تبلیغات

هایپ Hyip چیست؟ روش سرمایه‌گذاری پرسود ولی خطرناک!

همه چیز در مورد کسب سود از سرمایه‌گذاری هایپ

High-yield investment program که به اختصار هایپ (Hyip) گفته میشود؛ برنامه سرمایه گذاری با بازده‌ی بالا است که ریسک بالای را دارد. طرح های سرمایه گذاری با بازده بالا اغلب برای فریب قربانیان سود بیش از 100٪ در سال را تبلیغ می کنند.

هایپ Hyip نوعی از طرح سرمایه گذاری کلاهبرداری Ponzi است که با پرداخت سود به سرمایه گذاران قبلی با پول سرمایه گذاری شده توسط سرمایه گذاران جدید، بازده بالایی از سرمایه گذاری ناپایدار را وعده می دهد.

این کلاهبرداری با عنوان “کلاهبرداری نخستین بانک (prime bank scam)” نیز شناخته می شود.

یک برنامه (HYIP) چگونه کار می کند؟

برنامه های سرمایه گذاری با بازده بالا (HYIPs) طرح های کلاهبرداری در سرمایه گذاری هستند که قول بازگشت سود ناعادلانه بالایی را می دهند و اغلب فقط از پول سرمایه گذاران جدید برای پرداخت سود سرمایه گذاران قدیمی استفاده می کنند. البته یک وقت این طرح با سرمایه گذاری مشروعیت اوراق بهادار با بازده بالا، که بالاتر از نرخ بهره سرمایه گذاری است، اشتباه گرفته نشود. اپراتورهای HYIP معمولاً از رسانه های اجتماعی، از جمله فیس بوک، توییتر یا یوتیوب استفاده می کنند تا از قربانیان تجدید نظر کنند و توهم اجماع اجتماعی پیرامون مشروعیت این برنامه ها را ایجاد کنند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  چگونه یک فروشگاه و کسب و کار آنلاین راه اندازی کنیم؟

چگونگی سرمایه گذاری و برداشت سود

شما برای سرمایه گذاری در سایت های هایپ به حساب و کیف پول های اینترنتی از جمله: پرفکت مانی، حساب بیتکوین و… نیاز خواهید داشت که بتوانید در سایت هایپ سرمایه گذاری کنید و یا سود های خود را برداشت کنید.

برای سود کردن در این گونه سایت ها باید احتیاط به خرج دهید و هیچ وقت بی گدار به آب نزنید وقتی در یک هایپ یکی دوبار پلن فعال کردید و سود کردید دیگر نباید سرمایه گذاری کنید چون دقیقاً دارید همان کاری را میکنید که صاحبان هایپ از شما انتظار دارند و در نتیجه سرمایه خود را از دست میدهد.

خطر از دست دادن سرمایه و ضرر کردن

اصولا هر سایت هایپی که به وجود می آید پس از مدتی اسکم یا به عبارتی بسته می شود و کلاهبرداری میکند. در نتیجه باعث ضرر رسیدن به بعضی از سرمایه گذارها میشود.
معمولاً میتوان زمان اسکم شدن یک سایت  را از روی مقدار سود تشخیص داد. به عنوان مثال سایت هایی که سود ساعتی زیاد میدهند این سایت ها خیلی سریع جمع میشوند یا از همان لحظه اول پرداخت ندارند.
هرچه سایت هایپ سود کمتری بدهد یا پلن های طولانی مدت داشته باشد بیشتر عمر میکند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بررسی فارکس : معامله یا یک نوع قمار ؟

هایپ در شریعت اسلامی

مضاربه عقدی اسلامی است که در بانک‌های ایرانی نیز از این طریق سود علی الحساب به مشتریان داده می‌شود. باینصورتکه سرمایه‌گذار (مشتری یا کاربر) به عنوان کارفرما سرمایه اش را در اختیار عامل یا پیمانکار (بانک، شرکت، وبسایت و…) قرار می‌دهد و عامل با استفاده از این سرمایه سود به دست می‌آورد و سود با توافق قبلی طرفین بین سرمایه‌گذار و عامل تقسیم می‌شود. دراینصورت اگر خسارتی متوجه سرمایه شد، عامل یا سرمایه‌گذار هر کدام می‌تواند ضامن شوند، یا سرمایه‌گذار و عامل در ضرر نیز سهیم باشند.
تقریباً تمامی هایپ‌ها سود ثابت روزانه، هفتگی، ماهانه و… پرداخت می‌کنند که این نوع معامله در اسلام حرام است و ربا محسوب می‌شود.

مانیتورینگ هایپ Hyip monitor

هایپ مانیتورینگ ها Hyip monitoring، سایت هایی هستند که روی فعالیت سایت های هایپ نظارت دارند.
در این گونه سایت ها هر روز و هر ساعت سایت های جدید معرفی شده و همچنین وضعیت اسکم شدن یا نشدن دیگر سایت ها اعلام میشود.