تبلیغات

روش هایی برای ساخت فوری بلیط لاتاری

طی چند دهه گذشته محبوبیت بلیط های بخت آزمایی به شکلی روزانه افزایش یافته است. یک بازی محبوب، لاتاری برد فوری (اسکرچ) است که شامل بلیط هایی است که شماره های برنده (یا بازنده) روی کارت بازی پنهان شده است. اعداد برنده به طور معمول توسط یک پوشش پنهان می شوند که با خراشیدن برداشته می شود. با برداشتن این روکش، صاحب بلیط می تواند به جای انتظار برای قرعه کشی و مطابقت شماره‌ها، فوراً وضعیت برد و باخت بلیط را متوجه شود. از آن‌جا که ارزش نقدی بلیط در زمان چاپ تعیین می شود لذا بلیط بایستی با اقدامات امنیتی فوق العاده ای طراحی و ساخته شود تا از هرگونه کلاهبرداری جلوگیری شود.

اسکرچ کارت یا بلیط فوری لاتاری

طراحی بلیط های لاتاری فوری از یک بازی به بازی دیگر متفاوت است. برای جذب خریداران بالقوه، بازی ها ممکن است از نظر موضوعی با رخدادهای محبوبی مانند رویدادهای ورزشی، شوهای تلویزیونی یا حتی سایر بازی های شرط‌بندی مانند کارت پوکر یا مسابقات سوارکاری همراه شوند. برخی از مناطق حتی به مشتریان اجازه داده اند تا در فرایند طراحی بلیط شرکت کنند. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۳ لاتاری ایالت اورگان «مسابقه طراحی بلیط فوری» را برای عموم مردم برگزار کرد. برندگان بر اساس موضوع، سبک بازی، گرافیک و اصالت مورد داوری قرار گرفتند. صرف نظر از نوع طراحی، بلیط های لاتاری فوری به گونه ای طراحی شده اند که می توان با خراش دادن یک روکش موجبات آشکار شدن اعداد، حروف یا سمبل هایی که بر اساس نماد برنده طراحی شده‌اند را فراهم کرد. این بلیط ها همگی با چندین ویژگی امنیتی طراحی شده اند تا از جعل بلیط یا کلاهبرداری جلوگیری شود.

تکنیک های مختلفی برای نقض امنیت بازی وجود دارد که باید در طی مراحل طراحی مورد توجه قرار گیرند. یکی از روش های جعل لاتاری، رمزگشایی رابطه بین شماره سریال در بلیط و شماره بلیط لاتاری است. هر بلیط شامل یک شماره سریال جداگانه است که از یک سری ارقام یا حروف الفبا تشکیل شده است. این شماره توسط اپراتور بازی برای ردیابی توزیع بلیط از اپراتور به نمایندگان فروش و برای محاسبه بلیط های فروخته شده و فروخته نشده استفاده می شود. همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی باشد که نشان می دهد بلیط فقط برای برخی از بازی ها یا تاریخ های خاص معتبر است. این اعداد به ویژه در صورت گم شدن یا سرقت بلیط ها مفید هستند و می توان از آنها برای ردیابی بلیط جهت اطمینان از عدم مطالبه نادرست استفاده کرد.

 

 

با درک رابطه بین شماره سریال و شماره لاتاری، می توان تعدادی بلیط یا بچ های بلیط که احتمالاً بیشتر برنده می شوند را پیدا کرد. روش های دیگر برای نقض امنیت بلیط، تلاش برای مشاهده مستقیم شماره لاتاری بدون خراش دادن پوشش بلیط است. یکی از راه های انجام این کار استفاده از روش کندلینگ (نور مستقیم) است بدین شکل که بلیط زیر نور مستقیم یک چراغ روشن قرار می‌ گیرد و تلاش می شود از جلو یا پشت بلیط برای خواندن شماره لاتاری اقدام کرد.
تکنیک دیگری که به عنوان لایه لایه کردن شناخته می شود شامل جدا کردن لایه های مختلف بلیط برای دیدن اعداد است. این تکنیک حتی پس از آشکار کردن اعداد برنده و استفاده از بلیط برای مطالبه جایزه مورد استفاده قرار می گیرد. در این سناریو افراد با دسترسی به بلیط های برنده می توانند لایه جلوی بلیط که حاوی شماره برنده است را جدا کرده و آن را بر روی یک لایه پشتی جدید که دارای نام و نشانی متفاوت است، بچسبانند. راه دیگر برای دور زدن اقدامات امنیتی لاتاری استفاده از حلال های شیمیایی (به عنوان مثال، الکل، کتون، استات یا استرها) است تا شماره‌های روی بلیط لاتاری را از داخل پوشش آشکار سازند.
ویژگی های طراحی بکار رفته برای جلوگیری از این گونه تقلب‌ها در بازی‌ های مختلف متفاوت است. به طور کلی این ویژگی ها شامل شماره سریال و پوشش پنهان کننده است. یکی از مهمترین موارد برای کنترل امنیت بازی، انتخاب شماره سریالی است که هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت برنده بلیط را نشان نمی دهد. این کار با رمزگذاری بلیط به صورت تصادفی با یک سری اعداد یا نمادهای تولید شده توسط رایانه انجام می شود. هر اپراتور لاتاری از یک الگوریتم خاص یا یک فرایند ریاضی استفاده می کند تا رابطه بین شماره سریال و شماره لاتاری را به شکل تصادفی برقرار کند. این امر مانع از کشف ارتباط بین دو عدد توسط افراد می شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آیا ریاضی‌دانان میتوانند با شکست شرکت ها، خود را پیروز لاتاری و شرطبندی کنند؟

