تبلیغات

 

چگونه از اشتباهات در بازی پوکر دوری کنیم

همه بازیکنان پوکر مرتکب اشتباه می شوند. کسانی که تازه وارد این بازی شده اند بیشتر اشتباه می کنند، ولی حتی بازیکنان قدیمی هم ممکن است در پایان یک جلسه پوکر، از برخی تصمیماتی که گرفته اند، پشیمان باشند. لیست های مختلف اشتباهات رایج که در قالب یادداشت های متنوع توسط بازیکنان هولدم نامحدود تهیه می شود شامل نمونه های مشابه بسیاری است و شکی نیست بسیاری از آن اشتباهات را شما هم مرتکب شده اید.

این لیست ها معمولا شامل 5 یا 10 اشتباه رایج می شود که سعی در اشاره به مهم ترین اشتباهات مشترک بازیکنان پوکر است، چون تلاش برای معرفی همه اشتباهات، ماموریتی غیرممکن خواهد بود. بهتر است شیوه بازی خودتان را هم مورد بررسی قرار داده و رایج ترین اشتباهاتتان را مشخص کرده و یکی یکی اقدام به رفع آن ها بکنید.

تشخیص برخی اشتباهات و رفع آن ها راحت تر از سایرین است. هر کس نقاط ضعف و قوت خود را دارد؛ به این معنا که اگر تشخیص و رفع اشتباهی برای یک نفر ساده باشد، برای دیگری ممکن است بسیار دشوار نشان دهد. کنار آمدن با سردرگمی ذهنی (ناراحتی احساسی و آزردگی به صورتی که بازیکن استراتژی غیر بهینه‌ای اتخاذ می‌کند که معمولا باعث بدتر بازی کردن می‌ شود) و کنترل احساسات موقع بازی نمونه خوبی خواهد بود. کنار آمدن با بالا پایین های بازی برای عده ای راحت است، ولی هستند کسانی که این مساله را چالشی ترین فاکتور پوکر می دانند و به نظرشان هیچ وقت در آن به توفیق نخواهند رسید.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آموزش تخصصی بلوف در پوکر

در کل، فکر می کنم رفع یک دسته از اشتباهات برای بسیاری از بازیکنان، سخت تر از سایرین باشند. بسیاری از اشتباهات در پوکر معمولا از مشکلی بزرگتر منتج می شوند: عدم توفیق قابل توجه در تنوع دادن به بازی یا متعادل بازی کردن. بیشتر اوقات این عدم تعادل به خاطر عدم تشخیص شیوه بازی بازیکنان دور میز از سوی ما رخ می دهد؛ در نتیجه موجب افراط یا تفریط در تصمیم هایمان می شود.

چنین اشتباهاتی می تواند شامل شرط ادامه (شرطی که بعد از فلاپ توسط بازیکنی که پیش از فلاپ آغازگر شرط بندی بوده، بسته می ‌شود) کم یا زیاد بعد از افزایش در پیش فلاپ یا دفاع از شروط اجباری در مواجهه با افزایش های بسیار بزرگ یا بسیار کوچک شود. همچنین بلوف زدن خیلی زیاد یا خیلی کم در ترن و ریور هم نمونه دیگری از این موارد است. در این نمونه ها، بازیکن تعادل لازم را به بازی اش نمی دهد؛ نمونه هایی که شاید هیچ تصمیمی اشتباه نباشد، ولی نباید در هیچ موردی خیلی زیاد یا خیلی کم انجامش دهید.

مثلا از جمله اشتباهات رایج دیگر (مخصوصا بین مبتدیان) این است که بعد از فلاپ، زیادی انرژی و پول صرف تکمیل دست های قرعه‌شان می کنند و اینکه نمی بینند ضریب پات برای کال کردن به اندازه کافی نیست. اگر دست فلاش (با 9 آوت) داشته باشید و رقیب شرطی به اندازه پات پست کند، مشکل این نیست که بخواهید در چنین موقعیت هایی تعادل بین فولد و کال کردنتان را حفظ کنید، بلکه باید از کال کردن دست بکشید. تمام. بدانید وقتی احتمال یک به 4 به ضرر شما است، کال کردن پاتی که ضریب آن 2 به یک است، تصمیم درستی نیست و الان دیگر چگونگی رفع این اشتباه را یاد گرفته اید.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  شیرخان فرنود؛ دیروز رئیس افغان بانک ، امروز یک پوکرباز موفق و جهانی

با این حال، اینکه بخواهید اشتباهی را در خصوص به تعادل رساندن بازیتان به دقت رفع کنید، سخت تر است. مثلا بازیکنی را در نظر بگیرید که بعد از رِیز در پیش فلاپ، در فلاپ بیش از حد شرط ادامه پست می کند. شرط ادامه زیاد چه زمانی بیش از حد تلقی می شود؟ یعنی چه زمانی تبدیل به اشتباه می شود؟ و زمانی که بازیکن پی می برد شرط ادامه اش زیادی و اشتباه است، چقدر باید آن را کاهش دهد؟ چطور باید میزان مناسب را پیدا کرد؟

شرط ادامه زمانی به مشکل تبدیل می شود که رقبا آن را انجام دهند. تا زمانی که موقع پست هر شرط ادامه، رقبا را مجبور به فولد می کنید، زیادی نیست، ولی اگر رقبا برابرتان می ایستند و مثلا چک-رِیز می کنند، آن موقع است که باید از فراوانی شرط ادامه خود کم کنید و به بازی خود تنوع دهید تا رقبا فرصت سواستفاده پیدا نکنند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  لیست کامل بازی ورزش مجازی + معرفی امکانات هر بازی

بیشتر اوقات این اصلاحات باید در جریان بازی و در واکنش به تصمیمات بازیکنان صورت گیرد. تعادلی که با شرط های پیش فلاپ، بلوف ها و شرط های ادامه ایجاد می کنید، چیزی است که شانس بردتان را بالا می برد و البته در مواجهه با هر گروه جدیدی از رقبا هم باید تغییر کند.

خب، درسی که بازیکنان جدید باید بگیرند، چیست؟ ابتدا سعی کنید اشتباهات آشکار را رفع کنید. محاسبات پوکر و چگونگی تشخیص دست مناسب را فرا بگیرید. بدانید چطور می توانید از موقعیت به نفع خودتان استفاده کنید، چطور باید میزان شرط و افزایشتان را مشخص کنید، چطور باید براساس ضرایب و احتمالات تصمیم بگیرید، چطور باید سرمایه‌تان را مدیریت کنید و غیره. در ادامه و بعد از رسیدگی به موارد بالا، پای میز به بازی رقبا و ویژگی های شخصیتیشان دقت کنید تا تعادل را در بازی خود ایجاد کرده و الگوهای تکراری از خود بروز ندهید.