تبلیغات

لیست ورزش هایی که در حال حاضر در برنامه مسابقات پارالمپیک قرار داردند و مناسب شرطبندی هستن

به عنوان یک دنبال کننده شرطبندی و فعال در زمینه بت ورزشی شما باید آشنایی کاملی با رشته های ورزشی در مسابقات مختلف و پتانسیل های آن داشته باشید.

در این مقاله به بررسی رشته های ورزشی در مسابقات پارالمپیک حضور دارند و مناسب شرطبندی می باشند و در مارکت های شرطبندی اپشن های آن ها ارائه میشود می پردازیم:

مسابقات پارالمپیک یک رویداد چند ورزشی است که برای ورزش کاران دارای معلولیت های جسمی و ذهنی اجرا می گردد ، بازی ها و مسابقات پارالمپیک که مهم ترین و معروف ترین نوع مسابقات ورزشی جهان برای افراد کم توان است ، از سال ۱۹۶۰ میلادی تاکنون هر چهار سال یک بار به طور منظم برگزار و اجرا شده و از سال  ۱۹۸۸ میلادی پس از برگذاری مسابقات المپیک و در همان شهری که المپیک میزبانی می شده ، انجام می شود ، کمیته بین المللی پارالمپیک یا به اصطلاح آی پی سی ، نهاد و سازمان برگزاری و کنترل این مسابقات است. کلمه پارالمپیک ترکیبی از پیشوند یونانی پارا به معنای همراه و کنار واژه المپیک به کار رفته است ، یک کلمه با معنی این که همه دنیا در کنار انسان های ناتوان هستند و به آن ها اهمیت می دهند.

تاریخچه پارالمپیک

پیشینه پارالمپیک به مراسم افتتاحیه المپیک سال ۱۹۴۸ میلادی لندن باز می گردد که در آن مسابقاتی برای سربازان بریتانیایی فلج شده در جریان اتفاقات جنگ جهانی دوم ، برگزار شد ، شرکت و حضور ورزشکارانی از کشور هلند در دوره بعدی این مسابقات که چهار سال بعد برگزار شد ، آن رویداد را به عنوان اولین و نخستین مسابقات بین المللی از این نوع و مدل در تاریخ ثبت کرد.

اما در اولین دوره مسابقات پارالمپیک که سال ۱۹۶۰ در رم ایتالیا برگزار شد ، تنها قربانیان جنگ حضور نداشتند ، پارالمپیک سال ۱۹۷۶ تورنتو نیز اولین دوره ای بود که افرادی با انواع دیگر معلولیت ( به جز فلجی پایین تنه ) هم در آن شرکت و حضور داشتند.

از المپیک ۱۹۸۸ سئول مسابقات در شهر میزبان المپیک برگزار می شود و به موجب موافقتنامه سال ۲۰۰۱ میلادی کمیته بین المللی پارالمپیک و کمیته بین المللی المپیک از المپیک ۲۰۱۲ لندن هر دو رویداد المپیک و پارالمپیک به طور همزمان در یک شهر برگزار خواهند شد.

لیست ورزش هایی که  در برنامه مسابقات پارالمپیک قرار دارند :

۱ – بسکتبال با ویلچر

فرمی از رشته بسکتبال برای معلولان می باشد ، تاریخچه این رشته به بین دهه های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ بر میگردد که پس از جنگ جهانی دوم معلولان آمریکایی این بازی را انجام می دادند،  پس از آن به مرور زمان این ورزش در سراسر جهان شناخته و معروف شد ، از سال ۱۹۷۳ جام جهانی بسکتبال با ویلچر برگزار شد تا کنون ۷ بار ایالت متحده آمریکا ، ۲ بار کانادا و یک بار هم کشور های بریتانیا ، اسرائیل و فرانسه موفق به کسب عنوان قهرمانی شده اند ، اکثر و بیشتر قوانین بسکتبال با ویلچر با بسکتبال معمولی برابر و یکسان است

۲ – پاروزنی

پاروزنی یا روئینگ نوعی قایقرانی و یک رشته ورزشی است که در آن ورزشکاران این رشته بر روی قایق با استفاده از پارو در رودخانه ، دریاچه یا دریا به رقابت با یکدیگر می پردازند ، در این رشته قایقرانان رو به عقب در قایق نشسته و با استفاده از دو پارو که با گیره به قایق متصل و چسبیده است ، قایق خود را به سمت جلو هدایت می کنند ، قایق های روئینگ دراز و باریک و دو سوی آن ها نیمه مدور است.