با رمزگذاری صحیح، شماره سریال توسط خریدار بلیط قابل رمزگشایی نیست اما با این حال اطلاعات مفیدی را به فروشنده بلیط ارائه می کند. شماره های رمزگذاری شده در جلو و عقب هر بلیط می تواند این اطمینان را ایجاد نماید که بلیط های برنده دستکاری نشده اند. همچنین برخی ویژگی های امنیتی برای جلوگیری از کندلینگ، لایه لایه کردن و لکه برداری روکش مورد استفاده قرار می گیرند. برای جلوگیری از عبور نور از بلیط و آشکار شدن اعداد، می توان از روکش فویل سنگین روی اعداد استفاده کرد. البته این فویل اضافه شده گران است و از لایه لایه شدن جلوگیری نمی کند. یک راه بهتر برای جلوگیری از خواندن اعداد از طریق پوشش، استفاده از یک پوشش مات همراه با الگوهای گیج کننده‌ای است که در قسمت پشت و جلوی بلیط چاپ شده اند. این الگوهای گیج کننده، طرح های تصادفی هستند که هنگام تاباندن نور روی بلیط باعث مبهم شدن تصویر می شوند. این روش همچنین می تواند با استفاده از رنگ هایی در پوشش که به حلال ها واکنش نشان می دهند مانع از استفاده از مواد شیمیایی شوند. اگر کسی سعی در حل کردن پوشش مخفی ساز کند، جوهر شماره لاتاری از بین می رود.

 

وسایل لازم برای ساخت بلیط

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه بلیط همان اقلامی است که برای هر بلیط یا کارت چاپی مشابه استفاده می شود. مؤلفه اصلی انعطاف پذیری مناسب کاغذ است اما از فویل آلومینیومی نیز به عنوان جزئی از بلیط های چند لایه استفاده می شود. مواد اولیه مهم دیگر شامل جوهرهای مناسب، چسب برای لمینت کردن بلیط های چند تکه و مواد پوشش دهنده برای پنهان کردن اعداد هستند. این روکش ها اغلب با استفاده از رزین های اکریلیک ساخته می شوند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  از ضرایب سایت فوتبالی و کارآمدی بازار چه میدانید؟ (بخش دوم)

روش ساخت

مرحله اول:چاپ

۱- بسته به تکنیک به کار رفته، بلیط ها ممکن است در یک مرحله چاپ شوند (جایی که کلیه اطلاعات به طور هم زمان چاپ می شوند) یا در دو مرحله (جایی که اطلاعات بازی و شماره های امنیتی به طور جداگانه چاپ می شوند). اطلاعات بازی شامل جزئیاتی از قبیل قیمت بلیط، قوانین بازی، تاریخ اعتبار، اطلاعات مربوط به جوایز و گرافیک جذاب برای جلب توجه خریدار است. بلیط ها را می توان با یک فرآیند تغذیه مداوم یا با یک فرآیند پرس ورق چاپ کرد. در فرآیند تغذیه مداوم، نواری از کاغذ بلیت توسط چاپگر تحت کنترل کامپیوتر چاپ می شود. در روش پرس ورق، برگه های بلیت توسط صفحات حکاکی شده چاپ می شوند. پس از چاپ، ورق ها به بلیط های جداگانه تقسیم می شوند. سپس این بلیط ها برای اطمینان از این که اعداد لاتاری به شکل متوالی مرتب نشده باشند بر زده می‌ شوند. بلیط های برنده به طور تصادفی در هم آمیخته می شوند، بنابراین توزیع گسترده و ترجیحی برای برندگان وجود دارد.

مرجله ذوم:کد گذاری

۲- شماره سریال های کدگذاری شده و شماره های لاتاری مربوطه می توانند از چند طریق به بلیط ها اضافه شوند. فرآیند چاپ مداوم از مرتب کننده ها استفاده می کند که در هنگام عبور بلیط از پرس، شماره سریال مربوطه را روی بلیط چاپ می کنند. این شماره سریال ها از یک محاسبه ریاضی پیچیده (معروف به محاسبه الگوریتمی) برای استخراج اعداد واسط که به ترتیب متوالی هستند استفاده می کنند. مبدل الگوریتمی دوم بر روی شماره واسط کار می کند و شماره لاتاری واقعی را تولید می کند.

