تبلیغات

دعوا بر سر حق پخش تلویزیونی فوتبال در ایران

فوتبال ایران دستش از بزرگترین منبع تولید درآمد قطع شده و دراین شرایط حال و روزش هرروز بدتر می شود. به نظر می رسد اگر منابع حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال به باشگاه ها پرداخت نشود در یکی دو سال آینده فوتبال ایران توانایی راست کردن قد خمیده خود را نداشته باشد.
مسئله حق پخش تلویزیونی در حالی دوباره بر سر زبان‌ها افتاده که تناقضات زیادی در اظهارات مقامات مسئول در این زمینه دیده می‌شود.

پرداخت حق پخش تلویزیونی برای مسابقات فوتبال در چند سال اخیر همواره از موضوعات سر زبان مدیران باشگاه‌ها بوده است.

روز دوشنبه (9 مرداد) اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و مسئولان وزارت ورزش و جوانان و روسای باشگاه های استقلال و پرسپولیس با محوریت بررسی مسئله پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال جلسه ای برگزار کردند.

طبق اظهارات علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در راستای برنامه ششم توسعه که در آن تاکید شده است وزارت ورزش و جوانان و صداوسیما باید راهکار اجرای رفع مسئله پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال تبیین کنند. بر همین اساس این جلسه برای پیدا کردن فرمول مناسبی جهت حق پخش تلویزیونی مسابقات برگزار شده بود.

نمایندگان مجلس در این نشست به درآمدهای بالای تبلیغاتی صدا و سیما و همچنین فدراسیون فوتبال از پخش مستقیم مسابقات اشاره و البته تصریح کرده بودند میزان درآمد صداوسیما بیشتر از طرف مقابل است. از طرفی بر اساس مصاحبه سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، مسئولان صدا و سیما اعتقاد دارند به دلیل کمبود اعتبارات و تامین منابع مالی نمی‌توانند حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال را بپردازند و در این بین مسئولان باشگاه‌های ورزشی نیز بر ضرورت رفع این موضوع تا 31 آگوست تاکید داشتند تا برای شرکت در مسابقات با مشکل مواجه نشوند.

در سال 1380 موضوع تعیین تکلیف در خصوص حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده بود و طبق نظر مجمع، حق پخش مسابقات باید از سوی صداوسیما به وزارت ورزش و جوانان پرداخت می‌شد. جالب اینکه مسئولان وزارت ورزش و جوانان در جلسه ای که در مجلس داشتند عنوان کرده بودند که اگر رسانه ملی حق پخش مسابقات را پرداخت نمی‌کند، آنها به دریافت درآمد حاصله از تبلیغاتی که در فواصل هر ست یا نیمه مسابقات پخش می‌شود نیز راضی هستند.

اما امروز مطلب جالب توجهی از سوی پایگاه مدیر کل امور مجلس سازمان صداوسیما اعلام شده است. حسن گروسی مدیر کل امور مجلس سازمان صداوسیما در مورد درآمد حاصل از پخش آگهی‌های تبلیغاتی حین و قبل از مسابقات ورزشی و دیگر برنامه‌های رادیو و تلویزیونی اظهار کرده که طبق قانون تمام عواید از تبلیغات مستقیماً به خزانه دولت واریز می شود و صدا و سیما در چگونگی استفاده از آن دخالتی ندارد!

وی همچنین عنوان کرده است که در سال‌های گذشته در رابطه با موضوع پخش تلویزیونی اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت که موضوع برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و مجمع نیز نظر شورای نگهبان را تایید کرد و بر این اساس هرگونه پرداخت به عنوان حق پخش به فدراسیون فوتبال یا باشگاه های ورزشی مغایر قانون اساسی شناخته شد.

گروسی در ادامه تاکید کرده که براساس نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، هرگونه پرداخت به فدراسیون‌ها باید از محل بودجه‌های دولتی تامین شود و اگر در گذشته، صداوسیما برای حل مشکل فدراسیون فوتبال با AFC مساعدتی کرده از ردیف بودجه این سازمان نبوده، بلکه بر اساس کمک مالی دولت وقت به سازمان انجام شده است. بنابراین، از آنجا که سازمان صداوسیما دستگاه حاکمیتی است، از نظر قانون محاسبات عمومی اجازه پرداخت هیچ‌گونه وجهی را از محل اعتبارات مصوب قانونیاش به بخش خصوصی ندارد.

