تبلیغات

معرفی 27 فیلم معمایی تاریخ که کارآگاه درونمان را بیدار می کند!

ما در دوران طلایی مستندهای جرم ، پادکست ها ، سریال های تلویزیونی و کتاب ها زندگی می کنیم. پس جای تعجب نیست که فیلم های معمای قتل دوباره محبوب شده اند. در دهه های گذشته ، این ژانر کلاسیک دارای ویژگی های مهمی است ، و روند کلاسیک “کار کی بوده” – چند نفر در یک خانه هستند ، یک نفر می میرد ، یک کارآگاه باید جنایت را حل کند – گسترش یافته است تا شامل تنظیمات و داستانهای بی نظیری باشد. این یک چیز خوب است: این بدان معنی است که بسیاری از این اسرار می توانند با فرم و فریم بازی کنند در حالی که هنوز هم شما را سورپرایز کند. دو فیلم ترسناک ، یک فیلم اکشن و تعدادی درام در این لیست وجود دارد. یک عنصر مشترک آنها چیست؟ معمای قاتل.

نکته جالب این است که شخصیتهای داستانی می توانند نیاز شما برای حل مسئله و یافتن سرنخ را برآورده سازند ، بدون این که غمگینی (و صادقانه بگوییم ، تا حدودی آزار) جنبه های واقعی مستند جنایت را داشته باشد. در اینجا 23 فیلم معمای قتل وجود دارد که از ابتدا تا انتها شما را هیجان زده خواهد کرد. (هیچ اسپویلر اصلی ای برای هر کدام از این فیلم ها ، به ویژه قسمت کار کی بوده وجود ندارد. اما اگر نمی خواهید چیزی راجع به داستان بدانید ، قبل از خواندن به تماشای آنها بروید.)

“چاقوکشی” (Knives Out 2019)

بازیگران: دانیل کریگ ، کریس ایوانز ، آنا دو آرماس ، جیمی لی کورتیس ، مایکل شانون ، دون جانسون ، تونی کلت ، لاکیت استنفیلد ، کریستوفر پلامر و کاترین لانگفورد.

معما: هارلان ترومبی ، نویسنده مشهور و پدرسالار پیرِ یک خانواده گدا و عصبانی ، خودش را می کشد. یا واقعا خودکشی بوده؟ کارآگاه بنوا بلان (کریگ) برای تحقیق استخدام شده و همه انگیزه قتل دارند. وقتی داستان باز می شود … بیایید آنرا چرخشی غیرمعمول بنامیم که در واقع ، ارزش وقت را خواهد داشت. این یک نمونه فوق العاده از چرخش مدرن در ژانر کلاسیک است.

“مرگ بر روی رود نیل” (Death on the Nile (1978

بازیگران: پیتر اوستینف ، مگی اسمیت ، آنجلا لانسبری ، بت دیویس ، میا فارو ، دیوید نیوین ، جورج کندی و جک واردن.

معما: قرار است در سال 2020 بازسازی ای برای این فیلم انجام شود ، بنابراین اکنون با داستان آن آشنا شوید. یک زن، همسر بهترین دوست خود را دزدیده و مرده پیدا میشود اما بهترین دوستش او را نکشته. پس چه کسی کشته؟ میا فارو (در نقش بهترین دوست) در این مورد کاملاً خوب است و تعادل کاملی از شخصیت مشتاق و هیستریک را نشان میدهد. اما بازیگران همچنین دارای استعدادی باورنکردنی هستند ، از جمله یک مگی اسمیت جوان و آنجلا لانسبری – که اولین باری نیست که دومی در این لیست ظاهر می شود.

“بوس بوس بنگ بنگ” (Kiss Kiss Bang Bang (2005

بازیگران: رابرت داونی جونیور ، وال کیلمر ، میشل مونگان و کوربین برنسن.