• در فرآیند چاپ ورق، بعد از اینکه بلیط ها برش خورده و بر زده شدند به یک چاپگر متصل می شوند که شماره سریال تولید شده توسط کامپیوتر را به بلیط ها اضافه می کند. بسته به فرآیند استفاده شده، این اعداد را می توان با چاپگرهای اینک جت سریع به راحتی چاپ کرد. سنسورهای چاپگرها اطلاعات مربوط به سرعت و موقعیت مربوط به بلیط های جداگانه را هنگام چاپ ارسال می كنند. سپس رایانه سیگنال های کنترل چاپ تولید می کند که باعث می شود چاپگرهای اینک جت همزمان چاپ شماره سریال و شماره لاتاری را انجام دهند. با استفاده از چاپگرهای دو رو می توان شماره های مربوط به جلو و پشت بلیط را همزمان چاپ کرد. به همین ترتیب، بلیط ها را می توان با یک چاپگر منفرد چاپ کرد که دارای یک هد چاپگر است که در قسمت بالا و پایین بلیط قرار می گیرد. پس از اتمام مراحل چاپ و اضافه شدن شماره لاتاری و شماره سریال به کارت ها، می توان شماره لاتاری را با پوشش مخصوص پنهان ساخت

مرحله سوم: مخفی کردن شماره لاتاری

۳- بلیط از درون یک دستگاه اعمال کننده پوشش عبور می کند دستگاهی که یکی از چندین پوشش را روی بلیط اعمال می کند. یک نوع از روکش، فویل فلزی مات است که با فشار اعمال می شود. برای پنهان کردن شماره ممکن است از کاغذ جدا شونده نیز استفاده شود، اگرچه این روش امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. روش ترجیحی برای پوشاندن شماره استفاده از یک فیلم اکریلیک است. این نوع پوشش در چند لایه اعمال می شود. ابتدا سطح كاغذ به يك پوشش ابتدایی كه کاغذ را براي پذيرش لايه هاي ديگر آماده مي كند، آغشته مي شود. در مرحله بعد، یک الگوی سردرگم کننده که متشکل از خطوط یا نمادهایی تصادفی با رنگی مشابه شماره لاتاری است بر روی لایه ابتدایی چاپ می شود. اعداد لاتاری روی این لایه چاپ می شوند و بر روی اعداد یک روکش مهر و موم اعمال می شود. بالاترین لایه پوششی در مرحله بعدی اضافه می شود. این پوشش پنهان کننده حاوی مواد مات کننده مانند رنگدانه کربن بلک یا خمیر آلومینیوم مخلوط شده با رزین های اکریلیک و حلال های مناسبی مانند متیل اتیل کتون است. پوشش بدست آمده به طرز مؤثری اعداد را در زیر مخفی می سازد اما به راحتی با خراش دادن از بین می رود. سرانجام ممکن است یک لایه اضافی با گرافیکی خاص یا دستورالعمل هایی در بالاترین قسمت چاپ شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی نولان دالا: کارگردان مسابقات پوکر و WSOP

مرحله چهار: دسته بندی

۴- پس از اتمام مراحل چاپ و پوشش، ممکن است عملیات تبدیل اضافی روی بلیط ها انجام شود. این عملیات شامل بریدن بلیط به صورت رول یا سوراخ کردن آنها برای سهولت در توزیع است. سرانجام، بلیط ها برای ارسال به توزیع کنندگان بسته بندی و آماده می شوند. پس از تحویل، بلیط ها برای فروش آماده هستند. هنگامی که بلیط خریداری شده و خریدار پوشش را خراش می دهد، وضعیت برنده یا بازنده بودن بلیط مشخص می شود. سپس بلیط برای مطالبه جوایز به فروشنده بلیط داده می شود و اپراتور لاتاری شماره سریال را در رایانه خود وارد می کند تا آن را رمزگشایی کند و تأیید کند که بلیط برنده است. سپس نمایندگی فروش بلیت، مبلغ جایزه را به مشتری پرداخت می کند و متعاقباً این مبلغ توسط اپراتور لاتاری به فروشنده بازپرداخت می شود.

آینده لاتاری آنلاین

فناوری چاپ به طور مداوم در حال تحول است و احتمالاً این تحول منجر به روش های جدیدی برای تولید بلیط لاتاری خواهد شد. به عنوان مثال، فن آوری رمزگذاری پیشرفته می تواند به ایجاد شماره های لاتاری امن تر منجر شود. به همین ترتیب، مواد شیمیایی بهبود یافته برای پنهان کردن شماره های بخت آزمایی می توانند منجر به تولید بلیط های ارزان تری نسبت به روش های فعلی شوند. شاید رویداد مورد توجه آینده، استفاده از روش های متفاوت برای انجام بازی باشد. یک روش که اخیراً توسط کمیسیون لاتاری مورد بررسی قرار گرفته شامل استفاده از یک ترمینال ویدیویی به جای بلیط کاغذی است. قابل تصور است که در آینده ای نزدیک، یک لاتاری فوری از طریق اینترنت بر روی رایانه شخصی قابل بازی باشد.

تبلیغاتcanonbet