تبلیغات

  • خانه
  • وبلاگ مجله
  • آیا ریاضی‌دانان میتوانند با شکست شرکت ها، خود را پیروز لاتاری و شرطبندی کنند؟

آیا ریاضی‌دانان میتوانند با شکست شرکت ها، خود را پیروز لاتاری و شرطبندی کنند؟

در صورت تمایل به برنده شدن در یورومیلیونز، مگامیلیونز یا پاوربال چه کاری باید انجام دهیم؟ در واقع هیچ کاری غیر از خوش شانس بودن. یا باید مثل استفان مندل (Stefan Mandel) با استفاده از یک تئوری پیچیده ریاضی از ترکیبات ممکن موفق شوید.

آیا ریاضی‌دانان شانس در لاتاری را شکست می‌دهند؟

بله این درواقع کاری است که استفان مندل ریاضی‌دان دهه ۶۰ میلادی در رومانی تحت حکومت استبدادی نیکولای چائوشسکو (Nicolai Ceausescu) انجام داد. وی متعاقباً ۱۴ بار دیگر در استرالیا و آمریکای شمالی برنده جک‌پات لاتاری شد. به منظور افزایش شانس برد، استفان یک الگوریتم منحصر به‌فرد ابداع کرد که مطابقت ۵ شماره از ۶ شماره موجود در قرعه‌کشی را تضمین می‌کرد. محاسباتی که مندل برای نوشتن ترکیبات ممکن لاتاری رومانی صورت داد بالغ بر ۸۰۰۰ صفحه شده بود.

نابغه ریاضی شانس در لاتاری را شکست داد

این نابغه ریاضی، از نبوغ خارق‌العاده خود استفاده کرد تا حدود هفت میلیون ترکیب یک قرعه‌کشی خاص که در سال ۱۹۹۲ توسط لاتاری ایالتی ویرجینیا برگزار شده بود را کشف کند. وی نه تنها جک‌پات ۲۸ میلیون دلاری را برنده شد بلکه برنده یک جایزه ۱،۳۵۰،۰۰۰ دلار دیگر هم شد. لاتاری ایالتی ویرجینیا بزرگترین برد او تا کنون بوده است، وی مجبور شد بلیط‌های خریداری شده در استرالیا را به آمریکا ببرد.

مندل خیلی زود متوجه شد که شاید مجبور به صرف هزینه‌های سنگین برای خرید بلیط تمام ترکیب‌های احتمالی باشد در حالی‌که پول کافی برای این کار نداشت. وی حدس زد که اگر تعداد مشخصی از گروه‌ها را نیز خریداری کند برنده چند جایزه خواهد شد و درستی حدس وی در آن قرعه‌کشی و دفعات بعد هم اثبات شد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  رابطه ی بین شرط بندی و سکس!

در ادامه داستان باور نکردنی این ریاضی‌دان اهل رومانی که با بهره‌ بردن از فرمول ریاضی، موفق به بردن میلیون‌ها دلار جایزه از لاتاری شد را بخوانید.

روش کار استفان که باعث برد میلیونی برای وی شد

استفان مانند سایر بازیکنان لاتاری می‌دانست که تصادف با ماشین، برخورد صاعقه و حتی رئیس جمهور آمریکا شدن احتمال وقوعی به‌مراتب آسان‌تر در مقایسه با بردن جک‌پات لاتاری دارد. اما او چیزی را کشف کرد که تقریباً هیچ فرد دیگری کشف نکرده بود، تمام ترکیب‌های ممکن که احتمال برابری برای خارج شدن از گردونه قرعه‌کشی داشتند. از آنجایی‌که احتمال انتخاب شدن یک ترکیب عددی یک در میلیون یا حتی یک در تریلیون (بسته به لاتاری‌ای که در آن شرکت کرده‌اید) بود. او فهمید که شاید به معنای واقعی کلمه باید میلیون‌ها بلیط برای بردن جک‌پات بخرد.