معما: هری لاکهارت (داونی جونیور) دزدی است که با یک بازیگر اشتباه می شود. وی بعداً به دنیای پر زرق و برق و قتل هالیوود پرتاب میشود که با معمایی مربوط به عشق کودکی اش کامل میشود. کارگردان شین بلک (مرد آهنی 3، سلاح کشنده) به نوعی می تواند همه چیز را خنده دار کند ، و این فیلم بازگشت پیروزمندانه داونی جونیور را به عنوان یکی از بهترین بازیگران عصر ما اعلام کرد.

“معما” (Charade (1963

بازیگران: کری گرانت ، آدری هپبورن ، والتر ماتئو ، جیمز کوبورن و جورج کندی.

معما: اغلب تصور می شود “بهترین فیلم هیچکاک هرگز ساخته نشده است” ، این در واقع یک فیلم معمایی ، کمدی و عاشقانه است که همه در یک فیلم جمع شده اند. نگران نباشید ، موضوع فیلم هنوز هم بسیار جالب است: همسر یک زن به طور غیر منتظره ای می میرد ، و مردان مرموز نیز دنبال او هستند. یک غریبه خوش تیپ (گرانت) می خواهد کمک کند … یا واقعا قصدش کمک است؟

“روز مرگت مبارک”( Happy Death Day (2017

Happy Death Day

بازیگران: جسیکا روث ، اسرائیل برووسارد ، روبی مودین ، ​​راشل متیز و چارلز آیتکن.

معما: آیا این یک فیلم معمای قتل سنتی است؟ قطعا نه. آیا این یک فیلم معمایی عالی است؟ میشه روش شرط ببندی. در سناریویی شبیه به روز گراندهاگ ، تری (روث) به دنبال قتل است. قربانی؟ تری. او هر روز صبح به جستجوی قاتل خود می رود و سعی می کند زمان را شکست دهد و به نوعی تا فردا زنده بماند. من معتقدم که این موضوع جذابیت کار کی بوده را بیشتر می کند.

“محله چینی ها” Chinatown (1974)

▬ این مطلب را هم بخوانید:  جلوگیری از سکس ورزشکاران در المپیک به روش ژاپن با تخت های ضد سکس!

بازیگران: جک نیکلسون ، فی دوناوی ، جان هیلمن ، پری لوپز ، برت یانگ و جان هاستون.

معما: کارآگاه خصوصی لس آنجلس جیک گیتس (نیکلسون) برای تحقیق درباره خیانت مشکوک شوهرش توسط یک زن به نام اولین مولری استخدام می شود ، اما این پرونده زوایای تازه ای پیدا میکند وقتی که جیک با خانم مولری واقعی (دوناوی) ملاقات می کند و در مورد مرگ ناگهانی آقای مولری تحقیق می کند. این یک داستان چند لایه در مورد فساد ، ظلم و فریب در هر سطح جامعه است.

“پارک گاسفورد” Gosford Park (2001)

بازیگران: چارلز دنس ، استفان فرای ، مایکل گمبون ، ریچارد ای. گرانت ، درک جکوبی ، کلی مک دونالد ، هلن میرن ، جرمی نورثام ، کلیوی اوون ، رایان فیلیپ ، مگی اسمیت ، کریستین اسکات توماس و امیلی واتسون.

معما: سر ویلیام (محترم ، عمیقاً بی اخلاق) میزبان یک مهمانی تیراندازی در املاک بزرگ خود است که به سرعت تبدیل به تیراندازی کشنده می شود. این کار کی بوده به بررسی سیستم طبقات سفت و سخت انگلیس در دهه 1930 ، با ثروتمندترین افراد طبقه بالا و خدمتکاران زیر آنها می پردازد. همچنین واقعاً با نگاهی صریح و غالباً بی رحمانه به سیاست جنسی میپردازد.

“شرلوک هولمز” Sherlock Holmes (2009)

بازیگران: رابرت داونی جونیور ، جود لاو ، راشل مک آدامز ، مارک استرانگ و ادی مارسان.

