تبلیغات

 

کرونا

ارتباط ویروس کرونا با ژن و گروه خونی افراد

تاثیرات ویروس کرونا-بر اساس نتایجی که به تازگی از بررسی های دقیق روی ویروس کرونا به دست آمده است،احتمال می رود اثرگذاری این ویروس روی هر شخص بسته به نوع گروه خونی متفاوت باشد.ژن و گروه خونی شخص به تعیین احتمال شدت بیماری کووید۱۹ کمک می کند.

 

تیمی از پژوهشگران دریافته اند که اشخاص دارای گروه خونی A در قیاس با سایر گروه‌های خونی، ۴۵ درصد بیشتر با ریسک ابتلا به کروناویروس (Coronaviruses) جدید و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ روبرو هستند. از طرف دیگر، اشخاص دارای گروه خونی O، سی و پنج درصد کم تر در معرض ریسک ابتلا به نوع شدیدتر کووید ۱۹ قرار دارند.

دکتر «رابرت گلاتر»، از بیمارستان لنوکس هیل نیویورک، در این مورد می گوید: « ژن های کنترل کننده گروه خونی (Blood type) در تشکیل سطح سلول ها نقش دارند. تغییر در ساختار سطح سلول بر آسیب پذیری سلول آلوده به کروناویروس جدید تأثیر دارد.»

▬ این مطلب را هم بخوانید:  شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن در رابطه جنسی

او در ادامه می افزاید: «ما از پژوهش های قبلی هم می دانیم که نوع گروه خونی بر ریسک لختگی خون تأثیر دارد. و کاملا معلوم شده که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با ریسک بالا لختگی خون روبرو هستند.»

در این مطالعه، ژنتیک (Genetics) و گروه خونی بیش از ۱۶۰۰ بیمار کووید ۱۹ از ایتالیا و اسپانیا و همینطور بیش از ۲۲۰۰ گروه کنترل سالم بررسی شد.

همچنین پژوهشگران دریافتند علاوه بر گروه خونی، بعضی دسته های ژنی با احتمال بالاتر ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ مرتبط هستند. به طورمثال یکی از توده های ژنی، این ریسک را تا ۷۷ درصد افزایش می دهد.

منبع:مجله دنیای شرط بندی