تبلیغات

 

واقعیت های جذاب و عجیب لاتاری که از آنها خبر ندارید !

در این مطلب به داستان‌های شگفت انگیز و دیوانه کننده‌ای درباره لاتاری می‌پردازیم، داستان‌های برندگان و بازندگان، خوش‌شانسی و بدشانسی. ما اینترنت را به دقت برای یافتن ۴۰ حقیقت جالب و شگفت‌انگیز درباره لاتاری جستجو کرده‌ایم و احتمالاً شما باور نخواهید کرد که بعضی از این وقایع واقعاً اتفاق افتاده است.

آیا داستان مردی را شنیده‌اید که ندانستن ریاضیات او را به سمت برد لاتاری کشاند؟ یا درباره راننده کامیونی که از دنیای مردگان برخاست و دوبار برنده بخت‌آزمایی شد؟ برای منفجر شدن ذهن‌تان آماده باشید زیرا ما فهرستی از ۴۰ داستان، آمار و حقایق لاتاری برای شما گرد هم آورده‌ایم.

بازی با آمار و اعداد

  • چه کسانی بیشتر از هیجان لاتاری لذت می‌برند، مردان یا زنان؟ براساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت ۵۵% مردان درباره بخت‌آزمایی نظر مثبتی دارند، در مقابل تنها ۴۲% زنان چنین عقیده‌ای دارند.
  • یک نظرسنجی نشان داد که ۹۹% برندگان لاتاری بریتانیا پس از برنده شدن باز هم به شرکت در بخت‌آزمایی ادامه می‌دهند. از این تعداد، ۷۰% اطمینان دارند که بار دیگر برنده می‌شوند.
  • براساس تحقیقات آماری، سالانه رقمی خیره کننده معادل ۲ میلیارد دلار از سوی آمریکایی‌هایی که برنده لاتاری شده‌اند اعلام نمی‌شود و کسی برای تحویل گرفتن جایزه مراجعه نمی‌کند.
  • بلیط برنده لاتاری‌تان را در کجا نگه می‌دارید تا دست کسی به آن نرسد؟ به ظاهر حدود ۳۰% زنان برنده لاتاری، بلیط خود را به‌صورت صحیح و سالم در سوتین‌شان نگه می‌دارند.
  • نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ۴۸% از کارگران بریتانیایی‎‌ برنده لاتاری، پس از برد هم به کار روزمره خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر به‌نظر می‎‌رسد که آمریکایی‌ها رضایت شغلی بهتری دارند زیرا ۶۷% آنها اعتقاد دارند که حتی اگر برنده ۱۰ میلیون دلار شوند هم، شغل خود را ترک نمی‌کنند.
  • مطالعه‌ای در انگلستان نشان داد که به‌طور متوسط هر برنده لاتاری ۴.۵ خودرو می‌خرد، در حالی‌که ۱۰% از برندگان ۱۰ خودرو و بیشتر خریدار می‌کنند. درباره چرایی اون نیم خودرو مطمئن نیستیم ولی خب وقتی پولدار هستید چرا که نه؟
  • فکر می‌کنید که قرعه‌کشی‌ها سرگرمی محسوب نمی‌شوند؟ به‌نظر می‌رسد که طبقه متوسط آمریکایی با شما هم عقیده نیستند. در سال ۲۰۱۶ آمریکایی‌ها ۸۰ میلیارد دلار صرف شرکت در لاتاری کردند؛ این مبلغ به تنهایی بیش از هزینه‌ای است که در مجموع برای سینما، مسابقات ورزشی، کتاب، موسیقی و بازی‌های ویدیویی خرج می‌کنند.
  • یک سندیکا در دوبلین به رهبری یک حسابدار لهستانی، برنامه‌ای برای خرید لاتاری ایرلندی تدوین کردند. آنها ۶ ماه زمان و ۸۲۰ هزار پوند صرف کردند تا کلیه ترکیب‌های عددی ممکن برای بردن جک‌پات ۱.۷ میلیون پوندی را خریداری کنند. این گروه موفق به خرید ۸۰% بلیط‌ها شدند که این رقم برای بردن سودی معادل ۳۱۰ هزار پوند کفایت می‌کرد.
  • یک پرسش قدیمی درباره لاتاری وجود دارد: آیا بردن جک‌پات شما را به انسان شاد‌تری تبدیل می‌کند؟ یک نظرسنجی از برندگان نشان می‌دهد که پاسخ ۵۵% برندگان بله بوده است و گفته‌اند که این برد حال‌شان را بهتر کرده است. ۴۳% اعتقاد داشته‌اند که تغییری در وضعیت‌شان ایجاد نشده و یک گروه ۲% بدشانس هم وجود دارد که نسبت به قبل کمتر شاد هستند.
  • بردن جایزه لاتاری به ارزش ۱۱.۲ میلیون دلار موفقیتی است که بیشتر انسان‌ها را مغرور می‌سازد. اما این اتفاق برای آلن و وایولت لارج Alan and Violet Large رخ نداد. این زوج سالخورده در دهه هشتم زندگی‌شان برنده جک‌پات شدند و تا سنت آخر جایزه‌شان را صرف امور خیریه و بیشتر بیمارستان‌ها کردند.

