تبلیغات

آموزش بازی تانگ ایتز (Tong Its)

آموزش بازی تانگ ایتز (Tong Its)

آموزش بازی تانگ ایتز (Tong Its)

تانگ ایت یا تانگ ایتز یک بازی از انواع بازی رامی است که در اوایل دهه 90 میلادی در لوزون، یکی از بزرگترین جزایر فیلیپین از محبوبیت قابل توجهی برخوداری شد.

بازی تانگ ایتز (Tong Its) با یک دسته کارت 52 تایی و سه بازیکن انجام می‌شود. این بازی در اواسط دهه 80 میلادی در پانگاسینان مورد استقبال قرار گرفته بود.

نحوه بازی و قوانین آن می‌تواند شبیه به بازی آمریکایی تانک (Tonk) باشد و شباهت‌های بین این بازی و بازی ماهژونگ هم وجود دارد.

هدف بازی

هدف این بازی این است که دست بازیکن از کارت‌های موجود خالی شود و این کار باید با تشکیل ست‌های کارت که به آن ملدس (melds) یا باهای نیز می‌گویند انجام می‌شود.

باهای در واقع انداختن کارت‌ها و اعلام مساوی است. بازیکنی که تمام کارت‌هایش را رد کند و یا در این بازی کمترین امتیاز ممکن را داشته باشد (زمانی که جایگاه مرکزی کارت‌ها خالی باشد) برنده بازی است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آموزش بازی ورق تک نفره هرم
بازی تانگ ایتز (Tong Its)
بازی تانگ ایتز (Tong Its)

آموزش بازی

در این بازی، هر بازیکن 12 کارت از سمت دیلر دریافت می‎‌کند و خود دیلر 13 کارت دریافت می‌کند و مابقی کارت‌ها در جایی که به آن جایگاه مرکزی می‌گویند قرار می‌گیرد.

بازی زمانی که دیلر اولین کارت را بیاندازد، آغاز می‌شود. نفر بعدی می‌تواند کارت نمایان شده را یا بردارد (اگر آن کارت با یکی از کارت‌های دست او ست می‌شود، می‌تواند آن را بردارد و یا یکی از کارت‌های جایگاه مرکزی را بردارد.

در واقع بازیکن باید ترکیب کارت‌ها را برای خود نگه دارد و کارت‌هایی که لازم ندارد را رد کند. برداشتن و رد کردن کارت‌ها تا زمانی که یک بازیکن برنده تانگ ایتس شود، یا اعلام تساوی شود و یا جایگاه مرکزی خالی شود ادامه دارد.

اگر این اتفاق بیافتد بازیکنی که مجموع ارزش کارت‌هایش نسبت به بقیه اعضا کمتر باشد، برنده خواهد شد. در صورت تساوی، آخرین کسی که از جایگاه مرکزی کارت برداشته است، برنده خواهد بود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی بهترین سایت‌ های پوکر با بیت کوین در سال 2021

ملد (باهای) چیست؟

ملد یک ست یا جفت از کارت‌ها است که باید برای برنده شدن در بازی، آن‌ها را جمع کنید. وقتی یک بازیکن ملد می‌کند، این فرصت را دارد که آن را یا نگه دارد، یا آن را زمین بگذارد.

اگرچه هر بازیکن باید حداقل یک ملد را پیش خود نگه داشته باشد. وقتی بازیکن ملد را بسوزاند، دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند و بازی را برای تساوی به چالش بکشد.

بازی تانگ ایتز (Tong Its) _ ملد
بازی تانگ ایتز (Tong Its) _ ملد

انواع جفت و ملد

سه نوع از یک کارت: سه کارت هم رده از سه نوع (7♣ – 7♦ – 7♠)

چهار نوع از یک کارت: چهار کارت هم رده و هم امتیاز که می‌تواند «مخفی» یا «خاص» هم نامیده شود. (J♣ – J♦ – J♠ – J♥)

استریت فلاش: حداقل سه کارت با ترتیب عددی پشت سرهم: (3♠ – 4♠ – 5♠) (8♦ – 9♦ – 10♦ – J♦ – Q♦) اگر ترکیب استریت فلاش با چهار کارت باشد، به آن «اسکالرا» می‌گویند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی بازی ورق تک نفره سلول خالی

ارزش کارت‌ها

در این بازی کارت‌های آس هر کدام یک امتیاز دارند. شاه، سرباز و بی بی هرکدام 10 امتیاز دارند.
مابقی کارت‌ها مانند 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10 همان ارزش عددی خود را دارند.