تبلیغات

 

اتفاقات سال 98 در یک نگاه؛ از سیل تا کرونا

یک سال گذشت و اتفاقات سال 98 با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هایی که داشت دیگر تمام شد و روزهای آخر سال است. امروز قصد داریم مهمترین اتفاقات سال 98 را با هم مرور کنیم.

اکنون که در روزهای ابتدایی سال هستیم. فرصت را غنیمت شمرده و نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات سال 98 در ایران خواهیم انداخت؛ اتفاقاتی مانند سیل استان‌های گلستان، فارس، خوزستان، مازندران در فروردین ماه تا ماجرای پرواز شماره 752 اوکراین در دی ماه و بیماری کرونا در اواخر زمستان 98 را به طور مختصر مرور خواهیم کرد.

خاطرات سال 98 را از ابتدا و با حوادث تلخ نوروز 98 آغاز می‌کنیم و سپس به اسفند 98 می‌رسیم. در ادامه با مرور مهم‌ترین اتفاقات سال 98 همراه شما هستیم.

نوروز 98 : سیل در استان های شمالی، مرکزی و جنوبی کشور

نوروز 98 را هرگز فراموش نمی‌کنیم! سیل بی‌سابقه و مرگبار نوروز 98 یکی از تلخ‌ترین اتفاقات این سال به شمار می‌رود که از 1 تا 11 فروردین بخش‌های مختلف کشور را درگیر کرده بود.

 

1 فروردین: سیل در گلستان، مازندران و خراسان شمالی (تلفات 17 نفر)

افزایش بارندگی در روزهای پایانی سال 1397 منجر به جاری شدن سیل در روز اول عید 98 در استان‌های شمالی ایران شد. تلفات این سیل در استان‌های شمالی 17 نفر بود و یکی از بی‌سابقه‌ترین سیل‌های صد سال اخیر در این مناطق به شمار می‌رفت.

 

5 فروردین : سیل در فارس، خوزستان و کرمانشاه (تلفات 23 نفر)

بارندگی شدید که از ساعت 8 صبح روز دوشنبه 5 فروردین در شیراز آغاز شد، فاجعه‌ای باورنکردنی را در ورودی شهر و منطقه دروازه قرآن به وجود آورد. سیل در آن روز جان حدود 21 نفر را گرفت و به خانه‌های مسکونی متعددی آسیب زد. این سیل در استان‌های خوزستان و کرمانشاه هم جاری شده و تلفاتی در بر داشت.

 

11 فروردین: سیل در لرستان و همدان (تلفات 21 نفر)

سیل در استان لرستان در روزهای 6 و 12 فروردین در 2 مرحله خسارت‌های بسیاری به مردم خرم‌آباد، پل‌دختر و بسیاری از شهرهای دیگر تحمیل کرد. در این سیل حدود 21 نفر از هموطنان لُر جان خود را از دست دادند. در استان خوزستان طغیان رودهای کارون و اروند رود و پر شدن سدها خسارت 138 میلیارد تومانی به زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی وارد کرد.

 

 12 اردیبهشت: ورود شیر ایرانی به کشور پس از 80 سال

8 خرداد: برکنار شدن کارلوس کیروش و آمدن مارک ویلتموس

پس از پایان جام ملت‌های آسیا که با عدم توفیق تیم ملی فوتبال ایران همراه بود، رفتن کارلوس کیروش از ایران قابل پیش‌بینی بود. کارلوس کیروش پس از 8 سال از سمت سرمربی‌گری ایران برکنار شد و مارک ویلموتس مربی نه چندان نام‌آشنای بلژیکی در خرداد 1398 رسماً سکان هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را برعهده گرفت. تیم ملی ایران زیر نظر ویلموتس توانست در یک بازی تیم ملی کامبوج را با نتیجه 14 بر صفر شکست دهد. اما بعد از چند ماه، این مربی از سرمربی‌گری تیم فوتبال ایران برکنار شد و داستان سریالی مربیان ناکارآمد فوتبال ایران هنوز هم ادامه دارد.