معما: شرلوک هولمز کارآگاه اورجینال است ، و برخی از داستان های آرتور کانن دویل بهترین کار کی بوده ممکن هستند. فیلم های زیادی از این داستان های فوق العاده ساخته شده اند ، اما این فیلم (به کارگردانی گای ریچی) آدرنالین موردنیاز را به آن تزریق میکند. قتل های آیینی در لندن در جریان است و به نظر می رسد مقصر این امر مشخص است. سپس اوضاع عجیب می شود و جسد های بیشتری تلمبار میشود.

“فراری” The Fugitive (1993)

بازیگران: هریسون فورد ، تامی لی جونز ، سلا وارد ، جو پانتولیانو ، آندریاس کاتسولاس و جروین کرابه.

معما: هریسون فورد پزشکی است که به اشتباه به جرم قتل همسرش محکوم شد – بنابراین ، همانطور که هرکسی جای او همینکار را میکند! فرار می کند و در مورد این جنایت تحقیق میکند. تامی لی جونز در نقش پلیس ایالات متحده آمریکا است که به دنبال اوست  و متوجه میشود مردی که در حال تعقیبش است شاید بی گناه باشد. این نوع معمولی “ده نفر در یک اتاق هستند. بفهمید که قاتل کیست” نیست ، اما فرمت اصلاح شده فوق العاده خوب عمل می کند. اینکه مرد محكوم به جرم درمورد جنايت تحقیق کند، چارچوبي درخشان است و فورد به خوبی آن را انجام مي دهد.

“یک درخواست ساده” A Simple Favor (2018)

بازیگران: آنا کندریک ، بلیک لایولی ، هنری گلدینگ ، اندرو رنلز ، لیندا کاردنینی ، روپرت فرند و جین اسمارت.

معما: دو مادر با هم دوست می شوند ، سپس یکی مفقود می شود. تحقیق برای فهمیدن آنچه اتفاق افتاده (و زن واقعاً کیست) شروع میشود. هیچ اسپویلری درباره کسی که میمیرد نمیگوییم – بله ، به همین دلیل در لیست معمای قتل گنجانده شده است – یا اینکه چرا این معما بسیار قانع کننده است. اما فقط به من اعتماد کنید این فیلم فوق العاده است. در ضمن بلیک لایولی واقعاً خنده دار است (و بر خلاف آنچه تریلر میخواهد شما باور کنید فیلم نیز خنده دار است). وقت را تلف نکنید.

“و سپس هیچ کس نبود” (And Then There Were None (1945

بازیگران: آبری اسمیت ، جودیت اندرسون ، میشا ایر ، جون دوپرز، بری فیتزجرالد ، والتر هیوستون و لوییس هیوارد.

معما: چند نکته در اینجا (از جمله عنوان اصلی فیلم “ده سرخپوست”) مشکل دارد ، اما تحمل کنید. این یکی از بزرگترین رمان های آگاتا کریستی در تمام دوران محسوب می شود و داستانش بعد از این دهه ها هم ادامه دارد. ده نفر به یک جزیره دعوت شده اند. هر کدام از آنها مسئولیت قتلی را بر عهده دارند ولی مجازات نشده اند. آنها یک به یک میمیرند. چه کسی آنها را می کشد؟ فقط صبر کنید. کریستی یک بار گفت که او برای پایانبندی این کارش خیلی زحمت کشیده و به آن افتخار می کند و این موضوع واقعاً واضح است.

“قتل در قطار سریع السیر شرقی”( Murder on the Orient Express (1974

بازیگران: آلبرت فینی ، لورن بکال ، مارتین بالسام ، اینگرید برگمن ، ژاکلین بیست ، ژان پیر کاسل ، شان کانری ، جان گیلگود ، وندی هیلر ، آنتونی پرکینز ، ونسا ردگروی ، ریچل رابرتز ، ریچارد ویدارمک و مایکل یورک.

