تبلیغات

 

معرفی بازی قمار محبوب: آس ناس

در بازی آس ناس طراحی مجموعه کارت ها ساده و تنها متشکل از ۵ نوع کارت دارای پس زمینه متفاوت برای بوجود آوردن ۲۰-۲۵ کارت بوده است. کارت های بازی در ابعاد مستطیل شکل و در اندازه ۴ در ۶ سانتیمتر بوده است. همانند بازی گنجفه نقش و نگار کارتها با دست نقاشی و طراحی می شدند که البته بعدها از نوعی تکنیک کلاژ نیز برای چاپ تصاویر استفاده شده است. نکته جالب اینکه بر روی کارت ها هیچگونه عنوانی درج نمیشده است که البته با توجه به رنگ پس زمینه و تصویر برای بازیکنان قابل شناسایی بوده است.

معنی ناس هم در عربی و هم در پارسی به معنی مردم یا نوع مردم بوده است که به طور کل اس ناس به معنی یک سری از افراد معنی می دهد همانطور که تصاویر کارت ها نیز افراد و رده هایی را از طبقات مختلف جامعه به نمایش می گذارد. کارتهای بازی شامل:

▬ این مطلب را هم بخوانید:  چگونه اعتبار و آمار مشاور شرط بندی (تیپستر) را محک بزنیم

آس (که معمولا با تصاویر شیر و ماه و یا شیر و اژدها در حال نبرد مشخص می شده است)

شاه (معمولا در حالت نشسته بر تخت و یا سوار بر اسب به تصویر کشیده می شده است)

بی بی (اغلب در حالت نشسته و یا در حالتی که یک نوزاد را در آغوش دارد مشخص می گشته است)

سرباز (به طور مشخص تصویر یک سرباز را شامل می شده است)

لکات (با تصویر یک دختر رقاص و یا یک جفت دختر رقاص در حال رقص و یا موزیسین مشخص می شده است)

البته علاوه بر این ترکیب انواع دیگری که شامل تصاویر گل ها و یا تصاویر شهوتناک می شده است نیز وجود داشته است.

 

تاریخچه بازی آس ناس به قرن ۱۷ میلادی مربوط می شود و در طول این دوران ها این بازی همواره در کنار بازی گنجفه وجود داشته است. در گزارشات ژنرال Murdoch Smith در ۱۸۷۷ میلادی به رواج کارت بازی نوع اروپایی و جایگزینی آن با آس ناس اشاره شده است. همچنین با مونوپول شدن تجارت خارجی در سال ۱۹۳۱ نوعی قوانین انحصاری برای واردات و تولید کارت های بازی شکل گرفت و شرکت بریتانیایی De La Rue عهده دار تولید ورق های بازی گشت که به عرضه کارت هایی با تصاویر مرتبط با تاریخ ایران منجر گشت. امروزه کارت هایی مربوط به قرن ۱۹ میلادی و با طراحی سبک قدیمی از این بازی در موزه ها نگهداری می شوند. در سال ۱۹۷۳ شخصی با نام Edmond Hoyle مدعی شد که این بازی الهام بخش و مبنای ساخت بازی پوکر بوده است.