تبلیغات

ترید ارز دیجیتال راهکارها و ترفندها

ترید ارز دیجیتال؛ آموزش و راهکارهای موفقیت

بازار رمز ارزها به‌خاطر اصطلاحات تخصصی و فرآیندهای جدیدی که دارد، می‌تواند برای تازه‌واردان کمی پیچیده و سردرگم‌کننده باشد. برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق در بازار ارز دیجیتال باید از یک سری قوانین ساده و مشخص پیروی کنید. در این مطلب، ضمن معرفی اجمالی انواع استراتژی و روش های ترید ارز دیجیتال، بهترین زمان و سایت های مناسب برای معامله رمز ارزها را نیز بررسی می‌کنیم.

برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق در بازار ارز دیجیتال، باید با استراتژی ها و روش های ترید رمز ارزها آشنا شوید. ویژگی های یک معامله موفق چیست؟

راهکارهایی برای ترید ارز دیجیتال موفق

تریدر و معامله گر در بازار رمز ارزها فردی است که از تغییرات کوتاه مدت قیمت سود می‌کند. هدف کلی نیز خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالاتر است. اما برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق در بازار کریپتوکارنسی‌ها، باید یک سری نکات اولیه را بدانید:

  • درک رابطه ریسک و پاداش: یک معامله گر موفق کسی است که رابطه بین ریسک به پاداش را می‌داند. مدیریت ریسک از جمله ابزارهای مناسب برای سنجش نوسانات و احتمال وقوع رخدادهای منفی است.
  • تحلیل تکنیکال: برای ترید در این بازار، باید قادر به شناسایی و پیش بینی روندها و الگوها باشید. تحلیل تکنیکال به شما کمک می‌کند تا سطوح حمایت و مقاومت مهم در چارت‌ها را پیدا کرده و بر اساس آن‌ها بهترین زمان آغاز یا خاتمه معامله را مشخص کنید.
  • تحلیل فاندامنتال: تحلیل فاندامنتال روشی است که به بررسی ارزش ذاتی یک پروژه می‌پردازد. در این تحلیل، شما باید با بررسی عوامل اقتصاد کلان، نظر خبرگان، وایت پیپر و موارد دیگر، به تحلیل اهداف و کاربردهای واقعی یک رمز ارز نگاه کرده و تاثیر عوامل خارجی بر میزان ارزش پروژه را شناسایی کنید.
  • مطالعه اخبار: از آنجایی که اخبار از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها هستند، باید در رسانه‌های اجتماعی فرد فعالی باشید. با دنبال کردن اخبار و شایعات در پلتفرم‌هایی مانند توییتر، ردیت، دیسکورد و موارد دیگر، همیشه اطلاعات دست اول را در اختیار خواهید داشت.
  • کنترل عواطف و احساسات: ترس و طمع که با اندیکاتور معروفی به‌نام “Fear and Greed” در بازار رمز ارزها سنجیده می‌شود، از جمله احساسات قدرتمند تاثیرگذار بر تصمیم‌گیری‌های شما هستند. کنترل عواطف عاملی است که تریدرهای موفق را از دیگران جدا می‌کند. این احساسات به قدری قوی هستند که می‌توانند به تصمیم‌گیری‌های اشتباه منجر شوند.

آموزش ترید ارز دیجیتال به زبان ساده

معامله رمز ارزها جزئیات بسیاری دارد که پرداختن به تمامی آن‌ها در یک مقاله امکان‌پذیر نیست. اما در این قسمت سعی می‌کنیم پایه‌ای‌ترین و مهمترین نکات برای آغاز ترید را برایتان توضیح دهیم.