مندل منابع لازم برای خرید این همه بلیط به‌صورت عمده را نداشت، بنابراین با یک برنامه مبتکرانه وارد عمل شد. او فرمول برد بی‌نقص خود را برای مردم در خیابان توضیح می‌داد و از آن‌ها می‌خواست تا در صندوق خرید بلیط وی سرمایه گذاری کنند. مندل قول می‌داد که در لاتاری برنده شده و پول افراد را به همراه سهم‌شان از برد بازپس دهد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آشنایی با زوج های موفق و جذاب دنیای پوکر و شرطبندی

مندل و سندیکای جهانی شرط‌بندی‌اش، با دقت به مطالعه و پیگیری لاتاری‌های بزرگ در سراسر جهان پرداخته  و تا جایی که امکان‌پذیر بود اقدام به‌خرید بلیط می‌کردند به‌گونه‌ای که همه ترکیب‌های ممکن را پوشش می‌دادند. در بیشتر موارد استفان موفق می‌شد.

زندگی محقرانه در رومانی

استفان در رومانی تحت سیطره حکومت دیکتاتوری کمونیستی نیکلای چائوشسکو بزرگ شد. اکثریت مردم در فقر زندگی می‌کردند و شغل‌های پر سود کمی وجود داشت. شاید تنها و بهترین راه کسب درآمد از طریق فعالیت‌های غیرقانونی مثل شرط‌بندی و قاچاق بود.

مندل الگوریتم مرتب سازی اعداد را شکست می‌دهد

مندل که به‌عنوان اقتصاددان در یک گروه بازرگانی معدنی مشغول به‌کار بود به‌خوبی می‌دانست که حقوق ناچیز وی به زحمت کفاف یک زندگی معمولی را می‌دهد. به‌عنوان یک ریاضی‌دان با استعداد، مندل متوجه شد اگر یک الگوریتم یا فرمول ریاضی برای محاسبه کلیه ترکیب‌های برنده ارائه کند قادر به افزایش احتمال شانس بردن لاتاری است. به اندازه کافی قابل درک است که وقتی تکنیک خود را مورد آزمایش قرار داد بسیار بی‌قرار بود.

ترک سواحل رومانی برای تکرار موفقیت

خوش‌بختانه وی موفق به بردن جایزه اصلی به مبلغ ۴۳۷۷ دلار شد که البته امروزه برای خرید تنقلات کافی است، اما با این وجود همین پول برای رشوه دادن به مقامات وزارت خارجه و یافتن راه فراری به اسرائیل کافی بود. اسرائیل در آن روزگار امن‌ترین کشور برای یهودیانی مثل استفان بود. او این الگوریتم را در کشور جدیدش امتحان کرده و دوباره موفق شد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  تاریخچه جذاب "کارت های" محبوب پوکر

این جایزه اخیر به وی این امکان را داد تا به همراه خانواده‌اش به کشور استرالیا مهاجرت کند جایی که هزینه‌های زندگی در آن چندان بالا نبود. او به مقامات لاتاری استرالیا گفت که آرزو دارد بلیط همه‌ی ترکیب‌های ممکن را بخرد. به این ترتیب، وی ۱۲ بار برنده لاتاری استرالیا شد.

استرالیا و فراتر از آن

استفان به بردهای خود ادامه داد تا وقتی‌که به قله جوایز خود یعنی جایزه لاتاری ایالتی ویرجینیا در سال ۱۹۹۲ دست پیدا کرد.

نتیجه‌گیری

استفان در حال حاضر به همراه همسرش کاتلین و دو پسرش در وانوآتو جزیره‌ای در شمال استرالیا زندگی می‌کند. به دنبال دستگیری و حبس در اسرائیل به دلیل استفاده از روش‌های مشکوک شرط‌بندی در سال ۲۰۰۴، وی به وانوآتو پناهنده شده است.