تبلیغات

 

بازی کارتی کراش (Crash)

راهنمای بازی کارتی کراش (Crash)

بازی کارتی کراش با نام بازی سیزده کارتی برگ نیز شناخته می‌شود. در بخش بزرگی از شمال انگلستان و ولز این بازی انجام می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم بازی کراش با ورق را به شما آموزش دهیم.

بازیکنان و کارت‌ها

بازی کارتی کراش در اصل یک بازی چهار نفره است. با یک بسته کارت استاندارد 52تایی می‌توانید آن را بازی کنید.

اولین دیلر به صورت تصادفی انتخاب می‌شود. یکی از روش‌های تعیین دیلر این است که کارت‌ها را رو به بالا پخش کنید و اولین بازیکنی که کارت هفت را دریافت کرد، دیلر شود. دیلر کارت‌ها را بُر می‌زند و سپس از بازیکن سمت راست خود، در جهت عقربه‌های ساعت شروع و یک به یک کارت‌ها را پخش می‌کند. در پایان پخش کارت‌ها، باید همه بازیکنان 13 کارت داشته باشند.

امکان انجام بازی برای سه نفر نیز وجود دارد. در این حالت نیز به هر بازیکن 13 کارت داده می‌شود. یک دسته کارت 13تایی یدکی نیز به پشت در وسط میز قرار می‌گیرد. با شروع بازی از بازیکن سمت چپ دیلر، هر بازیکن می‌تواند کارت دست خود را دور بیندازد و در عوض از کارت‌های یدک یک کارت بردارد.

اگر به صورت دو نفره این بازی را انجام دهید، دو دست یدکی وجود خواهد داشت. و هر بازیکن می‌تواند دستی را که به او داده می‌شود، نگه دارد یا آن را با یکی از دسته‌ کارت‌های یدک عوض کند.

نحوه انجام بازی کراش

هر بازیکن باید 13 کارت خود را به چهار دست بِرَگ سه کارته تقسیم کند و به صورت نزولی از چپ به راست در مقابل خود قرار دهد. کارت باقیمانده را کنار بگذارید.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  virtual Betting چیست؟ و چگونه می توان بدون صرف هزینه پیش بینی مجازی کرد؟

ارزش دست‌های سه کارتی به ترتیب نزولی به شرح زیر است:

پریال (Prial): سه کارت با یک رتبه (بالاترین آس، شاه و بی بی و غیره)

 Running Flush: سه کارت متوالی از یک خال آس، 2، 3 بالاترین، سپس آس، شاه، بی بی و کمترین نیز 2، 3، 4 است.

Run: سه کارت متوالی از خال‌های مختلف

فلاش: سه کارت از یک خال (آس بالاترین ارزش را دارد)

جفت: دو کارت هم رتبه با هر کارت سوم دیگر (آس بالاترین)

توجه داشته باشید که سه کارت نامرتبط (از نظر رتبه، خال) یک دست معتبر را تشکیل نمی‌دهند. بازیکنان معمولا با استفاده از 13 کارت خود چهار دست 3 کارتی ایجاد می‌کنند و آخرین کارت را دور می‌اندازند. اما گاهی اوقات ممکن است بازیکنی نخواهد از 13 کارت خود برای ساختن چهار دست معتبر استفاده کند. در این صورت او به تعداد دلخواه (دو یا سه دست) می‌سازد و کارت‌های باقی مانده را دور می‌ریزد.

شروع بازی کراش

وقتی همه آماده شدند، هر بازیکنی که 3 کارتی (بالاترین دست) خود را نشان می‌دهد و بهترین دست یک امتیاز می‌گیرد. سپس همه دست دوم خود را نشان می‌دهد و بهترین دست دوم، دوباره یک امتیاز می‌گیرد. سپس به همین ترتیب دست‌ سوم و دست چهارم خود را نشان می‌دهند و بازیکنی که در هر دور بهترین دست را دارد، یک امتیاز می‌گیرد.

