تبلیغات

 

آموزش بازی ورق – حکم ۲ نفره ( به همراه یادگیری تمامی قوانین )

انگار بد نشد. کمی از کامپیوتر هاتون فاصله گرفتید و یه کمی به دنیای واقعی روی آوردید. خوشحالم که خوشتون آمد. اگر یه دست ورق جور کردید و برای بازی آمادش کردید. اول میریم سر آموزش بازی حکم که توی ایران هم خیلی محبوب هست و هم با هر کسی که با بازی ورق آشنا باشه بخواهید بازی کنید اولین بازی که به ذهنش میرسه بازی حکم خواهد بود.
این بازی هم خیلی راحت و شاد هست و هم در نوع های ۲ یا ۳ یا ۴ نفره بازی میشه. من از ۲ نفرش شروع می کنم.

اسم بازی: حکم دو نفره
اصالت: اروپا
تعداد بازیکن: ۲نفر
استاندارد: ۵۲ کارت
هدف از بازی: بردن هفت ست _راند_ بازی زودتر از حریف.
توزیع کارت: Dealer
– در بازی دو نفره هر بازیکن پنج کارت دریافت میکند و بقیه کارت ها بعنوان بانک استفاده میشود.

شروع بازی:
– برای شروع بازی باید یک نفر حاکم بشود , برای تعیین حاکم به این صورت عمل میکنیم که:
برای هر نفر برگ میکشیم اولین نفری که تک بهش افتاد حاکم میشه یا به تعداد بازیکن ها ,برگ روی عرشه میزاریم و هر نفر یکی میکشه که بالا ترین کارت از نظر عددی حاکم میشود.
– بازی توسط حاکم و برگی که او میندازه شروع میشود.
– بازی در جهت عکس عقربه‌های ساعت می‌باشد یعنی دست راست است.

