تبلیغات

 

آشنایی با استاندارد طلا

آشنایی با استاندارد طلا

آشنایی با استاندارد طلا

استاندارد طلا به انگلیسی Gold Standard به سیستم پولی گویند که در آن دولت بطور آزادانه اجازه تبدیل پول به طلا و بالعکس را داده است. یا این که واحد محاسبه اقتصادی استاندارد وزن ثابتی از طلا می باشد.

تاریخچه استاندارد طلا

سیستم Gold Standard بین سالهای 1875 تا 1914 میلادی و بعنوان اولین سیستم رسمی برای ارزیابی نرخ مبادلات ارزی مورد استفاده قرار گرفت.

"<yoastmark

بحث Gold Standard در انگلستان به طور بالفعل (de facto) در سال 1717 میلادی پس از آن مطرح شد که آیزاک نیوتون، کشور گینه را از نظر منابع نقره، بیش از حد برآورد کرد و در نهایت به طور رسمی و قانونی (de jure) در سال 1819 میلادی انگلستان اقدام به اجرای نظام استاندارد طلا کرد.

در ایالات متحده نیز اگرچه نظام ارزی بر پایه نظام دو فلزی طلا و نقره بود، اما به طور بالفعل از سال 1834 میلادی و به صورت رسمی و قانونی از سال 1900 میلادی و زمانی که قانون Gold Standard به تصویب کنگره نیز رسید، به اجرا گذاشته شد. در سال 1834 میلادی، قیمت هر اونس طلا در آمریکا در 67/20 دلار تثبیت شد. این قیمت تا سال 1933 میلادی ثابت باقی ماند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  تیم لیورپول ، پردرآمدترین تیم حاضر در لیگ جزیره در فصل ۱۹-۲۰۱۸

۱۸۷۱: آلمان
۱۸۷۳: اتحادیه پولی لاتین (بلژیک، ایتالیا، سوئیس، فرانسه)
۱۸۷۳: ایالات متحده «به طور غیررسمی»
۱۸۷۵: اسکاندیناوی از طریق اتحادیه پولی: دانمارک، نوروژ و سوئد
۱۸۷۶: فرانسه از لحاظ داخلی
۱۸۷۶: اسپانیا
۱۸۷۹: اتریش
۱۸۹۷: روسیه
۱۸۹۷: ژاپن
۱۸۹۸: هند
۱۹۰۰: ایالات متحده «به ‌طور قانونی»

چه کشورهایی امروز دارای استاندارد طلا هستند؟

"<yoastmark

کشورهای دارای بیشترین ذخایر طلا، از نوامبر ۲۰۲۰ شامل موارد زیر هستند:

United States: 8,134 آمریکا
Germany: 3,364 آلمان
Italy: 2,452 ایتالیا
France: 2,436 فرانسه
Russia: 2,300 روسیه
China: 1,948 چین
Switzerland: 1,040 سوئیس

صندوق بین المللی پول نیز 2814 تن طلا را در خود نگه می دارد، در حالی که بانک مرکزی اروپا (ECB) حدود 460 تن تن را در ذخایر خود نگهداری می کند.

ممكن است كشورهای مدرن از Gold Standard خارج شده باشند، اما بيشتر بانک های مركزی هنوز ذخاير طلا را در اختيار دارند. دلیل ساده این است که طلا رایج ترین دستگاه شبه ارز است که به تضمین شخص ثالث نیاز ندارد و در هر جایی پذیرفته می شود. در صورت بروز یک فاجعه بزرگ مالی، به عنوان یک شکست مهم عمل می کند و با تعیین کف ارزیابی ارزش آنها توسط بازارهای جهانی، به حمایت از ارزش ذاتی ارز کمک می کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  ارزشمندترین بـرندهای جهان در سال ۲۰۱۹

چرا از استاندارد طلا خارج شدند؟

این استاندارد در حین جنگ جهانی اول، به آن دلیل که آن دسته از کشورهایی که شدیدا درگیر جنگ بودند به تامین مالی تورم‌زا روی آوردند، فرو ریخت. این سیستم در فاصله سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۱ به شکل «استاندارد ارز طلا»
(Gold Exchange Standard ) دوباره برقرار شد. تحت این استاندارد، کشورها می توانستند طلا یا‌ دلار یا پوند را به ‌عنوان ذخیره نگهداری کنند، به استثنای آمریکا و بریتانیا که ذخایر خود را تنها به شکل طلا نگهداری می کردند.