تبلیغات

 

بازی بریسکولا

اطلاعاتی درباره بازی کارتی بریسکولا (Briscola)

در این مطلب قصد داریم نحوه انجام بازی کارتی بریسکولا (Briscola) که بازی با ورق ایتالیایی است را آموزش دهیم. اگر دوست دارید یک بازی با ورق جدید را بیاموزید با ما در این مقاله همراه ما باشید.

بریسکولا (Briscola) چیست؟

بریسکولا یک بازی کارتی محبوب ایتالیایی است که در آن یک بازیکن یک کارت را می‌اندازد و بازیکنان دیگر سعی می‌کنند آن را با استفاده از کارت‌ها با ارزش بالاتر همان خال یا با استفاده از کارت یک خال خاص شکست دهند.

بازی بریسکولا یک بازی ترفند است که در هر دور یک خال بالاترین ارزش را دارد.

تعداد بازیکنان بازی بریسکولا

بازی کارتی ایتالیایی بریسکولا را می‌توان به صورت انفرادی با دو تا شش بازیکن بازی کنید. یا می‌توانید آن را در دو یا سه تیم دو نفره بازی نمائید.

هدف بازی

هدف بازی Briscola این است که اولین تیمی باشید که بیشترین راند را برنده شده‌اید یا به مجموع امتیاز تعیین شده که معمولا 150 است، برسید.

کارت‌ها

برای انجام یک دور بازی شما به یک دسته ورق 40تایی ایتالیایی نیاز دارید. اگر به ورق ایتالیایی دسترسی ندارید می‌توانید از یک دسته ورق استاندارد 52تایی استفاده کنید. در این حالت باید ورق‌های هشت، نه و ده همه خال‌ها را حذف نمائید.

رتبه‌بندی کارت‌ها به ترتیب از آس، 3، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4 و 2 است. همانطور که متوجه شدید کارت 3 بین آس و شاه قرار دارد. معمولا در بازی‌های ایتالیایی کارت 3 ارزش بالاتری از شاه دارد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  چند نوع بازی های کارتی 5 نفره وجود دارد؟

ارزش هر کارت به شرح زیر است:

  • کارت آس: 11 امتیاز
  • کارت‌ 3: 10 امتیاز
  • کارت‌ شاه: 4 امتیاز
  • کارت بی بی: 3 امتیاز
  • کارت‌ سرباز: 2 امتیاز
  • کارت 7، 6، 5، 4 و 2: هیچ امتیازی ندارند.

پخش کارت‌ها

دیلر مرحله اول به صورت تصادفی انتخاب می‌شود. برای تعیین دیلر به هر بازیکن یک کارت بدهید. بازیکنی که بالاترین کارت را دریافت کرد، دیلر راند اول شود. سپس در راند دوم بازیکن سمت راست دیلر راند اول، دیلر جدید شود. به همین صورت در هر مرحله دیلر را انتخاب کنید.

پخش کارت‌ها در جهت خلاف عقربه‌های ساعت است.

دیلر به هر بازیکن باید سه کارت بدهد. اولین کارت‌ها را به بازیکن سمت راست خود می‌دهد. آخرین کارت را نیز برای خود می‌گذارد.

با چرخاندن کارت پایینی و قراردادن آن به رو از روی دسته‌های ورق، خال حکم یا بریسکو مشخص می‌شود. خال نشان داده شده تا زمانی که تمامی کارت‌ها پخش شوند، خال حکم است.

بریسکولا Briscola شروع بازی      

برای آموزش بازی کارتی باریسکولا از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم. فرض کنید دو بازیکن A و B با هم بازی می‌کنند. بازیکن B دیلر است، بنابراین بازیکن A که سمت راست او نشسته بازی را شروع می‌کند. بازیکن A با گذاشتن یک کارت در وسط میز بازی را آغاز می‌کند. بازیکنان B در دو حالت می‌تواند این دست را ببرند. او باید یا کارتی باارزش‌تر از کارت بازیکن A با همان خال روی میز بگذارد و یا اگر کارتی با آن خال ندارد، کارتی با خال حکم را قرار دهد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آشنایی با بازی کازینویی بلک جک سوئیچ

اگر بازیکن A سه کارت 3 گشنیز، 5 گشنیز و 6 دل را داشته باشد و بازیکن B نیز سه کارت شاه دل، بی بی خشت و 2 دل را داشته باشد.

حال اگر بازیکن A با کارت 6 دل بازی کند، بازیکن B با قراردادن کارت شاه دل می‌تواند این دست را برنده شود. حال دست بعدی را بازیکن B شروع می‌کند. دور اول تا زمانی که سه کارت بازیکنان تمام شود ادامه می‌یابد. بازیکنی که برنده دور اول شود، در دور بعدی ابتدا کارت‌ها را دریافت می‌کند. همچنین او شروع کننده بازی می‌باشد. بازی تا زمانی که تمام کارت‌های بازی شوند ادامه می‌یابد. در آخرین مرحله، کارت خال حکم که به رو هست و در قسمت زیرین قرار دارد نیز به بازیکنان داده می‌شود.

محاسبه امتیازات

پس از این که تمام کارت‌ها پخش شده و بازی تمام گردید. بازیکنان باید امتیاز کارت‌های که در دستشان است را محاسبه کنند. در هر دور در مجموع 120 امتیاز وجود دارد. 4 کارت آس 44 امتیاز، 4 کارت 3 در مجموع 40 امتیاز، 4 کارت شاه 16 امتیاز، 4 کارت بی بی 12 و 4 کارت سرباز 8 امتیاز دارند. امتیازات خود را بشمارید و هر بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته برنده آن دور است. توجه کنید در پایان هر دور باید امتیازات خود را در کاغذی ثبت نمائید. به بازی کردن ادامه دهید تا زمانی که یک بازیکن به امتیاز هدف یا بیشتر از آن برسد. امتیاز هدف، امتیازی است که در ابتدا بازی بازیکنان در آن به توافق رسیده‌اند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی ده بازی کارتی ایتالیایی

قوانین ویژه در بازی بریسکولا

برخلاف بسیاری از بازی‌های تریکت در بازی بریسکولا نیازی نیست که بازیکنان از خال که دست را هدایت می‌کند، پیروی کنند.

اگر به بازیکنی دو کارت با خال حکم داده شود، می‌تواند درخواست پخش دوباره کارت‌ها به خاطر اشتباه بودن پخش کارت‌ها را کند.

در حالتی که در یک دور به یک بازیکن سه کارت شاه، 3 و آس داده شود، او به صورت خودکار برنده آن دور است. بازیکن باید دست خود را بلافاصله به سایر بازیکنان نشان دهد. به این دست، دست سیاه گفته می‌شود.