تبلیغات

 

آیا قمار باعث اختراع ساندویچ شد؟

جان مونتاگو

جان مونتگو کنت چهارم خاندان ساندویچ، در نوامبر 1718 به دنیا آمد و تا سال 1792 عمر کرد. او دولتمردی بریتانیایی بود و از خاندانی اشرافی متولد شده بود. در چهار سالگی پدر و در ده سالگی پدربزرگ خود را از دست داد و اینطور کنت ساندویچ شد. از همان کودکی او دروس نظامی و سیاسی را آغاز کرد و مشاغلی مانند رئیس اداره پست، دریاسالاری، وزیر امور خارجه منطقه شمال داشت. مونتگو در جوانی تمام اروپا را گشت و حتی به یونان، مصر و ترکیه هم سر زد. او علاقه زیادی به فرهنگ شرقی داشت و حتی عضو اجتماع خاورگرایی بود. وقتی سال 1739 به انگلستان بازگشت، از تجربیات خود در سیاست استفاده کرد. او به خاطر صحبت‌های داغ خود در پارلمان شهرت بسیاری به دست آورد.

تاثیر قمار برای اختراع ساندویچ!

ساندویچ از اسم لرد ساندویچ برداشته شده است. البته برخی تردیدهایی در این خصوص مطرح کرده‌اند. در تاریخ آمده که لرد ساندویچ علاقه زیادی به قمار و بازی‌های رومیزی داشت. البته او عادات دیگری نیز داشت، از جمله عضویت در کلاب Hellfire که نمونه قرن هجدهمی کلاب فراماسونرها در انگلستان بود و افراد صاحب قدرت در آن جمع می‌شدند. گفته می‌شود که نمونه اولیه ساندویچ دو برش از گوشت گاوِ نمک‌اندود در نان تست بود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی سودآورترین کازینوهای دنیا

همانطور که گفتیم قمار در بریتانیا سابقه‌ای طولانی دارد. لرد ساندویچ عادت داشت که ساعت‌های طولانی قمار کند و به همین دلیل زمانی برای استراحت ناهار باقی نمی‌ماند. با این حال او به غذا نیاز داشت. او اینطور برای ساده کردن یک وعده، تصمیم گرفت که غذا را میان نان بگذارد و اینطور یک وعده مختصر تناول کند. اینطور حمل و آماده‌سازی غذا، کار را برای حمل و نقل وعده غذایی نیز ساده می‌کرد.

برخی دیگر، این ماجرا را دقیق نمی‌دانند. به اعتقاد برخی تاریخ نگاران این فرم آماده سازی غذا چیزی بود که لرد ساندویچ آن را از مردم شرق آموخت و برای معروف تر کردن خود، این کار را اختراع خود اعلام کرد. به هر حال، همبازیان لرد ساندویچ نیز خیلی زود این کار را از او یاد گرفتند و تکرار کردند. آنها اسم این غذا را The Sandwich گذاشتند و این نام روی آن باقی ماند.