معما: یک میلیاردر در سفری در قطار سریع السیر شرقی کشته می شود. این اتفاق در حالی می افتد که کارآگاه مشهور هرکول پوآرو به طور تصادفی در قطار است. او در تلاش برای حل معماست و همه افراد موجود در این قطار مظنون هستند. بازسازی سال 2017 کاملاً خوب است ، اما نسخه اصلی واقعاً دید آگاتا کریستی را کاملاً نشان میدهد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آخرین وضعیت جسمانی محمدرضا شجریان

“روانی” (Psycho (1960

Psycho

بازیگران: آنتونی پرکینز ، جنت لی ، جان گاوین ، ورا مایلز و مارتین بالسام.

معما: این فیلم ترسناک همچنین یک فیلم کامل معمای قتل است ، که بخشی از آن به خاطر چه کسی قاتل است (هیچ اسپویلری نیست ، حتی اگر احتمالاً آن صحنه محوری را دیده باشید) است. اصرار هیچکاک بر یک ساختار روایی غیر متعارف داستان را به جلو می کشد – و او در سراسر فیلم نشانه برجا میگذارد تا پایان فیلم حتی در حال حاضر هم واقعاً تعجب آور باشد.

“هفت” (Seven (1995

بازیگران: برد پیت ، مورگان فریمن ، گوینت پالترو ، جان سی مک گینلی و کوین اسپیسی.

معما: یک قاتل سریالی هفت قتل با مضمون گناهان کبیره را آغاز می کند و دو کارآگاه (فریمن و پیت) باید قبل از قتل بعدی سعی در حل این پرونده کنند. این فیلم در حال حاضر برای چند صحنه مهم شناخته شده است ، اما داستانش دست پایین گرفته شده و بسیار پرتنش است. اگر حالتان با صحنه های چندش به هم میخورد ، مراقب باشید.

“آینه ترک برداشته”( The Mirror Crack’d (1980

بازیگران: آنجلا لانسبوری ، کیم نواک ، الیزابت تیلور ، جرالدین چاپلین ، تونی کورتیس ، ادوارد فاکس ، راک هادسون و پیرس بروسنان.

معما: این فیلم در مورد دو بازیگر متخاصم که در همان فیلم با هم بازی می کنند است. سم ، که برای یکی از آنها در نظر گرفته شده بود ، منجر به قتل زن دیگر می شود – پس مقصر کیست؟ این تنها باری است که آنجلا لنسبوری شخصیت کلاسیک آگاتا کریستی یعنی خانم مارپل را بازی کرد اما او در این نقش با شکوه است و شما می توانید بذر سریال های تلویزیونی دهه 80 و 90 “او نوشت قتل” را ببینید ، که در آن لانسبوری اساساً نسخه جدیدی از شخصیت را بازی کرده است. الیزابت تیلور با استعدادی سرشار غوغا می کند و اگر با کار او آشنایی ندارید ، اینجا مکان بسیار خوبی برای شروع است.

“سرنخ”( Clue (1895

بازیگران: آیلین برنان ، تیم کوری ، مدلین کان ، کریستوفر لوید ، مایکل مک کین ، مارتین مول و لسلی ان وارن.

معما: این کمدی ، بر اساس بازی کلاسیک تخته ای اش ، گروهی از مهمانان را در یک مهمانی شام دنبال می کند که هنگام قتل میزبانشان ، همه به یکدیگر مشکوک می شوند. این یکی از موارد نادری است که در واقع یک اقتباس از بازی به سرانجام مینشیند و نسخه اصلی سینمایی آن دارای پایان بندی های مختلفی بود که به طور تصادفی در اختیار مخاطبان قرار می گرفت. (نسخه ای که شما مشاهده خواهید کرد ، 3 پایان دارد که یکی یکی پس از دیگری پخش خواهد شد.)

