تبلیغات

 

  • خانه
  • وبلاگ مجله
  • برنده شدن و میلیونر شدن در لاتاری و شرطبندی در زندگی شما چه تاثیری دارد؟

برنده شدن و میلیونر شدن در لاتاری و شرطبندی در زندگی شما چه تاثیری دارد؟

در مورد برنده شدن در لاتاری چه حسی داربد؟ آیا در مورد میزان رضایت برندگان لاتاری چیزی می‌دانید؟ در این مطلب با ما همراه باشید.

یک مطالعه در ماه می سال ۲۰۱۸ نشان داد که اغلب برندگان لاتاری در بلند مدت رضایت بیشتری از زندگی داشته‌اند.

  • این مطالعه روی بیش از ۳۰۰۰ نفر از برندگان لاتاری صورت گرفته و از آنان خواسته شده تا درباره سلامت روان، شادکامی و رضایت از زندگی، سال‌ها پس از برنده شدن در لاتاری توضیح دهند.
  • بیشتر برندگان گفته‌اند که از زندگی رضایت بیشتری دارند، اما در سلامت روان و شادکامی، تغییرات معنادار کمتری احساس کرده‌اند.
  • با توجه به وسعت جوایز، برندگان جک‌پات‌های اخیر مگامیلیونز و پاوربال ممکن است وضعیت متفاوتی داشته باشند.

آیا برنده شدن در لاتاری زندگی شما را ویران می‌کند؟

احتمالاً پیش از این داستان‌های ترسناکی درباره برندگان لاتاری شنیده‌اید: یک نفر جایزه نقدی بزرگی برنده می‌شود. زندگی خوب و اوضاع بر وفق مراد است. اما کم کم اوضاع خراب شده و آن‌چه که در ابتدا نعمتی بی‌نظیر تصور می‌شد به مرور زمان نشان می‌دهد که یک نفرین است.

مارپیچ نزولی معمولاً توسط یک یا ترکیبی از چندین عامل ایجاد می‌شود: برندگان جایزه خود را بد مدیریت کرده و طی چند سال این پول از بین می‌رود. خانواده و دوستان دست از تقاضاهای مکرر مالی نکشیده و نسبت به هر طفره رفتنی خشمگین می‌شوند. زندگی بدون شغل و مسئولیت معنای خود را از دست می‌دهد. یا در بدترین سرنوشت‌ها، برنده به هدف متحرک جنایت‌کاران محلی بدل می‌شود. همان اتفاقی که برای برنده ۲۰ ساله لاتاری کریگوری برچ (Craigory Burch) افتاد، پس از آن‌که گروهی از مردان نقاب‌دار در سال ۲۰۱۶ به منزل وی هجوم برده و او را به‌قتل رساندند. این سناریوها همگی برای برندگان لاتاری اتفاق افتاده‌اند. اما با وجود ادعاهای قطعی که می‌گوید «برنده شدن در لاتاری زندگی شما را خراب می‌کند» مطالعه اخیر نشان می‌دهد که بردن جوایز بزرگ نقدی اغلب در دراز مدت منجر به افزایش محسوس رضایت از زندگی می‌شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آیا میدانستید ساندویچ توسط یک قمارباز و برای راحتی در شرطبندی اختراع شد !

این مطالعه توسط محققان دانشکده اقتصاد دانشگاه استکهلم در کشور سوئد و دانشگاه نیویورک و بر روی ۳۰۰۰ نفر از برندگان لاتاری سوئد صورت گرفته است، این برندگان در مجموع ۲۷۷ میلیون دلار در بازه زمانی ۵ تا ۲۲ سال قبل از تحقیق برنده شده‌اند. محققین از آن‌ها خواسته بودند به سوالاتی از قبیل «با در نظر گرفتن همه‌ چیز، میزان خوشحالی شما چقدر است؟» و « با در نظر گرفتن همه موارد در زندگی شما، میزان رضایت شما از زندگی جاری‌تان چقدر است؟» پاسخ دهند.

شرکت‌کنندگان گزارش کرده‌اند که پس از برنده شدن در لاتاری، به‌طور کلی رضایت بیشتری از زندگی دارند. محققان نوشتند «برندگان جوایز بزرگ افزایش قابل توجهی در رضایت از زندگی تجربه می‌کنند که این رضایت برای بیش از یک دهه ادامه داشته و هیچ مدرکی برای از بین رفتن این احساس با گذشت زمان وجود ندارد.»

