تبلیغات

 

همه چیز در مورد شکار پهپاد آمریکا توسط ایران، زمستان سخت برای اقتصاد ایران در راه است

به نظر شما چرا ترامپ در حالیکه دستور حمله به مراکز نظامی ایران را صادر کرده بود، در آخرین دقایق حمله را متوقف کرد؟

پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران ایران اشغالی، ترامپ در مصاحبه ای اعلام کرد ایران اشتباه بزرگی کرد و چند ساعت بعد این اشتباه را از ایران به یک «فرد» احمق نسبت داد! در فاصله این دو خبر و اظهار نظر چه اتفاقی افتاد؟ امروز صبح هم خبر رسید که دستور حمله به مرکز پدافندی ایران و مراکز نظامی صادر شده بود و در حالیکه هواپیماهای بمب افکن و ناوهای آمریکایی در ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت واشنگتن آماده حمله به «جمهوری اسلامی» و مراکز نظامی اش در «ایران اشغالی» شده بودند، در آخرین لحظه این حمله متوقف شده است، چرا؟

آیا خامنه ای که متوجه آمادگی پاسخ آمریکا شده است در آخرین لحظات «قمبل قهرمانانه» امام حسنی انجام داده است و یا چه؟

جمشید برزگر در دویچه وله فارسی امروز مطلبی نوشته است تحت عنوان :

آیا جمهوری اسلامی به استقبال جنگ میرود؟

شاید تجربه صدام حسین، آنها را در رسیدن به چنین تصمیمی ترغیب کرده باشد. مطلقا غیرمعقول به نظر نمیرسد که رهبران جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده باشند اگر فصل بعدی تحریم‌های فراگیر و بی‌سابقه و سیاست فشار حداکثری آمریکا، حمله نظامی باشد، چرا ایران خود زمان و مکان این درگیری را تعیین نکند؟ چرا باید صبر کرد زمانی این جنگ شروع شود که تحریم‌ها تاثیرات ویرانگر خود را برجای گذاشته‌اند، حکومت ضعیف‌تر از همیشه شده و مردم ایران ناراضی‌تر و ناشکیباتر از حال، حتی جنگ را گزینه ضرورتا بدی برای تغییر وضعیت نمی‌انگارند؟

اگر محاسبات رهبران و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی بر چنین مبنایی استوار شده باشد، و از نگاه آنان وقوع جنگ با آمریکا یا متحدانش در منطقه درنهایت غیرقابل اجتناب تصور شده باشد، در این صورت بعید نیست که آنها وقوع زودتر جنگ را به سود خود بدانند چرا که در ارزیابی آنان، جمهوری اسلامی در مقایسه با یکی دو سال دیگر، در شرایط فعلی از توان بیشتری برای پاسخگویی و زدن ضربه متقابل برخوردار است.

اصرار دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر مبنی بر اینکه خواهان جنگ با ایران نیست، و خویشتنداری ارتش آمریکا از نشان دادن هر واکنشی به رویدادهای اخیر، علی‌رغم هشدارهای شدید پیشین، می‌تواند در ترغیب جناح تندرو در جمهوری اسلامی برای در پیش گرفتن رویکردی تهاجمی نقشی جدی بازی کرده باشد.

ممکن است عدم واکنشی جدی به حملات اخیر حوثی‌ها و نیز حمله به شش نفتکش و حتی سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، به این تصور در ایران دامن زده باشد که نه آمریکا و نه متحدانش در منطقه، در عمل قادر به شروع جنگ با ایران نیستند و به این ارزیابی رسیده‌اند که توانایی این کشور در زدن ضربه متقابل آن قدر هست که هزینه یک جنگ احتمالی را چنان بالا ببرد که آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی را از خیال هر حمله نظامی منصرف کرده باشد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  پولدارترین مرد جهان کیست؟ راز کامیابی از نگاه ایلان ماسک

از نگاه کسانی که خط مشی جمهوری اسلامی را در این روزها تعیین می‌کنند، در چنین حالتی، رد مذاکره و در پیش گرفتن رویکردی تهاجمی، نه تنها باعث فرو ریختن هیبت آمریکا می‌شود، بلکه درعمل موجب خواهد شد که این کشور در سیاست “فشار حداکثری” خود تجدیدنظر کند و دست کم در یکی دو حوزه اصلی، یعنی فروش نفت و پیوستن به نظام بانکی، تحریم‌های خود را لغو کند یا آنها را کاهش دهد.