“خواب بزرگ”( The Big Sleep (1946

بازیگر نقش اصلی: همفری بوگارت و لورن باکال.

معما: کارآگاه خصوصی ، فیلیپ مارلو (بوگارت) توسط ژنرال استرنود استخدام شده تا به حل مسئله بدهی های قمار دخترش ، کارمن کمک کند. مارلو به دختر بزرگتر ژنرال، ویویان (باکال) روی می آورد که فاش می کند اوضاع بسیار پیچیده تر از آنچه به نظر میرسد است. این فیلم واقعاً به چگونگی حل شدن یک جرم میپردازد. با افسانه ادبی ویلیام فاکنر ، داستان هنوز هم تاثیر خودش را میگذارد.

“زودیاک” (Zodiac (2007

 

بازیگران: جیک گیلنهاال ، مارک روفالو ، رابرت داونی جونیور ، آنتونی ادواردز ، برایان کاکس ، چارلز فلیشر ، زاخ گرنیه ، فیلیپ بیکر هال ، الیاس کوتتاس ، جیمز لگروس ، دونال لوژ ، جان کارول لینچ ، درموت مالرونی ، سندی کلارک و چلو سوینی

معما: این فیلم به کارگردانی دیوید فینچر در سال 2007 به قتل های هنوز هم رسماً حل نشده “قاتل زودیاک” میپردازد. فیلم طولانی است ، اما طولانی بودنش را حس نمی کند. اگر بسته نبودن پایانش باعث می شود که نسبت به دیدن آن احتیاط کنید ، اجازه ندهید که این امر شما را آزار دهد. این فیلم به اندازه لازم پرتحرک است.

“رودخانه اشتباهی” (Mystic River (2003

بازیگران: شان پن ، تیم رابینز ، کوین بیکن ، لورنس فیشبورن ، مارسیا گی هاردن و لورا لینی.

معما: دختر یک مجرم سابق به قتل رسیده و دو تن از دوستان کودکی وی با این پرونده در ارتباط هستند و این مجرم سابق ترغیب میشود تحقیقات خودش را در مورد این قتل انجام دهد. حال و هوای آن تاریک و پیچیده است و پایانش به مثابه مشتی بر شکم شماست (البته هیچ اسپویلی در اینجا وجود ندارد)

▬ این مطلب را هم بخوانید:  لغو شدن قرارداد کمپانی آدیداس با فوتبالیست فرانسوی بخاطر گربه آزاری

“پنجره عقب” (Rear Window (1954

بازیگران: جیمز استوارت ، گریس کلی ، وندل کوری ، تلیما ریتر و ریموند بور.

معما: یک عکاس روزنامه دار با یک پاش شکسته ، زمانش را با مشاهده همسایگان خود از طریق پنجره می گذراند. وقتی آنچه که به نظر او قتل است را میبیند ، خودش به دنبال حل این جرم میرود. تا این جا ، هیچکاک کاملاً در حال طغیان با ژانر “معمای قتل با پیچ و تاب” است.

“دختر با خال کوبی اژدها” (The Girl with the Dragon Tattoo (2011

بازیگران: دانیل کریگ ، رونی مارا ، کریستوفر پلامر ، استلان اسکارگارد ، استیون برکوف ، رابین رایت ، یوریک ون واگنینگن و جولی ریچاردسون.

معما: یک تحلیلگر مالی منفور و یک هکر نابغه برای تحقیق درباره یک پرونده قتل 40 ساله با هم همکاری میکنند. هشدار میدهیم – موضوع خشن می شود ، از جمله خشونت جنسی در کل فیلم. اما اگر تحملش را دارید ، این بازسازی و اقتباس از کتاب ، عمق و وحشت موضوع را به خوبی بازگو می کند.

