشایند نیست؛ به ویژه وقتی از طرف کسانی باشد که از دایره دوستان او خارج‌اند.

اما ماجرا در این جا ختم نمی‌شود و کووید تنها اسمی نیست که برای دارندگان این نام دردسرساز شده است. هنرمندی به نام اوماریون (Omarion)، که نام اصلی او عمری اسماعیل گرندبری است، اخیرا در توییتر برای رفع هرگونه ابهام در مورد نام خود و سویه اومیکرون (omicron )، در حال تبریک سال نو به طرفدارانش به شوخی گفت: «من یک هنرمند و نوازنده‌ام، نه یک سویه ویروس.»

هواپیمایی دلتا همنام کووید
مقام‌های شرکت هواپیمایی آمریکایی دلتا نیز که از نامگذاری یکی از سویه‌های ویروس به نام دلتا بسیار ناخشنود بود از به کار بردن این نام پرهیز می‌کردند. مدیر اجرایی این شرکت در یک برنامه تلویزیونی گفت: «من این گونه را سویه لعنتی می‌نامم نه دلتا.»

▬ این مطلب را هم بخوانید:  “ایلان ماسک” میزان دارایی بیت کوین خود را فاش کرد

آبجوی کرونا یکی از اولین مواردی بود که تحت تاثیر این نامگذاری‌ها قرار گرفت. در حالی‌که مردم در سراسر جهان برای درک ارتباط بین آبجوی کرونا و ویروس کرونا عباراتی مانند «ویروس آبجو» و «ویروس کرونای آبجو» را در گوگل جستجو می‌کردند، مجله اقتصادی فوربس در مقاله‌ای نوشت: «ویروس کرونای جدیدی که در ووهان چین کشف شده با آبجوی کرونا فرق دارد.»

دوستان کووید کاپور نیز برای مزاح عکسی از او در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند که او در حال نوشیدن آبجوی کروناست و در کپشن آن نوشتند: « کووید در حال نوشیدن کرونا است.»

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اروپا، در زمانی که همه‌گیری کرونا رسما به نام کووید-۱۹ شناخته شد، هند تنها سه مورد ابتلا گزارش کرده بود. حالا بر اساس داده‌های دانشگاه جان هاپکینز، صدها نفر جان خود را در هند بر اثر این ویروس از دست داده‌اند و بیش از ۳۵ میلیون مورد ابتلا در این کشور ثبت شده است. شیوع سویه بسیار مسری اومیکرون باعث افزایش موارد ابتلا در سراسر هند شده، به گونه‌ای که برخی ایالت‌ها دوباره محدودیت‌هایی مانند مقررات منع آمد و شد را برای جلوگیری از گسترش ویروس اعمال می‌کنند.

شاید همانطور کووید کاپور خودش هم باور دارد باید تا مدت‌ها با این مشکل زندگی کند.

تبلیغاتcanonbet