پس از این اظهارات سوال اساسی این است که آیا دولت خبر ندارد که پول تبلیغات تلویزیونی به خزانه واریز می‌شود؟ و اگر می‌داند چرا از سازمان صدا و سیما خواسته است درآمد حاصله از تبلیغاتی که در فواصل هر ست یا نیمه مسابقات پخش می‌شود را به این وزارتخانه واریز کنند؟

شاید عدم شفافیت در حوزه‌های گوناگون فوتبال و البته گردش مالی بسیار زیاد این ورزش که درصد بالایی از آن از جیب بیت‌المال خرج می‌شود باعث شده که این همه تناقض دیده شود. باید منتظر ماند و دید که تکلیف این کلاف سر در گم در نهایت چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

چرا صدا و سیما پخش فوتبال‌ها را از سیگنال‌های ماهواره قطع کرد؟

مدتی است فوتبال‌های ملی و خارجی از روی سیگنال‌های ماهواره‌ای قطع شده است.

شاید خیلی از علاقه‌مندان فوتبال به خاطر داشته باشند که در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 زمانی که تیم ملی ایران در لبنان به مصاف این کشور رفت، تصاویر دریافتی با مشکلاتی مواجه شد و پخش این مسابقه ناتمام ماند.اما بعد از گذشت چند روز از این بازی مهم، مشخص شد که صداوسیما به خاطر مبلغ بالای حق پخش آن دیدار، از خیر پخش این بازی حساس گذشته بود، بعد از بروز این اتفاق، عادل فردوسی پور در برنامه «90» با دعوت از غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی سازمان صداوسیما خواستار ارائه توضیحاتی در مورد این قضیه شد.

رفیعی که تلاش بسیار زیادی داشت تاعادل فردوسی پور را در رابطه با این موضوع قانع کند، علت اصلی عدم پخش بازی تیم‏ ملی فوتبال ایران با لبنان را این‌گونه عنوان کرد: «در چهار سال گذشته و برای پکیج کلی مسابقات 4 میلیون دلار می‌دادیم، یکدفعه شد 40 میلیون دلار و با تخفیف می‌گویند 10 میلیون دلار، ما می‌گوییم فقط 5 میلیون دلار می‌دهیم که 25 درصد هم قیمت‌ها را بالا برده‌ایم.» اما بعد از این گفت‌وگوی جنجالی و دفاع عادل فردوسی پور از حق مردمی که به تماشای بازی‏های تیم ملی فوتبال ایران علاقه‌مند هستند، بالاخره صداوسیما مبلغی که باید برای پخش این مسابقات می‏ پرداخت را واریز کرد و بازی‏های تیم ملی فوتبال ایران به شکل کامل به روی آنتن رفت اما با گذشت سه سال از عدم پخش مسابقه تیم ملی ایران با لبنان، صداوسیما قبل از مسابقات جام ملت‏های اروپا (یورو 2016) اعلام کرد که حق پخش تمامی این مسابقات را خریداری کرده و بازی‏های یورو 2016 از دو شبکه «ورزش» و «سه» به روی آنتن خواهد رفت.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  در مزایده ای جذاب اشیای شخصی هیتلر به قیمت 513 هزار پوند به فروش رسید

اما این ماجرا از یک شکایت شروع شد. شکایت شبکه تلویزیونی قطری،از صدا وسیما. قضیه به یک اتفاق معمولی در تلویزیون ایران مربوط است؛ پخش مسابقات ورزشی بدون خرید حق پخش! شکایت شبکه قطری از تلویزیون ایران، درباره پخش رایگان بازی‌های فوتبال یورو 2016 است. پخش زنده این مسابقات از شبکه‏ های سوم سیما و برخی کانال‌های ماهواره‏ای صدا وسیما که به صورت رایگان در حال انجام بود، با شکایت یک تلویزیون قطری با نام Bein با محدودیت مواجه شد و سیمای جمهوری اسلامی مجبور شد که پخش ماهواره‌ای این بازی‌ها را متوقف کند.