8 خرداد: اعتراف محمد علی نجفی شهردار سابق تهران به قتل همسر خود

میترا استاد در صبح روز سه‌شنبه 7 خرداد 1398 به ضرب گلوله در برجی واقع در سعادت‌آباد تهران کشته شد. محمد علی نجفی شهردار سابق تهران به عنوان مظنون اصلی این قتل شناخته شده و 10 ساعت بعد به قتل همسر خویش اعتراف کرد. محمد علی نجفی در دادگاه به قصاص محکوم شد که البته مورد بخشش اولیای دم قرار گرفته و رای نهایی پرونده او هنوز هم صادر نشده است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی 10 بازی ویدویی محبوب در دهه گذشته

 22 خرداد: سفر نخست وزیر ژاپن به ایران

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن برای انتقال پیامی دیپلماتیک از سوی مقامات ایالات متحده آمریکا در 22 خرداد 1398 وارد تهران شد و در روز بعد با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیدار کرد. این دیدار یکی از مهمترین اتفاقات سال 98 در حوزه سیاست به شمار می‌رود. شینزو آبه نخستین نخست‌وزیر ژاپن بود که پس از انقلاب اسلامی وارد ایران شد.

 30 خرداد: ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران

در 30 خرداد 1398 یک فروند پهپاد جاسوسی بر فراز حریم هوایی کشورمان توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. این پهپاد جاسوسی با نام گلوبال هاوک متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفت.

 6 مرداد: قهرمانی والیبال جوانان ایران در جهان

تیم ملی والیبال زیر 21 سال ایران در مسابقات جهانی سال 2019 با گذشتن از سد تیم قدرتمند برزیل در نیمه‌نهایی با نتیجه 3-0، ایتالیا را نیز در فینال با نتیجه 3-2 شکست داد. پیش از این تیم ملی والیبال جوانان هیچ‌گاه موفق به کسب چنین عنوانی نشده بود. رییس جمهور حسن روحانی نیز در پیامی کسب مقام قهرمانی جهان را به شاگردان بهروز عطایی تبریک گفت. این واقعه یکی از مهمترین اتفاقات سال 98 در زمینه ورزش کشورمان محسوب می‌شود.

26شهریور: جان باختن کودک 8 ساله در ورزشگاه آزادی

در جریان بازی تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی، یک پسر بچه 8 ساله در گیت‌های الکتریکی ورزشگاه دچار برق‌گرفتگی شد و با وجود حضور نیروهای امدادی و اورژانس جان خود را از دست داد. این کودک به نام عماد صفی یاری در محوطه ورودی وزرشگاه آزادی در حال دویدن بوده است که در میان داربست‌ها گرفتار می‌شود. سپس صورت او به یکی از میله‌ها که حاوی جریان برق بوده اصابت می‌کند و پس از سوختگی شدید در ناحیه صورت جان خود را از دست می‌دهد.

 30 شهریور: قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در آسیا

شاگردان ایگور کولاکوویچ موفق شدند در بیستمین مسابقات قهرمانی آسیا با شکست تیم استرالیا برای سومین بار بر قله والیبال قاره کهن بایستند. تیم ملی ایران در این بازی با ترکیب سعید معروف، میلاد عبادی پور، محمد موسوی، امیر غفور، علی اصغر مجرد و محمدرضا حضرت پور موفق شد با نتیجه 3 بر صفر از سد تیم استرالیا گذر کند. خبر قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در مسابقات آسیایی یکی از بهترین اتفاقات سال 98 محسوب می‌شود که باعث شادی مردم عزیزمان نیز شد.