روئینگ یکی از نخستین رشته های المپیک مدرن است که از المپیک سال ۱۹۰۰ پاریس هر دوره برگزار شده است ، این رشته ورزشی در اولین و نخستین دوره المپیک در سال ۱۸۹۶ هم در برنامه مسابقات قرار داشت ولی به دلیل شرایط آب و هوایی نامساعد برگزار نشد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی بازی های فوتبال مهم لیگ برتر ایران 30 آبان99

امروزه رقابت ها و مسابقه های بین المللی روئینگ در دو بخش زنان و مردان برگزار می شود که هر یک به دو قسمت سبک وزن و سنگین وزن تقسیم می شوند ، ماده های مختلفی از این رشته به صورت تک نفره ، دو نفره ، چهار نفره و هشت نفره و به دو شیوه با سکان دار و بدون سکان دار برگزار می شود ، تمام مسابقات قهرمانی جهان، ، المپیک و بیشتر مسابقات مهم دیگر در مسافت ثابت ۲۰۰۰ متر برگزار می‌شود.  از همین رو پاروزنی یک ورزش استقامتی به شمار می رود که سطح بالای آمادگی جسمانی در آن اهمیت محوری دارد ، مسابقات قهرمانی جهان این ورزش در ۲۲ ماده و المپیک در ۱۴ ماده برگزار می شود.

۳ – پرس سینه

پرس سینه یک تمرین قدرتی است که در آن شخص به حالت طاقباز قرار گرفته و وزنه را در بالای سینه خود مهار می کند ، این حرکت معمولا بر روی نیمکت و با هالتری که با صحفه های فلزی سنگین شده انجام می شود و البته از دمبل هم می توان برای این نوع حرکت استفاده کرد ، عضله سینه ای بزرگ ماهیچه اصلی در این حرکت است ، اما تمام عضلات بالا تنه ورزشکار از جمله ماهیچه دالی ( بخش جلویی سرشانه ) ، ماهیچه دندانه ای پیشین ( بخش پهلویی قفسه سینه ، ماهیچه غرابی بازویی ، ماهیچه ذوزنقه ( بخش بالای پشت ) و پایدار کننده های شانه نیز در این مدل از حرکت فعال هستند و در صورتی که فاصله دست ها کم باشد عضله اصلی درگیر این حرکت ، عضله پشت بازو خواهد بود چرا که هر قدر دست ها جمع تر باشد ، مفصل آرنج فشار بیشتری را تحمل می کند و انرژی اصلی این مفصل در این حرکت از عضله پشت بازو ( سه سر بازویی ) تامین می شود و هر قدر دست ورزشکار بازتر باشد ، مفصل شانه حرکت و جنب و جوش بیشتری دارد و انرژی حرکت را عضلات سینه تامین می کنند.

تمرین پرس سینه را می توان علاوه میز تخت ، روی میز شیبدار هم اجرا کرد ، اگر شیب میز مثبت باشد ، فشار بیشتری به عضلات بالایی سینه وارد می شود ، در صورت منفی بودن شیب میز ، فشار اصلی روی عضلات زیر سینه اعمال می شود. پرس سینه به همراه اسکات و لیفت از حرکات پایه در بدنسازی با وزنه و وزنه برداری قدرتی محسوب می شوند.

