تبلیغات

بازی حکم

بی شک محبوب ترین و عام ترین بازی ورق در ایران . بازی به صورت چهار نفره بازی می شود و خوشبختانه قوانین آن همه جا یکسان است ، به غیر از یک سری تبصره های استثنائی که خیلی کم پیش می آید. شرح مختصر : به هر بازیکن ۱۳ برگ داده می شود که یک خال ، به انتخاب شخص حاکم ، به عنوان خال حکم انتخاب می شود و بر همه خال های دیگر برتری دارد . بازیکنان در دو تیم رقیب با هم بازی می کنند و هر تیم که زودتر ۷ برگ را برد برنده آن بازی است . هر کس که ۷ بازی را برد یک روند را برده و هر کس ۲ یا ۳ روند را برد برنده نهایی بازی است.

۱- انتخاب حاکم : قبل از شروع بازی انتخاب یار و انتخاب حاکم صورت می گیرد. یار‌ها می توانند توافقی با هم باشند ولی حاکم حتمأ باید با قرعه کشی انتخاب شود . به این ترتیب که هر بازیکن یک برگ می کشد . هر کس عدد بزرگتری را برداشت حاکم است و برگ بزرگ بعدی هم یار حاکم است ( اگر یار‌ها هم با قرعه کشی انتخاب شوند) . اگر هم دو نفر برگ هم رده همدیگر را کشیدند می توانند دوباره برگ بکشند . ترتیب عدد‌ها ترتیب معمولی است یعنی : A,K,Q ,J ,۱۰٬۹,۸ …. ۲

▬ این مطلب را هم بخوانید:  انتخاب مسابقاتی که با مهارت های شما هماهنگی دارد (بهترین بازی پوکر)

۲- دست دادن : نفر سمت راست حاکم مؤظف است دست بدهد . به این ترتیب که ابتدا برگ‌ها را بر می زند و به پشت در اختیار یار حاکم می گذارد تا او هم یک بر اختیاری بزند ( به این کار کپ کردن می گویند) . سپس به ترتیب ابتدا به حاکم ، سپس دست راست او ، نفر بعدی و سرانجام خودش ۵ برگ می دهد . حاکم با توجه به دست خودش یک خال را به عنوان خال حکم انتخاب می کند و با صدای بلند اعلام می کند . سپس در دو مرحله دیگر فرد دست دهنده ۴ برگ به هر کس می دهد . تا ۱۳ برگ دست هر بازیکن باشد . در این جا مرحله دست دادن تمام می شود.

۳- بازی کردن : حاکم بازی را شروع می کند . هر خالی که نفر اول بازی کرد ، بقیه هم باید همان خال را بازی کنند مگر این که از آن خال نداشته باشند که در این صورت می تواند هر برگی که دوست دارد بازی کند. سپس بازیکن سمت راستی باید بازی کند و به همین ترتیب بازی از طریق بازیکن سمت راست می چرخد .هر کسی که خال بزرگ تر را بازی کرده بود تیم او برده‌است و آن دست را در جلوی خود به پشت می گذارد . سپس کسی که برگ برنده را انداخته باید دست بعدی را شروع کند . هر گاه کسی خال بازی شده را نداشت می تواند به اختیار خود هر برگی را بازی کند . اگر از خال حکم بازی کند ، هر برگ از آن خال ، هر برگ از خال های دیگر را می برد . مثلأ اگر تک پیک بازی شده باشد اما حکم دل باشد و بازیکنی هیچ برگ پیک نداشته باشد می تواند با ۲ لو دل آن دست را ببرد . چون دل خال حکم است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آنالیز و آموزش بازی سنگ کاغذ قیچی آنلاین ( جذاب و مفرح )

۴- پایان دست و بازی: به محض این که جمع برگ های برده یک تیم به ۷ دست رسید ، بدیهی است که آن تیم این دور بازی را برده . پس یک دست به نفع این تیم می شود . چنانچه حاکم دست قبل از این تیم بوده ، همان فرد حاکم می ماند ، اما اگر حاکم از تیم دیگر بوده ، حاکمی به نفر سمت راست او – که طبیعتأ از تیم برده فعلی است – تعلق می گیرد و به همین ترتیب با هر دست باخت تیم حاکم ، عنوان حاکمی به تیم برنده تعلق می گیرد . هر تیمی که ۷ دست برد ، یک روند بازی را برده . و بسته به توافق اول بازی که چند روند بازی شود ، ۱ یا ۲ یا ۳ دست ، هر تیم که زودتر به تعداد روند تعیین شده رسید برنده نهایی بازی خواهد بود .

تبصره‌ها و قوانین:

کوت: چنانچه تیم حاکم مؤفق شود دست را با نتیجه ۷بر صفر ببرد ، به جای یک دست دو دست برای آن‌ها ثبت می شود .

▬ این مطلب را هم بخوانید:  جنبه روانی شرط بندی - 6 قائده ی طلائی

پرکوت : اگر حالت بالا برای تیم غیر حاکم آن دست پیش بیاید یعنی ۷ بر صفر تیم حاکم را ببرد به جای یک دست ۳ دست برده برایش ثبت می شود.

کوت دست ۶:چنانچه تیمی تیم مقابل را در دست ۶ کوت کند بازی به این صورت ادامه خواهد یافت : تیم بازنده ۶ و تیم مقابل ۱ {تیم بازنده حاکم خواهد بود}

بام : اگر تیمی پس از این که ۷ دست را برد ، اصرار به ادامه بازی داشت و مؤفق شد که تمام ۱۳ برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام می گویند . در این صورت کل بازی تمام است و تیم بام کننده برنده نهایی بازی خواهد بود . این پیروزی سهمگین ترین نوع میباشد