 18 مهر: ورود بانوان به ورزشگاه آزادی

در روز 18 مهرماه برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و کامبوج در چهارچوب مسابقات جام جهانی، بانوان به ورزشگاه آزادی تهران آمدند. در جریان این بازی تیم ملی فوتبال کشورمان با برد شیرین 14 بر صفر تیم ملی کامبوج را شکست داد و شادی پیروزی را با بانوان حاضر در ورزشگاه شریک شد. موضوع حضور بانوان در ورزشگاه یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال 98 در زمینه ورزش محسوب می‌شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بازگشت محبوب‌ترین ورزش دنیا: شروع مجدد فوتبال اروپا

 19 مهر: حمله به نفتکش ایرانی

در 19 مهر 1398 نفتکش ایرانی به نام سابیتی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران در 60 مایلی ساحل جده در دریای سرخ مورد حمله دو موشک ناشناس قرار گرفت. خوشبختانه در جریان این حمله موشکی هیچ کدام از خدمه کشتی آسیب جسمی ندیدند، اما مقداری نفت خام به آب‌های دریای سرخ نشت کرد.

24 آبان: ماجرای گرانی بنزین

افزایش قیمت بنزین به لیتری 3000 تومان در آبان ماه یکی از اتفاقات عجیب سال 98 محسوب می‌شود. این موضوع باعث شد تا ناآرامی و بعضاً اغتشاشاتی در شهرهای مختلف صورت گیرد. در جریان این موضع تعداد زیادی اموال عمومی نظیر بانک به آتش کشیده شد و تعدادی از هموطنانمان نیز جان خود را از دست دادند. علاوه بر این در پی این وضعیت اینترنت کشور به مدت چند روز به طور سراسری قطع شد.

13 دی: شهادت حاج قاسم سلیمانی

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بامداد روز جمعه 13 دی ماه 1398 در حمله‌ای تروریستی توسط پهپاد آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد شخصاً دستور حمله را صادر کرده است. سپهبد قاسم سلیمانی در این واقعه به همراه ابومهدی المهندس از رهبران گروه حشدالشعبی و 10 تن دیگر به مقام شهادت نایل شدند. این موضوع در ایران بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت؛ به گونه‌ای که در اقصی نقاط کشور مردم برای محکوم کردن این عملیات تروریستی به خیابان‌ها آمدند. جمعیت به حدی زیاد بود که چند نفر از هموطنان کرمانی به علت ازدحام و شلوغی جان باختند. موضوع ترور سردار قاسم سلیمانی یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال 98 به شمار می‌رود.

18 دی: حمله موشکی به پایگاه عین الاسد

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جواب ترور حاج قاسم سلیمانی تعدادی موشک بالستیک به مواضع دولت آمریکا در پایگاه عین الاسد کشور عراق شلیک کرد. در طی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا که از آن با عنوان رسمی عملیات شهید سلیمانی یاد می‌شود، تجهیزات کاربردی و جنگی ارتش آمریکا از بین رفت.

18 دی: ماجرای پرواز شماره 752 اوکراین

ماجرای پرواز شماره 752 هواپیمایی اوکراین یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال 98 محسوب می‌شود. در بحبوحه بحران سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، این هواپیما به همراه 176 نفر مسافر در 18 دی ماه 1398 از باند فرودگاه امام خمینی برخاست و پس از 6 دقیقه، در پی یک حادثه دلخراش تمامی 176 مسافر و خدمه این هواپیما جان خود را از دست دادند.

