تبلیغات

بازی کارتی سرباز (Knaves)

شیوه بازی کردن در بازی کارتی سرباز (Knaves)

به این مطلب از سری مطالب آموزش بازی‌های کارتی و مناسب دورهمی خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی سرباز (Knaves) را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مقدمات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می‌کنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان می‌کنیم.

مقدمات

این بازی با 3 بازیکن انجام می‌شود و برای انجام بازی، شما نیاز به یک دسته کارت 52تایی دارید.

توزیع کارت

یکی از بازیکنان نقش دیلر را بر عهده می‌گیرد و کارت‌ها را بین بازیکنان پخش می‌نماید. توزیع کارت بصورت ساعتگرد انجام می‌شود و اولین کارت را نفر سمت چپ دیلر دریافت می‌کند.

دیلر باید به هر بازیکن از جمله خودش، 17 کارت بدهد. کارت‌های یکی یکی پخش می‌شوند.

زمانی که هر سه بازیکن، 17 کارت دریافت کنند، از 52 کارت دست دیلر، 1 کارت باقی خواهد ماند. دیلر آن کارت را بصورت رو به بالا در وسط میز قرار می‌دهد. این کارت، هر خالی که داشته باشد، آن خال، خال ترامپ برای آن دور از بازی خواهد بود. برای مثال اگر کارت سرباز خشت باقی مانده بود، در این دور از بازی، خشت خال ترامپ خواهد بود.

هدف از انجام بازی سرباز

بازی کارتی سرباز (Knaves)، یک بازی تریک – تیکینگ است. یعنی یک بازی که بازیکنان در وسط میز با بازی کردن کارت، تریک می‌سازند و سپس یکی از بازیکنان برنده آن تریک خواهد بود.

زمانی که هر بازیکن یک کارت در وسط بازی کند، یک تریک تشکیل می‌شود. یعنی تریک‌ها، 3 کارتی هستند. بازیکنی که کارت با بالاترین رنک (رتبه) را بازی کرده باشد، برنده تریک خواهد بود و آن را از وسط برمی‌دارد.

بنابراین هدف از انجام بازی این است که این تریک‌ها را از وسط میز برنده شویم و امتیاز کسب کنیم.

اما یک نکته‌ای که در بازی کارتی سرباز (Knaves) وجود دارد و آن را از دیگر بازی‌های تریک – تیکینگ جدا می‌سازد، این است که بازیکنان باید از برنده شدن تریکی که کارت سرباز را در خود دارد، اجتناب کنند. برنده شدن سرباز باعث می‌شود امتیاز بازیکن پایین بیاید.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی سایت Adibet.com برای شرط بندی هوشمندانه فوتبال

رتبه بندی کارت‌ها

رتبه بندی کارت‌ها بدین صورت است که در هر خال، بالاترین رتبه را کارت آس دارد، سپس شاه، بعد بی بی، سپس سرباز، بعد 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2. یعنی کارت آس بالاترین رنک و کارت شماره 2 پایین‌ترین رنک را دارا است.

کارتی که خال ترامپ دارد، نسبت به هر کارت دیگری با خال دیگر، رتبه بالاتری دارد. برای مثال اگر خال ترامپ، خشت باشد، کارت 2 خشت حتی از آس گشنیز و آس پیک و آس دل نیز رتبه بالاتری دارد. اما از باقی کارت‌ها با خال خشت مثل 3 خشت، 10 خشت، آس خشت و …، رتبه پایین‌تری را دارا است.

انجام بازی سرباز

برای اینکه با نحوه انجام بازی آشنا شوید، به یک مثال کوچک از یک بازی خواهیم پرداخت.

اول از همه این نکته را در نظر داشته باشید که بازیکنان باید کارت‌های خود را از دیگر بازیکنان پنهان نگه دارد.

فرض کنید، با توجه به خال کارت باقی مانده، خال خشت بعنوان خال ترامپ در نظر گرفته شود.

بازیکنی که در سمت چپ دیلر نشسته است، اولین بازیکنی است که بازی را شروع می‌کند. او بازی را با قرار دادن یک کارت که اولین کارت تریک است، با هر شماره و هر خالی که خودش دوست دارد، شروع می‌کند.

برای مثال فرض کنید او کارت 10 گشنیز را وسط می‌گذارد.

همانطور که گفتیم بازی بصورت ساعتگرد ادامه پیدا می‌کند. بنابراین بازیکنی که در سمت چپ او نشسته است، بازیکن بعدی خواهد بود.