۱. انتخاب روش و استراتژی معامله رمز ارز

استراتژی معامله ارز دیجیتال یک برنامه مشخص برای انجام ترید است که باید از آن پیروی کنید. این استراتژی‌های عموما نوع، زمان ورود، زمان خروج و میزان سرمایه برای انجام معامله را مشخص کرده و از ابزارهای تحلیل مختلفی برای شناسایی شرایط بازار و سطوح حیاتی قیمت از جمله نواحی حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند. مهمترین روش ها و استراتژی های ترید ارز دیجیتال به شرح زیر است:

  • اسکالپینگ (Scalping)

  •  اسکالپ تریدینگ که با عنوان نوسان گیری نیز شناخته می‌شود، روشی است که هدف آن سودآوری هرچند جزئی از معاملات بسیار کوتاه مدت در بازه زمانی چند ثانیه تا چند دقیقه است. افرادی که از این روش استفاده می‌کنند اسکالپر (Scalper) نام دارند و با خرید و فروش‌های مداوم و پر تعداد، به دنبال کسب سود هستند. این روش بسیار وقت‌گیر و پرریسک است.
  • ترید روزانه (Day Trading)

  •  در این استراتژی، هدف شما به‌عنوان یک تریدر روزانه در بازار ترید ارز دیجیتال، سودآوری از تغییرات قیمت طی یک روز است. بنابراین همانطور که مشخص است، بازه زمانی معاملات در این استراتژی نسبت به روش نوسان گیری که طی چند ثانیه تا چند دقیقه انجام می‌شود، بزرگتر است. برای استفاده از این استراتژی نیازمند داشتن دانش تحلیل تکنیکال هستید. همانند اسکالپینگ، ترید روزانه نیز وقت‌گیر است.
  • سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

  •  در این روش بازه زمانی معاملات بلندتر از یک روز است، اما بیشتر از چند هفته یا چند ماه نیست. به همین خاطر، سوئینگ تریدینگ یک استراتژی معاملاتی میان مدت در بازار رمز ارزها محسوب می‌شود. در این روش، به‌دلیل طولانی‌تر بودن بازه‌های تصمیم‌گیری برای آغاز و خاتمه ترید، درگیری احساسات کمتر است، به همین جهت برای معامله گران تازه‌کار استراتژی مناسبی است.
  • خرید و نگهداری (Buy and Hold)

  •  در این روش که به آن پوزیشن تریدینگ (PositionTrading) نیز می‌گویند، شما رمز ارزهای خریداری‌شده را برای مدت طولانی نگهداری می‌کنید. این نگهداری می‌تواند حتی برای سال‌ها طول بکشد. برای انجام این نوع ترید، باید روی بازه‌های زمانی هفتگی و ماهانه متمرکز شوید.
  • آربیتراژ (Arbitrage)
  •  اگر توجه کرده باشید، قیمت رمز ارزها در صرافی‌های مختلف متفاوت است. علت این امر این است که قیمت در صرافی‌ها، بر اساس «آخرین سفارش فروش ثبت‌شده» در آن‌ها تعیین می‌شود. بنابراین در این استراتژی، شما با هدف کسب سود از این تفاوت قیمت، یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین را در یک صرافی خریده و در صرافی دیگر با قیمت بالاتر می‌فروشید.
▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی ۱۰ جکپات لاتاری رکورد شکن!

ترید ارز دیجیتال ترفندها

۲. ساخت کیف پول

مشابه حساب بانکی، برای ترید ارز دیجیتال نیز به یک ابزار مناسب نیاز دارید. این ابزار کیف پول یا والت دیجیتال نامیده می‌شود. صرافی‌های معاملاتی همگی دارای یک کیف پول داخلی هستند که برای معاملات روزانه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که به دلیل نکات امنیتی و امکان هک این پلتفرم‌ها، بهتر است حجم بالای رمز ارزها را در این والت‌ها نگهداری نکرده و از کیف پول‌های دیجیتال شخصی استفاده کنید.

در حال حاضر والت‌های رمز ارزی متنوعی در بازار عرضه شده‌اند که مزایا و معیاب مختص به خود را دارند. شما به عنوان یک تریدر در بازار ترید ارز دیجیتال، مسئول حفظ امنیت دارایی‌های خود هستید.