7 بهمن: مرگ 15 هزار پرنده در تالاب میانکاله مازندران

ز روز 7 بهمن 98 خبر مرگ هزاران فلامینگو در تالاب ملی میانکاله بسیاری از مردم را شوکه کرد. این خبر در حالی منتشر شد که وجود حجم عظیمی از لاشه پرندگان در ساحل این تالاب صحنه تلخی را رقم زده بود. بعد از گذشت دو هفته و پس از آزمایش‌های سازمان دامپزشکی کشور، دلیل مرگ 15 هزار پرنده مهاجر مشخص شد. وارد نشدن آب بالادست به تالاب میانکاله را علت تلف شدن پرندگان دانسته‌اند.همچنین بخوانید:

▬ این مطلب را هم بخوانید:  ویروس کرونا؛ و بازار گرم درمان های تقلبی

آخرین گزارش رسمی سازمان دامپزشکی که مسئولیت بررسی بیماری‌های حیات وحش را دارد اذعان داشت:

سم بوتولیسم سبب تلف شدن پرندگان شده است. بوتولیسم سمی بسیار خطرناک است که هر نانوگرم آن می‌تواند پنج نفر را به کشتن دهد. به عبارتی هر دو کیلوگرم از آن می‌تواند تمام انسان‌های روی زمین را نابود کند. وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب ایجاد شرایط بی‌هوازی و تولید این سم شده است؛ چراکه سدها و پمپاژها جلوی ورود آب به تالاب را می‌گیرند.

30 بهمن: اپیدمی ویروس کرونا

در حالیکه حدود یکماه از شیوع این ویروس در کشور چین و کشورهای اطراف گذشته بود، سرانجام در 30 بهمن ماه 1398 اولین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مشاهده شد.

در حقیقت در روز 29 بهمن دو نفر از هموطنان قمی با علایمی شبیه به کرونا در بیمارستان‌های این شهر فوت کرده بودند که پس از یک روز تحقیق مشخص شد ویروس کرونا وارد ایران شده است. تاکنون 8042 نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که 291 نفر از هموطنانمان نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

  • جمشید مشایخی (13 فروردین): بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود. وی برگزیده ششمین دوره همایش چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود.
  • بهنام صفوی (23 اردیبهشت): خواننده و آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی پاپ اهل ایران بود.
  • داریوش اسدزاده (3 شهریور): هنرپیشه تئاتر، فیلم و سریال ایرانی بود.
  • حسین دهلوی (23 مهر):  موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و رهبر (موسیقی) ارکستر اهل ایران بود.
  • مجید اوجی (17 آبان 98): نویسنده و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون اهل ایران بود.
  • پروفسور فضل‌الله رضا (28 آبان): مهندس برق، استاد دانشگاه، چهره ماندگار و سفیر ایرانی بود.
  • شهلا ریاحی (10 دی): هنرپیشه سینما، تئاتر و تلویزیون بود. او با ساخت فیلم مرجان، اولین کارگردان زنِ سینمای ایران شد.
  • قاسم سلیمانی (13 دی): فرمانده نظامی ایرانی بود. او در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن تا سال 1376، فرمانده لشکر 41 ثارالله کرمان بود.
  • ملکه رنجبر (8 اسفند): بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی بود.
  • علی ابوالحسنی (10 اسفند): بازیگر تئاتر و تلویزیون و مجری اهل ایران بود.
  • ابوالحسن خسرو (10 اسفند): خواننده و نوازنده موسیقی محلی مازندران بود.
  • سیامند رحمان (11 اسفند): وزنه‌بردار سنگین‌وزن اهل ایران و قهرمان پارالمپیک لندن 2012 و پارالمپیک ریو 2016 و دارنده پنج طلا و یک نقره جهان در رده جوانان و بزرگسالان بود.
  • هوشنگ ظریف (18 اسفند): موسیقی‌دان و نوازنده تار اهل ایران بود.

(منبع تمام اطلاعات بالا ویکی‌پدیای فارسی بوده است)

کلام آخر


سال 1398 با تمام اتفاقات تلخ و شیرین به پایان رسید؛ اتفاقاتی بسیار تلخ نظیر سقوط هواپیما تهران-کیف و ترور سردار قاسم سلیمانی که قلب مردم کشور را به درد آورد. امیدواریم در سال جدید در زیر سایه پرچم ایران، دیگر شاهد اتفاقاتی از این دست در کشور عزیزمان نباشیم.