ممکن است بهترین دست‌ها در یک دور بایکدیگر مساوی باشند، به عنوان مثال دو بازیکن سه کارت متوالی از خال‌های متفاوت داشته باشند. به این حالت می‌گویند استاپ و هیچ کسب امتیاز مربوطه را کسب نمی‌کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بازی پوکر اژدها

همیشه باید دست‌های سه کارتی خود را به ترتیب نزولی از چپ به راست قرار دهید. هر کسی که دست بهتر را در سمت راست دست بدتر قرار دهد، به طور خودکار بازی را می‌بازد. همچنین اگر کمتر از چهار دست بسازید، در دورها اول باید با بازیکنان دیگر رقابت کنید. به عنوان مثال اگر سه دست ساختید، در سه دور اول با بازیکنان دیگر رقابت می‌کنید و در دور چهارم فقط بازی را نظاره می‌کنید.

امتیازدهی

امتیاز هدف در کشورهای مختلف متفاوت است. در برخی از نقاط امتیاز هدف در بازی کارتی کراش 7 است، در حالی که در دیگر نقاط امتیاز 10، 11، 13 یا حتی 21 می‌باشد. امتیاز هدف ممکن است افزایش یابد اگر تعداد بازیکنان کمتر از 4 نفر باشد. همچنین در برخی از نقاط این قانون وجود دارد که شخصی که به امتیاز هدف می‌رسد باید حداقل 2 امتیاز از سایر بازیکنان جلوتر باشد تا بازی پایان یابد. تا زمانی که اختلاف امتیاز به 2 برسد، بازی ادامه می‌یابد.

برنده کسی است که اولین بار به امتیاز هدف برسد. ممکن است قبل از مقایسه همه دورها در یک مرحله از بازی این اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، در یک بازی 7 امتیازی، اگر دو بازیکن 6 امتیاز داشته باشند و یکی از آن‌ها در دوره اول برنده شود، برنده کل بازی می‌شود. حتی اگر بازیکن دوم در دور دوم، سوم و چهارم بهترین دست را داشته باشد.

در بعضی از جاها برای اینکه نمرات را بازیکنان فراموش نکنند بر روی یک کاغذ می‌نویسند.

جایزه فرد برنده توسط سه بازیکن دیگر پرداخت می‌شود. در برخی از نقاط مقدار پرداخت جوایز توسط بازیکنان بازنده ثابت است. اما در برخی از نقاط جهان بازیکنان هر کدام به ازای هر امتیازی که از هدف فاصله دارند باید مبلغی را بپردازند. همچنین بازیکنی که هیچ امتیازی در طول بازی کسب نکرده باشد، باید دو برابر پرداخت کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  راهنمای جامع بازی کانترکت رامی (Contract Rummy)

کراش

کراش زمانی اتفاق می‌افتد که یک بازیکن هر چهار امتیاز را در یک مرحله از پخش کارت به دست آورد. در این حالت بازیکن، یک امتیاز اضافی به عنوان پاداش دریافت می‌کند، باید قبل از بازی روی آن توافق شود. زیرا در نقاط مختلف جهان این قانون متفاوت است.

برخی از نقاط، بازیکنی که کراش کند، برنده کل بازی می‌شود.

در بعضی جاها کراش فقط باعث می‌شود، بازیکن به جای چهار امتیاز، پنج امتیاز دریافت کند.

در برخی از کشورها بازیکنی که کراش می‌کند، برنده کل بازی می‌شود و بازیکنان علاوه بر پرداختی که در ابتدا بازی برای آن توافق کردند، باید یک سهم اضافی دیگر نیز به بازیکن برنده بدهند.

حال در برخی از کازینوها، کراش فقط زمانی معتبر است که بازیکن پس از اینکه دست‌های خود را ایجاد کرد و قبل از اینکه سایر بازیکنان دست خود را افشا کنند، اعلام کند. اگر بازیکن پیش از نشان دادن دست‌ها توسط بازیکنان نگوید “کراش” فقط چهار امتیاز را کسب می‌کند. بازیکنی که فکر می‌کند در آن دور کراش می‌کند باید قبل از نشان دادن کارت‌های دیگر بازیکنان این موضوع را اعلام کند و پس از اعلام هیچ گونه تغییر در دست‌ها مجاز نیست.