تبلیغات

 

بوسه در ‘طلوع تهران’ ؛ پارکورکار ایرانی بازداشت شد

علیرضا جاپلقی، پارکورکار ایرانی، که به تازگی عکسی از او با عنوان “طلوع تهران در پل صدر” به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، “بازداشت” شده است. او در این تصاویر علاوه بر انجام حرکات ورزشی مهیج و خطرناک، دختری را می‌بوسد.

برادر آقای جاپلقی می‌گوید ماموران صبح امروز به خانه آنها رفته‌اند و بردارش را دستگیر کرده‌اند.

به گفته او ماموران گفته‌اند که برای بازداشت برادرش حکم دارند هر چند این حکم را نشان نداده‌اند. او می‌گوید برادرش را به این دلیل بازداشت کرده‌اند که ویدیوهایش “مطابق عرف اسلامی نبوده است”.

تاکنون مقام‌های رسمی ایران درباره دستگیری آقای جاپلقی اظهار نظر نکرده‌اند.

برادر علیرضا جاپلقی می‌گوید احتمالا ماموران وزارت اطلاعات او را بازداشت کرده‌اند.

علیرضا جاپلقی دیشب در اینستاگرامش ویدیویی منتشر کرد و گفت “به صورت تلفنی از او خواسته‌اند که برای ارایه توضیحات مراجعه کند.” اما نمی‌گوید چه کسانی با او‌ تماس گرفته‌اند.

حساب اینستاگرام آقای جاپلقی بیش از ۹۰ هزار پیگیر (فالوئر) دارد.

 

آقای جاپلقی پیش از بازداشت در توییتر و اینستاگرام با انتشار تصاویری از پدرش درباره مفقود شدن “مرموز” او که افسر مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی بود نوشته بود.

آقای جاپلقی می‌گوید پدرش در سال ۸۹ بعد از ۲۸ سال خدمت “به طور کاملا مرموز و بی سر و‌ صدا ناپدید شد” و به گفته او “پرونده‌ بسیار قطورش” هم بدون هیچ نتیجه‌ای بسته شده است.

پارکور چیست؟

پارکور ورزشی است که در آن حرکات عبور از موانع تمرین می‌شود. این ورزش از تمرین عبور از میدان موانع نظامی سرچشمه گرفته است. در این روش ورزشکار سعی می‌کند به سریع‌ترین و موثرترین شکل و بدون استفاده از وسایل کمکی از یک نقطه به نقطه دیگر برسد.

ورزش پارکور شامل حرکاتی مانند دویدن، جهیدن، بالا رفتن از اشیاء، معلق شدن، غلت خوردن و غیره است. پارکور را هم به تنهایی و هم همراه با افراد دیگر می‌تواند انجام داد و معمولا هم در فضای شهری انجام می‌شود؛ هرچند که در هر جایی می‌توان آن را تمرین کرد. عده‌ای پارکور را یک هنرهای رزمی بدون مبارزه می‌دانند.

در پارکور ورزشکار باید یک مسیر را روش‌های ابداعی خودش طی کند و همچنین گاهی بهترین مسیر را هم محاسبه کند و با انجام حرکات ورزشی و عبور از بالا، پایین و میان اجسام به مقصد برسد.

بسیاری ریشه پارکور در اروپای غربی را در نتیجه فعالیت‌های جرج هربرت در دوران جنگ جهانی اول می‌دانند. او با الگو گرفتن از بومیان آفریقا حرکاتی ورزشی را طراحی کرد. اما ورزش پارکور به شکل کنونی را دیود بِل فرانسوی در سال ۱۹۸۸ ابداع کرد اما از اواخر دهه نود بود که محبوب شد و در فیلم‌ها، مستندها و بازی‌های ویدئویی متفاوت از آن استفاده شد.