این بازیکن که باید دومین کارت تریک را وسط بگذارد، باید از خال کارت بازی شده توسط بازیکن اول پیروی کند. یعنی حالا که او 10 گشنیز بازی کرده است، این بازیکن نیز تا جایی که امکانش هست، باید گشنیز بازی کند. فرض کنید این بازیکن، کارت شماره 2 گشنیز را بازی می‌کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  نقد بازی هولدم کارائیبی

پس از آن بازی به بازیکن بعدی انتقال می‌یابد.

او نیز باید در صورت داشتن کارت گشنیز، گشنیز بازی کند. وی آس گشنیز بازی می‌کند و برنده تریک می‌شود. زیرا همانطور که گفتیم در هر خال، آس بالاترین رنک را دارد و بازیکن که کارت با رنک بالاتر را بازی کند، برنده تریک خواهد بود.

بازیکنی که یک تریک را برنده می‌شود، تریک بعدی را شروع می‌کند.

بازی به همان شکلی که گفتیم ادامه می‌یابد. تا زمانی که بازیکنان کارت‌هایشان تمام شود.

کسب امتیاز

در پایان بازی، هر بازیکن به ازای هر تریکی که در طی دور بازی برنده شده است، 1 امتیاز می‌گیرد.

بازیکنانی که تریک‌هایی را برنده شده‌اند که شامل سرباز می‌شدند، بر اساس سربازی که در تریکشان بوده است، امتیاز از دست خواهند داد.

  • کارت سرباز با خال دل، باعث کسر 4 امتیاز می‌شود.
  • ·       سرباز با خال خشت، باعث کسر 3 امتیاز می‌شود.
  • کارت سرباز با خال گشنیز، باعث کسر 2 امتیاز می‌شود.
  • سرباز با خال پیک، باعث کسر 1 امتیاز می‌شود.

برای مثال فرض کنید بازیکنی، 5 تریک برنده شده است و هیچ کدام از تریک‌ها شامل سرباز نبوده‌اند، این بازیکن 5 امتیاز دریافت خواهد کرد. و از سمتی  یک بازیکن 5 تریک برنده شده است، اما دوتا از تریک‌هایش شامل سرباز بوده‌اند، سرباز دل و سرباز گشنیز. این بازیکن برای 5 تریکش، 5 امتیاز کسب می‌کند اما به دلیل سرباز دل، 4 امتیاز و به دلیل سرباز گشنیز 2 امتیاز را از دست خواهد داد. بنابراین در مجموع -1 امتیاز خواهد گرفت.

بازیکن بعدی نیز 7 تریک برنده شده و دو کارت سرباز خشت و سرباز پیک در تریک‌هایی که برنده شده است، قرار داشته‌اند. این بازیکن 7 امتیاز برای 7 تریک دریافت می‌کند اما برای سرباز خشت 3 امتیاز و برای سرباز پیک نیز 1 امتیاز از دست خواهد داد. بنابراین در کل، او 3 امتیاز می‌گیرد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی بازی کارتی کنستا (Canasta)

یک دور از بازی، پس از محاسبه امتیازات تمام خواهد شد و بازی به دور بعد خواهد رفت. در دور بعدی، دیلر بازیکن سمت چپ دیلر فعلی خواهد بود.

برنده بازی

اولین بازیکنی که مجموع امتیازاتش به 20 امتیاز یا بیشتر رسید، برنده بازی خواهد بود.

مرور قوانین بازی سرباز

سربازاگر یک بازیکن، قادر نباشد که خال اولین کارت تریک را دنبال کند، یعنی از آن خال کارتی نداشته باشد، وی می‌تواند هر کارتی را بازی کند. اگر کارتی که این بازیکن بازی می‌کند، کارتی با خال ترامپ باشد، از آنجایی که کارت با خال ترامپ، رتبه‌ای بالاتر از هر کارت دیگری با خال غیرترامپ دارد، بنابراین این بازیکن برنده‌ی این تریک خواهد بود.

همچنین اگر در یک تریک، چند کارت با خال ترامپ بازی شده بود، بازیکنی که کارت خال ترامپ با رتبه بالاتری را بازی کرده باشد، برنده تریک خواهد بود.

اگر در یک تریک، هیچ خال ترامپی بازی نشده بود، بازیکنی که کارتش هم‌خال با خال کارت اول تریک باشد و رتبه بالاتری داشته باشد، برنده تریک خواهد بود.

جمع بندی

در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی سرباز (Knaves)، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمی‌هایتان لذت ببرید.