تبلیغات

تاثیر کووید ۱۹ در شیوه خرید بلیط لاتاری

فرصت‌ها برای خرید آنلاین بلیط بخت آزمایی بسیار زیاد است و چنین شانس‌هایی از سال‌ها قبل وجود داشته است. با این حال، آنچه در سال ۲۰۲۱ غافلگیرکننده است تصمیم چندین نهاد رسمی ‌برای کنار گذاشتن روش فروش بلیط لاتاری به شیوه سنتی و روی آوردن به اقدامات خلاقانه است.
آخرین اطلاعیه انجمن جهانی لاتاری در این زمینه احتمالاً شوکه کننده خواهد بود.

بزرگترین لاتاری‌ها فروش را تمام آنلاین می‌کنند

ویروس کرونا باعث شد لاتاری‌های مختلف در سراسر جهان دفاتر خود را در حین تعطیلی اجباری و رعایت فاصله اجتماعی تعطیل کنند. بسیاری از ایالت‌ها در آمریکا تصمیم گرفتند فروش بلیط از طریق دفاتر خود را متوقف کنند. در این دوران مطالبه جوایز نیز به صورت حضوری پردازش نمی‌شدند (برندگان معمولاً باید از طریق پست با لاتاری تماس می‌گرفتند و مراحل را طی می‌کردند).
آفریقای جنوبی، استرالیا و کشورهای مختلف اروپایی نیز اقداماتی را انجام دادند که شرکت حضوری در لاتاری را بسیار دشوارتر می‌کرد.
نتایج این اقدامات ناگوار بود. بسیاری از لاتاری‌های کاهش فروش شدیدی را ثبت کردند که در برخی موارد از ۲۰ درصد کاهش نسبت به میانگین سالانه هم فراتر بود. برای نجات صنعت لاتاری و ایجاد فرصت‌های جدید جهت رعایت اقدامات بهداشتی، برخی تحولات لازم بود.
در ۵ مارس ۲۰۲۱، انجمن جهانی لاتاری (WLA) با انتشار یک بیانیه رسمی ‌توصیه می‌کند که یک تغییر رفتار دیجیتالی مطابق با الزامات همه گیری کووید ۱۹ با هدف جلوگیری از گسترش ویروس ارائه شود.

انجمن جهانی لاتاری در بیانیه خود موارد زیر را بیان کرد:
«با توجه به وضعیت فعلی، سازمان‌های لاتاری مجبورند مدل‌های جدید تجاری را برای اطمینان از بقای صنعت و فرصت‌های بهتر جهت حضور بازیکنان در نظر بگیرند. WLA عملکرد لاتاری را در سال ۲۰۲۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده است که مدل‌های فعلی اجرایی و فروش از منظر واقعیتهای موجود در عضر حاضر، پاسخگو نیستند. در راستای این پویایی جدید، پیشنهاد ما تغییر مدل فروش به آنلاین یا مبتنی بر موبایل از سوی اپراتورهای لاتاری‌ای است که زیرساخت‌های لازم و توانایی انجام این مهم را دارند».
این توصیه بر اساس گزارش‌ها، پیش بینی‌ اینده صنعت و توصیه‌های تخصصی است که مورد بررسی مقامات انجمن جهانی لاتاری قرار گرفته است. در حالی که توصیه ارائه شده در اطلاعیه فوق الزام اور ‌نیست، اما آژانس‌های لاتاری از سراسر جهان از قبل به این موضوع رسیدگی کرده بودند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  افزایش تنش با ایران، افزایش شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ضرایب سایت های شرط بندی