۴ – تنیس روی میز

تنیس روی میز یا پینگ پنگ ورزشی است که روی میز انجام می‌شود و دو یا چهار بازیکن در آن مشارکت دارند و هر بازیکن یک راکت دارد و با بهره‌گیری از آن به توپ ضربه می‌زند. در وسط میز یک تور قرار دارد و برخورد توپ با آن تابع قوانین خاصی است. توپ در این ورزش سبک (سفید یا نارنجی رنگ) و توخالی است. جنس میز از چوب و سخت است

تنیس روی میز توسط فدراسیون جهانی تنیس روی میز که در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد اداره می‌شود

از سال ۱۹۸۸ تنیس روی میز به ورزش‌های المپیک اضافه شد ، به خوردن توپ به تور،هنگام زدن سرویس نت می‌گویند، و فواید تنیس روی میز این است که در موقع بازی کردن تنیس روی میز تمام اجزای بدن در حال حرکت هستند : دست، پا، انگشتان دست، سر، چشم و اندام در حال حرکت هستند این بازی باعث می‌شود که تحرک شما بسیار زیاد شود و دو نیمکرهٔ مغز به‌طور هم‌زمان با هم کار کنند و همچنین مخچه مفید است.

۵ – تنیس با ویلچر

رشته تنیس با ویلچر زیر پوشش فدراسیون جهانی تنیس ITF ‌بوده که در دهه ۱۹۷۰ میلادی فعالیت خود را آغاز نمود و به طور رسمی به بازی های پارالمپیک بارسلون ۱۹۹۲ راه یافت. این رشته در سال ۱۳۷۴ در ایران فعال و اولین برنامه برون مرزی آن در سال ۱۳۷۸ به مسابقات آسیا – اقیانوسیه مالزی صورت گرفت. در این رشته کلیه ورزشکاران معلول حرکتی می‌توانند به صورت انفرادی، دو نفره تیمی و مختلط در ۲ بخش زنان و مردان در رقابت ها شرکت نمایند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آموزش پیش بینی شیرجه در بازی‌های المپیک توکیو 2020

۶ – تیراندازی با کمان

تیراندازی با کمان یا تیر و کمان فعالیتی است که می‌تواند به عنوان ورزش یا برای شکار یا برای جنگ استفاده شود. ابزار تیراندازی از یک کمان منحنی شکل ویک تیر که سرش یک سنگ یا فلز نوک تیز بود تشکیل می شد وفرد تیرانداز با گذاشتن تیر درکمان وکشیدن آن تیر را پرتاب می‌کرد.

۷ – تیراندازی

ورزش تیراندازی ، یک ورزش رقابتی بر اساس دقت و سرعت است که به وسیله سلاح (تفنگ، تپانچه و ساچمه‌زن) انجام می‌شود. این ورزش در رده‌ها و رشته‌های مختلف و در سه وضعیت خوابیده، نشسته و ایستاده برگزار می‌شود. تیراندازی از ورزش‌های اصلی بازی‌های المپیک است و از اولین دوره آن یعنی ۱۸۹۶ میلادی برگزار شده است.

۸ – جودو (نابینایان و کم‌بینایان)

جودو ، یک ورزش و هنر رزمی اصیل ژاپنی است که به عنوان یکی از کارآمدترین، غنی ترین و دشوارترین هنرهای رزمی در جهان شناخته شده است ، هنر جودو به معانی طریقت نرمی، شیوه ظریف یا راه ملایمت و مدارا است؛ منشأ جودو، هنر جنگی تن به تن سامورایی‌ها جوجوتسو و کُشتی پهلوانی باستانی ژاپن، یاوارا، با بیش از دو هزار سال تاریخ است و در سال ۱۸۸۲ توسط استاد جیگورو کانو پایه‌گذاری و به جامعهٔ ژاپن معرفی شد. استاندارد و مرکز فدراسیون جهانی جودو، سازمان کودوکان جودو در شهر توکیو پایتخت ژاپن می‌باشد. جودو نخستین رشتهٔ رزمی است که در المپیک ۱۹۶۴ توکیو وارد بازی‌های المپیک شد ، معنی لغوی جودو را روش زندگی می نامند.

