تبلیغات

چگونه در پات های لیمپ شده، از موقعیت شرط کوچک فولد کنید؟

کلمات مهم:
لیمپ کردن (اگر به جای رِیز کردن فقط مبلغ بیگ بلایند را کال کنید و وارد بازی شوید لیمپ کرده اید)
ALP: Act Last Percentage درصد آخرین حرکت
شرط کوچک: Small blind

چند نفر از بازیکنان لیمپ می کنند و الان در شرط کوچک، نوبت شما است. به سمت چپ تان نگاه می کنید. شرط بزرگ یک چیپ روی کارت هایش گذاشته و روی صندلی اش لم داده است. پات 11 دلار است و کال کردن برایتان یک دلار هزینه دارد. آیا تا به حال در چنین موقعیتی فولد کرده اید؟ آیا به فولد کردن فکر کرده اید؟ در این یادداشت به قلم تامی آنجلو، به این مساله می پردازیم که چرا و چه زمانی باید در پات های لیمپ شده، از شرط کوچک، فولد کنید؟
به دو طریق، این استراتژی را یاد گرفته ام. یکی با نگاه کردن به بازی بازیکنان بزرگ و دیگری با کمک این نقل قول جان وورهاوس:

در پوکر، هیچ حقیقتی پررنگ تر از این نیست که همه چیز در خارج از موقعیت، سخت تر است. بلوف زدن، کنترل سایز پات، دستیابی به مبالغ مناسب شرط، حفاظت از دست های بزرگ، تشخیص شرایط رقبا، همه سخت تر است.
می دانستم استراتژی هوشمندانه ای است، چون می دیدم آدم های حرفه ای آن را انجام می دهند و به خاطر وورهاوس، دلیلش را هم فهمیدم. از آن موقع تبدیل به فولدکننده دست ها از شرط کوچک شده ام.
طیف فولدهایم را در قالب چارتی در پایان یادداشت، ترسیم خواهم کرد، ولی اول می خواهم در مورد چرایی این کار و چگونگی کسب اراده برای انجام آن و همچنین سود کردن با استفاده از نتایج آن، صحبت کنم.

بهتر کردن ALP

دیلر و شرط کوچک موقعیت های همیشگی پوکر هستند. همیشه یا باید اول بازی کنید یا آخر. هر چقدر دیلر بودن خوب است، شرط کوچک بودن، بد است. شرط کوچک دقیقا مخالف دیلر (باتن) است. دلیل فولد کردن از شرط کوچک، تاثیر روی درصد بازی به عنوان آخرین بازیکن یا ALP شما است. با فولد کردن پشت سرهم از شرط کوچک، ALP تان را نسبت به رقبا بهتر می کنید. فرض کنید در هر دست، آخرین نفر بازی می کردید. شکست ناپذیر می شدید، ولی چنین چیزی ممکن نیست. با این حال، هر بار که از شرط کوچک فولد می کنید، ALP تان بیشتر می شود و به سمت حرفه ای گری حرکت می کنید.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بررسی پوزیشن های مختلف در بازی پوکر و تاثیرات آن

آژیر خطر

سایز پات یک عدد و هزینه ای که باید برای ادامه بازی پرداخت کنید، یک عدد دیگر است. فقط براساس اینکه پات برای شما 9 به یک پرداخت کند، کافی نیست. نباید کال کنید.
«در آن شرایط، مبلغ خوبی نصیبم می شد و برای همین کال کردم.» با شنیدن این جملات باید آژیر خطر برایتان به صدا دربیاید. شرط کوچک همیشه در گوش تان زمزمه می کند در قبال هزینه کم، سود خوبی نصیب تان می کند و باید کاملش کنید. این وسوسه باعث از دست رفتن میلیون ها دلار سرمایه در طول سال می شود. کامل کردن شرط کوچک در پوکر، از رایج ترین اشتباهات پوکر است، ولی خیلی راحت می توان آن رفعش کرد.

