تبلیغات

 

استارت آپ چیست؟

جستجو برای نوآوری اغلب این است که این کارآفرینان مشخص کند که اکنون چگونه فرصت هایی را که توسط فناوری های دیجیتال جدید مرتبط با یک ایده کسب و کار ابتکاری در اختیار دارند، به دست آورند.
استارت آپ می تواند به عنوان یک شرکت در حال ظهور، به طور معمول با یک مولفه فن آوری اصلی و پتانسیل رشد بالا تعریف شده باشد. به طور کلی، این شرکت ها یک ایده نوآورانه را که در خط کلی بازار قرار دارد، ایجاد می کنند.
با توجه به روابط فزاینده این نوع کسب و کارهای در حال ظهور که در حال حاضر بر بازار (فیس بوک، آمازون و گوگل) تسلط می یابند، تعجب برانگیز است که پدیده استارت آپ توجه بیشتری را جلب می کند و تعداد کارآفرینانی که مایل به گرفتن فرصت و سرمایه گذاری در خارج از کشور هستند که جهت راحتی خود را برای شانس خود با مدل کسب و کار نوآورانه در حال رشد است.

انواع بودجه:
در مقایسه با ساير شرکت های سنتی، استارت آپ ها نيز تغييرات بزرگی درمورد مولفه های اقتصادی مرتبط با ايجاد يک شرکت جديد را نشان می دهند. با توجه به اینکه هزینه های اولیه توسعه بسیار کمتر از آنهایی است که نیاز به کسب و کار سنتی دارند، نیازمندی های مالی نیز کاهش می یابد.
اگر چه این شرکت ها انواع مختلفی از سرمایه گذاران را جذب می کنند، این ها بعضی از بازیکنان معمولی هستند که شروع به سرمایه گذاری می کنند.
اگر چه برخی آنها را به عنوان سرمایه گذاران واقعی مورد توجه نیستند، زیرا آنها نقش مهمی در مراحل اولیه یک شرکت ایفا می کنند. این افراد افرادی هستند که نزدیک به کارآفرین هستند، که در ابتدا با هزینه محدودی سرمایه گذاری می کنند، زمانی که این ایده به اندازه کافی توسعه نیافته است تا دیگران را مجبور به سرمایه گذاری کند.

فرشتگان تجارت:
این فرشتگان افرادی هستند که تصمیم می گیرند پروژه را پشت سر بگذارند و پول خود را برای شرکت در یک کسب و کار جدید سرمایه گذاری کنند. با سرمایه هایی که به ندرت از ۵۰،۰۰۰ € تجاوز می کنند، این سرمایه گذاران معمولا در این پروژه در سطوح دیگر شرکت می کنند و با تجربه، ارتباطات و مشتریان خود مشارکت می کنند.

سرمايه:
سرمايه معمولا در مراحل اوليه چرخه تأمين مالي شرکت، قبل از آنکه سودآوري شود، ظاهر مي شود. دانه های بیشتری که شرکت جذب می کند، احتمال بیشتری برای موفقیت دارد. با توجه به کارلوس گرررو کارشناس سرمایه اولیه، سرمایه گذاری معمولا از ۲۰۰،۰۰۰ تا ۷۰۰،۰۰۰ € متغیر است. تصمیم سرمایه گذاری در این مورد بر سود فعلی این شرکت نیست، بلکه بر توانایی این ایده و تیم پشت آن استوار است.

سرمایه ریسک:
این نوع سرمایه گذار به طور معمول ظاهر می شود وقتی که استارت آپ در مرحله پیشرفته تر است، اما همچنان یک سرمایه گذاری خطرناک است. با این حال، در مقایسه با فرشتگان کسب و کار، سرمایه ریسک از افراد نمی آید، بلکه از صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی است که سرمایه های بسیار بیشتری را، معمولا در دورهای مالی مختلف، سرمایه گذاری می کنند تا اطمینان حاصل شود که این شرکت برای پرداختن به نیازهای آینده خود از پول استفاده نمی کند.

سرمایه خصوصی:
به عنوان یک قاعده کلی، این نوع بودجه برای شرکت هایی که قبلا یا نزدیک تاسیس شده اند، نیاز به مقدار قابل توجهی پول برای ادامه رشد کسب و کار خود دارند.

چه زمان به شرکت، استارت آپ گفته نمی شود؟
گوگل، فیس بوک، توییتر، Privalia … اینها همه شرکت های بسیار موفقی هستند که نام های خانوادگی شده اند. این شرکت ها، زمانی که شروع به کار کردند، مدت ها پیش از “تجارت کسب و کار خود” استفاده می کردند.
در حالی که هیچ قاعده ای برای تعیین اینکه چه زمانی می توان گفت یک استارت آپ به یک شرکت متعارف تبدیل شده است، وجود دارد، عوامل متعددی وجود دارد که می تواند نشان دهنده این باشد که شرکت موفق به انجام این انتقال شده است. استارت آپ یک کسب و کار معمولی می شود.
این یک الهام از سوی دیگر شرکت ها است و شروع به رقابت در بازار می کند.
کارمندان دیگر نیازی به کار بیش از ۸٫۵ ساعت در روز ندارند.
دیگر یک نهاد مستقل نیست، بلکه ادغام شده یا با شرکت دیگری به دست آمده است.

چه چیزی از استارت آپ یاد می شود؟
واضح است که استارت آپ ، به عنوان یک مفهوم، فراتر از معنای اصلی خود (که به سادگی به نوع خاصی از شرکت ها در زمانی که در مرحله اولیه خود هستند اشاره می کند) گسترش یافته است و اکنون نیز برای توصیف رویکرد مدیریت خاص استفاده می شود. نویسنده کتاب “راه راه (۲۰۱۷)”، اریک ریسه، پنج اصل اساسی استارت آپ را مشخص می کند که هر شرکت باید بدون توجه به اندازه و درجه بلوغ خود بپذیرد:

نوآوری مداوم:
نکته این است که یک ایده نوآورانه برای به دست آوردن ثروت، عقب راندن و شروع به زندگی کردن با آن نداشته باشیم، اما، از طریق خلاقیت، یک روش را شناسایی کنیم که به شرکت امکان رشد و ایجاد ایده های جدید را می دهد.

استارت آپ به عنوان یک واحد کار:
ایده این است که تیم های کاری را در شرکت های بزرگ بسازیم و آنها را قادر سازیم تا کارهایی را انجام دهیم که انگار آنها شروع به استارت آپ داخلی اند، و اجتناب از تنش های معمول کسب و کارهای سنتی.

کارآفرینی به عنوان عملکرد گمشده در سازمان:
در برخی از شرکت ها،آنها موقعیت راحت تر در بازار را رفع می کنند، مفهوم کارآفرینی،به عنوان کشف مستمر مدل های جدید کسب و کار شناخته می شود، کنار گذاشته می شود. این شرکتها تمایل بیش از حد به سرمایه گذاری در فعالیت سودآور مورد نظر و مورد اعتماد خود دارند و اندکی در توسعه روش ها و ایده های جدید. در کتاب خود، اریک ری، استدلال می کند که این تابع استارت آپ معمول باید به عنوان بخشی از هر یک از شرکت ها، با بازاریابی یا مالی، تبدیل شود.

دومین بنیاد:
مقیاس تغییرات مورد نیاز برای انجام مراحل پیشین چنین است که منجر به نوعی “تأسیس مجدد” شرکت خواهد شد. این به شرکت نیاز دارد تا DNA خود را بازنویسی کند، زیرا این امر می تواند هدف کل شرکت خود را در برابر نوآوری تعریف کند، که احتمالا نیازمند بازسازی روش های موجود است. به عبارت دیگر، از مدل های سنتی دور شده و تلاش می کند تا انعطاف پذیری را که شرکت های سازنده در هنگام سازگاری با خواسته های بازار دارند تکرار کنند.

تحول مداوم:
طبق گفته Ries، شرکت ها باید بتواند تا شرکت های دیجیتال خود را به طور مداوم بازتعریف کنند، به طوری که هنگامی که تغییر یا تحول صورت می گیرد، آنها آماده هستند تا یک چالش جدید را بیابند.

تعریف استارت آپ چیست؟
استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند.

اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

البته ما در متمم، بر اساس ادبیات اصلی مدیریت – و نه معنای رواج یافته – هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر می‌گیریم.

در اینجا چند تعریف استارت آپ را با هم مرور می‌کنیم:

تعریف استارت آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر
استارت آپ یک کسب و کار جدید است (A New Business) (منبع)

تعریف استارت آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA)
کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد. (منبع)

تعریف استارت آپ توسط استیو بلنک
سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است. (منبع)

تعریف استارت آپ توسط اریک ریس
استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.

[ درس مرتبط: خلاصه کتاب نوپای ناب (Lean Startup) اریک ریس ]

تعریف استارت آپ در متمم چیست؟
ما در متمم وقتی از واژه کسب و کار نوپا یا استارت آپ استفاده می‌کنیم، ویژگی‌های زیر را مد نظر داریم:

کسب و کاری که قصد دارد ارزش آفرین باشد.

کسب و کاری که پایداری برای اعضای آن دغدغه است و فرصت جو است اما فرصت طلب نیست.

کسب و کاری که الزاماً مقیاس پذیر نیست. اگر چه طبیعتاً مقیاس پذیری برای آن مزیت و مطلوب است. پس اگر مادر یک خانواده کسب و کاری نوپایی ایجاد کند که فقط هزینه ماهیانه آنها را تامین کند و هرگز بزرگ نشود، همین که پایدار باشد، از نظر متمم یک استارت آپ است.

کسب و کاری که ممکن است مبتنی بر تکنولوژی های نوین باشد یا نباشد.

کسب و کاری که هنوز در شرایط ابهام است و دوران نوزادی و کودکی خود را طی می‌کند.

بنابراین، اگر شکل‌های خاصی از کسب و کار نوپا مد نظر ما باشد، آن را با صفات مربوطه ذکر خواهیم کرد. مثلاً ممکن است چنین اصطلاحاتی را به کار ببریم:

کسب و کار نوپا مبتنی بر تکنولوژی های نوین
استارت آپ مبتنی بر فن آوری اطلاعات
کسب و کار نوپای خانگی
کسب و کارهای نوپای آینده نگر
کسب و کارهای نوپای ایجادکننده تحول در بازار (Disruptive)

خیلی از دوستان فکر می کنند استارت آپ یا استارتاپ به کسب و کارهایی گفته می شود که برای اولین بار توسط شخص یا شرکتی راه اندازی می شوند و قبل از آن نمونه ای دیگری از آن در آن کشور یا حتی در دنیا وجود نداشته است.

اما واقعا مفهوم استارت آپ به این کسب و کارها ختم نمی شود. تعاریف مختلفی از استارت آپ وجود دارد که در این مقاله مفصل درباره آن ها صحبت می کنم.

این روزها در اکثر محافل به ویژه در میان جوانان و دوست داران دیجیتال مارکتینگ صحبت های زیادی در مورد استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپای تازه تاسیس می شود. اینکه اسنپ چه طور موفق شد یا اینکه الوپیک از کجا آمد؟ خیلی از دوستان هم ایده های خوبی در ذهن دارند که فکر می کنند با عملی کردن آن ها می توانند دنیا را متحول کنند.

ایده های زیادی وجود دارد که با عملی کردن آن می توان نیازی را بر طرف کرد و توسط تکنولوژی های جدید موبایلی و اینترنتی راه اندازی اش کرد. البته فقط در کشور ما کسی که می خواهد استارت آپی را راه اندازی کند این گونه فکر می کند. ولی آیا واقعا استارت آپ یعنی این؟ شناسایی نیاز و بر طرف کردن آن؟ فقط همین؟!

در این مقاله سعی دارم در مورد استارتاپ و باید ها و نباید هایی که درباره آن وجود دارد صحبت کنم. اگر شما هم علاقه مند به راه اندازی استارت آپ هستید و اطلاعات کمی درباره استارتاپ دارید پیشنهاد می کنم این مقاله را از دست ندهید.

استارت آپ چیست؟
در ویکی پدیا استارت آپ (Startup) شرکت نوپا و تازه تاسیس معنی شده است.

تعریف استارت آپ

تعاریف مختلفی از استارت آپ در جاهای مختلف وجود دارد. طبق گفته استیو بلنک، پروفسور دانشگاه استنفورد، استارتاپ یک سازمان است که برای پیدا کردن یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر و همچنین تکرار پذیر راه اندازی می شود.

طبق گفته USSBA (مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا) استارت آپ به کسب و کارهایی گفته می شود که حول محور فناوری و تکنولوژی شکل می گیرد و پتانسیل بالایی برای رشد در آینده دارند.

اریک ریس نویسنده کتاب فوق العاده نوپای ناب هم استارت آپ را این گونه تعریف می کند : استارت آپ کسب و کاری است که برای ارائه خدمت یا محصول جدید و نو در شرایطی بوجود آمده است که ابهامات بالایی دارد.

البته به نظر من منظور اریک از ابهامات همان ریسک هایی که در راه اندازی استارت آپ ها وجود دارد تا به موفقیت برسند است.

به طور کلی استارت آپ به کسب و کارهایی گفته می شود که جهت برطرف کردن نیازی بر پایه فناوری های جدید راه اندازی می شود. این تعریف دقیقا مختص استارتاپ های موجود در ایران است.

البته این را بدانید که مفهوم استارت آپ فقط مختص به کسب و کارهای آنلاین نیست. در کشور ما چون بیشتر استارت آپ ها حول محور تکنولوژی های جدید راه اندازی می شوند این طور است وگرنه استارت آپ هایی هم وجود دارند که بر پایه تکنولوژی نیستند و کاملا سنتی هستند.

تعریف اریک ریس از استارت آپ

تعریف استارت آپ از نظر من :

استارت آپ کسب و کاری است که یک نیاز جدید و اساسی را بر طرف کند.

استارت آپ به کسب و کاری می گویند که مقیاس پذیر است. یعنی در آینده افراد بیشتری را همراه خود می کند. اگرچه ممکن است در فواصل طولانی مقیاس پذیر نباشد!

استارت آپ ممکن است ایده ای کپی باشد یا نباشد. ممکن است ایده ای جدید و نو باشد. ممکن است قبلا کسی آن را راه اندازی کرده باشد یا نباشد.

استارت آپ ممکن است کسب و کاری آینده نگر باشد که باعث تحول در بازار می شود.

استارتاپ ممکن است کسب و کاری سنتی باشد که به صورت آنلاین خدماتی را ارائه می دهد. (کشمون – خرید زعفران از کشاورز)

▬ این مطلب را هم بخوانید:  مقایسه: لیونل مسی در مقابل آیفون !

کسب و کاری که احتمالا ریسک بالایی دارد و در شرایطی راه اندازی می شود که همراه با ابهامات زیادی است. منظور از ابهام این است که ممکن است موفق شود یا شکست بخورد. ممکن است با استقبال مردم رو به رو شود یا نشود. ممکن است در تامین هزینه های مالی کم بیاورد، ممکن است در آینده دیگر طرفدار نداشته باشد و مواردی که همیشه باعث تهدید یک کسب و کار می شود.

البته در بسیاری از مواقع قبل از راه اندازی یک استارت آپ این موارد بررسی می شود تا موفق بودن آن به میزان بالایی تایید شود.

تفاوت استارت آپ با کسب و کارهای دیگر :
معمولا همه فکر می کنند استارتاپ ها بر پایه ایده نوآورانه و خلاقانه ای راه اندازی می شوند که در قسمت تعاریف متوجه شدید که همه استارتاپ ها اساسا اینطور نیستند!

معمولا استارتاپ ها به گونه ای هستند که کمتر کسی می تواند از آن کپی کند و در این صورت است که اکثر آن ها کم رقیب یا حتی بی رقیب ظاهر می شوند. اما تمرکز اصلی استارت آپ ها روی صحیح دیده شدن و همچنین بیشتر دیده شدن است. چون قرار است ایده شان برای رفع نیاز افراد زیادی کاربرد داشته باشد.

معمولا استارت آپ ها برای راه اندازی نیاز به سرمایه زیادی دارند و به خاطر همین مورد هم اکثرا استارت آپ ها با حمایت مالی و سرمایه گذار کارشان را شروع می کنند. امروزه شرکت های زیادی با عنوان شتاب دهنده که به راه اندازی کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها کمک می کنند وجود دارند که در ادامه در موردشان بیشتر توضیح می دهم.