برندگان خوش شانس لاتاری

  • این مرد هم‌مان صاحب عنوان خوش شانس‌ترین و بدشانس‌ترین انسان روی کره زمین است. اما در نهایت فرن سلاک ‌Feran Selak کروات لبخند بر لب دارد. پس از جان سالم بدر بردن از ۷ سانحه مرگبار شامل خودرو، قطار و هواپیما در طول زندگی‌اش، در ۷۳ سالگی ورق برگشت و این مربی سابق موسیقی برنده ۸۰۰،۰۰۰ یورو جایزه لاتاری شد.
  • چه چیزی می‌تواند بهتر از بردن لاتاری باشد؟ اگر همه دوستان، خانواده و همسایه‌های‌تان هم برنده شوند چطور؟ این اتفاق زمانی رخ داد که همه ساکنان شهر کوچک سودتو Sodeto در اسپانیا، سهمی از بلیط برنده لاتاری کریسمس اسپانیایی خریده بودند. همه ساکنین این شهر به جز یک نفر، یک مرد یونانی که اسیر این وسوسه اسپانیایی نشد.
  • راننده کامیون استرالیایی، بیل مورگان Bill Morgan برای ۱۴ دقیقه پس از یک تصادف به‌طور رسمی مرده محسوب می‌شد اما به‌  طرز معجزه‌آسایی به زندگی بازگشت. وی به همین مناسبت برای خود جشن گرفته و یک بلیط لاتاری فوری خرید و خودرویی به ارزش ۲۷۰۰۰ دلار برنده شد. هنگامی‌که گزارش‌گر تلویزیون از وی خواست برای بازسازی صحنه دوباره بلیط بخرد اوضاع بهتر هم شد و بلیط جدید ۲۵۰،۰۰۰ دلار برای وی ارزش داشت.
  • آیا تا به‌حال برای‌تان اتفاق افتاده که هیچ پول خردی برای انعام دادن نداشته باشید؟ سال ۱۹۸۴ یک افسر پلیس در نیویورک با دادن سهم بلیط لاتاری خود به پیشخدمت رستوران این مشکل را حل کرد. زمانی که همان بلیط برنده جایزه ۶ میلیون دلاری شد وی بر سر حرفش مانده و نیمی از جایزه را به وی داد.
  • یک زوج شیکاگویی مفهوم ناشناس ماندن بعد از برد را به سطح بالاتری ارتقاء دادند، آنها پس از بردن جایزه ۳۰ میلیون دلاری، شغل خود را حفظ کرده و به هیچ‌کس حتی دو فرزند نوجوان‌شان چیزی درباره برد لاتاری نگفتند.
  • یکبار بردن جایزه بخت‌آزمایی برای اغلب افراد کافی است، اما جوآن گینتر Joan Ginther از اهالی تگزاس، موفق به بردن ۴ جک‌پات در طول یک دهه شد. این واقعیت که او یک استاد ریاضی سابق با مدرک دکتری در آمار از دانشگاه استنفورد است منجر به گمانه‌زنی در این مورد شد که وی فرمولی پنهانی برای موفقیت دارد، اما اگر این موضوع حقیقت داشت منطقی بود که او بردهایش را پنهان سازد.
  • هنگامی که رکورد ۱۱۰ نفر مدعی برای جایزه دوم پاوربال ثبت شد (مبلغ جایزه بین ۱۰۰،۰۰۰ تا ۵۰۰،۰۰۰ دلار بود)، مقامات نسبت به وقوع تخلف در بازی مشکوک شدند. اما مشخص شد که همه این افراد از شماره‌های موجود در شیرینی‌های شانس تولید شده توسط همان شرکت استفاده کرده‌اند.
  • وقتی که یک مرد اهل کارولینای شمالی از همسرش خواست یک جفت بلیط پاوربال بخرد وی تصمیم گرفت درسی به شوهرش بدهد. او یک بلیط ۱۰ دلاری مربوط به لاتاری کارولینا میلیونز خرید تا اثبات کند که این‌کار هدر دادن زمان است و در پایان این ماجرا به برد یک میلیون دلاری ختم شد.
  • سوگندهای ازدواج‌های سنتی از با هم ماندن در هنگام ثروت و فقر می‌گویند. اما بنظر می‌رسد همه افراد با این ماجرا موافق نیستند. زمانی که دنیس روسی Denise Rossi برنده جایزه ۱.۳ میلیون دلاری بخت‌آزمایی کالیفرنیا شد بلافاصله از شوهرش تقاضای طلاق کرد بدون اینکه صحبتی از این برد به میان آورد. همسر وی چند سال بعد به لطف یک نامه اشتباهی متوجه این فریبکاری شد و پس از پیروزی در دادگاه کل مبلغ جایزه را به خود اختصاص داد.
  • حتی سلبریتی‌ها هم دوست دارند برای یکبار هم که شده شانس خود را برای بردن لاتاری محک بزنند. مدونا ملکه پاپ موفق به بردن جایزه ۱۲۰،۰۰۰ یورویی از بخت‌آزمایی ایتالیایی سوپر انالوتو شد اما با سخاوتمندی تمام، این جایزه را به ساخت مدارس در کشور مالاوی اختصاص داد.
▬ این مطلب را هم بخوانید:  ایران مهد قدیمی ترین تاس جهان