البته صداوسیما در برخی دوره‏ های پیشین امتیاز مسابقات ورزشی نظیر بازی‌های المپیک را خریداری می‏ کرد؛ اما آن گونه که روزنامه الوطن چاپ دوحه مدعی شده، تلویزیون ایران بدون خرید حق پخش، مسابقات یورو ۲۰۱۶ را پخش زنده کرد.

بر اساس ادعای این نشریه، تلویزیون اتیوپی، موریتانی، الجزایر، تونس، چاد و ایران تصاویر را غیرقانونی از این شبکه می‏گیرند و پخش می‏ کنند و به همین دلیل، شبکه bein که حق پخش بازی‏ها را به‌صورت رسمی خریده بود و به شبکه‏ های مختلف فروخته، از ایران و چند کشور دیگر در نهادهای قضایی بین‌المللی شکایت کرده و شکایت نامه‏ای را علیه شبکه‌های موریتانی، شبکه سه ایران و شبکه‌های تلویزیونی تونس و الجزایر تنظیم کرد و آن را تحویل یوفا داد. اتحادیه فوتبال اروپا هم بلافاصله واکنش نشان داده و تاکید کرده که جریمه ‏هایی را برای شبکه‌هایی که تخلف کرده‏ اند در نظر خواهد گرفت.

اما از اواسط یورو 2016 رویکرد صدا و سیما تغییر کرد. مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۶ در دو گروه C و D با برگزاری چهار دیدار اوکراین-لهستان، ایرلند شمالی-آلمان، جمهوری چک-ترکیه و کرواسی-اسپانیا در ساعت ۲۰:۳۰ و ۲۳:۳۰ به وقت تهران برگزار می شد و بسیاری از مخاطبان پای تلویزیون نشسته بودند تا این بازی‏ها را از تلویزیون ایران ببینند؛ اما از همان شب برنامه تغییر کرد و بسیاری از مردم نتوانستند این بازی‏ها را از تلویزیون نگاه کنند. بخش قابل‌توجهی از تماشاگران تلویزیون، از سیگنال ماهواره‏ای، بازی‌های فوتبال را تماشا می‏ کردند که پس از اعلام شکایت از صداوسیما، تلویزیون از آن شب هیچ‌یک از چهار بازی را روی سیگنال‏های ماهواره‏ای پخش نکرد و آن دسته از تماشاگران که «ستاپ باکس» نداشتند یا موفق به دریافت سیگنال شبکه سه نشدند یا اگر دریافت کردند، به جای یورو ۲۰۱۶ شاهد پخش مسابقات موتوجی پی بودند!

ظاهرا بنا بر دستورالعمل تازه، از آن شب به بعد بازی های فوتبال تنها از طریق ایستگاه‏ های زمینی صداوسیما پخش شد.به هر حال برخی از کارشناسان عقیده دارند که حتی در صورتی که مسوولان صداوسیما امتیاز پخش مسابقات ورزشی را برای محدوده جغرافیایی ایران می‌خریدند نیز حق پخش این مسابقات را روی سیگنال‏های ماهواره‏ای شبکه‏ های تلویزیون کشورمان نداشتند، چون وسعت دریافت سیگنال این شبکه‏ ها فرا‏تر از ایران است و طبیعتا صداوسیما نمی‏تواند مسابقه‏ای که رایت پخش آن را برای ایران خریداری کرده، به گونه‏ ای پخش کند که در سایر کشور‏ها قابل دریافت باشد.

پس از این اتفاق ها صدا و سیما تصمیم گرفت تمام بازی ها را روی گیرنده های دیجیتال و ایستگاه های زمینی پخش کند تا هم بتواند با فروش دستگاه های دیجیتالش هم جریمه هایش را جبران کند هم اینکه بتواند با وجود برنامه هایی همچون دورهمی و خندوانه، مردم را دوباره به سوی صدا و سیما بکشاند.