یکی از تفاوت های استارت آپ ها با دیگر کسب و کارهای اینترنتی در این است که استارت آپ ها قابلیت مقیاس پذیری دارند. البته همانطور که قبلا گفتم ممکن است مقیاس پذیری در برخی از استارت آپ ها به صورت چشمگیر دیده نشود.

مقیاس پذیری به رشد کسب و کار نسبت به هزینه های آن گفته می شود که این رشد به صورت کاملا نامتناسب است.

کسب و کارهای نوپا

یعنی مثلا اگر کسب و کار شما درآمدی بالغ بر 500 میلیون تومان در سال جاری ایجاد کرده باشد و نسبت به سال گذشته مثلا دو برابر شده باشد بدون اینکه هزینه های شما بیشتر شده باشد یعنی کسب و کار شما مقیاس پذیر است. که دقیقا استارت آپ ها همینطور هستند. در ادامه مثالی می زنم تا بیشتر متوجه شوید.

به عنوان مثال در کسب و کارهای سنتی فرض کنید فروشگاه مبلمانی قصد دارد سود خود را بیشتر کند. بهترین کار این است که شعبه های بیشتری را در دیگر شهر ها راه اندازی کند. مسلما برای این کار باید هزینه های زیادی شود. از راه اندازی شبعه ها گرفته تا استخدام نیروی انسانی و …

ولی مثلا اگر اسنپ بخواهد در شهرهای دیگر نیز سرویس بدهد شاید نهایتا به یک دفتر با استخدام چند نیروی کار در آن شهر نیاز داشته باشد و مسلما این کار هزینه ی زیادی نخواهد داشت با توجه به سود بالایی که قرار است برایش حاصل شود.

در بسیاری از استارت آپ ها همینطور است. به عنوان مثال اینستاگرام یا فیسبوک که هر ماه چندین برابر به اعضای فعالشان اضافه می شود نهایت نیاز به ارتقای سرور های شان دارند که هزینه چندانی با توجه به رشد و سودی که در انتظارشان است ندارد! این کسب و کارها مقیاس پذیر اند و همین باعث می شود روز به روز به ارزش سهام آن ها افزوده شود.

البته این را هم بگویم که خیلی از کسب و کار های آنلاین هستند که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت هستند و ممکن است سودشان در سال های آتی چند برابر شود ولی این بدین معنا نیست که این کسب و کارها هم مقیاس پذیر باشند.

پس همانطور که متوجه شدید فرق استارت آپ ها با دیگر کسب و کارها در این است که استارت آپ ها مقیاس پذیر هستند و پتانسیل این را دارند که بدون هزینه های اضافی رشد بسیار سریع و چشمگیری داشته باشند. البته این را هم بدانید فناوری های جدید کمک بسیار زیادی به مقیاس پذیری استارت آپ ها می کنند.

پیشنهاد می کنم مقاله چگونه ایده های استارتاپی پیدا کنیم؟ را بخوانید.

چرا همه دوست دارند استارت آپ راه اندازی کنند؟
راه اندازی استارت آپ

دقیقا به خاطر مواردی که در بالا عنوان کردم خیلی از افراد دوست دارند استارت آپی راه اندازی کنند و سریع پول دار شوند. ولی نمی دانند قضیه اینقدر هم ساده نیست! نمی دانند از هر 100 استارت آپ فقط 10 تای آن ها باقی می مانند و بقیه شکست می خورند و از این 10 تا فقط یکی از آن ها مثل اینستاگرام معروف می شود. تو کشور ما چند تا مثل اسنپ هست؟ اگر قضیه به این سادگی ها بود همه استارت آپ می زدند و سریع هم معروف می شدند.

هیچ کس نمی تواند موفقیت استارت آپی را پیش بینی کند. هیچ کس نمی تواند بگوید اگر فلان محصول الان در بازار ایران باشد بی شک مورد استقبال خیلی ها قرار می گیرد و شما را میلیاردر می کند.

بهترین راه این است که حساب شده و با پایین ترین ریسک استارت آپ خود را راه اندازی کنید. برای این کار نیازی نیست از همان ابتدای کار شرکتی تاسیس کنید و به دنبال سرمایه گذار باشید! به جای این کار بهتر است روی مدل کسب و کار خود متمرکز شوید و به خدمت یا محصولی که قصد دارید عرضه کنید فکر کنید.

خدمت یا محصول خود را در اختیار اندکی از مشتریان قرار دهید تا متوجه آن شوید که چقدر مورد رضایت آن ها قرار گرفته است. با توجه به بازخوردهایی که گرفته اید از جنبه های مختلف می توانید روی نواقص استارت آپ خود کار کنید و آن را تکمیل تر کنید.

دقیقا کاری که اسنپ در ابتدای کارش انجام داد. انقدر جنبه های مختلف را سنجید و بررسی های لازم را انجام داد تا به معروف ترین تاکسی اینترنتی کشور تبدیل شد. اسنپ در ابتدای کارش فقط یک اپلیکیشن ساده با عنوان تاکسی یاب آنلاین بود. بعد کم کم با توجه به بررسی های انجام شده کارش را به صورت رسمی با عنوان “اسنپ” آغاز کرد.

شاید قواعد راه اندازی یک استارت آپ روی کاغذ خیلی پیچیده نباشد و سریع بتوان یاد گرفت ولی تجربه چیزی است که واقعا لازم است و همین باعث می شود خیلی از استارت آپ ها با شکست مواجه شوند. به خاطر همین هم اکثرا کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها نیاز به شتاب دهنده دارند.

پیشنهاد می کنم مقاله چرا بعضی از استارتاپ ها شکست می خورند؟ را حتما بخوانید.

شتاب دهند استارت آپ ها دقیقا چه کار می کنند؟
شتاب دهنده ها که طی چند سال گذشته تعدادشان در کشور ما افزایش یافته است کار اصلی شان سرمایه گذاری روی استارت آپ ها است. در واقع شتاب دهنده ها در قبال سرمایه گذاری روی ایده های نو و کاربردی استارت آپ ها درصدی از مالکیت آن ها را می گیرند. شتاب دهنده ها علاوه بر سرمایه گذاری روی استارت آپ ها خدماتی مثل آموزش دادن توسط متخصصین آن حوزه را در اختیار صاحب ایده ها قرار می دهند. معمولا شتاب دهنده ها شانس به موفقیت رساندن استارت آپ ها را افزایش می دهند.

شتاب دهنده ها از ابتدای شروع کار یک استارت آپ یعنی ارائه محصول اولیه یا نسخه دمو تا مراحل پایانی و پیشرفته تر همراه آن ها هستند.

البته شتاب دهنده ها فقط از ایده های خام استقبال نمی کنند. یعنی فکر نکنید کسی که فقط ایده ای داشته باشد هر چند ناب می تواند از شتاب دهنده ها کمک بگیرد. بعضی از دوستان فکر می کنند شتاب دهنده ها خریداران ایده ها هستند. در صورتی که اصلا اینطور نیست! باید ایده همراه با طرح توجیحی باشد تا شتاب دهنده ها بدانند قرار است روی چه ایده و استارت آپی سرمایه گذاری کنند. شتاب دهنده ها یک پشتیبان و راهنمای خوب برای راه اندازی و به موفقیت رساندن استارت آپ ها هستند.

یکی از شتاب دهنده های معروف ایرانی شتاب دهنده آواتک است که شرایط بسیار ویژه ای نظیر تامین سرمایه اولیه، در اختیار گذاشتن مربی و مشاور، ارائه فضای کاری مناسب، آموزش، شبکه سازی و ارائه سرویس های رایگان مثل سرور اختصاصی، هاست های ویژه ابری، تبلیغات رایگان و … را در اختیار استارت آپ ها قرار می دهد.

استارت آپ ویکند چیست؟
استارتاپ ویکند یک رویداد علمی است که در 200 شهر مختلف دنیا برگذار می شود. در این رویداد 54 ساعته که معمولا در 3 روز آخر هفته برگذار می شود علاقه مندان به حوزه های دیجیتال مارکتینگ، توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان ، سئو کار ها ، مدیران بازاریابی و کسب و کار های آنلاین و افرادی که به استارت آپ علاقه مند هستند شرکت می کنند.

