تبلیغات

  • خانه
  • وبلاگ مجله
  • آیا میدانستید: مشهورترین داستان‌ کوتاه قرن بیستم نامش لاتاری بوده است؟

آیا میدانستید: مشهورترین داستان‌ کوتاه قرن بیستم نامش لاتاری بوده است؟

در تاریخ ۲۶ ژوئن سال ۱۹۴۸، مشترکین مجله نیویورکر (The New Yorker) نسخه جدیدی از این مجله  را در صندوق پست خود دریافت کردند. در ظاهر این مجله فرقی با شماره‌های قبلی مجله نداشت. اما داستانی در این شماره از مجله بود که سردبیر مجله در حدود نیم‌قرن بعد آن را جنجالی‌ترین داستان کوتاهی که نیویورکر تابه‌حال چاپ کرده، نامید. نام این داستان‌ کوتاه « لاتاری» و نویسنده‌ی آن شرلی جکسون بود.

داستان لاتاری یک شاهکار بزرگ است

نویسنده از ابتدای داستان تعریف می‌کند و پابه‌پای مخاطب می‌آید و خواننده هر لحظه منتظر اتفاقی است، منتظر کشمکشی که باید به وجود بیاید و نمی‌آید و شرلی جکسون آن‌قدر صبورانه پیش می‌رود تا به آخرین صفحه داستان برسد. به همین دلیل شاید بتوان گفت که صفحه‌ی پایانی لاتاری همه چیز داستان است. اگر تمام آنچه را که پیش از آن اتفاق افتاده و بیان شده شروع داستان بدانیم، صفحه‌ی آخر هم تنه‌ی داستان می‌شود و هم پایان آن.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی تور جهانی پوکر و WPT "صفر تا صد آشنایی برای پوکر بازها"

این اثر ادبی از همان ابتدا توجه عموم مردم را به خود جلب کرد. هرچند انتقادات و واکنش‌های مردم به خاطر ضربه‌ی سنگین پایان داستان مثبت نبود؛ اما تعداد زیاد نامه‌هایی که خطاب به شرلی جکسون نوشته شده بود به‌خوبی نشان‌دهنده‌ی عمق تأثیری بود که این داستان کوتاه بر مخاطبان باقی گذاشته بود.

داستان‌ کوتاه «لاتاری»

 

داستان لاتاری در مورد دهکده‌ای کوچک در انگلستان است که ساکنین آن در مراسمی سالانه برگه‌های کاغذ را به‌صورت قرعه برمی‌دارند تا درنهایت یکی از آن‌ها محکوم به مرگ شود.

دهکده‌ای که در آن داستان لاتاری در جریان است، نمادی از جامعه‌ی متمدن و مدرن است که هنوز هم سنت‌هایی نامعقول و غیرقابل درک دارد.

پس از چاپ داستان، غوغایی بر پا شد؛ به طوری که شرلی جکسون نویسنده داستان باور داشت اگر در طول دوران نویسندگی خود تنها همین یک داستان می‌نوشت کافی بود تا نامش ماندگار شود.

این داستان کوتاه  در سال ۱۹۵۱ به صورت برنامه‌ی رادیویی پخش شد و در سال  ۱۹۶۹ فیلم‌نامه‌ای بر این اساس نوشته شد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  حقایق جالب در مورد کازینوهای عجیب بومیان سرخپوست آمریکا

حتی در یکی از اپیزودهای مجموعه طنز سیمپسون‌ها، هامر سیمپسون یکی از شخصیت‌های اصلی در حال خواندن رمان لاتاری است و فکر می‌کند این داستان به او در برنده شدن لاتاری کمک می‌کند.

 

این داستان به ما یادآوری می‌کند زندگی درست مثل یک لاتاری است. هر روز شانس و اقبال ما می‌تواند زندگی‌مان را تغییر بدهد؛ اما فراموش نکنید شما تعیین می‌کنید که در کدام لاتاری شرکت کنید.

لاتاری زندگی خود را برای ساختن رویاهایتان انتخاب کنید.

خرید بلیط بخت آزمایی از بزرگ‌ترین لاتاری‌های دنیا می‌تواند سرنوشت شما را عوض کند.