“مظنونین همیشگی” (The Usual Suspects (1995

بازیگران بازیگران: استفان بالدوین ، گابریل بایرن ، چازل پالمینری ، کوین پولاک ، پیت پستلتویت ، کوین اسپیسی ، سوزی امیس ، بنیسیو دل تورو و جیانکارلو اسپوسیتو.

معما: کینت (کوین اسپیسی) تلاش می کند تا ماموران فدرال را متقاعد کند که یک مافیای اسطوره ای به نام کیسر سووز او و چهار شریک دیگرش را به سمت یک دزدی چند میلیون دلاری کشاند که منجر به انفجار مهلک در بندر سن پدرو شد. در زمان خودش یکی از بزرگترین پایان های تعجب آور شناخته شده بود، الان این فیلم یک معمای بسیار بی عیب و نقص است که دست خود را تا پایان فیلم رو نمی کند.

“دختر گمشده” (Gone Girl (2014

بازیگران: بن افلک ، روزاموند پیک ، نیل پاتریک هریس و تایلر پری.

معما: یک مرد (افلک) مظنون اصلی ناپدید شدن همسرش و قتل اوست ، اما قطعاً قضایا آنطور که به نظر میرسد نیست. دیوید فینچر واقعاً می فهمد چه چیزی کتاب را چنان قدرتمند ساخته است ، و ساختن آن به روشی مشابه به این معنی است که در طول داستان چندین پیچ و تاب وجود دارد.

“M را به نشانه قتل بگیر” (Dial M for Murder (1954

بازیگران: ری میلاند ، گریس کلی ، رابرت کاممینگز و جان ویلیامز.

معما: یک مرد برای خلاصی از همسر زناکار خود نقشه قتل بی نقصی را ترسیم می کند ، اما هنگامی که همسرش تسلیم نمیشود و قاتل خود را در دفاع از خود می کشد به دردسر می افتد. یک فیلم کلاسیک دیگر از هیچکاک ، داستان با پیچ و تاب شروع می شود و فقط پیچ و تاب بیشتری میخورد.

“شاهین مالتی” The Maltese Falcon (1941)

بازیگران: همفری بوگارت ، مری استور ، گلادیس جورج ، پیتر لور ، بارتون مک لین ، لی پاتریک و سیدنی گرینستریت.

معما: کارآگاه سم اسپید (بوگارت) پرونده ای را بدست میگیرد که وقتی معلوم می شود شریک زندگی وی به قتل رسیده ، میفهمد پرونده بیشتر از حد تحملش بوده— سم تهدید می شود و به او گفته میشود که باید در مرکز جنایت مجسمه ارزشمند را پیدا کند.

“ترس اولیه” Primal Fear (1996)

بازیگران: ریچارد گیر ، ادوارد نورتون ، لورا لینی ، جان ماهون ، آلفره وودارد و فرانسیس مک دورمند.

معما: هنگامی که اسقف اعظم شیکاگو به قتل رسید ، یک وکیل تشنه توجه رسانه پرونده را به عهده می گیرد و از دستیار کشیش که مظنون اصلی پرونده است دفاع می کند. نورتون (آن زمان فقط 27 سال داشت و اولین فیلمش بود) به عنوان یک پسر جوان که با آنچه بقیه میبینند متفاوت است ، اجرای درخشانی را انجام می دهد.

“چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت” (Who Framed Roger Rabbit (1988

بازیگران نقش اول: باب هاسکینز ، کریستوفر لوید ، چارلز فلیشر ، استوببی کای و جوآنا کاسیدی.

معما: همه اسرار قتل نباید کاملاً جدی و واضح باشد. چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت یک فیلم خانوادگی است که در آن به این سبک کلاسیک پرداخته میشود. یک کارآگاه به دنیال این است که چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت و چه کسی واقعاً مرتکب این قتل شد. جلوه های ویژه کمی قدیمی شده اند ، اما داستان هنوز هم خوب است.