در این رویداد ایده ها توسط صاحبان ایده مطرح می شود و از بین دوستان متخصصی که در حوزه های مختلف فعال هستند و در این رویداد شرکت کرده اند تیم سازی ها انجام می شود.

بعد از تیم سازی شروع به تولید محصول اولیه می شود و بعد از ارائه محصول داورهای استارت آپ ویکند سه تیم برنده را اعلام می کنند. نکته بسیار مهم در استارت آپ ویکند هایی که برگذار می شود این است که تیم های برنده می توانند بعد از برگذاری رویداد همان تیم را حفظ کنند و به صورت جدی روی ایده و استارت آپ خود کار کنند و در نهایت آن را ارائه کنند.

دقیقا هدف اصلی استارت آپ ویکند همین است. تیم سازی و راه اندازی استارت آپ با کمترین هزینه!

مراحل راه اندازی یک استارت آپ موفق :
به طور کلی برای راه اندازی یک استارت آپ موفق باید ابتدا یک ایده خوب داشته باشید یعنی یک محصول یا خدمتی که واقعا یک نیاز اساسی را برطرف کند و همچنین سرمایه گذاری که هزینه های شما را تا جای ممکن کاهش دهد.

در ادامه بیشتر در مورد مراحل راه اندازی یکی استارت آپ موفق توضیح می دهم.

استارت آپ موفق

1.شناخت نیاز و خلق ایده
اولین و مهمترین چیز در راه اندازی یک استارت آپ شناخت نیاز مردم است. ایده ای که واقعا یک نیاز اساسی را برطرف کند. نیازی نیست حتما ایده ناب و خاصی داشته باشید! بعضی وقت ها با آشنا کردن مردم با فناوری های جدید نیز می توان نیاز آن ها را بر طرف کرد. به عنوان مثال اسنپ با استفاده از تکنولوژی مکان یاب توانست مشکل مردم را حل کند. درخواست تاکسی در محل یک ایده فوق العاده بود که قبلا هم در کشور های خارجی از آن استفاده می شد.

نکته مهم : ایده های خود را حتما یادداشت کنید. خصوصا ایده های ریزی که در ذهن تان است و به ایده اصلی تان مربوط می شود. هر چقدر هم که باهوش باشید باز هم جزئیات ایده تان از یادتان می رود.

2.ساخت نمونه اولیه
خیلی از دوستان که هیچ وقت نمی توانند استارت آپ خود را راه اندازی کنند در این مرحله متوقف می شوند. ایده های خیلی خوبی دارند ولی هیچ وقت نمی توانند آن ها را عملی کنند. بهترین راه این است که نمونه اولیه یا نسخه دمو خدمت و محصول تان را بسازید و ارائه دهید. اگر بتوانید این مرحله را پشت سر بگذارید مطمئن باشید استارت آپ شما به زودی راه اندازی می شود.

3.ارائه نمونه اولیه به 100 نفر
مرحله بعدی این است که محصول اولیه خود را حداقل به 100 نفر نشان دهید و نظرات آن ها را جویا شوید. بهتر است این 100 نفر افرادی کاملا غریبه و ناشناس باشند چون اگر آشنا باشند مطمئن باشید برای روحیه دادن به شما می گویند محصول تان خیلی خوب است هرچند که اصلا به درد به خور نباشد. پس این مرحله خیلی مهم است و بازخوردهایی می گیرید بسیار به شما کمک خواهد کرد.

4.تامین سرمایه گذار
زمانی که احساس کردید محصول شما نقصی ندارد و آماده ارائه شده است نوبت به جذب سرمایه گذار می رسد. اگر خودتان نمی توانید از پس مخارج های پروژه بر آیید بهتر است از یک سرمایه گذار کمک بگیرید. همچنین می توانید به سراغ شتاب دهنده ها بروید.

5.ثبت ایده یا برند
بعد از تامین سرمایه گذار یا شریک همه چیز آماده است تا استارت آپ خود را راه اندازی کنید. بهتر است برای شروع ایده و برند یا شرکت خود را ثبت کنید.

6.راه اندازی محصول
محصول شما هرچقدر هم که ناقص باشد باید راه اندازی شود. مواردی مثل رابط کاربری ، بهینه سازی ، افزایش سرعت عملکرد و … را می توانید در آینده به محصول خود اضافه کنید. فراموش نکنید هیچ محصولی از ابتدا کامل نبوده است و طی گذشت زمان رفته رفته کامل شده است.

7.جذب کاربران بیشتر و همراهی آن ها
سعی کنید ایده تان را به افراد بیشتری نشان دهید. معمولا می گویند 1000 کاربر باید جذب کنید تا بتوانید از بازخوردهای آن ها محصول یا خدمت تان را کامل کنید. همینطور هم است. باید کاربرانتان را دنبال کنید. به عنوان مثال اگر همراه شما نشدند مسئله را جویا شوید. اشکال کار را پیدا کنید و در مرحله بعدی آن را حل کنید.

8.دوباره راه اندازی کنید
با توجه به بازخورد های دریافت شده می توانید نقایص محصول خود را پیدا کنید. حالا نوبت آن رسیده است که این نقایص را بر طرف کنید و محصول تان را دوباره راه اندازی کنید. مطمئن باشید محصول شما با ارزش است که قصد دارید نقایص آن را برطرف کنید و آن را دوباره راه اندازی کنید.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  اعلام قیمت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بزودی

9.سعی کنید رشد کنید
اگر بتوانید هفته ای 5 درصد به کاربرانتان بیافزایید مطمئن باشید رشد خوبی را طی خواهید کرد. اگر همین طور پیش بروید تا 4 سال آینده موفق به جذب حدود 20 میلیون کاربر فعال خواهید شد. استارت آپ شما هم می تواند معروف شود و جز یکی از برترین استارت آپ های کشور شود.

بعد از اینکه استارت آپ شما به موفقیت رسید ممکن است مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و برند های دیگر قرار بگیرد. ممکن است پیشنهاد های خوبی برای فروش سهام استارت آپ تان به شما بدهند درست مثل اینستاگرام که توسط فیسبوک خریداری شد.

از اینجا به بعد انتخاب با خودتان است. اگر می خواهید خودتان ادامه دهید یا اینکه استارت آپ خود را به شخص یا شرکت دیگری واگذار کنید.

پیشنهاد می کنم مقاله فاکتورهای مهم در موفقیت استارتاپ ها را حتما بخوانید.

یک استارت آپ چگونه ارزش گذاری می شود؟
ارزش گذاری روی استارتاپ ها

ارزش گذاری یک استارت آپ به معنی ارزشی که در آینده به آن افزوده می شود است. پس این قضیه برای مالکان یک استارت آپ یا کارآفرینی که آن را راه اندازی کرده است بسیار مهم خواهد بود.

از آنجایی هم که قیمت گذاری روی یک شرکت یا یک استارت آپ بر اساس فرضیات و حدسیات انجام می گیرد ممکن است در آینده ارزش واقعی آن محقق یابد یا اینکه برعکس هیچ گاه آن ارزش گذاری آن صحیح نباشد.

ارزش گذاری یک استارت آپ از این جهت اهمیت دارد که صاحب اصلی آن باید دقیقا بداند در ازای سرمایه‌ ای که قرار است دریافت کند چه میزان از سهام استارتاپ اش را باید در اختیار سرمایه گذاران دیگر قرار دهد. در مرحله اولیه راه اندازی یک استارتاپ ممکن است ارزش آن نزدیک به صفر باشد اما ارزش‌ گذاری استارت آپ باید رقمی بسیار بالاتر از این باشد.

به دلیل اینکه در آینده برای جذب سرمایه گذاران نمی توانید ارزش فعلی استارتاپ تان را به آن ها بگویید. در واقع ارزش گذاری روی استارت آپ ها پتانسیل رشد اش را تعیین میکند، نه ارزشی که هم اکنون دارد.

به طور کلی ارزش گذاری یک استارت آپ بر اساس هزینه های اولیه آن، رقبای موجود، آینده استارت آپ مورد نظر و فرصت هایی که پیش روی آن است انجام می شود.