ماجراي قطع پخش مسابقات فوتبال از ماهواره

شكايت شبكه تلويزيوني قطري كار دست صدا و سيما داد

شکايت شبکه تلويزيوني قطري، کار دست صدا وسيما داد. قضيه به يک اتفاق معمولي در تلويزيون ايران مربوط است؛ پخش مسابقات ورزشي بدون خريد حق پخش! شکايت شبکه قطري از تلويزيون ايران، درباره پخش رايگان بازي هاي فوتبال يورو 2016 است. پخش زنده اين مسابقات از شبکه‏هاي سوم سيما و برخي کانال هاي ماهواره‏اي صدا وسيما که به صورت رايگان در حال انجام بود، با شکايت يک تلويزيون قطري با نام Bein با محدوديت مواجه شد و سيماي جمهوري اسلامي مجبور شد که پخش ماهواره اي اين بازي ها را متوقف کند.
البته صداوسيما در برخي دوره‏هاي پيشين امتياز مسابقات ورزشي نظير بازي هاي المپيک را خريداري مي‏کرد؛ اما آن گونه که روزنامه الوطن چاپ دوحه مدعي شده، تلويزيون ايران بدون خريد حق پخش، مسابقات يورو ۲۰۱۶ را پخش زنده مي‏کند و به همين دليل شبکه bein يا‏‏ همان الجزيره سابق، قصد دارد از صدا و سيماي چند کشور به دليل استفاده غيرقانوني از حق پخش بازي‏هاي يورو ۲۰۱۶ شکايت کند.
بر اساس ادعاي اين نشريه، تلويزيون اتيوپي، موريتاني، الجزاير، تونس، چاد و ايران تصاوير را غيرقانوني از اين شبکه مي‏گيرند و پخش مي‏کنند و به همين دليل، شبکه bein که حق پخش بازي‏ها را به صورت رسمي خريده و به شبکه‏هاي مختلف فروخته، از ايران و چند کشور ديگر در نهادهاي قضايي بين المللي شکايت کرده و شکايت نامه‏اي را عليه شبکه هاي (Mauretania TV) موريتاني، شبکه سه ايران و شبکه هاي تلويزيوني تونس و الجزاير تنظيم کرده و آن را تحويل يوفا داده است. اتحاديه فوتبال اروپا هم بلافاصله واکنش نشان داده و تاکيد کرده که به زودي جريمه‏هايي را براي شبکه هايي که تخلف کرده‏اند در نظر خواهد گرفت؛ به اين معني که در آينده نزديک بايد منتظر جريمه سنگيني باشيم که به علت رعايت نکردن قانون پخش ماهواره اي بازي هاي يورو 2016 براي ما ثبت خواهد شد. با توجه به سرعت پيگيري ماجرا از سوي يوفا، به نظر مي رسد که ميزان جريمه اين قانون شکني، کم از ارزش پولي حق پخش نباشد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  روانخواه: ۹۰ درصد بازیکنان لیگ‌های یک و ۲ فوتبال شرط‌بندی می‌کنند