شانس فولد بیشتر

فولد کردن از شرط کوچک، قدرت بلوف بیشتری به چیپ هایتان می دهد که به آن شانس فولn بیشتر (Fold Equity) هم گفته می شود. وقتی شرط کوچک را در پات لیمپ شده فولد می کنید، بقیه آن را می بینند و رقبا ترس بیشتری نسبت به افزایش ها و شرط های بعدی تان پیدا می کنند. برای رسیدن به این قدرت بلوف، هزینه ای لازم نیست بدهید. تنها کاری که کردید، فولد کردن دستی ضعیف خارج از موقعیت بوده است. با هر فولدی هم قدرت تان بیشتر می شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  زمانی که حریف در پوکر کارت های سوراخ را دو بار بررسی میکند، چه پیغامی به همراه دارد؟

آسیب کمتر

کامل کردن از موقعیت شرط کوچک و بعد باخت در فلاپ، درد زیادی دارد. چنین رفتاری، نه ترسی به دل رقبا می اندازد و نه احترامی در دست های بعدی برای شما می آورد. فقط دردآور است. از این رو نباید انجامش دهید. برای اینکه ببینید چه می شود، دست تان را روی آتش نگه ندارید. رنج تان را قبل از اینکه شروع بشود، پایان دهید. دست تان را بریزید.

از خودتان بپرسید

به نظرتان نتایج تان در شرط کوچک می تواند بهتر شود؟ اگر جواب تان بله است، از خودتان بپرسید کدام انتخاب می تواند امتیاز بالاتری برایتان داشته باشد: بازی کردن دست های بیشتر یا کمتر؟

دیلر در راه است

اگر به جای بازی کردن از شرط کوچک، فقط نگاهش کنید، می توانید از زمانی که نصیب تان می شود برای آماده سازی وقتی که قرار است آخر بازی کنید، بهره ببرید.

نتیجه بهتر

برای کسب نتیجه بهتر از فولد کردن تان، به استراتژی جدیدی نیاز ندارید. فقط باید فولد کنید و همین کار به تنهایی نتیجه کلی تان را بهتر می کند. همچین حس بدتری نسبت به پوکر به خاطر ضررهای ناشی از عدم فولد کردن سراغ تان نمی آید. از فولد پیش فلاپ خجالت نکشید. از همان زمان ابداع پوکر، ریختن دست های به دردنخور، کاری بوده که برنده ها انجامش داده اند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  نکاتی که برای بازی با دستگاه اسلات باید بدانید

رسیدن به اراده برای فولد کردن

برای فولد کردن از شرط کوچک، برایش برنامه ریزی کنید. در موردش فکر کنید و خودتان را درگیرش کنید. الان که اجازه اش را صادر کرده اید، تغییر ممکن است به راحتی حاصل شود. شاید هم آن قدر از آن خوشتان آمد که آن را تبدیل به عادت کردید. برای شماهایی که تمایل دارید دستتان را بریزید، ولی اراده اش را ندارید، توصیه به تلاش و تلاش بیشتر می کنم.

دست ها و طیف هایی که توصیه می شود در شرط کوچک فولد شوند

34 درصد حالت هایی که پیشنهاد می شود خودکار فولد کنید
اگر از کسانی هستید که می خواهید پول بیشتری برنده شوید این 50 درصد حالت هایی است که پیشنهاد می شود خودکار فولد کنید

34 درصد و 50 درصد بالا به این معنی نیستند که در دیگر حالت ها فولد نکنید! بلکه در مابقی حالات باید با توجه به وضعیت پات و دیگر بازیکنان حاضر در میز پوکر تصمیم گیری کنید.

در تجربه شخصی، من 78 درصد شرط های کوچک را فولد کرده ام، در 22 درصد مابقی هم بیشتر مواقع در فلاپ فولد کرده ام. این باعث شده است که مبالغ زیادی را کمتر از دست بدهم که زمینه ساز بردهای بعدی شدند.

توصیه نهایی: همان قدر که جایگاه دیلر را دوست دارید، از شرط کوچک متنفر باشید، فقط زمانی شرط کوچک را بازی کنید که از کیفیت کارت های دستتان مطمئن باشید!

تبلیغاتcanonbet