۹ – دو و میدانی

دو و میدانی ، به مجموعه‌ای از ورزش‌هایی گفته می‌شود که شامل انواع دو، پرش، پرتاب، پیاده‌روی، و رشته‌های ترکیبی است. برگزاری مسابقات دو و میدانی، در مقایسه با دیگر ورزش‌ها، ساده‌تر است و نیاز چندانی به تجهیزات گران‌قیمت ندارد. بیشتر رشته‌های دو و میدانی به‌طورکلی انفرادی هستند، به‌جز دوهای امدادی و برخی از مسابقات مانند دوهای صحرانوردی که در آن‌ها امتیاز اعضای یک تیم با هم جمع می‌شود.

سابقهٔ این ورزش به المپیک باستانیِ یونانیان می‌رسد که از ۷۷۶ ق. م برگزار می‌شد. این رشته استخوان‌بندی المپیک مدرن را از اوّلین دورهٔ آن تشکیل داده‌است. امروزه اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی برگزاری مسابقات دوومیدانی در سطح بین‌المللی را بر عهده دارد و پس از المپیک، معتبرترین رویدادهای این رشته، مسابقات قهرمانی دوومیدانی جهان و قهرمانی دو و میدانی داخل سالن جهان به‌شمار می‌روند.

۱۰ – دوچرخه‌سواری

رشته دوچرخه سواری در سال ۱۹۸۸ میلادی در بازیهای پارالمپیک سئول فعالیت خود را تحت پوشش UCI آغاز نمود. آغاز فعالیت این رشته در ایران به سال ۱۳۸۰ بر می گردد.اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور در سال ۱۳۸۱ برگزار و نخستین اعزام برون مرزی به مسابقات جهانی آلمان بود. مسابقات این رشته در مواد تایم تریل انفرادی، پیست و جاده در دو گروه مردان و زنان برگزار می شود. همه افراد دارای گروه های معلولیتی حسی- حرکتی می توانند در رشته دوچرخه سواری به فعالیت بپردازند.

۱۱ – راگبی با ویلچر

راگبی با ویلچر که در ایالات متحده آمریکا با نام راگبی کواد شناخته می‌شود، گونه‌ای از ورزش‌های تیمی است که برای افراد معلول طراحی شده‌است. مسابقات این ورزش در بیش از بیست کشور جهان انجام می‌شود و یکی از ورزش‌های پارالمپیک محسوب می‌شود. این ورزش در کشور کانادا در سال ۱۹۷۷ میلادی ابداع شد و در آن زمان ماردربال نامیده می‌شد. شرکت‌کنندگان در مسابقات این ورزش دارای معلولیت فلج چهاراندام هستند. مسابقات این ورزش تنها در یک دسته مختلط برگزار می‌شود و تیم‌ها نیز مختارند تا هر تعداد از هر جنسیت را در تیم خود داشته باشند. رقابت‌های راگبی با ویلچر در یک سالن سرپوشیده برگزار می‌شود و قوانین آن از تلفیق قوانین بسکتبال با ویلچر، هاکی روی یخ، هندبال و راگبی اتحاد ایجاد شده‌است. رویدادهای این ورزش توسط فدراسیون جهانی راگبی با ویلچر که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد، سازماندهی می‌شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  راهنمای برای پیش بینی لیگ برتر بحرین (فصل 21-2020)

۱۲ – شنا

شناکردن عبارت است از حرکات منظم دست‌ها و پاها و به‌طور کلی بدن که امکان پیشروی موجودات زنده در آب را ممکن می‌سازد ، ورزش شنا یکی از ورزش‌های آبی است که ورزشکاران با شنا کردن در آب به رقابت می‌پردازند.

۱۳ – شمشیربازی با ویلچر

رشته شمشیربازی فعالیت خود را در سال ۱۹۵۳ میلادی تحت پوشش IWAS ‌آغاز کرد. مسابقات این رشته در سه ماده فلوره، سابر و اپه برای مردان و فلوره و اپه برای زنان برگزار می‌شود.