در مرحله اول هزینه های اولیه را می توان از مبالغی که قرار از برای جذب نیروی انسانی، آزمایش ها، آنالیز ها، تبلیغات و جذب مخاطب، تحقیقات بازار و تولید محصول اولیه خرج شود به صورت تخمینی محاسبه کرد.

در مرحله بعد باید تمرکز را روی شناسایی رقبا بگذاریم. البته که ذات یک استارتاپ بدون رقیب است ولی باید به رقبای احتمالی یا رقبایی که همین الان وجود دارند هم توجه ویژه ای کرد. به عنوان مثال ممکن است هم اکنون استارتاپ شما رقیبی داشته باشد که همان نیاز را با ارائه محصول دیگری رفع می کند. پس با بررسی رقبا هم می توان حدودی و به صورت تخمینی متوجه ارزش آن ها شد.

با پیش بینی آینده و اینکه ممکن است چه اتفاقاتی برای استارت آپ تان بیافتد هم می توان ارزش آن را تخمین زد. اینکه روند جذب مخاطب یا فروش محصول یا خدمت ارائه شده به چه صورتی است هم برای ارزش گذاری استارت آپ ها کاربرد دارد.

یک استارت آپ را چگونه می توان تامین سرمایه کرد؟
به خاطر اینکه اکثر استارت آپ ها در ابتدا باید روی آزمایش و پردازش ایده اولیه شان تمرکز کنند، ممکن است هزینه های سنگینی را متحمل شوند. شاید یک کارآفرین یا چند دانشجویی که با کلی ذوق و شوق بخواهند استارت آپ شان را راه اندازی کنند از پس هزینه های آن بر نیایند. به همین دلیل نیاز به سرمایه گذار و به اصطلاح تامین کننده سرمایه است.

برای تامین سرمایه استارت آپ ها راه های زیادی وجود دارد. یکی از آن راه ها وام های بانکی است که مخصوص کارآفرین ها است. کار آسانی نیست بتوانید از بانک وام های سنگین دریافت کنید ولی با پیگیری های زیاد تا حدی ممکن خواهد بود.

تامین سرمایه استارت آپ ها

خیلی از جوان های کار آفرین هم ممکن است به سراغ دوست یا فامیلی که پول دار است بروند و از آن ها بخواهند برای راه اندازی استارت آپ شان در سرمایه گذاری پر سودی شریک شوند. خیلی وقت ها هم دیده شده با ارائه طرح دقیقی از استارت آپ خود توانسته اند از این طریق سرمایه اولیه را برای راه اندازی استارت آپ خود تامین کنند. این هم یک روش است!

اما اگر واقعا استارت آپ شما کارگشا باشد و خدمت خاصی را ارائه دهد خیلی از سرمایه گذارها مشتاق می شوند هزینه های استارت آپ تان را تامین کنند. ولی از آن جایی که آینده یک استارت آپ به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست ریسک سرمایه گذاری روی هر استارتاپ بسیار بالا خواهد بود و خیلی از سرمایه گذارها به سختی راضی می شوند در سود کار شریک شوند.

کتاب هنر تامین سرمایه برای استارت‌ آپ‌ ها هم پیشنهاد خوبی برای علاقه مندان به راه اندازی استارت آپ است که شدیدا توصیه می کنم این کتاب را بخوانید. کتاب هنر تامین سرمایه برای استارت‌ آپ‌ ها نوشته الخاندرو کریمادس با ترجمه ای از فرزاد پریدار است که از انتشارات پندار پارس به چاپ رسیده است.

جناب فرزاد پریدار هم خود از فعالان حوزه استارت آپ و کارآفرینی می باشد و با اشراف کامل در این حوزه این کتاب را ترجمه کرده است.

کتاب هنر تامین سرمایه برای استارت‌ آپ‌ ها با نگاهی دقیق به علم دنیای استارت‌ آپ‌ ها و کارآفرینی و به زبانی کاملا ساده و امروزی قواعد و راهکارهای جمع‌ آوری سرمایه برای یک استارت‌ آپ را شرح می‌دهد. جذب سرمایه در تمام کشور ها برای اهالی استارت‌ آپ یک مشکل بسیار بزرگ است و این مشکل در ایران هم وجود دارد و چه بسا طبق عنوان این کتاب تامین سرمایه برای یک استارت‌ آپ به راستی یک هنر محسوب می‌شود.

جمع بندی و سخن پایانی
در این مقاله سعی کردم هر آن چیزی که درباره استارتاپ باید بدانید را عنوان کنم. پیشنهاد من این است که قبل از راه اندازی استارت آپ خود قبل از هر چیز روی ایده تان تمرکز کنید. مهمترین چیز محصول اولیه است که آن را تولید کنید.

اگر دست تنها اید و فقط صاحب ایده هستید سعی کنید در استارت آپ ویکندهایی که در شهر های مختلف برگذار می شود حتما شرکت کنید. در این رویداد ها مطمئن باشید می توانید تیم های خیلی خوبی را برای خود بسازید. همچنین اگر سرمایه ای ندارید هرگز نا امید نشوید و از شتاب دهنده ها کمک بگیرید

۱۰ ایده برای شروع یک استارت آپ
به دنبال ایده های کسب و کار جدید هستید؟ می‌خواهید یک کسب و کار راه بیاندازید ولی ایده‌ی خوبی برای یک استارت‌آپ ندارید؟ خوب دیگر نگران نباشید. در ادامه بهترین ایده های کسب و کار جدید را با شما در میان می‌گذارم. مطمئن هستم که این ایده‌های کسب و کار جدید ابعاد تازه‌ای به فکر کسب و کاری‌تان خواهند بخشید.

در ادامه با ۱۰ مورد از بهترین ایده های کسب و کار جدید آشنا می شویم:
۱. فناوری‌های سبز و پاک
به زودی جهان با کمبود منابع طبیعی مواجه می‌شود. این امر یک فرصت کسب و کاری بسیار خوب را به‌وجود می‌آورد.

ایده‌های کسب و کاری برپایه‌ی فناوری‌های سبز و پاک:

فناوری اطلاعات سبز (Green IT) و بازیافت لوازم الکترونیکی
کسب و کار پنل‌های خورشیدی و سلول‌های خورشیدی
تولید یا داد و ستد دستگاه‌های الکترونیکی با مصرف بهینه‌ی انرژی
مشاوره‌ی ساختمان‌های سبز
۲. مشاوره‌ی مستقل BYOD (در محل کار، ابزار خودتان را همراه بیاورید)
دنیای فناوری اطلاعات امروز بسیار پویا است. ابزارهای جدید فناوری اطلاعات مانند تبلت، آيپد و عینک گوگل در بازار موجود و در دسترس هستند. بسیاری از افراد به این دستگاه‌ها به‌عنوان جایگزینی برای لپ‌تاپ یاد می‌کنند.

حتی سازمان‌ها نیز می‌خواهند از این مزیت بهره بگیرند و به کارمندان‌شان اجازه بدهند تا وسایل خودشان را بیاورند و شرکت بتواند از این طریق در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند ولی نگران مدیریت و امنیت داده‌ّهای‌شان هستند.

اگر از دانش فناوری اطلاعات برخوردار هستید، می‌توانید کسب و کار خودتان را به عنوان مشاور در زمینه‌ی “در محل کار ابزار خودتان را همراه بیاورید” شروع کنید.

۳. کسب و کار خدمات‌رسانی از راه دور
ایده استارت آپ بعدی ارائه‌ی خدمات از راه دوراست که بر مبنای هزینه استوار است. این ایده چیزی است شبیه به justdial.

کاربر، در سایت Justdial، اطلاعات را بدون هزینه دریافت می‌کند ولی در این‌جا کاربر می‌تواند برخی وظایف محلی را مانند پرداخت قبوض،‌کارهای مرتبط با بانک، رزرو بلیت و کارهای دیگر، قرار دهد.

۴. سازنده‌ی اپلیکیشن موبایل
بازار گوشی‌های هوشمند سه برابر شده‌است و از این رو نیاز به اپلیکیشن موبایل نیز افزایش یافته‌است. گوگل پلی و اپ‌استور امروزه به معرفی نیاز ندارند.