تاریخ لاتاری

  • اولین بازی‌های لاتاری به تاریخ ۱۰۰ قبل از میلاد در روم باستان و حتی پیش از آن در چین بر می‌گردد. آگوستوس سزار Agustus Cesar نوعی از بخت‌آزمایی برگزار می‌کرد که در آن همه اهالی روم می‌توانستند با خرید بلیط برای بردن غنائم جنگی آخرین پیروزی ارتش روم شرکت کنند. مقداری از پول بلیط صرف نگهداری و به‌سازی شهر می‌شد.
  • حدود سال ۲۰۰ پیش از میلاد، سلسله هان غربی از بخت‌آزمایی برای تعمیر و ادامه ساخت دیوار بزرگ چین استفاده می‌کردند.
  • امروزه مراسم قرعه‌کشی توسط مجریان پر زرق و برق تلویزیونی و تحت نظارت حسابداران جدی برگزار می‌شود. اولین لاتاری رسمی تاریخ انگلستان اما یک سلبریتی بسیار سطح بالا داشت وقتی‌که حدود ۴۵۰ سال قبل مراسم توسط ملکه الیزابت اول برگزار شد.
  • می‌توان گفت که لاتاری تا حدی مسئول ایجاد ایالات متحده است. پادشاه جیمز اول، اختیار برگزاری لاتاری برای جمع‌آوری پول جهت برگزاری نمایشگاه بزرگ را به شرکت ویرجینیا از لندن واگذار کرد. سود برگزاری نمایشگاه صرف ایجاد شهر جیمزتاون به عنوان اولین کلونی انگلستان در جهان جدید شد.
  • عنوان بزرگترین لاتاری جهان به بخت‌آزمایی معروف کریسمس اسپانیایی اختصاص دارد که اغلب به نام ال گوردو (چاق) شناخته می‌شود؛ این لقب پس از جایزه هنگفت ۲٫۳ میلیارد یورویی به آن اطلاق شده است. این لاتاری در سال ۱۸۱۲ برای تامین هزینه جنگ علیه ارتش ناپلئون با برداشتن بلیط برنده از گلدان طلایی توسط یک کودک یتیم آغاز شده است. امروزه بچه‌های مدرسه‌ای از یتیم‌خانه سابق همان کودک، با خواندن آواز در طول برنامه زنده تلویزیونی برندگان لاتاری را اعلام می‌کنند.
  • امپراطور روم باستان الاگابوس Elagabus، سازمان‌دهی کننده یکی از کثیف‌ترین بخت‌آزمایی‌های تاریخ بوده است. او بلیط‌های مجانی بخت‌آزمایی را با منجنیق به میان مردم شهر پرتاب می‎کرد در حالیکه ملت بر سر به‌دست آوردن بلیط با هم کشمکش داشتند. این روش در ظاهر سخاوتمندانه به‌نظر می‌رسد. اما این امپراطور سفّاک تصمیم گرفت با اضافه کردن مار سمی به جایزه‌ها موجبات هیجان‌انگیزتر شدن مراسم را فراهم آورد. بعدها، جوایز با اقلام نامطلوبی مثل سگ‌ مرده یا حتی دستور اعدام دارنده بلیط جایگزین شدند.
  • ولتر نویسنده مشهور فرانسوی قرن ۱۷ اظهارنظری معروف دارد که « عقل سلیم چندان رایج نیست». البته ولتر در جوانی با گرد هم آوردن تیمی و با استفاده از اطلاعات آماری موفق به بردن بردن لاتاری فرانسه شد و نشان داد که از عقل سلیم برخوردار است. این موفقیت و برطرف شدن دغدغه‌های مالی به وی اجازه داد تا به‌عنوان یک نویسنده بدرخشد.
  • در یک تصادف شگفت‌انگیز، برنده بخت‌آزمایی برگزار شده توسط سازمان بانک‌داری زیمبابوه در سال ۲۰۰۰ کسی نبود جز رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه! چه احتمال بردی بلیط این رئیس جمهور فاسد داشته است؟
  • ریشه بعضی لغات در گرد و غبار زمان گم شده است ولی ما تقریباً نسبت به اینکه لغت لاتاری از کجا آمده است اطمینان داریم. لغت هلندی لات به معنی سهم از چیزی است. بعدها این لغت به لاتاریج و در قرن ۱۶ لغت لاتاری از کلمات لوتو و لاتاریا در زبان ایتالیایی مشتق شد.
  • قرعه‌کشی بخت‌آزمایی ایرلندی در سال‌های بین ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ در کل جهان به محبوبیتی عظیم دست یافته بود. با وجودی‌که این لاتاری در چندین کشور ممنوع بود بلیط‌های آن به سراسر جهان قاچاق می‌شد. اگرچه قرار بود پول حاصل از قرعه‌کشی صرف بیمارستان‌های ایرلند شود اما فساد برگزارکنندگان و فروشندگان بلیط باعث می‌شد تنها ۱۰% مبلغ واقعی به بیمارستان‌های نیازمند اختصاص یابد.
▬ این مطلب را هم بخوانید:  آشنایی با اصطلاح تیپستر در شرط بندی

 