۱۴ – قایقرانی بادبانی

قایقرانی بادبانی یکی از ورزش‌های بازی‌های المپیک است و از بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۰۰ تاکنون برگزار می‌شود.

۱۵ – گلبال

گلبال ، یک ورزش تیمی طراحی‌شده برای نابینایان است ؛ این ورزش در سال ۱۹۴۶ توسط دو نفر به نام‌های هانتس لورِنتسِن از اتریش و سِپ رایندله از آلمان برای بازپروری سربازان نابیناشده در جنگ جهانی دوم طراحی شد و از سال ۱۹۷۶ در بازی‌های پارالمپیک تورنتو شرکت داده شد. در این بازی، که دو نیمهٔ ده‌دقیقه‌ای دارد، چشمان همهٔ بازیکنان بسته است. در هر تیم سه نفر در زمین حاضرند که در نزدیکیِ دروازهٔ خودی مستقرند و باید سعی کنند توپ را با دست به درون دروازهٔ تیم مقابل بیندازند.

۱۶ – فوتبال پنج نفره

رشته فوتبال ۵ نفره در سال ۱۹۹۶ میلادی فعالیت خود را تحت نظر IBSA ‌آغاز کرد. این رشته در سال ۱۳۸۵ در ایران فعال و در سال ۱۳۸۶ اولین اعزام برون مرزی آن به مسابقات آسیا – اقیانوسیه کره جنوبی انجام شد. این رشته ویژه معلولین نابینا و کم‌بینا می‌باشد.

۱۷ – فوتبال هفت نفره

رشته فوتبال ۷ نفره در سال ۱۹۸۴ میلادی به بازیهای پارالمپیک وارد و تحت پوشش سازمان جهانی (CPISRA) ‌فعالیت نمود. و از سال ۲۰۱۴ میلادی مستقل گردید. این رشته در سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را در ایران آغاز نمود. اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور در سال ۱۳۷۳ برگزار شد. اولین اعزام برون مرزی این رشته در سال ۱۳۷۹ با اعزام به مسابقات بین‌المللی جام طلایی روسیه صورت گرفت.اولین مدال برنز ایران در بازیهای پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن به دست آمد. کلیه معلولین فلج مغزی می‌توانند در این رشته  فعالیت نمایند.

۱۸ – والیبال نشسته

والیبال نشسته ورزشی برای معلولان است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ در تورنتو، کانادا برگزار شد. در والیبال نشسته طول تور ۳ فوت می باشد ، و زمین مسابقه ۶ در ۵ متر است و ۲ متر منطقه حمله هر تیم است. معلولان دو یا یک پا قطع می‌توانند در والیبال نشسته شرکت کنند. در این ورزش سرویس علاوه‌بر دریافت،دفاع نیز دارد و سرعتی‌زن لازم نیست زمین را ترک کند. در والیبال نشسته حتماً باید بالا تنه ورزشکار سالم باشد. در این ورزش میان‌گین قدی مهم نیست و نیاز نیست که ورزشکار بلند قد باشد چرا که در طول بازی پرش صورت نمی‌گیرد.ازتمرینات مهم آن تمرینات چابکی می‌باشد.

۱۹ – بوچیا

رشته بوچیا در سال ۱۹۸۴ میلادی فعالیت خود را تحت پوشش سازمان جهانی CP-ISRA آغاز نمود و از ابتدای سال ۲۰۱۳ به عنوان یک فدراسیون جهانی مستقل شناخته شد. آغاز فعالیت این رشته در ایران به سال ۱۳۸۳ بر می‌گردد. اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور هم در همین سال برگزار و اولین برنامه برون مرزی آن در سال ۱۳۸۵ به مسابقات آسیا – اقیانوسیه فسپیک مالزی صورت پذیرفت. رشته بوچیا به عنوان یک ورزش آسایشگاهی و خانوادگی مطرح بوده و کلیه افراد دارای معلولیت های شدید به صورت تیمی‌، انفرادی و دوبل در ۲ بخش زنان و مردان با یکدیگر رقابت می نمایند.