محبوب‌ترین کیف پول بین کاربران ایرانی، تراست والت (Trust Wallet) است که از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این ولت قادر به خرید، فروش، ذخیره و تبادل انواع رمز ارزها هستید. از دیگر ویژگی‌های تراست ولت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بالا
  • پشتیبانی از بالای ۱۰,۰۰۰ ارز دیجیتال
  • امکان کسب سود از قابلیت استیکینگ درون اپلیکیشن
  • خرید رمز ارزها از طریق کارت اعتباری از داخل برنامه
  • پشتیبانی از برنامه‌های غیر متمرکز
▬ این مطلب را هم بخوانید:  هشت آدمی که باعث پیشرفت وگاس شدند

ترید ارز دیجیتال موفق

۳. انتخاب سایت یا صرافی برای ترید ارز دیجیتال

امروزه پلتفرم‌های معاملاتی بین‌المللی زیادی برای ترید رمز ارزها وجود دارد، اما متاسفانه بسیاری از آن‌ها به دلیل تحریم‌ها و الزام به احراز هویت، کار را برای ایرانیان دشوار کرده‌اند. بنابراین پیش از انتخاب سایت مورد نظر، تحقیقات کامل شخصی خود را انجام داده و سپس اقدام به افتتاح حساب در آن‌ها نمایید. صرافی‌ها و سایت‌های معرفی‌شده در این بخش تنها برخی از تعداد بی‌شمار پلتفرم‌های معاملاتی رمز ارزها هستند.

صرافی جمینی (Gemini)

پلتفرم جمینی در سال ۲۰۱۴ توسط برادران وینکل‌واس راه‌اندازی شد. این صرافی به امنیت و پیروی از قوانین شهره است و با بیمه کیف پول داخلی خود، امکان جبران خسارت کاربران در صورت رخنه امنیتی را فراهم کرده است. برای استفاده از خدمات این صرافی، نیازمند احراز هویت و ارائه مدرک هستید.

این صرافی که توسط جمعی از خبرگان ساخته شده است، پشتیبانی از بالای ۷۵ رمز ارز و یک داشبورد حرفه‌ای را برای تبدیل شدن به یک تریدر ارز دیجیتال کارکشته ارائه کرده است. ترید ارز دیجیتال

این صرافی دارای دو پلتفرم «اصلی» و «تریدر فعال» است که هر کدام کارمزدهای متفاوتی دارند. پلتفرم اصلی برای معاملات کوچک یک کارمزد ثابت و برای تریدهای بالای ۲۰۰ دلار، کارمزد ۱.۴۹ درصدی دریافت می‌کند. پلتفرم تریدر فعال نیز دارای کارمزد ۰.۴ درصدی تیکر است که با افزایش حجم معامله کاهش می‌یابد. به‌طور خلاصه، مزایا و معیاب صرافی جمینی عبارتند از:

  • نقدینگی بسیار بالا
  • بیمه دارایی‌های کیف پول داخلی
  • چارچوب امنیتی قوی
  • کارمزد بالا در ترید ارز دیجیتال
  • پشتیبانی از طیف محدود رمز ارزها

صرافی کراکن (Kraken)

کراکن که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد، یکی از مشهورترین صرافی‌های رمز ارزی در جهان است. این پلتفرم نیز قابلیت خرید، فروش، ترید و ذخیره بیش از ۲۰۰ ارز دیجیتال را برای کاربران بالای ۱۲۰ کشور در جهان فراهم کرده است.

کراکن نیز دارای دو پلتفرم مجزاست که باعث محبوبیت آن برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای ارز دیجیتال شده است: پلتفرم اصلی و پلتفرم حرفه‌ای به‌نام Kraken Pro. داشبورد نسخه حرفه‌ای این وبسایت دارای ابزارهای رسم نمودار بسیار قوی، 13 نوع سفارش و تراکنش‌های فوق سریع است. از ویژگی‌های کراکن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پشتیبانی از طیف وسیعی از رمز ارزها در ترید ارز دیجیتال
  • کارمزدهای پایین
  • نقدینگی بالا

سایت crypto.com در سال 2016 کار خود را آغاز کرد و به یکی از بزرگترین صرافی های بین‌المللی در جهان تبدیل شد. این پلتفرم اکنون در 90 کشور فعال است و از بالای 250 رمز ارز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، این وبسایت دارای بلاک چین شخصی خود به نام Crypto.org Chain، یک توکن محلی به‌نام CRO، ویزا کارت رمز ارزی، محصولات متنوع کسب سود و موارد دیگر است.