دنیای عجیب لاتاری‌ها

  • مدیر یک بانک چینی با طرح نقشه‌ای ریسکی تصمیم گرفت ۲۶۰۰۰ دلار از بانک خود برداشته و بلیط لاتاری بخرد. شگفت‌انگیز اینکه نقشه وی با موفقیت همراه بود و به اندازه‌ای برنده شد که پول بانک را برگردانده و مقداری هم سود کند. با این حال هنگامی‌که تلاش کرد همین نقشه را دوباره برای جایزه ۶٫۷ میلیون دلاری تکرار کند شانس نیاورد و نه تنها ۹۵۰۰۰ دلار از دست داد بلکه به حبس ابد هم محکوم شد.
  • حتی واتیکان هم لاتاری مختص به خود را دارد. بلیط‌ها ۱۰ یورو قیمت داشته، جایزه اصلی یک خودرو است و کل درآمد حاصله به خیریه‌های پاپ اختصاص می‌یابد.
  • سوئدی‌ها لاتاری‌های متنوع و جالبی برگزار می‌کنند. دوربین‌های ثبت سرعت، پلاک رانندگانی که از سرعت مجاز تخطی می‌کنند و آنانی که با سرعت مجاز حرکت می‌کنند را ثبت می‌کنند. یکی از راننده‌های قانونمند به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شود و مبلغ جریمه رانندگان متخلف به وی اهدا می‌شود.
  • در سال ۱۹۹۲ گروهی از استرالیایی‌ها یک حرکت ریسکی در لاتاری ویرجینیای امریکا انجام دادند. یک گروه ۲۵۰۰ نفره از سرمایه‌گذاران همه ترکیب‌های محتمل اعداد برای برد در لاتاری را به مبلغ ۵ میلیون دلار خریدند و با جایزه‌ جک‌پات ۲۷ میلیون دلاری به کار خود خاتمه دادند.
  • یکی دیگر از افراد معروف به خوش‌شانس‌ترین انسان جهان، محمد بشیر Mohammad Basheer از هند است. او مسافر پرواز خط هوایی امارات بود که سال ۲۰۱۶ در فرودگاه دبی دچار سانحه و منفجر شد. این مرد ۶۲ ساله نه تنها بدون هیچ خراشی از هواپیما به سلامت خارج شد بلکه بلیط لاتاریی که درست قبل از سوارشدن به هواپیما خریده بود برایش ۱ میلیون دلار به ارمغان آورد.
  • هنگامی‌که در لاتاری اسرائیل، دوبار در یک ماه ۶ عدد مشابه از قرعه بیرون آمدند کارشناسان احتمال این اتفاق را ۱ به ۶ تریلیون تخمین زدند. در سپتامبر ۲۰۰۹ زمانی‌که همین ماجرا در لاتاری بلغارستان هم بصورت متوالی اتفاق افتاد مقامات برای بررسی تخلف، درگیر قضیه شدند اما در نهایت اعلام شد که این اتفاق واقعاً تصادفی بوده است.