هر کسب و کار یا وب‌سایتی به دنبال فردی برای ایجاد اپلیکیشن موبایل می‌گردد. اگر در این زمینه تخصص دارید می‌توانید از این موقعیت نهایت استفاده را ببرید و یک کسب و کار راه بیاندازید.

۵. وب‌سایت همسریابی ویدیویی
اگر می‌خواهید در فضای اینترنت کارآفرینی کنید، این ایده به‌دردتان می‌خورد. شما می‌توانید یک سایت همسریابی ویدیویی راه‌اندازی کنید، افراد در این سایت می‌توانند از خودشان ویدیویی ثبت کنند – که هستند، و به‌دنبال چه‌جور آدمی می‌گردند.

دوستان هم می‌توانند ویدیویی ضبط کنند و درباره‌ی دوست‌شان صحبت کنند. این قسمت می‌تواند بخشی از حساب کاربری آن‌ها باشد. همچنین می‌توانند ویدیوهایی ارسال کنند و در آن از علایق و سرگرمی‌های‌شان صحبت کنند.

۶. موتور جستجوی شبکه‌های اجتماعی
موتور جستجوی شبکه‌های اجتماعی یک ایده کسب و کار بسیار خوب است. این موتور جستجوی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اطلاعات اجتماعی درباره‌ی افراد ارائه دهد، مانند اطلاعات تماس، حساب شخصی آن‌ها، سوابق کیفری و غیره.

داده‌ها را می‌توان از فیسبوک، لینکدین، یا دیگر حساب‌های کاربری فعال اینترنتی جمع‌آوری کرد. شما می‌توانید این اطلاعات را به شرکت‌هایی که برای استخدام، به دنبال این اطلاعات می‌گردند بفروشید.

۷. فروشگاه‌های سیار مواد خوراکی
راه‌اندازی یک فروشگاه سیار مواد خوراکی نیز یک ایده‌ی بسیار عالی است. مردم همیشه به‌دنبال خوراکی‌های سالم و خوشمزه می‌گردند. راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سیار مواد خوراکی یک استارت‌آپ بسیار خوب خواهد بود.

۸. مشاوره‌ی بهینه‌سازی انرژی
امروزه، استفاده‌ی بهینه از انرژی یک نیاز ضروری و حیاتی است و بسیار از افراد و سازمان‌ها حاضرند بهای زیادی بابت آن بپردازند. اگر در زمینه‌ی انرژی مهارت دارید و از برق هم سررشته دارید، پس می‌توانید کسب و کاری راه بیاندازید و در زمینه‌ی مصرف انرژی مشاوره بدهید.

۹. مبادله‌ی کتاب یا خدمات آموزشی
راه‌اندازی یک کسب و کار در زمینه‌ی تبادل کتاب برای دانشجویان مهندسی، پزشکی و کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)،‌ یک ایده‌ی بی‌نظیر است.

همانطور که می‌دانیم، هزینه‌های آموزش و تحصیل به شدت افزایش یافته‌است از این‌رو دانشجویان از ایده‌ی مبادله‌ی کتاب یا اجاره‌ی آن استقبال خواهند کرد. در این ایده‌ی کسب و کار شما می‌توانید کتاب اجاره دهید یا این‌که تقاضای مبادله کنید.

۱۰. انجام امور شخصی – خانوادگی
امروزه بسیاری از افراد حتی برای ساده‌ترین امور هم وقت ندارند، اموری مانند رساندن بچه‌ها از مدرسه به خانه، خرید دارو، هدیه یا لوازم منزل.

شما می‌توانید در ازای دریافت پول این کارها را برای‌شان انجام دهید. در این ایده، رشد شما به این امر بستگی دارد که مشتریان‌تان شما را به دیگران توصیه کنند، پس خدمات مشتریان و رضایت در این کسب و کار حرف اول را می‌زند.

سایت­هایی که باید قبل از راه­ اندازی استارت‌آپ‌ خود ببینید
خوشبتانه در چند سال اخیر با توجه به فضای استارت ­آپی ایجاد شده در کشور، تعداد زیادی از افراد پس از آشنایی با مقوله­ ی استارت‌آپ‌ و دیدن نمونه ­های موفق، به قدم گذاشتن در این راه تشویق شده ­اند. چه این مفاهیم را در یک همایش استارت‌آپ‌ ویکندی کسب کرده باشید یا از طریق دوستان و … تفاوتی ندارد. چیزی که لازمه­ ی شروع یک کسب و کار جدید است دانش و اطلاعات کافی و صحیح است. شما در یک همایش سه روزه استارت‌آپ‌ ویکندی با مفاهیم اولیه آشنا خواهید شد اما این به تنهایی کافی نیست چون دنیای واقعی استارت­ آپ­ ها دنیای پرچالش ­تر نسبت به یک رقابت سه روزه و تعداد تیم­ های محدود است.

در این مقاله سعی بر این است که پیشنهادهایی در مورد این که به چه اطلاعاتی نیاز دارید و این که این اطلاعات را از چه وبسایت­ هایی کسب کنید را در اختیارتان بگذاریم. این پیشنهادات در سرفصل­های زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

ایده­ های استارت‌آپ‌
تیم­ سازی برای راه­ اندازی استارت‌آپ‌
طراحی وب سایت استارت آپ
دریافت وام برای استارت‌آپ‌
کمک گرفتن از شتابدهنده­ ها
جذب سرمایه از سایت­های جمع سپاری
آشنایی با استارت‌آپ‌های ارزشمند و برتر دنیا
مطالعه داستان شکست و موفقیت استارت ­آپی­ های ایرانی و خارجی
کتاب بخوانید!
استارت آپ

ایده ­های استارت­ آپ
با این که به راه ­اندازی یک استارت‌آپ‌ علاقه­ ی زیادی دارید اما هنوز آن ایده­ای که در وهله اول برایتان جذابیت داشته و انگیزه برای ادامه راه را در شما به وجود بیاورد ندارید! و به دنبال ایده ­های کسب و کار جدید هستید. خوب دیگر نگران نباشید. بعضی از سایت­ها هم هستند که ایده ­های کسب و کار جدید را با شما در میان می­گذارند. مطمئن هستم که این ایده‌های کسب و کار جدید ابعاد تازه‌ای به فکر کسب و کاری‌تان خواهند بخشید. کافی است در موتورهای جستجو “ایده ­های استارت آپی” را سرچ کنید تا لیست بلند بالایی از این سایت­ها را به شما معرفی کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بستن درگاه بانکی صرافی های ارزهای دیجیتال در ایران شروع شد

ایده های استارت آپ

یکی از سایت­های انگلیسی زبان که ما به شما پیشنهاد می­کنیم سایت

www.businessinsider.com

است. که در بخشی از آن بهترین ایده‌های استارت ­آپی از ۵۰ استارت‌آپ‌ موفق؛ استارت‌آپ‌هایی که در سال ۲۰۱۸ مثل بمب صدا می­کنند! را به شما معرفی میکند. اگر در فکر راه‌اندازی یک استارت‌آپ‌ موفق هستید، ایده ­های استارت ­آپی این مقاله را از دست ندهید.

و از نمونه سایت­های داخلی نیز می­توان به سایت زیر اشاره کرد که می­تواند راهنمای خوبی برای راه­ اندازی یک کسب و کار با توجه به فضای کشور باشد:

www.behtarinideh.com

www.irstartup.com

“حالا که ایده داریم بعد باید چه کنیم؟” در ادامه خواهیم گفت که بعد از ایده ­یابی برای استارت‌آپ‌ باید چه کاری را انجام دهید.

تیم­ سازی برای راه ­اندازی استارت­ آپ
تیم سازی استارت آپ

اعضای تیم استارت­ آپی شما می­توانند از اعضای خانواده، اقوام، دوستان و یا افراد جدید باشند. این افراد جدید با توانایی­های مدنظرتان را می­توانید در همایش ­های استارت­ آپی که در دانشگاه­ها و سازمان­های مختلفی برگزار می­شوند، از طریق ارتباطات اجتماعی خود و … پیدا کنید. یکی از پیشنهادهای دیگر ما به شما در مرحله تیم ­سازی برای راه ­اندازی استارت‌آپ‌ خود، استارت‌آپ‌ فلای است. استارت‌آپ‌ فلای یک شبکه اجتماعی ایرانی برای یافتن هم تیمی و شبکه ­سازی حرفه ­ای برای کارآفرینان می­باشد.

www.startupfly.ir

طراحی وب سایت استارت آپ
با توجه موج فیلترینگ شبکه ­های اجتماعی در ایران، امن­ ترین محیط برای شروع و ادامه کار داشتن وبسایت است.