یکی از ویژگی‌های متمایز این صرافی، برنامه موبایل آن است که همانند نسخه وب، مزیت استفاده از اکوسیستم رمز ارزی را برای کاربران فراهم کرده است. کاربران نسخه موبایل crypto.com می‌توانند به خرید، فروش، ترید و کسب سود از دارایی‌های ارز دیجیتال خود پرداخته و هزینه کالاها و خدمات را نیز با رمز ارز از طریق این اپلیکیشن پرداخت کنند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  هر آنچه که درباره ی توکن و آینده‌ی آن باید بدانید!

از جمله مزایا و معیاب سایت Crypto.com می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از بالای ۲۵۰ ارز دیجیتال
  • ارائه طیف گسترده‌ای از معاملات رمز ارزی
  • کارمزد نسبتا بالای ۰.۴ درصدی
  • پشتیبانی مشتریان ضعیف

۴. تهیه برنامه معاملاتی

داشتن یک برنامه مشخص برای تبدیل شدن به هر گونه تریدر موفقی لازم است، اما به‌خاطر نوسان بالای رمز ارزها این امر برای معامله‌گران بازار ارز دیجیتال حتی ضروری‌تر است. نوسان یک شمشیر دو لبه است که هم باعث جذابیت و هم دشواری معامله در این صنعت می‌شود. به همین خاطر، برنامه تریدینگ شما باید شامل ابزارهای مدیریت ریسک، اهداف مشخص، رمز ارز انتخابی و استراتژی ورود و خروج باشد.

این برنامه همچنین باید روش تحلیل بازار رمز ارز مورد نظر، چه تکنیکال و چه فاندامنتال، را شامل شود. تحلیل تکنیکال بر حرکات قیمت و الگوهای تاریخی تمرکز می‌کند، در حالی که توجه تحلیل فاندامنتال به عوامل خارجی و داده‌های اقتصاد کلان تاثیرگذار بر پروژه رمز ارزی مورد نظر معطوف است. با انتخاب هر روش، به‌روز نگه داشتن اطلاعات امری ضروری است.

ترید ارز دیجیتال موفق

۵. کنترل و نظارت بر ترید

پس از انتخاب پلتفرم و تهیه برنامه ترید ارز دیجیتال، باید در صرافی مربوطه سفارش‌گذاری کنید. این سفارش می‌تواند یک سفارش لانگ (Long) یا همان خرید و شورت (Short) یا همان فروش باشد. سپس باید اندازه معامله، یعنی مقدار رمز ارز برای خرید یا فروش را تعیین کرده و دکمه Buy یا Sell را فشار دهید.

مهمترین قسمت برای جلوگیری از ضررهای احتمالی، تعیین استاپ لاس (Stop Loss) یا حد ضرر برای معامله است. حد ضرر قیمتی است که در صورت رسیدن رمز ارز مورد نظر به آن، معامله شما بسته شده و از زیان‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. توصیه اکید ما به شما این است که حتما نحوه کار با استاپ لاس را یاد گرفته و سپس اقدام به خرید یا فروش نمایید.

بهترین زمان ترید چه موقع است؟

برخلاف بورس سنتی، بازار ارز دیجیتال ۲۴ ساعت شبانه‌روز فعال است. یعنی در حالت کلی، بهترین زمان برای خرید و فروش وجود ندارد و قیمت‌ها به صورت ۲۴ ساعته در حال تغییر هستند. با این وجود، تعداد تریدرهای فعال در بازار سنتی که وارد بازار رمز ارزها شده‌اند کم نیست. بنابراین از آنجایی که این افراد در ساعات کاری و غیر تعطیل در بازارهای سنتی فعالیت دارند، به طور موازی در بازارهای رمز ارزی نیز مشغول معامله هستند که باعث افزایش نوسانات قیمت‌ها می‌شوند.

با این حال، به دلیل اختلافات زمانی در کشورها، همیشه یک تریدر در یک گوشه جهان در این بازار فعال است. بنابراین، سعی کنید با پیگیری اخبار بهترین استراتژی معاملاتی را انتخاب کرده و تعیین حد ضرر را فراموش نکنید.