آموزش بازی ۲ نفره:
مثلا مجتبی و رسول بازی میکنند و مجتبی حاکم میشه, و رسول Dealer میشود, پنج تا کارت میده به مجتبی و پنج تا کارت به خودش و بقیه کارت ها را کنار میذاره.
حالا حاکم باید یک خال را از بین – دل ، خاج ، خشت یا اسپیک – انتخاب کنه
سوال: حکم چیه ؟
ارزش برگ ها رو که میدونید, به ترتیب: A ، K ، Q ، J ، ۱۰ و همینطور به پایین حالا در این بین یک خال حکم میشه بالفرض ♥دل حکم میشه. برگهای حکم از سایر برگها ارزش بیشتری دارند یعنی تک♥دل از همه برگها با ارزش تره و همینطور به پایین و حتی ۲♥دل ارزشش از تک مثلا خشت بیشتره !
فرض بالا رو ادامه میدیم مجتبی حاکم شده و از بین پنج تا کارت خود باید حکم رو انتخاب و اعلام کند معمولا برای حکم کردن قاعده خاصی نیست و هر کس یک چیزی را برحسب وارد بودن و تجربه ,حکم میکند اما در حالت پیش فرض خالی حکم میشود که بین اون پنج کارت اولیه از همه بیشتر یا از همه بالاتر باشد برفرض مثال پنج کارت اول مجتبی عبارتند از A،♥K♥ _که کم پیش میاد!_ , و ♦A و۵ ♠ و ,♦۴ خب اینجا مجتبی میتونه هرچی بخواد حکم کنه اما عقل سلیمش میگه که دل هایی که داره سرترند و باید آنها را حکم کند. بعضی ها هم میگن که خود آس و شاه دل ۲ دست میگیرند پس خشت حکم میکنند.
– حکم کردن بستگی به بازیکن داره.
خب حالا مجتبی حکم را انتخاب کرده و چون بازی دو نفره است باید از پنج کارتی که داره دو تا رو جدا کنه و بندازه بیرون و حریف هم دو کارت از کارت هایش را جدا میکنه.
– اونایی رو جدا میکنند که ارزش کمتری دارند و حکم هم نیستند البته معمولا ! ممکنه یکی حکم بندازه بیرون اما بجاش آس غیر حکم رو نگه داره !
– کارت هایشان را که میندازند بیرون به پشت میگذارند کنار که دو طرف نفهمند چی رو بیرون انداختند.
برای شروع بازی حاکم از کارتهای اولیه _۴۲تا کارت باقی مانده به اصطلاح بانک_ یک کارت رو بر میداره _هر بازیکن برای هر نوبت حق برداشتن دو کارت از بانک را دارد که یکی از این دو کارت را میتونه ببینه و نگه داره_ و اگه خوب بود میزاره تو دستش و کارت بعد اون رو میذاره کنار _کارتی که از این به بعد کنار گذاشته میشه نباید دیده بشه ! البته این مورد توافقی است_ بعد نوبت رسول اون هم همین کار رو میکنه اما به این صورت که اگه کارت اول رو نخواست اون رو میذاره کنار و برگ دوم رو هرچی بود برمیداره _ کارت اول را ببینی و برداری نمیتونی بفهمی کارت دوم چیه ! کارت اول رو بذاری کنار و کارت دوم رو برداری ممکنه که کارت اول بهتر بوده باشه ! دیگه اینجا بستگی به ۲ طرف و واردیشون داره _ همینجوری ادامه پیدا میکنه تا به دو کارت آخر میرسیم که نوبت حاکمه , اینجا حاکم اجازه داره جفت کارت ها را با هم نگاه کنه و جفتشان را بیرون بندازه _دو کارت آخر بانک باید خارج شوند_.
اگه درست پیش رفته باشند هر ۲ باید ۱۳ کارت داشته باشند و ۲۶ کارت هم که کنار قرار داره که معلوم نیست چه برگهایی هستند .
حال بازی توسط حاکم شروع میشود و هر خال کارتی که حاکم انداخت باید بازیکنه مقابل همان خال را بازی کند و اگر آن خال را نداشت با خال حکم میتواند آن را به اصطلاح برش دهد و کارت ها را ببرد.
بر فرض مثال مجتبی خال دل را حکم کرده و با آس خشت بازی میکنه اینجا مجتبی باید خشت بازی کنه , فرض میکنیم که رسول خشت داره یکی ۶ خشت یکی دیگه شاه خشت خب اینجا رسول باید یک خشت بازی کنه اما بهتره ۶ رو بازی کنه به جای شاه . چرا ؟ چون ارزش شاه از ۶ بالاتره و باید نگهش داشت درثانی وقتی مجتبی آس خشت رو بازی کنه کارت شاهی که دست رسول هست سرتره .
خب مجتبی آس♦ را بازی کرد رسول هم ♦۶ را و اینجا ارزش آس♦ بالاتر از ♦۶ هست و مجتبی میتونه جفت کارت ها را برای خودش برداره و کنار بذاره حال این جفت کارت شامل یک دست است و هر بازیکن به هفت دست برسه برندست.
– فرض بالا را بدین صورت ادامه میدیم که مجتبی آس♦ بازی کرد اما رسول خشت نداشت!
در این حالت رسول باید کارت حاکم را به اصطلاح برش _به معنی بریدن_ دهد.
برای برش دادن باید بازیکن به جای اون خال که بازی شده و نداره با کارت حکم برش بده و بهتر هست که برش با برگ ریز_ کوچکتر نظیر ۲لو انجام بشه.
– در بازی ۳ یا ۴ نفر موضوع فرق داره.
خب مجتبی آس♦ بازی کرده رسول هم ♦ نداره به جاش با ۲لو دل _یا کوچکترین کارت حکمش_ اون رو برش میده و یک دست برای خودش میبره _قبلا ذکر شد که خال حکم از خال های دیگر حتی آس ها بالاتر است_

▬ این مطلب را هم بخوانید:  دلایلی که ما روی رخدادهای ورزشی شرط بندی میکنیم چیست؟

قوانین بازی:
– در بازی ۲نفره هر دست شامل ۲ کارت است و برای بردن راند باید هفت دست بگیرید.
– در بازی دو و سه نفره بازیکنی که ببرد حاکم راند بعدی میشود.
در بازی سه نفره اگر در آخر بازی دوتا از بازیکنان شش دست بگیرند و بازیکن سومی پنج دست در این حالت _طبق قوانین بازی_ بازیکن سومی برنده راند میشود.

پایان بازی:
– بازی همینطور ادامه پیدا میکنه تا بازیکنی به هفت ست _راند_ برسه و بازی رو ببره .

چند نکته:
– بازیکنی که یک دست را میبره باید بازی را ادامه بده به این معنا که اگر بازیکنی دستی جمع کرد حالا نوبتشه که هر چی خواست بازی کنه .
– بازی حکم تا هفت ست _راند_ است و هر بازیکنی که زودتر از حریف به هفت راند برسه برنده است.
– در بازی حکم, معمولا اولین حاکم توسط آس مشخص میشود_توافقی_ اما در ادامه بازی , بازیکنی حاکمه که بردنده راند باشد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  روشهای پیش بینی ورزشی با کمک گیری از اقتصاد رفتاری

اصطلاحات:
عرشه = زمین
Dealer = ورق پخش کن
بر= مخلوط کردن کارت‌ها