  • دولت هند برای جلوگیری از رشد افسارگسیخته جمعیت این کشور روشی مبتنی بر بخت‌آزمایی ارائه می‌کرد. در این روش به افرادی که به‌صورت دواطلبانه در برنامه عقیم سازی شرکت می‌کردند ۶۰۰ روپیه و بلیط ورودی به بخت‌آزمایی داده می‌شد که جوایز قرعه‌کشی شامل لوازم خانگی گوناگون و یک خودرو به عنوان جایزه اصلی بود.
  • در چین برندگان لاتاری باید شخصاً برای دریافت جایزه و گرفتن عکس‌های تبلیغاتی در موسسه برگزارکننده حضور یابند. اما نص صریح قانون نمی‌گوید که برندگان بایستی چهره خود را در این‌گونه مراسم‌ها نشان دهند. این اتفاق منجر به پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب از سوی گروهی از برندگان شده که نمی‌خواهند هویت‌شان شناسایی شود. در سال‌های اخیر برندگان به شکل میکی‌ماوس، بی‌مکس و پاندای عظیم‌الجثه اقدام به دریافت جایزه کرده‌اند.
  • در تایوان هربار که شما چیزی از فروشگاه بخرید صاحب یک بلیط برای شرکت در بخت‌آزمایی شده‌اید. دلیل این امر آن است که هر رسید یک بلیط قرعه‌کشی دولتی با جایزه اصلی ۳۰۰،۰۰۰ دلاری است. دولت در سال ۱۹۵۱ برای مقابله با فروشگاه‌هایی که با ندادن رسید از پرداخت مالیات فروش طفره می‌رفتند این روش را در پیش گرفت.
  • در اوسط دهه ۷۰ میلادی یک فرد اسپانیایی متشخص برای شرکت در لاتاری اسپانیا دنبال یافتن بلیطی بود که به عدد ۴۸ ختم شود. او سرانجام موفق به پیداکردن این بلیط شد و از شانس خوبش همان بلیط برنده لاتاری شد. وقتی از وی پرسیده شد چرا برای خرید این بلیط خاص تا این حد اصرار داشه است پاسخ داد: «من هفت شب عدد هفت را در خواب دیدم. حاصل‌ضرب هفت در هفت هم ۴۸ می‌شود.»
▬ این مطلب را هم بخوانید:  فیلم های جذاب دنیای شرط بندی Two for the Money 2005

چه کسی گفته که دانستن ریاضی در زندگی مهم است؟

اگر از هریک از این داستان‌های درخشان الهام گرفته‌اید و احساس می‌کنید که باید در یکی از این لاتاری‌های بین‌المللی شرط ببندید. همین الان از طریق سایت‌های آنلاین معتبر شانس خود را امتحان کنید.