داستان چه بود؟
سه شنبه شب، مسابقات فوتبال يورو ۲۰۱۶ در دو گروه C و D با برگزاري چهار ديدار اوکراين-لهستان، ايرلند شمالي-آلمان، جمهوري چک-ترکيه و کرواسي-اسپانيا در ساعت ۲۰:۳۰ و ۲۳:۳۰ به وقت تهران برگزار شد و بسياري از مخاطبان پاي تلويزيون نشسته بودند تا اين بازي‏ها را از تلويزيون ايران ببينند؛ اما از همان شب برنامه تغيير کرد و بسياري از مردم نتوانستند اين بازي‏ها را از تلويزيون نگاه کنند.بخش قابل توجهي از تماشاگران تلويزيون، از سيگنال ماهواره‏اي، بازي هاي فوتبال را تماشا مي‏کردند که پس از اعلام شکايت از صداوسيما، تلويزيون از امشب هيچ يک از چهار بازي را روي سيگنال‏هاي ماهواره‏اي پخش نکرد و آن دسته از تماشاگران که «ستاپ باکس» نداشتند يا موفق به دريافت سيگنال شبکه سه نشدند يا اگر دريافت کردند، به جاي يورو ۲۰۱۶ شاهد پخش مسابقات موتوجي پي بودند!
ظاهرا بنا بر دستورالعمل تازه، بازي‏هاي يورو 2016 تنها از طريق ايستگاه‏هاي زميني صداوسيما پخش مي‏شود؛ حال آنکه، اگر کپي رايت مسابقات موتو جي پي نيز خريداري نشده باشد، اين مسابقات نيز به لحاظ حقوقي مجوز -رايت- پخش روي سيگنال ماهواره‏اي را ندارد و در واقع احتمالاپخش اين مسابقات نيز از‏‏ همان قاعده‏اي تبعيت مي‏کند که منجر به عدم پخش مسابقات يورو ۲۰۱۶ شده است. اما به نظر مي رسد که با توجه به تعداد کم بيننده اين مسابقات، احتمالاشکايت دوباره اي در اين باره نخواهيم داشت. گرچه بعيد نيست که دوباره رسانه ديگري همچون الوطن دوحه، پيگير حق پخش مسابقات موتوجي پي شود.
به هر حال برخي از کارشناسان عقيده دارند که حتي در صورتي که مسوولان صداوسيما امتياز پخش مسابقات ورزشي را براي محدوده جغرافيايي ايران مي خريدند نيز حق پخش اين مسابقات را روي سيگنال‏هاي ماهواره‏اي شبکه‏هاي تلويزيون کشورمان نداشتند، چون وسعت دريافت سيگنال اين شبکه‏ها فرا‏تر از ايران است و طبيعتا صداوسيما نمي‏تواند مسابقه‏اي که رايت پخش آن را براي ايران خريداري کرده، به گونه‏اي پخش کند که در ساير کشور‏ها قابل دريافت باشد.

يک فلاش بک
شايد خيلي از علاقه مندان فوتبال به خاطر داشته باشند که در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني 2014 زماني که تيم ملي ايران در لبنان به مصاف اين کشور رفت، تصاوير دريافتي با مشکلاتي مواجه شد و پخش اين مسابقه ناتمام ماند.اما بعد از گذشت چند روز از اين بازي مهم، مشخص شد که صداوسيما به خاطر مبلغ بالاي حق پخش آن ديدار، از خير پخش اين بازي حساس گذشته بود، بعد از بروز اين اتفاق، عادل فردوسي پور در برنامه «90» با دعوت از غلامرضا رفيعي مشاور حقوقي سازمان صداوسيما خواستار ارائه توضيحاتي در مورد اين قضيه شد.
رفيعي که تلاش بسيار زيادي داشت تاعادل فردوسي پور را در رابطه با اين موضوع قانع کند، علت اصلي عدم پخش بازي تيم‏ ملي فوتبال ايران با لبنان را اين گونه عنوان کرد: «در چهار سال گذشته و براي پکيج کلي مسابقات 4 ميليون دلار مي داديم، يکدفعه شد 40 ميليون دلار و با تخفيف مي گويند 10 ميليون دلار، ما مي گوييم فقط 5 ميليون دلار مي دهيم که 25 درصد هم قيمت ها را بالابرده ايم.» اما بعد از اين گفت وگوي جنجالي و دفاع عادل فردوسي پور از حق مردمي که به تماشاي بازي‏هاي تيم ملي فوتبال ايران علاقه مند هستند، بالاخره صداوسيما مبلغي که بايد براي پخش اين مسابقات مي‏پرداخت را واريز کرد و بازي‏هاي تيم ملي فوتبال ايران به شکل کامل به روي آنتن رفت اما با گذشت نزديک به سه سال از عدم پخش مسابقه تيم ملي ايران با لبنان، صداوسيما قبل از مسابقات جام ملت‏هاي اروپا (يورو 2016) اعلام کرد که حق پخش تمامي اين مسابقات را خريداري کرده و بازي‏هاي يورو 2016 از دو شبکه «ورزش» و «سه» به روي آنتن خواهد رفت.
اينکه صداوسيما مسابقات فوتبال را به شکل گسترده پوشش مي‏دهد قابل تقدير است و نشان مي‏دهد که به علاقه مندي اکثر اعضاي جامعه روي خوش نشان داده و با خريد حق پخش اين مسابقات مي‏تواند تعداد مخاطبان خود را افزايش دهد و از نظر مالي هم اندکي اوضاع خود را سر و سامان بدهد، اما همان گونه که پخش غيرقانوني و قاچاق محصولات سينمايي و نمايشي مورد انتقاد قرار مي‏گيرد، قطعا پخش غيرقانوني مسابقات فوتبال، بدون پرداخت حق پخش آنها غيرقابل قبول است.