واقعیتی جدید برای بزرگترین لاتاری‌ها

اگر در ایالات متحده، کانادا یا استرالیا زندگی می‌کنید زمان آن رسیده است که فکر کردن به اصطلاحاتی نظیر فروشگاه بلیط لاتاری را متوقف کنید.
این سه کشور اولین‌هایی بودند که دستورالعمل‌های جدید WLA را جدی گرفته و اعلام کردند که بزودی به فروش تمام آنلاین بلیط روی می‌آورند.
این بدان معنی است که دوران بلیط کاغذی بزودی بسر خواهد رسید. اکنون می‌توانید خرید بلیط لاتاری را بصورت آنلاین (از طریق وب سایت نهادهای مربوطه) یا از طریق تلفن هوشمند خود انجام دهید. بسته به شرکتی که مسئول برگزاری لاتاری در آن قسمت جهان است، خرید بلیط یا از طریق یک اپلیکیشن موبایلی انجام می‌شود یا با ارسال یک پیام متنی به یک شماره خاص و طی کردن مراحل بعدی برای تکمیل خرید بلیط صورت می‌گیرد.
برای بسیاری از افراد، این حرکت یک شوک بوده است.
نیویورک تایمز با بسیاری از علاقه مندان به لاتاری مصاحبه کرده و در مورد نگرش آنها نسبت به حالت جدید پرس و جو نموده است.
آنا مایکلسون Ana Michaelson ۷۱ ساله از شهر نیویورک به این نشریه گفت که این تغییر کاملاً شوکه کننده بوده است. آنا عادت داشته که هر هفته به سوپرمارکت محل خود سر بزند و بلیط پاوربال را از آنجا تهیه کند. برای او، رفتن به فروشگاه و انتخاب شماره‌های شانس به آیینی تبدیل شده بود که خرید آنلاین بلیط قادر نیست جایگزین آن شود.
از نظر وی، تصمیم به خرید آنلاین پاوربال نیز به یک تغییر بزرگ بوده است. آنا به نیویورک تایمز گفت که سواد رایانه‌ای او خیلی خوب نیست. بنابراین در حال حاضر برای شرکت در بازی مورد علاقه خود نیاز به کمک گرفتن از نوه‌هایش دارد. آنا فاش کرد که قبلاً در زندگی خود هرگز چیزی به صورت آنلاین نخریده بود اما عشق او به پاوربال بقدری زیاد است که نمی‌تواند از آن صرف نظر کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آشنایی و معرفی با ثبات‌ترین اقتصادهای دنیا

پرداخت‌ جوایز و موارد دیگر

تغییرات اعلام شده در مورد خرید بلیط لاتاری اکنون فقط در سه کشور فوق الذکر رسمی شده ‌است. با این حال، سازمان دهندگان لاتاری‌های بزرگ اروپایی در کشورهای آمریکای جنوبی نیز در حال بررسی تغییرات براساس دستورالعمل‌های WLA هستند.
با این حال، به یاد داشته باشید که تنها بلیط‌های لاتاری را بصورت آنلاین خریداری می‌کنید، اما سایر مراحل اصلی بدون تغییر باقی می‌مانند (تا آنجا که شرکت‌های لاتاری حاضر در برنامه تغییر اعلام کرده‌اند).
هر بازیکنی که می‌خواهد جوایز خود را نقد کند، بایستی مراحل قبلی را دنبال کند. پرداخت‌ اغلب جوایز سطوح پایین به صورت آنلاین انجام می‌شود و مبلغ برنده به کیف پول بازیکن واریز می‌شود. برای جوایز بزرگتر، برندگان باید با لاتاری تماس بگیرند تا بدانند چه اطلاعاتی برای پرداخت مبلغ مورد نیاز است.
اگر اعلام هویت برنده جکپات بصورت عمومی، الزامی باشد (مانند روال فعلی در ایالات متحده)، کنفرانس‌های مطبوعاتی و مراسم اهدای چک نمادین برگزار می‌شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  داستان های عجیب ولی واقعی دنیای شرطبندی و لاتاری ( شماره 1 )

آیا ما به قرن جدید خدمات لاتاری وارد شده‌ایم؟

به نظر نمی‌رسد که لاتاری سنتی خاطره انگیز و قدیمی ‌در حال نابودی باشد.
تاکنون لاتاری‌ها چنین مدلی از فروش را در همۀ مناطق اجباری نکرده‌اند و هنوز هم می‌توان از فروشگاه‌های محلی بلیط خریداری کرد. اما اگر طرفدار خرید آنلاین بلیط لاتاری هستید، هم پلتفرم‌های رسمی‌ و هم ارائه دهندگان خدمات شخص ثالثی وجود دارند که می‌توانید روی آنها حساب کنید.

اما چنین به نظر می‌رسد که فروش تمام آنلاین بلیط‌های لاتاری در آینده‌ای نه چندان دور یک رویه کاملاً عادی و اجتناب ناپذیر باشد.