پس در مرحله تیم­ سازی به طراح وب سایت هم نیاز دارید. اما اگر به هر دلیلی مانند تمایل شما به تیم ­سازی با تعداد افراد کمتر، کمبود زمان برای بالا بردن توانایی افراد گروه در زمینه طراحی وب سایت، تمایل شما به شروع سریع­تر و … چنین امکانی وجود نداشت باید به دنبال اشخاص یا گروه ­هایی باشید که این کار را با کمترین هزینه و بهترین کیفیت برایتان انجام دهند.

مروری بر ایده های کارآفرینی، استارت آپ ها و شتاب دهنده ها

پیشنهاد ما به شما وبسایت وبسیما است که خود پیشنهاد طراحی وب سایت استارت آپ­ ها با هزینه کمتر را داده است.

www.websima.com

و یا اگر یک وبسایت مناسب برای استارت‌ آپ‌ خود می­خواهید که هم به طور کامل خدمات کسب و کار شما را معرفی کند و هم از گرافیکی قوی برای جلب مخاطبین بهره ­مند باشد و نیز امکان بارگذاری ویدئو و عکس با کیفیت در سایت را نیز فراهم کند، کافی است سری به وبسایت های­وبکس بزنید.

www.hiwebex.com

دریافت وام برای استارت ­آپ
به گزارش ایلنا، رضا زرنوخی مدیر صندوق مالی توسعه تکنولوژی در نشست خبری وزیر ارتباطات با استارت‌آپ‌ها درباره مسائل و مشکلات کسب و کارهای نوپا گفت: “بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تا امروز ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها هزینه شده که تمامی این بودجه از بخش خصوصی تامین شده؛ موضع دولت در استارت آپ‌ها استارت‌آپ سواری است اما دولت باید به استارت‌آپ‌ها کمک کند. استارت‌آپ‌ها در حال فعالیت هستند و مسائل و مشکلات آن­ها ناشی از عدم بهره‌وری و ناکارآمدی دولت در این حوزه است. باید موضوع استارت‌آپ‌ها و مسائل استارت‌آپ‌ها را عمیق دید و دعوای آینده در اکوسیستم استارت‌آپی ایران نگران کننده است.

وام استارت آپ

باید اکوسیستم استارت‌آپی از دانش‌بنیان و مواردی از این دست مجزا شوند در حال حاضر دولت پول ندارد و باید از این فضا برای درآمدزایی مفید استفاده کند. ارائه هرگونه وام به استارت‌آپ‌ها به معنای خیانت به جامعه استارت‌آپی است و مسوولان باید این مساله را متوجه شوند”.

با توجه به ریسک­ بالا در این نوع از کسب و کارها، پیشنهاد ما به شما برای شروع استارت‌آپ‌ دریافت وام نیست!

سعی کنید برای تامین سرمایه استارت‌آپ‌ از روش­ های خودراه­ انداز یا شراکت در سهام استفاده کنید.

پیشنهاد می­کنیم روش­های راه­ اندازی استارت‌آپ‌ با منابع مالی محدود را در وب سایت استارت آپ پینگ مطالعه کنید.

www.startuping.ir

کمک گرفتن از شتابدهنده ­ها
شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که از استارت‌آپ‌ها در تمامی مراحل حمایت می‌کنند. خدمات آنها شامل مشاوره، آموزش، تامین مالی، بازاریابی و… است. پس شما برای تامین مالی می‌توانید از شتاب‌دهنده‌ها کمک بگیرید اما با در نظر گرفتن یک‌سری نکات. شتاب‌دهنده‌ها روی هر ایده‌ای سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و توجه آن­ها بیشتر بر ایده‌های مساله‌محور و برحسب نیازی است که یک تیم خوب پشت سر آن­ها باشد. البته بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هم هستند که برای استارت‌آپ‌ها تامین مالی می‌کنند و با آن­ها شریک می‌شوند و وقتی استارت‌آپی که در آن سرمایه‌گذاری کردند به رشد، توسعه و ثبات رسید به شراکت خود با او پایان می‌دهند.

کمک گرفتن از شتابدهنده ها

البته در تمامی این مراحل اگر به دنبال سرمایه‌گذار هستید، به این نکته توجه کنید که فقط به دنبال سرمایه‌گذاری که می‌خواهد به شما پول بدهد، نباشید و به دنبال سرمایه‌گذاری باشید که کار شما را بفهمد و با شما کار کند.

وب سایت ­های اکوموتیو و کسب بین، شتابدهنده­ های ایران را به شما معرفی خواهند کرد.

www.ecomotive.ir/accelerators-list

www.kasbbin.ir

به نظر می‌رسد که از روش‌های تامین مالی استارت‌آپ‌ها به خصوص در کشور ما روش پس‌انداز‌های شخصی بیشتر استفاده شده است. البته این روش برای شروع است و در ادامه برای توسعه کسب‌وکار به وام‌ها و یک سرمایه‌گذار نیاز پیدا خواهید کرد.

جذب سرمایه از سایت های جمع سپاری
کراودفاندینگ (crowdfunding) یا تامین سرمایه جمعی ابزاری است که می‌تواند با بیشترین سرعت به صورت فوری گره‌های مالی افراد را باز کند. در راستای برآورده شدن یک هدف خاص مالی، مردم به طور داوطلبانه مشارکت می‌کنند. هرچند عده‌ای در این تصور هستند که کراودفاندینگ یک اتفاق جدید است اما واقعیت این است که عمر تامین سرمایه جمعی بسیار بیشتر از عمر اولین استارت‌آپ است. پایه تامین مالی جمعی بر اساس جمع و قدرت جمعی است و پروژه‌ها، ایده‌ها و کسب‌وکارها از همین طریق سرمایه لازم برای خود را تامین می‌کنند.

کیک‌استارتر از معروف‌ترین نمونه­ های تامین مالی جمعی در جهان است. نمونه‌های دیگری مثل ایندی گوگو و گوفاندمی هم هست. کسانی که در کیک استارتر سرمایه‌گذاری می‌کنند سرمایه‌گذاران خرد هستند که علاقه دارند با سرمایه اندک از پروژه‌های خلاقانه حمایت کنند.

دقت کنید کراودفاندینگ یا تامین مالی جمعی خیریه نیست. همان‌طور که پروژه‌های بزرگ نفتی و صنعتی در دنیا تامین مالی می‌شود، افراد فعال در فناوری هم از خود فناوری برای تامین مالی استفاده می‌کنند.

تا امروز پروژه و استارت‌آپ‌هایی معروف با این روش خلق شده‌اند. کسانی که از پروژه‌ها حمایت می‌کنند فی‌سبیل‌الله این کار را انجام نمی‌دهند، بلکه آن‌ها به ازای حمایت خود پاداش از قبل تعیین‌شده‌ای را دریافت می‌کنند. به‌عنوان نمونه عینک واقعیت مجازی “آکیلس” یکی از همین پروژه‌ها بود که اولین بار در کیک استارتر تعریف شد و کسانی که این پروژه را تامین مالی کردند اولین کسانی بودند که عینک واقعیت مجازی آکیلس را دریافت کردند.

چالش: آیا برای رشد یک استارتاپ حتما به جذب سرمایه احتیاج هست؟
حتما خبر دارید اکنون فیس‌بوک این شرکت را خریده و این روزها واقعیت مجازی یکی از روندهای جذاب فناوری شده است. ساعت‌های هوشمند پبل، معروف‌ترین نمونه تامین مالی جهان است.

www.gofundme.com

www.Kickstarter.com

www.indiegogo.com

در ایران نمونه‌هایی مختلف از استارت‌آپ‌های تامین مالی جمعی در سال‌های گذشته رشد کرده است. هرچند همه این ابزارها چالش جدی در زمینه اعتماد مردم به این بسترها دارند.