اما این رویکرد آمریکا می‌تواند تاکتیکی باشد و به اشتباه محاسباتی رهبران جمهوری اسلامی بینجامد و پیامدهایی را به دنبال داشته باشد که آنها نه تصورش را کرده‌اند و نه آرزویش را دارند.

هشدارهای صریح هایکو ماس و شینزو آبه، در این باره که خطر جنگ به هیچ‌وجه برطرف نشده و یک حادثه پیش‌بینی نشده می‌تواند آتش یک جنگ را شعله‌ور کند، دست کم فعلا بر حکومت ایران بی‌تاثیر بوده است.

با این همه، اگر روزنه‌های دیپلماسی به‌راستی بسته شوند، امکان اینکه مسیر آینده در میدان عمل، در جایی در خلیج فارس و نه پشت میز مذاکره تعیین شود و سرنوشت تصمیمات به حوادث و نه به تدابیر گره بخورد، بیش از گذشته افزایش خواهد یافت.

بد نیست اما حقیقت این پهباد را بدانید : هر جسم پرنده‌ای دارای یک سطح مقطع راداری است. اجسام پنهان کار یا به اصطلاح رادارگریز(این اصطلاح اشتباه است چون هیچ ایونیکی نمی‌تواند از دید رادار کاملا پنهان بماند) دارای سطح مقطع زیر یک متر مربع هستند. هواپیمای مسافربری با توجه به آلیاژ بدنه و جسه و طراحی و پهنای بالشان سطح مقطع حدود ۱۰۰ متر مربع دارند و به راحتی توسط رادارها شناسایی میشوند.

اما این پهپاد با توجه به طراحی شبیه هواپیمای مسافربری و پهنای بال وسیع و جنس بدنه که بخاطر نوع ماموریتش پنهان کار نیست، دارای سطح مقطع حداقل بالای ۵ متر است و تکنولوژی آنچنان پیشرفته‌ای برای زدن این هواپیما نیاز نیست.

از طرفی این هواپیما حداکثر سرعت حدود ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد و توانایی مانور آنچنان برای گریز از موشک پدافندی را ندارد. ارتفاع بالای پرواز هم باعث بهتر دیده شدن توسط رادار پدافند زمین‌پایه می‌شود.

بیشتر بخوانید :

گزارش ها حاکی است که آمریکا و جمهوری اسلامی مرحله سخت یک رویارویی نظامی احتمالی را پشت سر گذاشته اند.
در حالی که ترامپ گفته او دستور لغو حمله هوایی را قبل از بلند شدن هواپیماها صادر کرده, دو مقام دولتی آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که این طور نبوده و هواپیماها در آسمان بودند که دستور بازگشت و لغو این ماموریت را دریافت کردند.

ترامپ: ده دقیقه قبل از حمله به ایران آن را متوقف کردم

رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید تنها ده دقیقه قبل از حمله به سه مکان در ایران، دستور توقف حمله را داده است. او گفت: ما دیشب کاملا مجهز و آماده برای حمله تلافی‌جویانه به سه مکان مختلف [در ایران] بودیم

رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید تنها ده دقیقه قبل از حمله به سه مکان در ایران، دستور توقف حمله را داده است.

ترامپ روز جمعه ۳۱ خرداد در چند رشته توئیت، گزارش‌های قبلی را تائید کرد که در دقایق آخر، حمله به ایران در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی را لغو کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا نوشت: «پرزیدنت اوباما توافقی از سر درماندگی و بسیار وحشتناک را با ایران امضا کرد، ۱۵۰ میلیارد دلار را در اختیارشان قرار داد، و یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار نیز پول نقد به آنها داد! ایران به شدت در تنگنا بود و او آنها را نجات داد. او مسیری باز را در اختیار آنها قرار داد تا – در مدتی بسیار اندک – به جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابند! اما ایران، به جای این که بگوید «از شما سپاسگزاریم»، فریاد مرگ بر آمریکا سر داد.»