درباره پخش مسابقات ورزشي در تلويزيون
انتشار خبر عجيب و شوکه کننده شکايت عليه ايران، با سکوت مديران سيما همراه شد و هيچ يک از مديران سازمان و روابط عمومي رسانه ملي، نسبت به صحت اين خبر تاکنون (عصر چهارشنبه) واکنشي نشان نداده‏اند. پايگاه خبري آي سينما، ‏ گزارش داده که حسين ذکايي، تهيه کننده ويژه برنامه پخش بازي هاي يورو 2016، در پاسخ به اين پرسش که آيا در برنامه‏اي که او تهيه کنندگي‏اش را به عهده دارد، مسابقات فوتبال به صورت غيرقانوني پخش مي‏شود يا خير گفته است: «من در اين رابطه اطلاعي ندارم و شکايت شبکه قطري از صداوسيما را از طريق روزنامه‏ها و شبکه‏هاي اجتماعي پيگيري کردم و دليلي هم نمي‏بينم که در رابطه با اين موضوع توضيحي بدهم. کار خريد بازي‏هاي فوتبال به عهده اداره کل حقوقي سازمان است و آنها بايد در رابطه با اين موضوع پاسخگو باشند
اما به غير از مساله حق پخش مستقيم مسابقات فوتبال، پخش برخي از کليپ‏ها و تصاوير استفاده شده در برخي از برنامه‏هاي تلويزيوني نظير هايلايت‏هاي بازي و مصاحبه با بازيکنان و مربيان حاضر در يورو 2016 و… به صورت جداگانه در تلويزيون هاي مرجع فروخته مي شود.به طور مثال پخش قسمت‏هاي حساس و گل‏هاي به ثمر رسيده در ليگ برتر فوتبال انگلستان قيمت جداگانه‏اي دارد و شبکه‏هاي تلويزيوني موظف هستند براي پخش اين قسمت‏ها به صورت تفکيک شده‏اي هزينه مضاعفي را به شبکه‏اي که انحصار اين بازي‏ها را در اختيار دارد، بپردازند.
الجزيره اسپرت نيز تلويزيون ورزشي به زبان عربي متعلق به دولت قطر است که داراي ۱۴ شبکه بوده و پربيننده ترين رسانه ورزشي در خاورميانه محسوب مي‏شود. اين شبکه به پخش ليگ‏هاي فوتبال معتبر اروپا همچون سري A ايتاليا، لاليگاي اسپانيا و به پخش زنده بيشتر مسابقات و رويدادهاي ورزشي بين الملي نظير جام جهاني فوتبال، مسابقات المپيک، ليگ جهاني واليبال مي‏پردازد. تمرکز اين شبکه روي جهان عرب و پخش مسابقات ورزشي کشورهاي عربي است. شبکه‏هاي الجزيره اسپرت به صورت رمزگذاري شده در چهار ماهواره هاتبرد، عرب ست، نايل ست و يوتل ست سه درجه شرقي قابل دريافت است و از 14 شبکه اين تلويزيون، تنها برنامه هاي چهار شبکه به صورت رايگان پخش مي‏شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  اخبار دروغ! دستگیری میلاد حاتمی سرکاری بود...