اما از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که ثروت ناگهانی پس از برنده شدن در لاتاری تأثیرات کمتری بر سلامت روان و شادکامی برندگان داشته است.

دکتر دنیل چزارینی (Dr. Daniel Cesarini)، نویسنده همکار تحقیق به مجله تایم گفته است «در زمینه شادی، ما متوجه شدیم که هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که نشان بدهد پس از برنده شدن در لاتاری، برندگان لاتاری در دراز مدت شادتر هستند، اما شواهد مستدلی وجود دارد که ثابت می‌کند آن‌ها در طولانی مدت از زندگی خود راضی‌تر هستند».

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی سایت های کاربردی ( تنیس )

آیا اغلب برندگان لاتاری در نهایت ورشکسته می‌شوند؟

مردم اغلب می‌گویند که در نهایت بیشتر برندگان لاتاری ورشکست می‌شوند. این باور عمومی تا حدودی به واسطه آماری است که موسسه  موقوفات ملی برای آموزش مالی (NEFE) ذکر کرده است. این موسسه ادعا می‌کند که ۷۰% برندگان تنها چند سال پس از  برد لاتاری ورشکست می‌شوند. اما در ژانویه امسال، NEFE اعلام کرد که این آمار برپایه تحقیقات استخراج نشده است.

مطالعه اخیر هم‌چنین نشان داد که بیشتر برندگان لاتاری به‌واسطه برد دچار مشکل مالی نمی‌شوند. در حقیقت، یافته‌های محققین نشان می‌دهد که اکثر برندگان حتی شغل خود را هم رها نکرده‌اند.

دکتر چزارینی به مجله تایم می‌گوید: «ما متوجه شدیم که ۱۰ سال پس از برد، افرادی که مبالغ زیادی برنده شده‌اند در مقایسه با افرادی که جوایز کوچکی برده بودند ثروتمندتر هم شده‌اند. هم‌چنین اگر به مواردی مانند عرضه نیروی کار توجه کنید متوجه می‌شوید افرادی که برنده مبالغ هنگفتی شده‌اند از حجم کار خود کاسته‌اند اما ترک کار در بین این افراد به‌ندرت اتفاق افتاده است. کاهش زمان کار بیشتر به شکل تعطیلات طولانی‌تر بوده است.»

لاتاری‌های مگامیلیونز و پاوربال

با این‌حال، تمرکز تحقیق سال ۲۰۱۸ فقط روی برندگان مبالغ بین ۱۰۰،۰۰۰ دلار و ۲ میلیون دلار بوده است. جک‌پات‌های اخیر مگامیلیونز و پاوربال به‌ترتیب با ۱٫۶ میلیارد دلار و ۷۵۰ میلیون دلار به احتمال فراوان دنیای دیگری دارند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  چند دلیل برای اینکه بازی رولت را انجام دهیم

چزارینی در مصاحبه با مجله تایم می‌گوید: «جوایز مگامیلیونز به مراتب بزرگتر از چیزی است که ما مورد مطالعه قرار دادیم. ما با افرادی سر وکار داشتیم که حداکثر ۲ میلیون دلار برنده شده بودند. من اطمینان دارم افرادی که جوایز بزرگتری کسب می‌کنند با چالش‌های خاصی روبه‌رو می‌شوند که اگر ۱ میلیون دلار برنده شوید هرگز با آن‌ها برخورد نخواهید کرد.»

نکته دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد این است که مطالعه اخیر در کشور سوئد انجام شده است و امکان دارد چیزی در فرهنگ آمریکایی وجود داشته باشد که باعث شود برندگان آمریکایی ثروت خود را به‌گونه دیگری مدیریت کنند. دکتر چرزارینی می‌گوید: «دشوار است که بگوییم اگر این مطالعه را در ایالات متحده آمریکا و بر روی برندگان آمریکایی انجام می‌دادیم نتایج متفاوتی به‌دست می‌آمد.»

وی هم‌چنین اشاره می‌کند که: «حدس من این است که نتایج به‌طور کامل متفاوت نخواهد بود. روش‌هایی وجود دارد که ممکن است برای مقایسه بین ایالات متحده و سوئد کمک کند، برای مثال خدمات پزشکی، اما اگر کسی مطالعه مشابهی در ایالات متحده انجام دهد و به نتایج نسبتاً مشابهی دست پیدا کند من را متعجب نخواهد کرد، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد در برخی از زمینه‌ها تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت.»