به دلایل مختلف هنوز شناخت عامه مردم از شیوه تامین مالی جمعی اندک است و بسیاری آن‌ها را با خیریه اشتباه می‌گیرند. در ایران استارت‌آپ‌های فوق‌العاده‌ای شکل گرفته‌اند که کارشان تامین مالی جمعی است. از معروف‌ترین آن‌ها دونیت، مهربانه، حامی‌جو و فاندوران است.

دونیت تقریبا شناخته‌شده‌ترین نمونه ایرانی کراودفاندینگ است. این استارت‌آپ بستر تامین مالی بیش از صد پروژه بوده و تا امروز نزدیک به ۶۰۰۰ نفر در آن تامین مالی کرده‌اند. حجم کل تمین مالی‌های انجام‌شده توسط دونیت ۳۱۶ میلیون تومان بوده که همین عدد نشان می‌دهد تامین مالی در ایران چه راه سختی در پیش دارد. در دونیت همه دریافتی‌ها و پرداختی‌های مرتبط با پروژه‌ها، اشخاص و سازمان‌های موجود به‌صورت کاملا شفاف در دسترس عموم و همواره در حال به‌روزرسانی است.

www.2nate.com

حامی‌جو هم پلتفرم دیگری است که به‌صورت تخصصی در زمینه تامین مالی جمعی برای پروژه‌های هنری فعالیت می‌کند. اگر استارت‌آپ‌ شما یک استارت‌آپ‌ هنری است، حامی­ جو انتخاب خوبی برای شماست. وب سایت حامی جو یک سامانه آنلاین کراودفاندینگ یا جمع سپاری جمعی با این شعار است:

کراودفاندینگ تنها جذب سرمایه نیست! یک روش برای ساختن رویاهاست، با حمایت افرادی مثل من و تو …

حامی‌جو خودش و کراودفاندینگ را این‌طور تعریف می‌کند: “وب‌سایت حامی‌جو یک سامانه آنلاین کراودفاندینگ است که به صاحبان ایده در زمینه هنر و فناوری و همچنین سازمان‌های غیرانتفاعی کمک می‌کند تا از طرف حامیان خود، حمایت مالی دریافت کنند. کراودفاندینگ به معنی جذب سرمایه در اندازه‌های کوچک از تعداد زیادی افراد است”.

www.hamijoo.com

فاندوران هم یکی از استارت‌آپ‌های شرکت فناپ و کافه آی‌تی است. در سال‌های گذشته شرکت فناپ تلاش کرده در فضای استارت‌آپ‌های ایرانی حضوری جدی داشته باشد و فاندوران یکی از این پروژه‌هاست.

فاندوران هم خود را این‌گونه معرفی می‌کند: “فاندوران یک بستر سرمایه پذیری جمعی (crowdfunding) است. افرادی که در زمینه هنر، فناوری، طراحی محصول، آی‌تی و امور اجتماعی و خیریه فعال هستند و ایده‌های خلاقانه دارند، برای پروژه خود در فاندوران کمپین طراحی کرده و شروع به جذب حمایت‌های مالی از مخاطبان فاندوران می‌کنند. پشتیبانان در ازای دریافت پاداش‌های مشخص، از کمپین‌های فعال در فاندوران حمایت می‌کنند. فاندوران در شهریور ۹۳ با تمرکز بر فعالیت‌های اجتماعی و طراحی محصول شروع به کار کرد و تا امروز توانسته به تحقق چند ده پروژه کمک کند که این روند با شتاب ادامه دارد …”.

www.fundorun.com

آشنایی با استارت‌آپ‌های ارزشمند و برتر دنیا
در مسیر راه ­اندازی یک استارت‌آپ‌ آشنایی با استارت‌آپ‌ های مطرح روز دنیا می­تواند کمک بسیار خوبی باشد. چرا که می­توانید از آن­ها ایده بگیرید و جای خالی این استارت‌آپ‌­ ها را در کشور پر کنید. نمونه موفق این مورد استارت‌آپ‌ اسنپ می­باشد که با الگوبرداری از استارت‌آپ‌ اوبر (Uber) راه ­اندازی شد و اکنون موفق­ ترین استارت‌آپ‌ حال حاضر در ایران است.

معرفی ۳۹ کسب و کار موفق ایران و جهان (لیست کسب و کارهای موفق)
بهترین استارت آپ ها

خیلی از افراد کارآفرین نسل اول، ایده­ ها و تلاش های خود را به بازار تزریق می نمایند و همچنین، علایق خود را وارد ذهن و قلب جامعه می­کنند. وب سایت successstory یا همان داستان موفقیت! ۱۰ استارتاپ ارزشمند و برتر آمریکا در سال ۲۰۱۷ را به شما معرفی می­کند.

www.successstory.com

علاوه بر استارت­آپ­های خارجی، باید در مورد استارت‌آپ‌ ایرانی نیز جستجو کنید. باید بدانید ایده شما قبلا انجام شده است یا نه. اگر مشابه دارد وجه تمایز شما نسبت به آن­ها چیست؟ مواردی مانند استارت‌آپ‌ دینگ هم هستند که با موفقیت یک استارت‌آپ‌ مانند اسنپ، به صورت مشابه و اما با تغییراتی مانند به اشتراک گذاری سفر و در نتیجه کاهش هزینه­ ها و کاهش آلودگی هوا سعی کرده ­اند که از این بازار بزرگ سهم خود را داشته باشند!

وبسایت­ تکپین، لیست تمامی استارت‌آپ‌ ها و شتاب دهنده­ ها و شرکت­های سرمایه­ گذاری ایرانی را به صورت دسته­ بندی شده در اختیار شما می­گذارد.

www.blog.techpin.ir

مطالعه داستان شکست و موفقیت استارت­ آپی­ های ایرانی و خارجی
شاید اولین باری باشد که این پیشنهاد را می­شنوید و در نگاه اول کمی پیش پا افتاده و ساده به نظر بیاید یا حتی به فکرتان نرسیده باشد. اما با مطالعه داستان موفقیت و به خصوص شکست­های استارت‌آپ‌های دیگر تجارب بسیار مفیدی را به صورت رایگان در اختیار خواهید داشت! چه بسا استارت‌آپ‌هایی هم بوده ­اند که شروع بسیار خوب و پردرآمدی داشته اند اما در میانه مسیر و به دلیل عملکرد ضعیف یا اشتباه شکست خورده­ اند.

داستان موفقیت و شکست استارت اپ

اغلب استارت‌آپ‌ها سقوط می‌کنند. بله، اغلب آن‌ها شکست می‌خورند چون نمی‌توانند بازار مناسبی برای محصولاتشان پیدا کنند یا اصولا کالا و خدماتی تولید می‌کنند که تقاضای کافی ندارند. هنگامی‌که یک استارت‌آپ‌ محصولی تولید می‌کند که پیش از آن هرگز وجود نداشته است، هیچ تضمینی نیست که مشتریان تولیداتش را رضایت‌بخش بدانند یا آن‌ها را به‌عنوان جایگزینی برای مصارف فعلی خود انتخاب کنند یا حتی حاضر باشند پولی بابت این محصولات بپردازند. در اغلب موارد می‌توان گفت نه، آن‌ها حاضر نیستند. پیش‌بینی موفقیت یک محصول جدید در هر صنعتی، واقعا دشوار است.

برخی دیگر از استارتاپ‌ها به خاطر مشکلات اجرایی شکست می‌خورند. اغلب استارت‌آپ‌ها بودجه‌ی کافی ندارند، کارمندانشان بی‌تجربه‌اند، برندشان هنوز اعتبار خاصی به دست نیاورده است و ساعت‌ها تلاش می‌کنند تا فقط بتوانند مسیر خود را حفظ کنند. سپس دچار کمبود زمان می‌شوند و نهایتا فرومی‌پاشند.

همه‌ی این‌ها بدان معنی است که دنیای استارت‌آپ‌ها پر از مردم شکست‌خورده است. بیشتر موسسین باوجود شکست شرکتشان دوام می‌آورند؛ ولی حتی آن‌هایی که به موفقیت می‌رسند، پیش از رسیدن به نقطه‌ی اوج، حتما از چندین شکست و اشتباه، آسیب‌ دیده‌اند. این­ها نمونه ­ای از تجربیاتی است که می­توانید با مطالعه داستان موفقیت و شکست استارت‌آپ‌ها به دست بیاورید.