حتی فردوسی‌پور باید برای پخش خلاصه بازیهای فوتبال پول بدهد!
با توجه به متن این نامه، طبیعتاً این شرکت از طرف سازمان لیگ این اختیار را دارد که حتی از مدیران شبکه‌های تلویزیونی و یا تهیه کنندگان برنامه‌های فوتبال به دلیل پخش خلاصه مسابقات لیگ برتر فوتبال بدون کسب مجوز از صداوسیما شکایت کند. به تعبیر دیگر اگر قرار بر اجرای این قرارداد باشد، از این پس حتی فردوسی‌پور باید برای پخش خلاصه بازیهای فوتبال پول بدهد!

یک شرکت با تنظیم نامه‌ای مدعی شد در قراردادی با سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، امتیاز ضبط و پخش مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران را در اختیار دارد و از تمامی صاحبان رسانه‌ها از جمله مدیران شبکه‌های تلویزیونی خواسته تا برای پخش بازیهای فوتبال، امتیاز این بازی‌ها را خریداری کردند؛ قراردادی که اگر جنبه قانونی داشته باشد، حتی فردوسی‌پور باید برای پخش خلاصه بازیهای فوتبال در برنامه ۹۰ پول بدهد!

به گزارش تابناک؛ سازمان لیگ برتر فوتبال به توافق مالی برای پخش بازیهای فوتبال ایران با سازمان صداوسیما نرسیده و تلویزیون نیز همچنان در حال پخش این بازیهاست. در این شرایط سازمان لیگ در قراردادی با یک شرکت، امتیاز پخش بازیها در تمامی عرصه‌ها را واگذار کرده و این شرکت پیگیری کسب درآمد از این طریق را با ارسال نامه‌ای به رسانه‌ها آغاز نموده است.

شیرازی مدیرعامل شرکت «نگاه پردازان امین سیما کیش» که این امتیاز را از سازمان لیگ دریافت کرده، در نامه خود خطاب به مدیران شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی، مدیران مسئولان خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و مدیران کانال‌های شبکه اجتماعی، با اشاره به قرارداد منعقده با سازمان لیگ، یادآور شده هرگونه تصویربرداری و بازپخش محتوای ویدیویی مسابقات فوتبال کشور صرفاً با مجوز این شرکت مجاز است.

در ادامه این نامه با بیان اینکه هرگونه انتشار تصاویر ویدیویی ضبط شده از مسابقات و صحنه‌های منتخب هرچند کوتاه بدون عقد قرارداد با این شرکت و کسب مجوز غیرقانونی است، تاکید شده که انتشار متن و عکس از مسابقات فوتبال داخلی مشمول این قرارداد نمی‌شود و بلامانع است!

با توجه به متن این نامه، طبیعتاً این شرکت از طرف سازمان لیگ این اختیار را دارد که حتی از مدیران شبکه‌های تلویزیونی و یا تهیه کنندگان برنامه‌های فوتبال به دلیل پخش خلاصه مسابقات لیگ برتر فوتبال بدون کسب مجوز از صداوسیما شکایت کند. به تعبیر دیگر اگر قرار بر اجرای این قرارداد باشد، از این پس حتی فردوسی‌پور باید برای پخش خلاصه بازیهای فوتبال پول بدهد!

بنابراین به طریق اولی، شرایط برای وب‌سایت‌های ورزشی و وب‌سایت‌های ویدیویی که به شکل گسترده اقدام به پخش تصاویر و حواشی مسابقات فوتبال داخلی به ویژه لیگ برتر فوتبال ایران می‌نمایند، پیچیده‌تر است و اکنون با این نامه‌نگاری مشخص نیست این وب‌سایت‌ها باید چگونه عمل کنند؟

بخشی از این پیچیدگی از آنجا نشات می‌گیرد که صداوسیما مجوز IPTV را به برخی از این وب‌سایت‌ها داده و یکی مزایای IPTV را استفاده از امکان پخش زنده و بازپخش محتوای پخش شده از شبکه‌های تلویزیونی اعلام کرده‌اند. بنابراین اکنون مشخص نیست چرا باید تلویزیونی‌های اینترنتی مجدداً مجوز تازه‌ای کسب کنند و احتمالاً بابت این مجوز هزینه‌ای قابل توجه را پرداخت کنند؟.

تبلیغاتcanonbet