وی افزود: «من به این توافق – که حتی به تصویب کنگره هم نرسیده بود – خاتمه دادم و تحریم‌های شدیدی را [بر ایران] وضع کردم. امروز آنها نسبت به زمانی که من به ریاست‌جمهوری رسیدم بسیار ناتوان‌تر شده‌اند. در آن زمان آنها در سراسر خاورمیانه دردسرهای بزرگی را به وجود می‌آوردند؛ اما حالا به شدت آسیب دیده‌اند!»

وی تاکید کرد: «آنها روز دوشنبه یک پهپاد بدون سرنشین را، که بر فراز آب‌های بین‌المللی در پرواز بود، سرنگون کردند. ما دیشب کاملا مجهز و آماده برای حمله تلافی‌جویانه به سه مکان مختلف [در ایران] بودیم که من پرسیدم: چند نفر کشته خواهند شد؟ یکی از ژنرال‌ها به من پاسخ داد: قربان، ۱۵۰ نفر. من ۱۰ دقیقه پیش از اجرای حمله آن را متوقف کردم، [به این خاطر که وارد آوردن چنین تلفات بالایی] واکنشی متناسب با سرنگون کردن یک پهپاد بدون‌سرنشین نبود.»

رئیس جمهوری آمریکا در پایان یادآور شد: «من عجله‌ای ندارم. ارتش ما بازسازی‌شده، نوین، و آماده اقدام است و هم‌اکنون بهترین ارتش جهان است. تحریم‌ها آنها را آزار می‌دهند و [تحریم‌های] بیشتری نیز از شب گذشته اضافه شده‌اند. ایران هرگز نمی‌تواند جنگ‌افزارهای هسته‌ای داشته باشد؛ نه در برابر ایالات متحده و نه در برابر جهان!»

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که پرزیدنت دونالد ترامپ روز گذشته و در پی اقدام جمهوری اسلامی در هدف قرار دادن و سرنگون کردن یک پهپاد آمریکا با موشک، دستور انجام یک حمله محدود به ایران را صادر کرده بود؛ اما چند ساعت مانده به آغاز حمله، این تصمیم را لغو کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس و سی ان ان به نقل از نیویورک تایمز این گزارش را منتشر کرده اند. در این گزارش آمده است که قرار بود برخی رادارها و سکوهای پدافند موشکی ایران هدف قرار گیرد، اما این دستور لغو شد.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، تا ساعت هفت عصر روز گذشته، پنج‌شنبه، (به وقت شرق آمریکا) همچنان قرار بود که این حمله محدود به مواضع ایران انجام شودو ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌های ایالات متحده برای حمله آماده شده بودند؛ اما با دستور پرزیدنت ترامپ این حمله لغو شد.

پرزیدنت ترامپ روز گذشته هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی توسط ایران را «اشتباهی بسیار بزرگ» خوانده و گفته بود که ممکن است این کار توسط یک فرد «نادان و خودسر» انجام شده باشد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «این پهپاد غیرمسلح و بی‌سرنشین بود و به روشنی بر فراز آبهای بین المللی پرواز می‌کرد. این پهپاد بی‌سرنشین بود، وگرنه حالا وضعیت بسیار متفاوت می‌بود.»

سپاه پاسداران روز گذشته اعلام کرد یک پهپاد ایالات متحده را با موشک زمین به هوا هدف قرار داده است. ارتش ایالات متحده ادعای ایران مبنی بر حضور پهپاد آمریکا در حریم هوایی ایران را رد کرد، اعلام کرده بود که این پهپاد در آسمان بین‌المللی مشغول پرواز بود.


اظهارات ترامپ در ارتباط با لغو حمله به ایران

– دقایقی پیش از حمله به ایران، ژنرال از من پرسید که آماده حمله هستیم، فرمان نهایی شما چیست؟

– از ژنرال پرسیدم قبل از این‌که حمله را آغاز کنید می‌خواهم موضوعی را بدانم و آن این است که در این حمله چند نفر از ایرانیان کشته خواهند شد؟

– ژنرال پاسخ داد تقریبا یک صدوپنجاه نفر در این عملیات کشته خواهند شد.

– برای لحظاتی با خود اندیشیدم که آنها یک پهپاد بدون سرنشین را ساقط کرده‌اند و تا نیم ساعت آینده صدوپنجاه نفر از آن‌ها کشته خواهند شد و این متناسب نیست. به همین دلیل عملیات را لغو کردم.