تبلیغات

افشا عدم توانایی تهیه واکسن کرونا برای مردم ایران توسط دولت و حکومت پر ادعا

عضو ستاد مقابله با کرونا: امکانات حمل و نقل واکسن فایزر را نداریم، گفتیم نمی‌خواهیم

او که شامگاه شنبه ۲۲ آذرماه در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، تاکید کرد که ایران به برنامه کواکس (covax) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد، چون برای نگهداری این واکسن به دمای منفی ۷۰ درجه نیاز است و چنین امکاناتی ندارد.

برنامه کواکس که با حضور ۷۶ کشور جهان دنبال می‌شود، زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و هدف آن کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است.

اظهارات این عضو ستاد مقابله با کرونا در حالی مطرح می‌شود که پیش از این عبدالناصر همتی، رئيس کل بانک مرکزی ایران گفته بود که به خاطر تحریم‌های دولت آمریکا امکان نقل و انتقال مالی و خرید واکسن از طریق برنامه کواکس را نداریم.

اظهارات آقای همتی بازتاب گسترده‌ای داشت و یکی از سخنگویان کواکس روز جمعه ۲۱ آذرماه به روزنامه واشنگتن پست گفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا «مجوز لازم» برای پرداخت پیش‌پرداخت خرید واکسن را صادر کرده و ایران مانع قانونی در این زمینه ندارد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  احتمال تعطیلی دوماهه ادارات در آمریکا به دلیل ویروس کرونا

در واکنشی دیگر، ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران با رد سخنان رئیس بانک مرکزی گفت که «هیچ مشکلی» برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.

او تاکید کرد که بانک مرکزی «ماهیانه صد میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد» و خرید این اقلام حتی از «شرکت‌های داروسازی آمریکایی» نیز ممکن است.

دولت ایران تاکنون وعده‌های مختلفی برای خرید واکسن، تولید مشترک واکسن با دیگر شرکت‌ها و تولید واکسن داخلی مطرح کرده است.

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به این وعده‌ها گفته است ایران از کشورهای چین و هند قصد خرید واکسن ندارد ولی برای تولید مشترک واکسن با یک شرکت دیگر برنامه‌ریزی کرده است.

او به نام این شرکت یا کشور مرتبط با آن اشاره نکرده است ولی پیش از این گزارش‌هایی از تلاش ایران برای تولید مشترک واکسن با روسیه منتشر شده است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  افشاگری و انتشار خبر ازدواج دوم مهناز افشار توسط تتلو

آقای قانعی همچنین گفته است که در حال حاضر سه شرکت داخلی در حال تولید واکسن ایرانی کرونا هستند.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام که از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است، روز شنبه از تزریق نخستین تست انسانی واکسن کرونای ایرانی در هفته اول دی‌ماه خبر داد.

با وجود اصرار مقام‌های وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام برای تولید واکسن ایرانی، علی امیر سوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران ادعای ساخت واکسن کرونا در ایران را «پاک کردن صورت مسئله» عنوان کرد.

او روز شنبه، ۲۲ آذر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با تاکید بر این که «قرار نیست همه کشورها واکسن‌سازی داشته باشند» گفت: «کشور پیشرفته‌ای مانند فرانسه هم قدرت ساخت واکسن را ندارد، اما واکسن را از شرکت فایزر رزرو می‌کند.»

آقای سوادکوهی تلاش ایران برای ساخت واکسن کرونای داخلی را «اصرار بر شنا خلاف جهت آب» توصیف کرد و با پیش‌بینی عدم استقبال از واکسن کرونای داخلی، همچنین از نبود اراده در سیستم اجرایی کشور برای رزرو واکسن‌های تاییدشده جهانی خبر داد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  لعیب (La’eeb) نماد مسکات جام جهانی 2022 قطر